PROIECT „PROFIL FLE” (français langue étrangère)
Marti, 20 martie, s-a lansat, la Institutul Francez din Bucureşti, în prezenţa lui Stanislas Pierret, directorul Institutului Francez din România, consilier al Ambasadei Franţei, şi a lui Jacques Bortuzzo, ataşatul de cooperare educativă al Ambasadei Franţei, proiectul Profil.fle, parteneriat între Ambasada Franţei şi M.E.C.T.S.
Pentru 2012-2013, Ambasada Franţei/Institutul Francez, în colaborare cu MECTS, prin expertul tehnic internaţional CECRL şi predarea limbii franceze, a propus judeţul Neamţ ca judeţ pilot (din 15 la nivel naţional – în Moldova, judeţele Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ), într-un proiect în cadrul „Programului franco-român de predare-învăţare a limbii franceze în sistemul educativ românesc”.
– o primă etapă a proiectului prevede, pentru anul 2012-2013:
- crearea unei reţele de şcoli pilot;
- crearea unui grup de formatori în didactica limbii franceze acreditaţi de MECTS şi CNFPA
- selectarea formatorilor;
- formarea formatorilor;
- conceperea, acreditarea şi derularea unor module de formare în cadrul CCD-urilor de către formatorii acreditaţi.
– proiectul va fi extins pentru perioada 2013-2015.
– partenerii locali: Institutul Francez din Iaşi, ISJ Neamţ, CCD Neamţ.
– şcolile pilot (un liceu teoretic, un liceu vocaţional sau profesional şi o şcoală generală, din care o unitate de învăţământ din mediul rural) vor urmări:
- înnoirea practicilor de predare a limbii franceze;
- să integreze predarea-învăţarea limbii franceze în PDI-ul şcolii;
- să favorizeze accesul elevilor şi al profesorilor la resurse în limba franceză
- să amelioreze nivelul de performanţă în limba franceză al elevilor la examenele/testele naţionale, la probele pentru obţinerea certificatelor lingvistice;
- să dezvolte activităţi şcolare inovante, activităţi extra-şcolare şi parteneriate educative care să încurajeze dezvoltarea competenţelor în limba franceză ale elevilor.
– Ambasada Franţei şi MECTS:
- vor încadra aplicarea programelor şcolare în vigoare sau a altora noi, începând cu anul şcolar următor;
- vor promova limba franceză în unităţile de învăţământ;
- vor încuraja şi susţine parteneriatele educative franco-române;
- vor favoriza accesul la informaţie şi la documentarea în limba franceză în cadrul unor CDI-uri;
- vor sensibiliza grădiniţele în învăţarea precoce a limbii franceze;
- vor desfăşura activităţi extracurriculare în limba franceză;
- vor susţine şcolile şi CCD-ul în găsirea unor profesori stagiari francofoni, asistenţi lingvistici;
- vor înlesni parteneriatele şcolare româno-franceze;
- vor înlesni dotările în fonduri documentare şi în echipamente;
- vor favoriza implicarea societăţii civile şi a cooperării descentralizate franco-române în cadrul unor proiecte educative şi culturale.
– formatorii acreditaţi:
- după formare, vor concepe module şi suporturi de formare;
- vor anima stagii de formare pentru profesorii de limba franceză din judeţ, în cadrul CCD-ului;
- vor asigura încadrarea metodologică a profesorilor de limba franceză în instituţiile de învăţământ din judeţul lor.
– proiectul se află în faza de selecţie a şcolilor pilot şi a formatorilor (pe baza candidaturilor depuse).
În ceea ce priveşte învăţământul preuniversitar, proiectul urmăreşte deci:
- promovarea limbii franceze în şcolile româneşti;
- încurajarea parteneriatelor educative franco-române;
- favorizarea accesului la informaţie şi documentare în cadrul CDI-urilor.
*** Judeţele pilot au fost alese în funcţie de importanţa acordată predării-învăţării limbii franceze în şcoli şi a implicării actorilor educaţionali.