ȘEDINȚĂ VIDEO – Prefectul Adrian Niță a intervenit și rezolvat scandalul opririi apei pe strada Nufărului unde, din cauza primăriei, zeci de familii au rămas fără apă

0

Zeci de familii (90 de apartamente) de pe strada Nufărului din Piatra-Neamț au rămas de miercuri, 15 martie, fără apă, deși, spun majoritatea, nu există datorii. Problemele au început să apară după ce obiectul de activitate al companiei Locativserv privind ANL-urile a fost desființat în luna martie a anului trecut (2022) și atribuțiile au fost preluate de municipalitate.

Pe bună dreptate, pietrenii rămași fără apă au reclamat situația peste tot, inclusiv către presă. Ajunși la fața locului, am discutat cu locatarii și am luat legătura aseară cu directorul companiei Apa Serv, Bogdan Mușat, care ne-a declarat: „Am vorbit cu colegii și mi-au spus că vor fi o serie de debranșări, inclusiv la Văleni. În urma deciziei de a fi dizolvată Locativserv, au avut loc discuții cu primăria de preluare a debitelor Locativului cu Apa Serv. La unele blocuri au fost preluate debitele, adică primăria le-a recunoscut – Da, le preluăm și vor fi transferate sau achitate de către noi, după care vor fi administrate de noile asociații care vor fi înființate de blocurile respective. Aici se pare că nu s-a dorit acest lucru. La ora actuală suntem în situația în care eu, operator de apă, trebuie să furnizez serviciul către cineva cu care nu am contract. Teoretic, apa trebuie facturată, încasată și băgată în bugetul companiei. Din câte știu, oamenii de acolo au plătit. Ei trebuie să se adreseze primăriei și să le ceară socoteală ce s-a întâmplat. La noi nu au ajuns banii, că dacă ajungeau nu mai erau debite. Primăria trebuia să depună o serie de documente la noi, fapt care nu s-a mai întâmplat.”

Situația a fost adusă și în atenția prefectului de Neamț, Adrian Niță, care a invitat o delegație a locatarilor și instituțiile abilitate: Primărie, Apa Serv și Locativserv la sediul Prefecturii în această dimineață, 16 martie.

Important de reținut este faptul că în urma discuțiilor din această dimineață la Prefectură situația a fost deblocată și în jurul orei 13.00 s-a reluat serviciul de furnizare a apei către aceste patru blocuri de pe strada Nufărului.

Mai jos vă prezentăm ceea ce s-a discutat astăzi pentru a înțelege ce s-a întâmplat de fapt.

În luna martie a anului trecut, prin HCL s-a decis preluarea atribuțiilor Locativserv de către Primărie. Locatarii spun că au plătit tot ce era de plătit către primărie, dar că nu își explică de ce banii nu au ajuns și la Apa Serv, obligând compania să ajungă în situația de a debranșa aceste patru blocuri de pe strada Nufărului. De un an de zile nu s-a reușit încheierea unui contract cu compania Apa Serv în care să se recunoască preluarea debitelor și tot de un an de zile aceste blocuri au fost alimentate cu apă fără o hârtie în spate, acumulându-se niște datorii de zeci de mii de lei, deoarece compania de apă nu avea cui să factureze consumul. Primăria nu și-a asumat încheierea unui contract cu compania de apă, lăsându-se în baza locatarilor că își vor face asociații de proprietari care să preia aceste debite.

„Domnii de la primărie nu au pus listele cu consumul de apă. Eu personal am strâns indexul la apă de pe casa scării și l-am dus la primărie cu tabel nominal, dar primăria nu ne-a pus ce trebuie să plătim. În dreptul apei – pauză. Noi am plătit ce ne-au spus ei să plătim. Am dat bani și în avans. Vrem să știm și noi de ce nu au ajuns bănuții și ni s-a luat apa și cine va plăti eventualele penalități la debitul existent. E vorba de 4 blocuri cu 90 de apartamente.”, spune un locatar, șef de scară.

Vladimir Togan, șeful Locativserv, spune că din martie anul trecut compania nu a mai încasat nimic printr-o hotărâre de Consiliu Local. „Activitatea de administrare ANL-uri a fost predată către municipiul Piatra-Neamț pe trei ramuri distincte: parte contabilă, parte juridică și parte de contract. Noi de anul trecut nu mai avem control și obiect de activitate pentru administrarea acestor imobile. Acele HCL-uri prevedeau că până la punctul în care primăria reușește să-și facă contracte cu furnizorii pe primărie, contractele să rămână pe Locativserv, iar noi să refacturăm aceste sume către primărie și primăria să ni le plătească ca să nu creăm un blocaj și să nu rămână clienții fără servicii. Noi am făcut cererea de reziliere în noiembrie 2022. Am considerat că din martie până în noiembrie a fost timp suficient. Nu știu despre solduri, pentru că noi nu mai avem control.”

Reprezentanții Apa Serv spun că datoriile celor 4 blocuri se ridică la 48.000 de lei.

„În urma cererii de reziliere venită de la Locativ, avem peste 4 adrese, corespondență cu primăria. Problema noastră a fost că nu avea cine să preia acel contract. Furnizarea serviciului se face în baza unui contract. Având în vedere că Locativ a solicitat rezilierea acelui contract noi ne-am îndreptat către cei de la primărie, ei fiind proprietarul acelor ANL-uri, cu o adresă prin care le-am adus la cunoștință că sunt mai multe blocuri în această postură,  nu doar N-urile. Ce facem cu ele? De la primărie am primit răspuns în decembrie 2022, cum că blocurile vor fi preluate de niște asociații. Cu toate s-a rezolvat, mai puțin cu aceste 4 blocuri care, din cauza hotărârii judecătorești de preluare de către Asociația nr. 70, s-a întârziat. Ideea e că noi, până la această dată nu aveam cui să trimitem facturile. Nu aveam o relație contractuală absolut cu nimeni. Era normal ca primăria, până ce venea o asociație, să încheie un contract de preluare a acelor vechi contracte, după care venea asociația 70, prelua de la primărie și automat nu mai era nicio problemă. A venit primăria în ultimul moment, cred că acum 2-3 săptămâni, a depus acele cereri de preluare, doar că nu vrea să preia debitul, că, vezi Doamne, debitul este al Locativserv. Păi dacă de la Locativ s-au preluat și debit, și ANL-urile, noi ce facem? De unde recuperăm datoria? S-a luat decizia de a se întrerupe apa, legal. ”, spune Apa Serv.

Reprezentantul primăriei spune că s-a refuzat preluarea debitului, deoarece ar fi vorba de datorii istorice care ar trebui recuperate de Apa Serv de la Locativserv, însă pe parcursul discuției a reieșit faptul că nu e vorba de nicio datorie istorică, ci de o datorie curentă care începe din momentul în care Locativserv, în martie 2022, nu a mai avut obiect de activitate și atribuțiile au ajuns la primărie. Deși primăria a eșuat în a încheia aceste contracte cu Apa Serv până în momentul în care ele urmau să fie preluate de o asociație de proprietari nou-înființată, viceprimarul Marius Irimia a făcut în al doisprezecelea ceas un apel la înțelegere, asta după ce timp de 12 luni Apa Serv a avut bunăvoința să furnizeze apă fără a fi acoperită de un contract și fără a avea garanția că va recupera vreodată vreun debit.

„Eu cer doar puțină înțegere, deoarece nu există rea intenție. Mai sunt câteva zile până când asociația de proprietar preia aceste blocuri. Dacă ar fi o mică înțelegere între Apa Serv și primărie, deoarece nu există rea intenție, e doar o problemă de hârtii… Mergem la primărie să discutăm cu juridicul, nu știu toate problemele. Știu doar ce e în spatele acelor hârtii.”, a declarat viceprimarul Irimia.

Soluția nu a venit oricum din partea primăriei, care avea obligația să încheie aceste contracte în perioada de tranziție, ci de la o instanță de judecată care urmează în curând să permită Asociației 70 să preia aceste blocuri, cu tot cu solduri. Astăzi s-a depus la Apa Serv o solicitare în acest sens și în baza ei s-a reluat furnizarea apei potabile, urmând ca datoria acumulată să fie plătită eșalonat, fără a fi oprită apa. Practic, toți acești oameni se vor trezi cu datorii uriașe la apă pentru ultimele luni cât nu a existat niciun contract semnat, pe care vor trebui să le plătească.

Nu s-a putut obține un răspuns clar de la primărie de ce nu s-au încheiat timp de un an de zile aceste contracte. Se înțelege, însă, că primăria a vrut să scape de o durere de cap în această perioadă, lăsând în continuare la Locativserv contractele. Numai că Locativserv a avut îngăduință doar până în luna noiembrie a anului trecut, când a reziliat contractele, existând riscul să fie executată silit de furnizorii de utilități deoarece din martie anul trecut compania nu a mai avut deloc încasări, deci nici bani cu care să plătească aceste datorii.

„În momentul în care s-a emis primul HCL, în ceea ce privește transferul activității de la Locativ la primărie am constatat că primăria nu are contracte cu furnizorii și necesită o durată de timp. Motiv pentru care s-a hotărât printr-un alt HCL să rămână încă o perioadă de timp contractele pe Locativ, ca să nu rămână clienții fără furnizori. Noi primeam facturile chiar dacă nu mai aveam activitatea, refacturam către primărie și primăria le punea în listele de plată, le încasa și prin noi ajungeau la furnizori. Era un mecanism ca până ce își face primăria contractele cu furnizorii să nu rămână locatarii fără utilități.”, spune Vladimir Togan, șeful Locativserv.

Mai jos puteți urmări toată discuția:

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate