Influența presei nemțene, de la utopie la adevăr

3

Într-un județ unde presa online este la nivel de inflație, rolul și mai ales influența acesteia, de multe ori supraevaluate, scad în realitate de la o zi la alta.

Presa tipărită, cotată ca fiind una mult mai serioasă decât cea online, este în moarte clinică. 90% dintre punctele de difuzare a ziarelor din județul Neamț de acum 5-10 ani nici nu mai există, iar știrile publicate sunt de regulă deja cunoscute din zona online unde viteza de circulație a informației este mult mai mare.

Presa vizuală este și ea ”conectată la aparate” și de abia mai respiră, posturile TV locale de acum câțiva ani dispărând unul câte unul.

Presa online, predominantă, dar măcinată de dispute, uită de multe ori care este rolul ei și se concentrează pe conflicte inutile și pe oferirea de satisfacție clienților care plătesc pentru promovare, pentru atacarea adversarilor politici sau, după caz, pentru a nu fi bălăcăriți. Astfel, axată pe circ și pe foarte multe știri despre morți, accidente, violențe sau alte nenorociri doar ca să  atragă rating, zona online devine din ce în ce mai neinteresantă pentru nemțeni și din ce în ce mai de neîncredere.

La ora actuală, din cele aproximativ 300.000 conexiuni la internet din Neamț, maximum 30.000 accesează cel puțin o dată pe lună o publicație locală. Deci adresabilitatea naturală a presei online locale este de aproximativ 10%. Această adresabilitate este amplificată pe Facebook, cei care au pagini și grupuri proprii unde distribuie articolele adăugând un plus de vizibilitate de până la 20%. De la acest prag de 30%, obținut prin distribuire masivă pe Facebook, se mai poate adăuga o creștere a vizibilității de maximum 20% prin crearea unor rețele proprii ale publicațiilor online locale pe fiecare localitate din județ. Dincolo de acest prag de 50%, vizibilitatea presei locale se poate face numai plin reclamă plătită pe Facebook, Instagram și Google.

Dacă de mâine ziarele locale nu ar mai putea distribui pe Facebook și ar rămâne numai cu vizitatorii care intra direct pe site-uri, rating-urile cumulate ale toate ziarelor online din Neamț ar scădea cu cel puțin 70%.

Din păcate, acesta este adevărul. Inflația de ziare online, informațiile contradictorii livrate, bălăcărelile uneori vomitive, publicarea acelorași accidente și nenorociri în 10 ziare și fuga după bani și rating prin orice mijloace au dus la reducerea drastică a cititorilor fideli. Maximum 10% din populația județului ne mai citește din propria inițiativă. La restul până la 50% mergem noi și dăm buzna peste ei prin intermediul rețelelor de socializare sau al propriilor rețele de distribuție, iar ca să depășim adresabilitatea lunară de 50% trebuie să plătim reclamă ca să fim citiți.

Deși unii din presa locală sunt tentați să se creadă importanți pe persoană fizică, realitatea este că nu valorăm prea mulți bani în fața nemțenilor, mai ales pentru faptul că aceste 10 procente de consumatori de presă din propria inițiativă nu sunt ale unui ziar. O parte sunt cititori comuni, iar cealaltă parte se împart între toate publicațiile.

Ce e de făcut? Păi ar trebui să începem prin a reduce numărul articolelor făcute din poziția șezut. Să mergem pe teren, la oameni, să vedem ce probleme au, la instituții, să vedem ce fac, în oraș, să vedem ce nu vor să vadă autoritățile. Să ne implicăm în viața comunității și să obținem rezultate, schimbări pozitive în favoarea oamenilor. Mai multă empatie, dar nu manifestată din birou, ci afară cu oamenii, alături de ei, trăind problemele lor și încercând să-i ajutăm cât putem noi. Cam asta ar trebui făcut, dar asta înseamnă muncă și mulți din presă sunt alergici la muncă.

Azi încă mai sunt politicieni dispuși să plătească taxe de protecție. Azi mai sunt politicieni care au nevoie de promovare și, din păcate, azi mai sunt politicieni care plătesc pentru a ataca adversarii. Asta se întâmplă azi și unii din presă ne bucurăm că avem contracte de promovare, alții că încasează taxe de protecție sau sunt plătiți la negru să sară la gâtul cuiva. Mâine… mâine e posibil ca instituțiile și partidele să se mai deștepte puțin și să nu mai vrea să depindă de un trust de presă sau să plătească prietenia unor ziariști și își vor dezvolta propriile mecanisme și rețele de diseminat informațiile.

Cu banii pe care-i dă o instituție mai mare presei poate să își facă propriul ziar sau broșură în variantă tipărită și online, să plătească reclamă la Facebook și Google și să aibă impact de 10 ori mai mare decât îi oferim de cele mai multe ori noi, presa.

Cu banii pe care-i cheltuiește un partid cu presa își poate face propriile instrumente de promovare și o rețea online pe toate localitățile, cu care să ajungă la mult mai mulți oameni decât ajungem noi, toată presa locală.

Din aceste considerente, apreciem că este doar o problemă de timp până ce presa online locală o va lua pe aceeași pantă pe care au plecat presa tipărită și cea vizuală. Totul depinde de cât de repede își dau seama politicienii că cu aceeași bani pe care-i cheltuiesc cu presa pot să își facă singuri instrumente de promovare de 10 ori mai eficiente și mai de impact și nu au nevoie de 10 ziare prietene, ci de maximum un partener media serios.

Iosub Robert

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
3 Comentarii
  1. Aurel spune

    Ce este de facut?

    Prima oara niste studii in domeniul jurnalistic. Nu pot fi jurnalisti toti dulgherii, strungarii, soferii.

    In al 2lea rand ar trebui sa o lasati mai moale cu pupatul in *$** a unor personaje/partide locale, cum a ti facut voi cu PSD si Arsene, stiri neamt cu PNL, etc.

    Impartialitate. Va spune ceva cuvantul asta?

  2. Nistor spune

    Felicitari pentru articol. Consider ca este o analiza pertinenta a modului cum se face presa la noi in judet.Poate incercam sa schimbam ceva.

  3. Duicu Mariana spune

    Daca cei cu bani ,politicieni sau institutii, pot sa-si faca singuri instrumente de promovare, cred ca pentru cei simplii care doresc sa afle ce se intampla cu adevarat in jurul nostru presa locala online este o optiune .Putem citi sau mai bine ,ar trebui sa citim tot ce se publica ,iar timpul ne va arata cine este corect si cine slugarnic , concluzia apartine cititorilor…si astfel vor ramane cu audienta doar publicatiile care prezinta interes pentru cetateni, si care prezinta realitatea nepoleita….de minciuni suntem satui.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate