PLAN OPERAŢIONAL privind prevenirea şi diminuarea absenteismului şi abandonului şcolar în anul şcolar 2011-2012

0

 

 

Obiective

Măsuri şi acţuni

Termen

Responsabili

Evaluare/Rezultate aşteptate
  • Cunoaşterea şi aplicarea măsurilor şi obiectiveloe din foaia de parcurs a MECTS pentru anul şcolar 2011-2012 privind reducerea absenteismului şi abandonului şcolar

Monitorizarea realizării măsurilor stabilite, consemnrii absenţelor în catalog, aplicarea procedurilor de reducere a absenteismului şi abandonului

zilnic, săptămânal, lunar, sfârşitul semestrului i, sfârşitul anului şcolar

profesori învăţători, directori, consilieri educativi,  diriginţi, inspectori

baza de date,

situaţii statistice,

analize comparative,

studii de caz

  • Cunoaşterea fenomenului, a cauzelor şi aspectelor sale la nivel judeţean şi la nivelul unităţilor de învăţământ

Monitorizarea la nivel judeţean şi la nivelul unităţilor şcolare a situaţiei abandonului şcolar, identificarea cazurilor, a  cauzelor şi soluţiilor

lunar, sfârşitul semestrului i, sfârşitul anului şcolar

inspectori educativi, directori, consilieri educativi,  diriginţi, învăţători

baza de date,

situaţii statistice,

analize comparative,

studii de caz

  • Alcătuirea şi actualizarea bazei de date privind frecvenţa abandonului şcolar şi identificarea cauzelor acestuia

– Monitorizarea unitâţilor şcolare ce se înregistrează cu cazuri de abandon şcolar

lunar, sfârşitul semestrului i, sfârşitul anului şcolar

inspectori educativi, directori, consilieri educativi,  diriginţi, învăţători

baza de date,

proiecte de interventie,

analize şi concluzii

– Aplicarea de chestionare în vederea stabilirii cauzelor abandonului şcolar

conform programelor proprii

CJAP, CJRAE,   consilieri şcolari, consilieri educativi,  diriginţi, învăţători

concluzii

– Consilierea conducerilor şcolilor in vederea elaborării de planuri de acţiuni preventive şi de diminuare a abandonului şcolar

conform  graficului de inspecţii

inspectori şcolari,

CJAP, CJRAE,

psihologi şcolari

proiecte de acţiune
  • Perfecţionarea şi diversificarea ofertei educaţionale  a unităţii de învăţământ, a calităţii procesului instructive-educativ

– Activităţi specifice de inspecţie, asistenţă, consiliere şi control cu privire la procesul instructive-educativ

conform graficelor proprii, lunar, sfârşitul semestrului i, sfârşitul anului şcolar

inspectori şcolari, directori, consilieri educativi,  responsabili ai comisiilor diriginţilor

rapoarte de inspectie, concluzii, proiecte de interventie

Prevenirea / combaterea abandonului şcolar prin abordarea unor teme educative specifice în cadrul activităţilor de formare a cadrelor didactice

– Activitâţi educative şi de consiliere pentru cunoaşterea psihopedagogică a elevilor

conform planificarii cercurilor pedagogice, comisiilor metodice şi diriginţilor

diriginţi

consilieri educativi,

concluzii, rapoarte, proiecte

– Adecvarea tematicii orelor de dirigenţie în vederea unei optime integrări şcolare şi sociale (educaţia bunului cetatean, educaţia pentru timp liber, pentru cultură, civilizaţie, pentru viata de familie etc)

conform  planificarii diriginţilor-consilierilor educativi

consilieri educativi,

directori,

profesori-diriginţi

tematici specifice,

constatări, proiecte

– Stabilirea de consilii profesorale cu temă în care să se analizeze cauzele absenteismului şi abandonului şcolar şi găsirea unor soluţii pentru inlăturarea acestora

semestrial

directori, consilieri educativi,

rapoarte, sinteze, măsuri, proiecte de intervenţie

– Realizarea unor activitati de formare in cadrul comisiei metodice a diriginţilor, pentru abilitarea cadrelor didactice de a lucra cu elevii ce se află in situaţii de risc

trimestrial

responsabilii comisiei metodice a diriginţilor,

consilieri educativi,

tematici specifice, identificarea nevoilor de formare

– Modificarea atitudinii profesorului in relaţionarea cu elevul prin pozitivare, toleranţă, inţelegere etc.

conform planificărilor individuale

conduceri de şcoli, cadre didactice

concluzii, proiecte

– Stimularea şi motivarea elevilor pentru invăţătură prin activităţi diversificate şi cu implicarea permanentă a acestora în actiune

conform orarului şi planificărilor

consilieri educativi,  profesor-diriginţi,

cadre didactice

programe şi proiecte
  • Prevenirea abandonului prin calitatea şi diversitatea activităţilor extracurriculare

