Drama testarilor din acest an, explicata in cifre de un studiu al UE

0

Un studiu al Comisiei Europene publicat pe 11 iulie 2011 a revelat faptul ca aproape jumatate din adolescentii din Romania in varsta de pana la 15 ani nu pot citi corect. Romania se claseaza pe locul doi in acest sens, dupa Bulgaria.

Ministrii educatiei din UE au stabilit un obiectiv de reducere a procentajului de persoane cu competente scazute de citire de la 20 % la mai putin de 15 % pana în 2020. Numai Belgia (Comunitatea flamanda), Danemarca, Estonia, Finlanda si Polonia au atins deja acest obiectiv. Androulla Vassiliou, comisar pentru educatie, cultura, multilingvism si tineret a declarat: „Este total inacceptabil ca atatia tineri sunt lipsiti de competente de baza de citire si scriere în Europa. Aceasta îi plaseaza într-o pozitie de risc de excluziune sociala, face sa le fie mai greu sa gaseasca un loc de munca si le reduce calitatea vietii. Am remarcat unele progrese în ultimul deceniu, dar nu este de ajuns. Alfabetizarea reprezinta baza oricarei învatari – de aceea am lansat recent o campanie de alfabetizare destinata tuturor varstelor si în mod special celor din medii defavorizate, precum copiii romi.”

 

Promovarea citirii este puternic sustinuta prin politici si initiative la nivel national. Totusi, aceste initiative au tendinta de a se adresa unor audiente generale si nu neaparat celor cu cea mai mare probabilitate de a se confrunta cu dificultati de citire, precum baietii, tinerii din medii socio-economice dezavantajate sau cei a caror limba materna este diferita de limba de învatamant. În plus, materialele utilizate în astfel de initiative ar trebui sa fie cat de variate posibil si sa includa multimedia.

Situatia este mai mult decat dramatica. In realitate, nu vorbim de un analfabetism pur, ci de un analfabetism functional. Adolescentii din ziua de astazi sunt bombardati cu foarte multe informatii pe care ei nu le inteleg. Cunosc alfabetul, dar sunt incapabili sa inteleaga un text elementar: o reteta, un anunt, un afis, un grafic etc. Il pot citi, dar nu il pot intelege.


Acest lucru se intampla si din cauza faptului ca in Romania se obisnuieste in scoli ca elevii sa asimileze informatii teoretice, care, de cele mai multe ori, nu se aplica si in viata de zi cu zi.

Aceasta ii indeamna pe elevi sa copieze. De aceea copiii devin lenesi, incearca sa triseze si sunt speriati de efectul camerelor video, de supraveghere si interzicerea oricaror mijloace de inspiratie. Copiii nu sunt testati practic, doar teoretic si ajung sa fie produse artficiale ale unei educatii proaste si ale unui sistem incapabil sa formeze elite si sa scoata la iveala ceea ce este mai bun in viitorul adult. Desigur, orice padure are si uscaturi, orice scoala are elevi premianti, mediocri si slabi, dar testarile de anul acesta au demonstrat o mare problema la care trebuie sa se gaseasca o solutie, caci despre cauze este prea tarziu sa vorbim.

Emilian Zaharia

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate