PLAN OPERAŢIONAL privind prevenirea şi diminuarea absenteismului şi abandonului şcolar în anul şcolar 2011-2012
Obiective |
Măsuri şi acţuni |
Termen |
Responsabili |
Evaluare/Rezultate aşteptate |
|
Monitorizarea realizării măsurilor stabilite, consemnrii absenţelor în catalog, aplicarea procedurilor de reducere a absenteismului şi abandonului |
zilnic, săptămânal, lunar, sfârşitul semestrului i, sfârşitul anului şcolar |
profesori învăţători, directori, consilieri educativi, diriginţi, inspectori |
baza de date,
situaţii statistice, analize comparative, studii de caz |
|
Monitorizarea la nivel judeţean şi la nivelul unităţilor şcolare a situaţiei abandonului şcolar, identificarea cazurilor, a cauzelor şi soluţiilor |
lunar, sfârşitul semestrului i, sfârşitul anului şcolar |
inspectori educativi, directori, consilieri educativi, diriginţi, învăţători |
baza de date,
situaţii statistice, analize comparative, studii de caz |
|
– Monitorizarea unitâţilor şcolare ce se înregistrează cu cazuri de abandon şcolar |
lunar, sfârşitul semestrului i, sfârşitul anului şcolar |
inspectori educativi, directori, consilieri educativi, diriginţi, învăţători |
baza de date,
proiecte de interventie, analize şi concluzii |
– Aplicarea de chestionare în vederea stabilirii cauzelor abandonului şcolar |
conform programelor proprii |
CJAP, CJRAE, consilieri şcolari, consilieri educativi, diriginţi, învăţători |
concluzii | |
– Consilierea conducerilor şcolilor in vederea elaborării de planuri de acţiuni preventive şi de diminuare a abandonului şcolar |
conform graficului de inspecţii |
inspectori şcolari, CJAP, CJRAE, psihologi şcolari |
proiecte de acţiune | |
|
– Activităţi specifice de inspecţie, asistenţă, consiliere şi control cu privire la procesul instructive-educativ |
conform graficelor proprii, lunar, sfârşitul semestrului i, sfârşitul anului şcolar |
inspectori şcolari, directori, consilieri educativi, responsabili ai comisiilor diriginţilor |
rapoarte de inspectie, concluzii, proiecte de interventie |
Prevenirea / combaterea abandonului şcolar prin abordarea unor teme educative specifice în cadrul activităţilor de formare a cadrelor didactice |
– Activitâţi educative şi de consiliere pentru cunoaşterea psihopedagogică a elevilor |
conform planificarii cercurilor pedagogice, comisiilor metodice şi diriginţilor |
diriginţi consilieri educativi, |
concluzii, rapoarte, proiecte |
– Adecvarea tematicii orelor de dirigenţie în vederea unei optime integrări şcolare şi sociale (educaţia bunului cetatean, educaţia pentru timp liber, pentru cultură, civilizaţie, pentru viata de familie etc) |
conform planificarii diriginţilor-consilierilor educativi |
consilieri educativi, directori, profesori-diriginţi |
tematici specifice,
constatări, proiecte |
|
– Stabilirea de consilii profesorale cu temă în care să se analizeze cauzele absenteismului şi abandonului şcolar şi găsirea unor soluţii pentru inlăturarea acestora |
semestrial |
directori, consilieri educativi, |
rapoarte, sinteze, măsuri, proiecte de intervenţie | |
– Realizarea unor activitati de formare in cadrul comisiei metodice a diriginţilor, pentru abilitarea cadrelor didactice de a lucra cu elevii ce se află in situaţii de risc |
trimestrial |
responsabilii comisiei metodice a diriginţilor, consilieri educativi, |
tematici specifice, identificarea nevoilor de formare | |
– Modificarea atitudinii profesorului in relaţionarea cu elevul prin pozitivare, toleranţă, inţelegere etc. |
conform planificărilor individuale |
conduceri de şcoli, cadre didactice |
concluzii, proiecte | |
– Stimularea şi motivarea elevilor pentru invăţătură prin activităţi diversificate şi cu implicarea permanentă a acestora în actiune |
conform orarului şi planificărilor |
consilieri educativi, profesor-diriginţi, cadre didactice |
programe şi proiecte | |
|
– Initierea unor activitati cu impact asupra elevilor: dezbaterea unor cazuri-problemă, a unor situaţii problematice prezentate de mass media, a unor studii de caz, etc. |
conform calendarelor şi planificărilor |
consilieri educativi, professor-diriginţi, cadre didactice |
programe şi proiecte, studii de caz |
– Organizarea şi desfăşurarea unor acţiuni de parteneriat cu Politia în scopul susţinerii şi reintegrării şcolare şi sociale a elevilor ce au săvârşit acte infracţionale, abateri disciplinare grave, abandon şcolar, absenteism ridicat, etc. |
conform calendarelor şi planificărilor |
directori, consilieri educativi, professor-diriginţi, cadre didactice |
programe, proiecte, schimburi de informaţii | |
– Organizarea şi desfăşurarea unor activităţi educative extraşcolare (serbări, vizite, spectacole, cercuri de interese, excursii, drumeţii, etc) în care să fie antrenaţi şi elevii aflaţi în situaţie de risc |
conform calendarelor şi planificărilor |
consilieri educativi, diriginţi, cadre didactice |
programe şi proiecte | |
|
– Vizitarea familiilor elevilor cu probleme de frecvenţă şi de integrare şcolară |
conform graficelor |
consilieri educativi, diriginţi, învăţători |
programe, proiecte, concluzii |
– Aplicarea unor chestionare pentru părinti în scopul cunoaşterii mediului familial şi socio-educaţional, urmat de activităţi de informare, consiliere, colaborare cu aceştia |
semestrial |
directori,consilieri educativi, psihologi şcolari,
|
concluzii, sinteze, analiză de nevoi, proiecte | |
– Susţinerea de lectorate şi şedinţe cu părinţii pe teme ce abordează problemele comportamentului de risc, la care să fie invitaţi specialişti în domeniu |
semestrial |
directori, consilieri educativi, diriginţi
|
concluzii, sinteze, analiză de nevoi, proiecte |
Absenteism în semestrul I, anul şcolar 2011-2012
Total elevi care au înregistrat absenţe nemotivate (peste 10 absente) |
Total elevi înscrişi |
Procentul elevilor care au înregistrat absenţe nemotivate raportat la totalul elevilor înscrişi |
Total absenţe |
Nr. total de absente nemotivate |
Nr. total de absente motivate |
Nr. elevi care nu s-au prezentat la şcoala de la începutul anului şcolar |
Luna |
427 |
64 928 |
1.69 |
15111 |
10582 |
4529 |
143 |
Septembrie |
530 |
64 928 |
1.59 |
163062 |
103420 |
59 642 |
143 |
Octombrie |
560 |
64 928 |
1.69 |
186305 |
109627 |
76778 |
143 |
Noiembrie |
356 |
64 928 |
1.20 |
141551 |
78269 |
63292 |
143 |
Decembrie |
Măsuri întreprinse de ISJ:
- Aplicarea măsurilor din Foaia de parcurs a M.E.C.T.S pentru anul şcolar 2011-2012.
- Monitorizarea şi consilierea unităţilor şcolare care se înregistrează cu cazuri de abandon şcolar/absenteism.
- Analiza periodică a situaţiei frecvenţei elevilor la cursuri şi a cauzelor absenteismului.
- Aplicarea prevederilor Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar şi ale regulamentelor de ordine interioară.
- Raportarea lunară, la ISJ, până la data de 5 a fiecărei luni şi la sfârşitul semestrului/anului şcolar, a situaţiei absenteismului şcolar.
- Consilierea conducerilor de şcoli privind implementarea planurile de acţiuni de prevenire şi diminuare a abandonului şcolar.
- Programarea unor teme educative specifice în cadrul activităţilor de formare a cadrelor didactice.
- Prevenirea abandonului prin calitatea şi diversitatea activităţilor extracurriculare.
- Implicarea responsabilă a familiei în prevenirea abandonului şcolar.
- Cooperarea unităţilor de învăţământ cu instituţiile implicate în prevenirea şi combaterea absenteismului şi abandonului şcolar.
- Realizarea de proiecte educaţionale având ca obiectiv prevenirea absenteismului şi abandonului şcolar.
- Monitorizarea prin inspecţiile de specialitate, privind calitatea actului didactic, organizarea şi desfăşurarea lecţiilor, factor important în diminuarea absenteismului şcolar.
- Verificarea prin inspecţie tematică, a unităţilor de învăţământ care au înregistrat un număr mare de absenţe, raportat la numărul elevilor în scopul depistări cauzelor şi sprijinirea şcolilor în găsirea unor soluţii de diminuare a fenomenului absenteismului.
Unităţile de învăţământ cu un numar mare de absenţe nemotivate:
- Colegiul Tehnic „ION CREANGĂ” TG. NEAMŢ
- Colegiul Tehnic de Transporturi Piatra Neamt
- Colegiul Tehnic Danubiana Roman
- Colegiul Tehnic „Miron Costin” Roman
INSPECTOR ŞCOLAR GENERAL ADJUNCT,
PROF. VASILE MUNTEANU