– Initierea unor activitati cu impact asupra elevilor: dezbaterea unor cazuri-problemă, a unor situaţii problematice prezentate de mass media, a unor studii de caz, etc.

conform calendarelor şi planificărilor

consilieri educativi,  professor-diriginţi,

cadre didactice

programe şi proiecte, studii de caz

– Organizarea şi desfăşurarea unor acţiuni de parteneriat cu Politia în scopul susţinerii şi reintegrării şcolare şi sociale a elevilor ce au săvârşit acte infracţionale, abateri disciplinare grave, abandon şcolar, absenteism ridicat, etc.

conform calendarelor şi planificărilor

directori, consilieri educativi,  professor-diriginţi,

cadre didactice

programe, proiecte, schimburi de informaţii

– Organizarea şi desfăşurarea unor activităţi educative extraşcolare (serbări, vizite, spectacole, cercuri de interese, excursii, drumeţii, etc) în care să fie antrenaţi şi elevii aflaţi în situaţie de risc

conform calendarelor şi planificărilor

consilieri educativi,

diriginţi, cadre didactice

programe şi proiecte
  • Implicarea responsabila a familiei in prevenirea abandonului şcolar

– Vizitarea familiilor elevilor cu probleme de frecvenţă şi de integrare şcolară

conform graficelor

consilieri educativi,  diriginţi, învăţători

programe, proiecte, concluzii

– Aplicarea unor chestionare pentru părinti în scopul cunoaşterii mediului familial şi socio-educaţional, urmat de activităţi de informare, consiliere, colaborare cu aceştia

semestrial

directori,consilieri educativi,  psihologi şcolari,

concluzii, sinteze, analiză de nevoi, proiecte

– Susţinerea de lectorate şi şedinţe cu părinţii pe teme ce abordează problemele comportamentului de risc, la care să fie invitaţi specialişti în domeniu

semestrial

directori,

consilieri educativi,  diriginţi

concluzii, sinteze, analiză de nevoi, proiecte

Absenteism în semestrul I, anul şcolar 2011-2012

 

Total elevi care au înregistrat absenţe nemotivate

(peste 10 absente)

Total elevi înscrişi

Procentul elevilor care au înregistrat absenţe nemotivate raportat la totalul elevilor înscrişi

Total absenţe

Nr. total de absente nemotivate

Nr. total de absente

motivate

Nr. elevi care nu s-au prezentat la şcoala de la începutul anului şcolar

Luna

427

64 928

1.69

15111

10582

4529

143

Septembrie

530

64 928

1.59

163062

103420

59 642

143

Octombrie

560

64 928

1.69

186305

109627

76778

143

Noiembrie

356

64 928

1.20

141551

78269

63292

143

Decembrie

 


Măsuri întreprinse de ISJ:

  • Aplicarea măsurilor din Foaia de parcurs a M.E.C.T.S pentru anul şcolar 2011-2012.
  • Monitorizarea şi consilierea unităţilor şcolare care se înregistrează cu cazuri de abandon şcolar/absenteism.
  • Analiza periodică a situaţiei frecvenţei elevilor la cursuri şi a cauzelor absenteismului.
  • Aplicarea prevederilor Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar şi ale regulamentelor de ordine interioară.
  • Raportarea lunară, la ISJ, până la data de 5 a fiecărei luni şi la sfârşitul semestrului/anului şcolar, a situaţiei absenteismului şcolar.
  • Consilierea conducerilor de şcoli privind implementarea planurile de acţiuni de prevenire şi diminuare a abandonului şcolar.
  • Programarea unor teme educative specifice în cadrul activităţilor de formare a cadrelor didactice.
  • Prevenirea abandonului prin calitatea şi diversitatea activităţilor extracurriculare.
  • Implicarea responsabilă a familiei în prevenirea abandonului şcolar.
  • Cooperarea unităţilor de învăţământ cu instituţiile implicate în prevenirea şi combaterea absenteismului şi abandonului şcolar.
  • Realizarea de proiecte educaţionale având ca obiectiv prevenirea absenteismului şi abandonului şcolar.
  • Monitorizarea prin inspecţiile de specialitate, privind calitatea actului didactic, organizarea şi desfăşurarea lecţiilor, factor important în diminuarea absenteismului şcolar.
  • Verificarea prin inspecţie tematică, a unităţilor de învăţământ care au înregistrat un număr mare de absenţe, raportat la numărul elevilor în scopul depistări cauzelor şi sprijinirea şcolilor în găsirea unor soluţii de diminuare a fenomenului absenteismului.

 

Unităţile de învăţământ cu un numar mare de absenţe nemotivate:

  1. Colegiul Tehnic „ION CREANGĂ” TG. NEAMŢ
  2. Colegiul Tehnic de Transporturi Piatra Neamt
  3. Colegiul Tehnic Danubiana Roman
  4. Colegiul Tehnic „Miron Costin” Roman

INSPECTOR ŞCOLAR GENERAL ADJUNCT,

PROF. VASILE MUNTEANU

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate