Sute de milioane de euro în planul de mobilitate urbană din Piatra-Neamț pentru… mult deranj și rezultate dezamăgitoare

11

ATENȚIE! Primăria Piatra-Neamț vrea să bage sub nasul consilierilor locali, ca aceștia să voteze, Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al Municipiului (PMUD) Piatra-Neamţ, un document care are 400 de pagini și e plin de decizii contra interesului și dorinței cetățenilor din Piatra-Neamț.

Acest proiect este într-o dezbatere publică anunțată discret pe site-ul primăriei (click aici) pentru ca presa, consilierii locali din opoziție și cetățenii să nu afle prea curând și să treacă timpul de dezbatere publica fără ca cineva să încurce treburile.

Noul Plan de Mobilitate Urbană Durabilă al municipiului Piatra-Neamț pus în dezbatere publică este, de fapt, o continuare a planului de mobilitate redactat în mandatul Dragoș Chitic. Scopul acestor planuri este acela de a facilita tranzitul în localitate pentru diferite nevoi: muncă, recreere, cumpărături, mers la școală etc.

Este foarte important acest lucru și trebuie să rețineți: Elaborarea Planurilor de Mobilitatea Urbană Durabilă este recomandată de Comisia Europeană în vederea soluționării problemelor de mobilitate urbană și realizarea unei abordări integrate a mobilității. ATENȚIE, este o recomandare, nicidecum o obligație. Am discutat în acest articol – click, despre Green Deal și cum UE cere statelor să renunțe la emisiile de carbon până în 2050. Fiecare stat și fiecare localitate au posibilitatea să reducă emisiile de carbon adaptându-se la resursele locale și la nevoile locale. Nu e o rețetă unică, ci pot fi soluții multiple. UE ne arată direcția, nu ne obligă să facem lucrurile într-un anumit mod, urmând orbește modelul olandez, belgian, marțian etc.

Această strategie, acceptată la nivelul țărilor europene, nu vizează doar renunțarea la cărbune sau gaz metan, ci și, de exemplu, la mijloacele de trasport care folosesc benzină sau motorină. Așadar, cerința logică este aceea de a se trece pe vehicule nepoluante, pentru a reduce emisiile de carbon.

Aici intervin și planurile de mobilitate urbană care, teoretic, ar trebui să descurajeze poluarea, prin încurajarea mersului pe jos, folosirea bicicletelor și a transportului în comun ecologic. Se merge, însă, și pe ideea de încurajare a achiziționării de vehicule electrice, nepoluante. Cei care poluează, vor plăti mai mult. Prin urmare, nu trebuie să pierdem din vedere faptul că există posibilitatea ca parcul auto actual din Piatra-Neamț, dar și din zonele învecinate, să se convertească în 1-2 decenii într-un parc auto format din autovechicule electrice care, ghiciți ce, vor fi folosite în continuare, vor tranzita localitatea pentru nevoile personale și, de asemenea, vor avea nevoie de locuri de parcare și de artere rutiere care să nu determine blocaje în trafic.

Nu în ultimul rând, vorbim și de siguranța în trafic și aici intervin și statisticile îngrijorătoare prezentate în PMUD Piatra-Neamț din care reiese că cele mai multe accidente au loc din cauza neacordării de prioritate pietonilor.

O serie de proiecte din PMUD pentru care există deja finanțare urmează să fie executate în perioada 2021-2023. Primaria Municipiului Piatra Neamț are în derulare un proiect prin care un număr 80 de stații de transport public se vor moderniza cu echipament de ultima generație. De asemenea, sunt aprobate spre finanțare proiecte pentru realizarea de benzi dedicate transportului public pe principalele coridoare de deplasare din cadrul Municipiului Piatra Neamț.

Principala modificare în cadrul acestor proiecte este dată de eliminarea unor locuri de parcare de pe arterele care urmează să fie reabilitate. Despre parcări am scris aici și aici.

De asemenea, sunt prevăzute proiecte care vor avea ca scop folosirea bicicletei, prin piste de bicicletă. Cât de folosite vor fi aceste piste de bicicletă, puteți vedea mai jos Și traficul greu a fost afectat de aceste modificări, din anul 2021 existând taxe între 20 și 50 lei pe zi pentru traficul greu stabilite prin HCL.

Pentru fluidizare, se au în vedere crearea de noi intersecții semaforizate sau cu sens giratoriu, supraveghere video, radar și centru de comandă.

Ca să vedeți ce impact vor avea aceste proiecte pe termen lung, vă rugăm să urmăriți diagramele de mai jos extrase din PMUD și explicațiile.

În urma unor sondaje, a reieșit că în prezent în Piatra-Neamț 51,3% din populație se deplasează cu autoturism, motocicletă sau camion; 1% folosesc bicicleta, 7% transportul public și 40.7% dintre cetățeni merg pe jos.

În PMUD sunt 3 scenarii de mobilitate, dintre care cel mai favorabil ar fi scenariul 3, ne spune primăria, scenariu care include și proiectele implementate în perioada 2021-2023 prin scenariul 1. Scenariul 1 se numește „a face minimum”, scenariul 2 se numește „a face ceva” și scenariul 3 se numește „a investi în mobilitate urbană durabilă.”

Vom arăta mai jos și costurile estimate ale proiectele prevăzute în scenariul 3, și vă rugăm să ne scrieți în comentarii dacă aceste costuri și acest deranj uriaș în trafic pe perioada lucrărilor care vor dura mulți ani justifică (în cel mai fericit caz – scenariul 3) o scădere de doar 8 procente în utilizarea mașinilor, motocicletelor, camioanelor până în 2035; o creștere de doar 1% în folosirea bicicletelor; o creștere de 5.7% în folosirea transportului în comun și o creștere de doar 1.5% a mersului pe jos.

Documentul de peste 350 de pagini pus în dezbatere publică este atașat la finalul articolului. Trebuie să rețineți că dacă cetățenii nu vor spune în perioada de dezbatere publică (până pe 30 octombrie) ce nu e în regulă cu acest plan, vom rămâne pe cap cu piste de biciclete de zeci de milioane de euro nefolosite, o bandă întreagă ocupată doar de transport în comun folosit de doar 10-12% din populație, nervi puși pe bigudiuri din cauza lipsei locurilor de parcare și alte proiecte fantasmagorice cu costuri nejustificat de mari.

DACĂ PIETRENII NU SPUN ACUM CE AU DE SPUS, NU AU NICIUN DREPT SĂ SE PLÂNGĂ PESTE CÂȚIVA ANI DACĂ VA FI UN DEZASTRU RUTIER PE BANII NOȘTRI.

PMUD_Piatra_Neamt_2021

11 Comentarii
  1. Florica Botescu spune

    Nu sunt de acord cu acest proiect. Da ce facem in mileniul trei mergem pe jos. Eu sunt de parere sa ajungem la trăsuri cu cai. Rusine sa le fie la cei care pot gândi asa ceva am ajuns mai rau decat pe vremea răposatului. Chiar noi nu ne mai putem conduce? Am ajuns marioneta celor din UE pentru vreo doi bani ? Si aceia ajung in alte buzunare.

  2. Manea spune

    Aveți perfectă dreptate!

  3. Mihai spune

    De ce credeți ca doar 1% folosesc bicicleta ca și mijloc de transport? Pentru ca nu este un mijloc de transport sigur..de ce? Pentru ca nu sunt piste pentru biciclete!
    Cat despre celelalte, haideți sa nu mai fim cârcotași, toti „Gigi contra”, toti critica..cu ce ajuta asta? Cu nimic..

  4. Gigi spune

    Pentru cine nu intelege: trafic se numeste chestia aia cand vii cu masina prin oras nu d plictiseala, ci cu treburi-gen hartii la primaria digitalizata si smart,copii de dus la scoala, cumparaturi consultatii la cabinete medicale etc. Daca e vreunul p aici care face chestiile astea pe jos sau p bicicleta..bravo lui. MASINA ESTE O NECESITATE!!!
    NU UN LUX.. si nu circula nimeni p gratis cu ea.. se platesc taxe, carburanti.. care nu sunt chiar ieftine. Imbunatatirea traiului nu se face INTERZICAND p fata sau mai subtil circulatia auto….iar masinile
    electrice sunt inca destul de scumpe pt majoritatea clientilor

    1. AG spune

      Logic ca nu circula nimeni cu bicicleta daca exista 0 infrastructura pentru asa ceva.. nicio deductie simpla nu sunteti in stare sa faceti?

    2. Ioan spune

      CU BICICLETA POȚI CIRCULA DOAR CÂND ÎȚI PERMITE VREMEA .
      CE FACI CU BICICLETE PE VREME REA , PLOAIE , VÂNT PUTERNIC ȘI ÎN SPECIAL IARNA ?

  5. Marius spune

    Am observat ca au aparut vreo 20.000 de stalpi noi nouti pe varianta. Care este rolul acestora si de ce sunt in halul asta de multi. Ce vor fi acolo, camere si mai ales SEMAFOARE? Adica, la fiecare straduta cat de mica am vazut prezenta cate unui stalp nou nout. In momentul de fata, in afara de orele de varf, pe varianta se circula bine. Vreti sa-mi spuneti ca vor fi 50 de semafoare cand acum, doar cu doua semafoare (unul la intersectia Panmont si unul la trecerea de pietoni de la piata) deja incurca traficul de nu e adevarat? Unde se poate vedea o simulare cum trebuie a proiectului?

  6. FLORIN spune

    Trebuie scos traficul de masini din oras.Poluarea este catastrofala in timpul zilei in oras.

    Trebuie puse TAXE pentru toti cei care trec prin oras si nu folosesc centura pentru TRANZIT.
    Este inadmisibil ca cetatenii din acest oras sa se imbolnaveasca si sa respire un aer poluat din cauza unora care se plictisesc in comunele invecinate si cocalaresc orasul cu toate harburile.

    E o prostie aceasta statistica.
    Nu ai cum sa optezi daca nu ai alternative.
    Cand se vor implementa aceste proiecte procentele se vor schimba in favoarea celor care folosesc biciclete,mijloace de mers in comun,etc.

    Asta e viitorul.Plimbatu de plictiseala sau din comoditate trebuie sa fie limitat drastic.

    1. Bogdan spune

      Deci daca eu locuiesc la periferie si trebuie sa vin la serviciu in fiecare zi in oras atunci vin de comoditate cu masina? Ai dat-o cu batul in gard… stii cate alternative sunt la transportul personal din comunele invecinate? Stii cum se circula cu transportul in comun la orele de varf? dar nah, de plictiseala vin in oras

      1. FLORIN spune

        In tarile civilizate care au rezolvat aceasta problema de zeci de ani,persoana in cauza isi lasa masina in afara orasului iar de acolo se deplaseaza spre serviciu cu mijloacele de transport in comun.
        Nu mai vorbesc de jegurile umane care au”serviciu”in centru si circula cu mizerii de masini care scot tone de fum si noxe.O Dacie costa 6-7000 euro.Oricine isi permite sa fim seriosi.
        E comfortabil sa stai la aer curat la ”periferie” iar noi sa murim de cancer pentru ca cei de la ”periferie”au slujbe in oras.
        Ti se pare corect?

  7. Adrian D. spune

    O picat site-ul Primăriei incredibil :)))

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate