Actiuni OPC Neamt

1

În conformitate cu Planul Tematic de Control al ANPC pentru trimestrul I 2011, in perioada 24 – 31 martie 2011 s-a desfăşurat o acţiune tematică de verificare a operatorilor economici prestatori de servicii imobiliare.

Au fost cuprinsi in actiunea de verificare un  numar de 13 agentii imobiliare administrate de operatori economici de pe raza municipiilor Piatra Neamt si Roman, constatandu-se abateri de la prevederile legale in toate cazurile.

Abateri constatate

-la un numar de 2 operatori economici, la data si ora controlului, nu erau afisate Certificatul de Inregistrare si Certificatul Constatator pentru agentiile verificate.

-la o agentie imobiliara s-a constatat faptul ca se afiseaza ca, in cazul vanzarii –cumpararii, comisionul practicat este de 2% din pretul de vanzare, fara a se preciza daca este inclus si TVA-ul. In contractele incheiate se indica faptul ca se aplica un comison de 2% din valoarea imobilului.

De asemenea, in cazul inchirierii imobilului, in agentie, se afiseaza ca se percepe chiria pe o luna, drept comision, dar nu se precizeaza cui se aplica. In fapt, se percepe acest comision atat locatarului cat si locatorului.

Tot in contracte se stipuleaza ca, in cazul intermedierii cumpararii, comisionul este de 2% din pretul negociat cu vanzatorul, conform prevederilor din Fisa de vizionare imobil, anexa la contract, dar informatia nu este si afisata in agentie.

-la o alta agentie se afiseaza o valoare a comisionului la tranzactiile de vanzare –cumparare sub forma « 2% din valoarea tranzactiei plus TVA », incorect nefiind prezentat de fapt, tariful final al tranzactiei.

-la o agentie imobiliara s-a constatat ca intre valoarea comisionului afisata in agentie si cea inscrisa in contracte exista diferente, respectiv este afisat comision 2%, iar in contract este stipulat «  comisionul agentiei este 2,5 % din valoarea la care se vinde imobilul ».

-la o agentie imobiliara, comisionul si tarifele practicate sunt afisate de forma « 1-3% din valoarea tranzactiei ».

-la 5 agentii imobiliare s-a constatat faptul ca informatiile privind deficientele si alte incoveniente cunoscute de agentia imobiliara sau pe care in mod rezonabil putea sa le cunoască, incluzând surse de zgomot, umezeală, poluare, miros, pericol de inundaţii sau surpări, organizarea în apropiere a unor manifestări populare periodice, istoricul terenului sau al clădirii, posibile dezavantaje ale vecinătăţilor nu sunt oferite in forma scrisa consumatorilor inca din faza precontractuala. Se declara ca acestea se comunica doar verbal.

-comunicare doar verbala s-a constatat la 4 agentii imobiliare  in cazul situaţiei juridice a imobilului si al nivelul estimativ al costurilor ce urmează să fie suportate de consumator, pentru obţinerea documentelor şi întocmirea actelor necesare încheierii contractului.

–  o agentie imobilara inscrie in  contractele de intermediere utilizate faptul ca in cazul nerespectarii conditiilor contractuale de catre vanzator/ cumparator, acestia sunt obligati la “plata unor daune interese de 5000 Euro catre agentie”. Contractul nu prevede in mod explicit situatiile in care clientii datoreaza comison agentiei. De asemenea, clauza de exclusivitate este exprimata intr-o forma ambigua , de genul “cumparatorul este obligat sa incheie antecontractul de vanzare-cumparare cu un potential vanzator doar in cadrul agentiei”, desi incheierea acestui antecontract este optionala pentru clienti, nefiind stipulata in niciun act normativ.

-in contactele utilizate de o alta agentie imobiliara se inscrie o clauza de forma” agentia are dreptul sa ceara clientului vanzator in cazul neachitarii comisionului stabilit suma datorata conform contractului plus penalitati de 2% pe zi printr-o hotarare judecatoareasaca”.

-la o alta agentie –contractele de intermediere tranzactii imobiliare nu prevad situatiile in care consumatorul datoreaza comision agentiei. In cazul nerespectarii clauzelor contractuale de catre cumparator/vanzator acesta este obligat la plata unor daune interese neprecizate in contract sau aduse la cunostinta clientilor printr-o alta forma.

-la o alta agentie  nu se indica, in contract, situatiile in care  consumatorului datoreaza agentiei comision, iar in privinta nerespectarii clauzelor contractuale inscrie “ vanzatorul/ cumparatorul este obligat la plata unor daune interese catre Agentie in valoare de 2000 USD pentru vanzator, respectiv 10 % din pretul cumpararii (pentru cumparator) precum si la plata unor penalitati de intarziere de 2% pe zi”, (atat pentru vanzator cat si pentru cumparator).

-in contractele de inchiriere se indica faptul ca “in cazul in care la semnarea contractului se solicita o garantie, restituirea acesteia se poate face doar dupa ce se achita toate utilitatile”, fara a se preciza si un termen maxim pana la care se face restituirea garantiilor.

-nu in toate cazurile se specifica, in mod corect, conditiile de denuntare unilaterala a contractului.

-la o agentie imobiliara se inscrie in contractele de intermediere vanzare imobil, ca obligatie pentru vanzator, achitarea unui avans din comisionul perceput. In cazul in care nu respecta prevederile contractuale, “vanzatorul este obligat sa plateasca agentiei daune interese echivalente cu plata comisionului majorat cu 100%”. In cazul cumparatorului de inscrie ca obligatie, “ atunci cand se razgandeste sau nu respecta termenul de plata, sa plateasca o despagubire” , dar aceasta nu este cuantificata si nici prezentata printr-o alta forma clientilor agentiei.

-la un numar de 6 agentii imobiliare nu este afisata placheta TEL-INFO CONSUMATOR .

Ca urmare a constatarilor facute s-au dispus urmatoarele:

–          un numar de 8 avertismente si un numar de 10 amenzi contraventionale in valoare totala de 31000,0 lei;

–          termen de remediere a deficientelor constatate la un numar de 13 operatori economici.

Sfaturi pentru consumatori:

Inainte de a semna contractul de intermediere cu agentia imobiliara, trebuie avute in vedere urmatoarele:

• lista de tarife si comisioane care trebuie sa fie afisata la sediul agentiei imobiliare;
• existenta in contract a informatiilor privind lista serviciilor prestate si a comisioanelor aferente practicate;
• precizarea in contract a pretului solicitat de proprietar sau a pretului pe care este dispus sa-l plateasca cumparatorul;
• mentionarea in contract a modalitatii de returnare a taxelor, comisioanelor si eventualele penalitati, in cazul in care consumatorii renunta din culpa lor;
• precizarea in contract a modalitatii de denuntare unilaterala a contractului;
• specificarea duratei de derulare a contractului de prestari servicii cu agentia imobiliara;
• precizarea drepturilor vanzatorului/cumparatorului intr-un capitol distinct al contractului;
• sa solicite informatii cu privire la situatia juridica a imobilelor oferite spre vanzare/cumparare/inchiriere, cat si cu privire la nivelul estimativ al costurilor ce urmeaza sa fie suportate de consumatori in calitate de cumparatori sau chiriasi ;
• sa se precizeze daca consultanta imobiliara este gratuita sau contracost;
• sa se precizeze cine suporta costurile lucrarilor cadastrare;
• sa se precizeze in contractele de intermediere imobiliara caracteristicile generale ale imobilului care pot influenta decizia de cumparare (incluzand nivelul de finisare, dimensiuni, vechime si pozitionarea fata de punctele cardinale).

In cazul in care aspectele mentionate mai sus nu sunt respectate, consumatorii se pot adresa cu sesizari/reclamatii la comisariatele judetene pentru protectia consumatorilor in raza teritoriala a carora isi desfasoara activitatea operatorii economici reclamati.

 

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
1 Comentariu
  1. dorneanu gabriel spune

    in data de 11.05.2011 societatea apa serv a oprit apa rece menaera in tot cartierul speranta din cauza debitelor mari. SC locativ serv nu au mai achitat facturile la apa serv din 2007 cu toate ca sunt multi chiriasi care sunt cu plata la zi sau datorii foarte mici cu toate acestea din cauza unor rau platnici sa sistat apa rece menajera in tot cartierul, va rugam sa luati masurile de riguare deoarece prin aceasta situatie se poate creea un adevarat focar de infectie

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate