Reforma fiscală – Codul Fiscal și Codul de Procedură Fiscală – Guvernul PONTA

0

Materiale prezentate la începutul Ședinței de Guvern din data de 18 februarie 2015, ora 12.00 referitoare la Codul Fiscal și Codul de Procedură Fiscală:

TVA – Revenirea la nivelul mediu din UE – Propuneri:

  • Reducerea cotei standard pentru toate bunurile şi serviciile de la 24% în prezent la 20% începând cu 1 ianuarie 2016
  • Reducerea cotei de TVA pentru carne, pește, legume și fructe de la 24% în prezent la 9% începând cu 1 ianuarie 2016
  • Introducerea taxării inverse pentru livrarea de clădiri, părţi de clădire şi terenuri de orice fel, pentru a căror livrare se aplică regimul de taxare, începând cu 1 ianuarie 2016
  • Reducerea cotei TVA de la 20% la 18% începând cu 1 ianuarie 2018

Argumente pentru reducerea TVA

  • România este a 5–a ţară din UE, în ceea ce priveşte cota standard de TVA (24%), după Ungaria, Danemarca, Croaţia şi Suedia;
  • Încasările din TVA se situeaza sub creşterea nominală a VAB;
  • Cota efectivă a TVA este mult sub cota medie legală;
  • Consumul privat a crescut, în medie, cu 1% anual în 2011 şi 2012, deşi veniturile salariale reale s-au majorat în medie cu 2%;
  • Frauda fiscală din TVA a fost mai mare după majorarea TVA, respectiv de la 3,4% din PIB în 2010 la 6,3% din PIB în 2012, după care s-a redus la 5,7% din PIB în 2013;

Contribuțiile sociale de stat – O măsură pentru locuri de muncă şi dezvoltare – Propuneri

  • Introducerea plafonului maxim de 5 salarii medii brute pentru baza lunară de calcul a CAS și CASS de la 1 ianuarie 2016
  • Eliminarea deducerii CASS de la calculul impozitului pe venit de la 1 ianuarie 2016
  • Introducerea obligației de plată a CAS și CASS pentru toate persoanele fizice care realizează venituri
  • Majorarea sumei neimpozabile lunare avute în vedere la stabilirea impozitului pe venitul din pensii începând cu 1 ianuarie 2016
  • Reducerea contributiei de asigurări sociale la angajat de la 10,5% la 7,5% de la 1 ianuarie 2017
  • Reducerea contributiei de asigurări sociale la angajator de la 15,8% la 13,5% de la 1 ianuarie 2017

Impozitarea microîntreprinderilor – Propuneri

1. Stabilirea unei cote de impozitare diferenţiate, în funcţie de numărul de salariaţi, după cum urmează:

  • 1% pentru microîntreprinderile care au peste 2 salariaţi, inclusiv;
  • 3% pentru microîntreprinderile care au un salariat;
  • 3% + 1530 lei trimestrial, pentru microîntreprinderile care nu au salariaţi;
  • 3% pentru microîntreprinderile care nu se încadrează în prevederile lit.a) sau lit.b), si care se află într-una din următoarele situații înscrise în registrul comerțului sau în registrul ţinut de instanţele judecătoresti competente, după caz: (i) dizolvare urmată de lichidare; (ii) inactivitate temporară; (iii) nedesfăsurarea de activităţi.

2. Modificarea pragurilor

  • 75.000 euro, pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor în anul 2017
  • 85.000 euro, pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor în anul 2018;
  • 100.000 euro, pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor începând cu anul 2019.
  • Microîntreprinderile reprezintă 78,3% din totalul societăţilor comerciale active, realizând o cifră de afaceri de numai 2,4%, din totalul cifrei de afaceri realizate de societatile comerciale din Romania.
  • Forţa de muncă angajată în microîntreprinderi reprezintă 14% din totalul salariaţilor din societăţile comerciale care depun bilanţuri contabile.
  • 47,2% din microîntreprinderi inregistrau pierdere neta la 31.12.2013.
  • Microîntreprinderile – aproape în totalitate cu capital autohton – vor fi mult mai interesate pentru corectitudine în afaceri şi reducerea economiei ascunse.

Impozit pe dividende – Propunere

  • Eliminarea impozitului pe dividende începând cu 1 ianuarie 2016.

Argumente

  • Eliminarea dublei impuneri economice, la nivelul companiei si actionarilor
  • Companiile listate la Bursa de valori București (BVB) ar deveni mai atractive, indicele BET ar reveni la valorile înregistrate înainte de criza financiară, putând chiar să atingă noi maxime.
  • Se va îmbunătăţi guvernanţa corporativă, acţionarii urmărind reflectarea reală a rezultatelor economice şi financiare.
  • Companiile mari nu-si vor mai externaliza profitul, iar IMM-urile vor renunta la tendintele de comportament evazionist (diminuarea bazei de impozitare prin inregistrarea de cheltuieli fictive).
  • Eliminarea impozitului pe dividende va conduce la cresterea incasarilor din impozitul pe profit.

Cota unică – Propuneri

  • Reducerea cotei de impozit pe profit de la 16% în prezent la 14% începând cu 1 ianuarie 2019
  • Reducerea cotei de impozit pe venit de la 16% în prezent la 14% începând cu 1 ianuarie 2019
  • Reducerea cotei de impozit pe veniturile obţinute din România de nerezidenţi de la 16% în prezent la 14% începând cu 1 ianuarie 2019.

Accize- Propuneri

Diminuarea nivelului accizelor la principalele produse energetice (motorină, benzina fără plumb şi benzina cu plumb), astfel:

  • Scaderea cu 20% a accizei la motorina ( de la 1897,08 lei / 1000 litri la 1518,04 lei / 1000 litri);
  • Scaderea cu 18,62% a accizei la benzina fara plumb ( de la 2035,40 lei / 1000 litri la 1656,36 lei / 1000 litri);
  • Scaderea cu 16,28% a accizei la benzina cu plumb ( de la 2327,27 lei / 1000 litri la 1948,23 lei / 1000 litri)

Reasezarea nivelurilor accizelor pentru alcool și băuturile alcoolice.

  • Scaderea cu 15,38% a accizelor pentru bere ( de la 3,9 lei / hl / 1 grad Plato la 3,3 lei / hl / 1grad Plato)
  • Scaderea cu 70% a accizelor la vinuri spumoase ( de la 161,33 lei / hl produs la 47,38 lei / hl produs) si cu 77,7% pentru bauturi fermentate spumoase (de la 213,21 lei / hl produs la 47,38 lei / hl produs)
  • Scaderea cu 30% a accizelor pentru alcool etilic (de la 4738,01 lei / hl alcool pur la 3306,98 lei / hl alcool pur)

Eliminarea din sfera de impozitare atât a titeiului din productia internă cât si a produselor care în prezent se regăsesc la Capitolul II „Alte produse accizabile”: cafea, bijuterii, confectii din blănuri, autoturisme etc.

Impozitul pe constructii – Propunere

  • Eliminare a impozitului pe construcții începând cu 1 ianuarie 2016.

Impozite şi taxe locale

  • Eliminarea discriminării generate de sistemul fiscal actual în funcție de natura juridică a contribuabilului, în care destinația clădirii poate fi rezidențială sau comercială;
  • Reducerea sarcinilor administrativ-fiscale pentru contribuabili;
  • Încurajarea investițiilor;
  • Întărirea autonomiei locale, acordând autorităților locale posibilitatea să stabilească politica fiscală locală ținând cont de propriile necesități de proiectare bugetară;

Impozitul pe clădiri:

– Cota impozitului pe clădiri rezidențiale va fi cuprinsă între 0,08 % 0.2%, față de cota actuală 0,1 %;

– Cota impozitului pe clădiri nerezidențiale, va fi cuprinsă între 0,2%-1,3%;

Impozitului pe teren:

– Pentru terenurile situate în intravilan au fost introduse limite minime și maxime, pe ranguri de localități și zone.

Impozitul pe mijloacele de transport:

– S-a introdus posibilitatea de scutire sau reducere a impozitului pe mijloacele de transport agricole folosite exclusiv în domeniul agricol.

Competențe ale consiliilor locale:

– Pot majora, pentru clădirile și terenurile neîngrijite situate în intravilan, impozitul pe clădiri și impozitul pe teren cu până la 500%;

-Pentru terenul agricol din extravilan nelucrat timp de doi ani consecutiv, se poate majora impozitul pe teren cu până la 500%.

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate