Verificari OPC la gradinitele cu program prelungit, particulare şi de stat

0

În conformitate cu Programul Tematic de Control al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor pentru trimestrul al III-lea 2011, în perioada 12 – 30.09.2011, s-a desfăşurat o acţiune tematică de control privind respectarea prevederilor legale din domeniul protecţiei consumatorilor în grădiniţele cu program prelungit, particulare şi de stat .

Au fost cuprinse in actiunea de verificare un numar de 8 gradinite cu program prelungit ce functioneaza in municipiile Piatra Neamt si Roman  , dupa cum urmeaza:

– un numar de 7 gradinite cu program prelungit ,de stat;


 – o gradinita particulara-gradinita cu program prelungit.

Abateri de la prevederile legale au fost depistate la un numar de 7 gradinite din cele  verificate, existand diferentieri  intre acestea functie de gravitatea neregulilor constatate.

La toate unitatile verificate  la data controlului s-a facut dovada existentei autorizatiilor sanitare de functionare, document de inregistrare sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor  sanitare,ordin privind acordarea  autorizarii  de functionare provizorie a unitatii de invatamant preuniversitar particular.

Regulamentul de Ordine Interioara este intocmit conform prevederilor legale in vigoare pentru anul scolar 2011-2012 la toate unitatile controlate, folosind date din teoria pedagogica si psihosociala a managementului scolar precum si elemente acumulate din experienta fiecarei unitati de invatamant.

La toate cele 8 gradinite cu program prelungit, de stat si particulare, la data controlului a fost demarata actiunea de incheiere a contractelor de prestari servicii , urmand a fi definitivate in functie de programarea sedintelor cu parintii pe grupe, unde se prezinta structura anului de invatamant, eventualele discipline optionale, costurile acestora cat si suma alocata pentru hrana zilnica a copiilor. La o singura gradinita, contractul de prestari servicii se incheie sub forma unui „Acord de parteneriat pentru educatie” fiind abordate intr-un mod sumar competentele si responsabilitatile specifice invatamantului prescolar , acest acord fiind  incheiat intre scoala coordonatoare si parinti sau apartinatorii elevilor.

Intarzierile in definitivarea acestor contracte de prestari servicii fiind motivate de faptul ca, majoritatea parintilor nu-si mai permit sa achite anumite sume de bani pentru disciplinele optionale care se platesc separat, iar cadrele didactice incearca sa gaseasca solutii de introducere a unor activitati optionale fara costuri suplimentare .

La verificarea contractelor prezentate, la o singura gradinita, s-a constatat  faptul ca au fost omise in contracte informatii privind costurile suplimentare in  cazurile in care din diverse motive parintii sau apartinatorii nu pot sa se incadreze in programul gradinitei si depasesc ora stabilita pentru preluarea copiilor ( aceste informatii au fost comunicate verbal dar nu si in scris respectiv modul de plata a orelor suplimentare ).

Lipsa informatiilor privind  contributia  pentru hrana (modalitatea de plata a contributiei pentru hrana ,suma  alocata , data limita pana la care se poate achita), programul zilnic al copiilor, orarul stabilit de educatoare cu privire la activitatea instructiv educativa ,s-au constatat la 3 din gradinite verificate.

Nu erau afisate, la loc vizibil, autorizatiile de functionare a unitatilor verificate, telefoanele utile consumatorilor

La toate gradinitele de stat verificate s-a constatat depasirea numarului  de copii prescolari maxim  admisi ( incalcarea art.5 alin.1 din Ordinul nr.1955/1995 –privind numarul maxim de copii admisi la o grupa in unitatile de anteprescolari si prescolari -20 de prescolari) , intr-o grupa de invatamant, numarul real variind intre 24 si 30 copii. Din aceasta cauza salile de clasa, dormitoarele, salile de mese sunt supraaglomerate.

Numarul grupurilor sanitare nu este in concordanta cu numarul de copii , la toate gradinitele, numarul de vase WC si chiuvete este de 4 /palier acestea fiind folosite de 4-5 grupe de copii.

La  o gradinita cu program prelungit din Piatra Neamt, spatiul destinat bucatariei este subdimensionat raportat la numarul de copii care servesc masa in unitate -135 copii.

Abateri de la prevederile legale  in saloanele de servire s-au constatat dupa cum urmeaza:

 -amenajarea unui spatiu de servire a mesei pe holul care trece prin fata salilor de clasa (sali cu dubla functionalitate ) s-a constatat la o gradinita cu program prelungit din Piatra Neamt;

– lipsa fete de masa din material textil -la un numar de 3 gradinite;

La o gradinita cu program prelungit din Piatra Neamt a fost gasita cantitatea de 5 kg pulpe de pui , in stare congelata desi pe eticheta produsului era mentionat „produs refrigerat”

La majoritatea  unitatilor verificate nu s-au prezentat, in forma scrisa, retetele utilizate la prepararea mancarurilor .

 Ca urmare a abaterilor constatate s-au aplicat un numar de 9 avertismente contraventionale si s-a dispus masura opririi temporare a utilizarii in consum a unei cantitatii de 12 kg produse alimentare in valoare de 68 lei si s-a dispus un numar de 7 termene de remediere a deficientelor constatate.

Comunicat OPC Neamt

telegram ziar piatra neamt
Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate