Noutati legislative in sprijinul mediului de afaceri

0

Baza legala: ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ   Nr. 117 din 23 decembrie 2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, M.Of. 891 din 30 decembrie 2010

Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.117/ 2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr.571/ 2003 privind Codul fiscal şi reglementarea unor măsuri financiar – fiscale, se asigură cadrul legislativ unitar în ceea ce priveşte definirea veniturilor pentru care există obligaţia de calcul, reţinere, plată şi declarare a contribuţiilor sociale precum şi baza de calcul a acestora.

În acest sens, actul normativ reglementează definirea unitară a veniturilor pentru care există obligaţia plăţii contribuţiilor sociale, în concordanţă cu veniturile salariale sau asimilate salariilor supuse impozitului pe venit.

De asemenea, actul normativ asigură cadrul legal pentru implementarea unei singure declaraţii prin care să se realizeze atât declararea obligaţiilor de plată la bugetele asigurărilor sociale şi fondurilor speciale, cât şi declararea elementelor necesare stabilirii stagiilor de cotizare ale persoanelor asigurate în sistemul asigurărilor sociale.

Prin Hotărârea Guvernului nr.1397/2010 privind modelul, conţinutul, modalitatea de depunere şi gestionare a “Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate” se  aprobă:

–       modelul şi conţinutul declaraţiei unice privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale şi a impozitului pe venit, precum şi a evidenţei nominale a persoanelor asigurate obligatoriu în sistemul asigurărilor sociale;

–       instrucţiunile de completare a declaraţiei.

Declaraţia se depune lunar, prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, prin intermediul portalului e-Romania, de către contribuabilii care deţin certificat digital calificat.

Până la data de 1 iulie 2011 declaraţia poate fi depusă la organul fiscal competent sau la unul dintre ghişeele acreditate de Ministerul Finanţelor Publice, în format hârtie, semnat şi ştampilat, conform legii, însoţit de declaraţia pe suport electronic NUMAI de către contribuabilii care NU deţin certificat digital calificat.

  • Obiectivele Hotararii de Guvern

-Armonizarea bazei de calcul a contribuţiilor sociale;

-Implementarea declaraţiei unice pentru contribuţiile sociale;

Beneficii

Prin implementarea declaraţiei unice în ceea ce priveşte contribuţiile sociale se asigură integrarea  fluxurilor de informaţii între Agenţia Naţională de Administrare Fiscala, care are atribuţii în colectarea obligaţiilor fiscale şi Casele de Asigurări Sociale care, potrivit dispozitiilor legale, administrează sistemele de asigurări sociale si acordă prestaţiile sociale persoanelor asigurate.

O analiză a Ordonanţei de urgenţă vizând modificarea bazei de calcul identifică următoarele puncte tari:

–  Simplificarea modului de calcul al contribuţiilor şi facilitarea accesului contribuabilului la întreg ansamblul legislativ de stabilire a obligaţiilor de plată, prin includerea acestor contribuţii în Codul Fiscal. Astfel, contribuabilul nu mai este nevoit să identifice baza legală din diverse acte normative.

–  Asigurarea cadrului legal pentru implementarea unei singure declaraţii cu privire la contribuţiile sociale, prin care să se realizeze atat declararea obligatiilor de plata la bugetele asigurărilor sociale şi fondurilor speciale, cat şi declararea persoanelor care sunt asigurate, declaratie care se va depune la o singura institutie, respectiv autoritatea fiscala competenta.

O analiză a declaraţiei unică şi a sistemului necesar pentru primirea acesteia identifică următoarele punctele tari:

– Reducerea poverii administrative asupra contribuabililor care au calitatea de angajatori, asupra entităţilor asimilate acestora, precum şi asupra plătitorilor de venituri din drepturi de autor şi contracte civile, prin:

–    reducerea numărului de declaraţii care trebuie completate, in trecut se depuneau 5 declaratii, doua la ANAF pentru obligatiile fiscale si cate una la fiecare casa de asigurari cuprinzand evidenta nominala a asiguratilor;

–    stabilirea unui singur organ competent pentru primirea declaraţiei astfel încat, în loc să facă patru drumuri pentru depunerea a patru declaraţii separate, contribuabilul va depune o singură declaraţie la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, economisind timp şi bani (daca la fiecare depunere consuma cel putin o ora pe luna, pentru 12 luni economia de timp va fi de cel putin 36 de ore la care putem adauga si economia in bani pentru deplasarea la ghisee);

Extinderea modalităţii de depunere a declaraţiei prin mijloace de depunere la distanţă.

Incepand cu jumatatea anului 2011, depunerea declaratiei unice se va face in mod obligatoriu NUMAI in format electronic, la distanta, ceea ce va simplifica si mai mult sarcinile contribuabilului.

-Reducerea numarului de contribuabili prezenti la ghiseu.

–  Economisirea resurselor materiale şi, în primul rând, a hârtiei.

–  Redimensionarea spatiilor de arhiva prin utilizare sistemului de arhivare electronica pentru documentele primite pe acest canal.

– Asigură integrarea fluxurilor de informaţii între instituţiile cu atribuţii în colectarea obligaţiilor fiscale şi cele care administrează sistemele de asigurări sociale.

Schimbările prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.117/ 2010, în domeniul contribuţiilor sociale şi implementarea declaraţiei unice privind contribuţiile sociale, au la bază recomandările formulate de Banca Mondială în cadrul Proiectului “Asistenţă tehnică pentru dezvoltarea cadrului legal privind impozitele şi contribuţiile sociale aferente salariilor”.

  • IMPOZITUL PE VENITURILE MICROINREPRINDERILOR

–          Pentru anul 2011 persoanele juridice pot opta pentru plata unui impozit de 3%   aplicat asupra veniturilor (indiferent daca potrivit legislatiei anterioare au mai fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor) daca la 31.dec. 2010 indeplinesc urmatoarele conditii:

–          realizează venituri, altele decât din activităţi desfasurate în domeniul bancar, al asigurărilor şi reasigurărilor, al pieţei de capital, cu excepţia persoanelor juridice care desfăşoară activităţi de intermediere în aceste domenii, în domeniile jocurilor de noroc, consultanţei şi managementului si nu au capitalul social deţinut de un acţionar sau asociat persoană juridică cu peste 250 de angajaţi.

–           au de la 1 până la 9 salariaţi inclusiv;

–          au realizat venituri care nu au depăşit echivalentul în lei al 100.000 euro;

–           capitalul social este deţinut de persoane, altele decât statul şi autorităţile locale.

–          IMPORTANT!!! Persoanele juridice care opteaza pentru aplicarea acestui sistem de impunere trebuie sa depuna pana pe data de 31.ian o declaratie de mentiuni .

–          Persoanele juridice care se înfiinţează în cursul unui an fiscal înscriu opţiunea în cererea de înregistrare la registrul comerţului, opţiunea fiind definitivă pentru anul fiscal respectiv.

–          Acest sistem de impunere nu se mai aplica incepand cu anul fiscal urmator celui in care una din conditiile anterior mentionate nu mai este indeplinita, persoana juridica nemaiavand posibilitatea aplicarii acestui sistem de impunere chiar daca ulterior indeplineste conditiile.

–          Daca in cursul unui an fiscal se realizeaza venituri mai mari de 100.000 euro , incepand cu trimestrul in care s-a depasit limita  se datoreaza impozit pe profit luind in calcul veniturile si cheltuiele realizate de la inceputul anului fiscal.

–          Calculul si plata impozitului precum depunerea declaratiei de impozit se depune trimestrial pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se calculeaza impozitul.

–          In cazul în care o microîntreprindere achiziţionează case de marcat, valoarea de achiziţie a acestora se deduce din baza impozabilă, în conformitate cu documentul justificativ, în trimestrul în care au fost puse în funcţiune.

–          ATENTIE!! Microîntreprinderile sunt obligate să ţină evidenţa amortizării fiscale, conform art. 24 al titlului II ,,Impozit pe profit”.

  • TAXA PE VALOAREA ADAUGATA

–          Important!!!Persoanele impozabile care au realizat o cifra de afaceri inferioara plafonului de scutire pentru intreprinderi mici (35.000 euro) au avut posibilitatea de a solicita scoaterea din evidenta  ca platitoare de tva, in vederea aplicarii regimului special de scutire;

–          ATENTIE!!! Solicitarea de scoatere din evidenta se realizeaza pana pe data de 20 ianuarie a anului urmator celui in care nu s-a depasit plafonul de scutire;

–          Anularea inregistrarii in scopuri de TVA va fi valabila din prima zi a lunii urmatoare celei in care s-a solicitat scoaterea din evidenta, respectiv din data de 01 februarie.

–          Persoanele impozabile care solicita scoaterea din evidenta ca platitoare de TVA au obligatia sa depuna decontul de taxa pentru operatiunile realizate in cursul lunii ianuarie pana la data de 25 februarie.

  • IMPOZIT PE PROFIT

–          Incepand cu 01.10.2010 potrivit prevederilor O.U.G.87/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal publicata in M.Of. 669/30.09.2010 au fost eliminate prevederile referitoare la impozitul minim.

–          Conform prevederilor aceluias act normativ anterior invocat contribuabilii care pana pe data de 30 sept 2010 au fost obligati la plata impozitului minim (toate societatile mai putin cele care au platit numai impozit pe profit precum si cei exceptati de la plata impozitului minim : organizatii nonprofit, fundatii, institutii publice, institutii de invatamant particular , contribuabilii care isi desfasoara activitatea in zone libere sau defavorizate, persoanele fizice rezidente sau nerezidente precum si persoanele juridice straine care obtin venituri din asocieri cu persoane juridice romane, etc.) si care au datorat impozit minim cel putin intr-un trimestru pentru definitivarea impozitului pe profit datorat pentru anul fiscal 2010 aplica urmatoarele reguli:

1)    Pentru perioada 01.01.2010-30.09.2010

–       Stabilesc impozitul pe profit datorat prin compararea impozitului pe profit aferent acestei perioade  cu impozitul minim anual recalculat in mod corespunzator pentru perioada 01.01.2010-30.09.2010

–       Depun declaratia de impozit pe profit (Ordin 2689/2010) aferenta acestei perioade si platesc impozitul pe profit datorat din definitivare pana la data de 25 februarie 2011.

2)    Pentru perioada 01.10 -31.12.2010

–       Stabilesc impozitul pe profit aferent acestei perioade, depun declaratia de impozit pe profit si platesc impozitul datorat pana pe 25.02.2011 , daca definitiveaza inchiderea exercitiului financiar pana pe 25.02.2011;

NU depun declaratia 100 pentru ultimul trimestru in acest caz!!!!

–       Daca nu definitiveaza inchiderea exercitiului financiar pana pe 25.02.2011 declara in declaratia 100 pentru trim IV 2010 o suma egala cu suma datorata pe trim. III 2010 pe care o platesc pana pe 25.01.2011, urmand ca depunerea declaratiei de impozit pe profit si plata impozitului datorat din definitivare sa se realizeze pana pe 25.04.2011.

–           Potrivit O.U.G.117/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr.571/ 2003 privind Codul fiscal raman nedeductibile la calculul profitului impozabil, pana la 31.12.2011, cheltuielile cu combustibilul pentru vehiculele rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv pentru transportul de persoane , aflate in proprietatea sau folosinta contribuabilului, cu exceptia situatiei in care acestea sunt folosite exclusiv pentru interventie, reparatie, paza si protectie, curierat, transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii, utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca, utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi, pentru inchirierea catre alte personae, inclusiv pentru desfasurarea activitatii de instruire in cadrul scolilor de soferi.

  • Programul pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri

În cadrul Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, prin Agenţia pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii (A.I.P.P.I.M.M), se lansează Programul pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri, reglementat prin Ordonanta de Urgenta nr. 6 / 2011 , publicata in Monitorul Oficial nr.103 / 09.02.2011.

Prin acest program se acordă facilităţi pentru microîntreprinderile nou-înfiinţate, conduse de întreprinzători tineri, care desfăşoară pentru prima dată activitate economică, prin intermediul unei societăţi cu răspundere limitată.

Intreprinzătorul tânăr, beneficiar al programului, denumit în continuare întreprinzător debutant, este persoana fizică majoră care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

a) are capacitate juridică deplină de exerciţiu, are vârsta de până la 35 de ani, împliniţi cel mai târziu în ziua înregistrării cererii de înmatriculare a societăţii cu răspundere limitată în registrul comerţului;

b) anterior datei înmatriculării societăţii în registrul comerţului nu a mai deţinut şi nu deţine calitatea de acţionar, asociat sau membru al organelor de conducere ale unei întreprinderi constituite în Spaţiul Economic European;

c) înfiinţează pentru prima dată o societate cu răspundere limitată în condiţiile Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prezentei ordonanţe de urgenţă;

d) completează o declaraţie pe propria răspundere, sub sancţiunea legii penale, că îndeplineşte condiţiile prevăzute la lit. b), pe care o depune la registrul comerţului odată cu cererea de înmatriculare a societăţii.

Pentru încadrarea în program, microîntreprinderea înfiinţată de întreprinzătorul debutant trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:

a) este societate cu răspundere limitată care funcţionează pe durată nedeterminată, în condiţiile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prezentei ordonanţe de urgenţă;

b) se încadrează în categoria microîntreprinderilor în condiţiile Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prezentei ordonanţe de urgenţă;

c) este înfiinţată de un întreprinzător debutant, ca asociat unic, sau de cel mult 5 întreprinzători debutanţi asociaţi. Condiţiile pentru întreprinzătorul debutant trebuie îndeplinite de fiecare dintre asociaţi;

d) este administrată de asociatul unic, de unul sau mai mulţi administratori dintre asociaţi;

e) are în obiectul de activitate cel mult 5 grupe de activitate prevăzute de clasificarea activităţilor din economia naţională în vigoare (CAEN Rev. 2). În cele 5 grupe de activitate nu pot fi incluse ca obiecte de activitate ale societăţii următoarele: intermedieri financiare şi asigurări, tranzacţii imobiliare, activităţi de jocuri de noroc şi pariuri, producţie sau comercializare de armament, muniţii, explozibili, tutun, alcool, substanţe aflate sub control naţional, plante, substanţe şi preparate stupefiante şi psihotrope, precum şi activităţile excluse de normele europene pentru care nu se poate acorda ajutor de stat.

Calitatea de microîntreprindere aparţinând întreprinzătorului debutant se obţine la data înmatriculării în registrul comerţului în a cărui rază teritorială se află sediul său social.

Prin derogare de la art. 36 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comerţului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumirea unei microîntreprinderi aparţinând întreprinzătorului debutant se compune dintr-o denumire proprie însoţită de sintagma scrisă în întregime „societate cu răspundere limitată – debutant” sau abrevierea „S.R.L. – D.”.

În afara obligaţiilor stabilite prin actele normative în vigoare, aplicabile oricărui operator economic, microîntreprinderea aparţinând întreprinzătorului debutant are şi următoarele obligaţii specifice:

a) să notifice în scris cu privire la înfiinţare oficiul teritorial pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi cooperaţie (O.T.I.M.M.C.) al A.I.P.P.I.M.M. în a cărui rază de competenţă îşi are sediul social, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la înregistrare, în vederea luării în evidenţă;

b) să angajeze cu contract de muncă pe durată nedeterminată şi să menţină în activitate cel puţin 2 salariaţi de la momentul obţinerii facilităţilor prevăzute la art. 5 lit. a) şi/sau b) şi/sau c) până la pierderea calităţii de microîntreprindere aparţinând întreprinzătorului debutant;

c) să reinvestească anual cel puţin 50% din profitul realizat în anul fiscal precedent;

d) să depună la A.I.P.P.I.M.M. situaţiile financiare semestriale şi anuale, cu dovada înregistrării acestora la autorităţile competente, precum şi un raport semestrial de progres.

  • Microîntreprinderea aparţinând întreprinzătorului debutant beneficiază de următoarele facilităţi:

a) acordarea de către A.I.P.P.I.M.M. a unei alocaţii financiare nerambursabile reprezentând cel mult 50%, dar nu mai mult de 10.000 euro sau echivalentul în lei, din valoarea proiectului aferent planului de afaceri, pentru care face dovada surselor de cofinanţare. Alocaţiile financiare nerambursabile se acordă în limita sumelor aprobate cu această destinaţie în bugetul Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri;

b) garanţii acordate de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii – S.A. – I.F.N. (F.N.G.C.I.M.M.) pentru creditele contractate de beneficiari în vederea realizării planurilor de afaceri acceptate de A.I.P.P.I.M.M., cu respectarea condiţiilor prevăzute în normele şi procedurile interne ale instituţiilor de credit şi ale F.N.G.C.I.M.M., până la cel mult 80% din valoarea creditului solicitat, în limita sumei de 80.000 euro sau echivalentul în lei;

c) scutirea de la plata contribuţiilor de asigurări sociale datorate de angajatori, potrivit legii, pentru veniturile aferente timpului lucrat de cel mult 4 salariaţi, angajaţi pe perioadă nedeterminată. Aceasta perioadă constituie stagiu de cotizare în sistemul public de pensii, iar pentru stabilirea şi calculul drepturilor prevăzute de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, se utilizează câştigul salarial mediu brut lunar, pentru care asiguratul plăteşte contribuţia individuală de asigurări sociale. Pentru fiecare salariat, scutirea nu se acordă pentru veniturile salariale lunare care depăşesc cuantumul câştigului salarial mediu brut pe economie din anul anterior;

d) scutirea de la plata taxelor pentru operaţiunile de înmatriculare efectuate la oficiile registrului comerţului pentru înregistrarea microîntreprinderii;

e) consiliere, instruire şi sprijin din partea O.T.I.M.M.C. al A.I.P.P.I.M.M. în a cărui rază de competenţă îşi are sediul social.

  • Calitatea de microîntreprindere aparţinând întreprinzătorului debutant se pierde, prin efectul legii:

a) la data de 31 decembrie a anului în care se împlinesc 3 ani de la data înregistrării;

b) la data la care oricare dintre autorităţile competente constată că societatea nu mai îndeplineşte una dintre condiţiile stabilite;

c) la data la care activitatea microîntreprinderii aparţinând întreprinzătorului debutant a încetat voluntar sau când a fost declanşată procedura de insolvenţă;

d) la împlinirea a 45 de zile lucrătoare de la data scadenţei unei obligaţii fiscale neîndeplinite;

e) la data depunerii situaţiei financiare semestriale sau anuale, dacă cifra de afaceri pe anul în curs a atins echivalentul în lei al sumei de 500.000 euro. La atingerea acestui prag, microîntreprinderea are obligaţia de a notifica în scris, cel mai târziu până la sfârşitul lunii următoare, oficiul registrului comerţului în a cărui rază teritorială se află sediul său social.

  • REESALONARE DATORII CATRE BUGETUL GENERAL CONSOLIDAT

–                      Ministerul Finantelor Publice a pregatit un proiect de ordonanta care prevede posibilitatea reesalonarii pe o perioada de maximum cinci ani a obligatiilor de plata ale firmelor catre bugetul general consolidat.

Ordonanta prevede incheierea de acorduri cu contribuabili pe o perioada de pana la cinci ani, cu garantii sau fara garantii, in functie de nivelul sumelor datorate.

Va fi stabilit un grafic de plata, iar pe aceasta perioada a reesalonarii contribuabilii vor plati numai dobanzi nu si penalitati.

Dobanda va fi de 0,03% pe zi, daca exista o scrisoare de garantie bancara , respectiv de 0,04% pe zi in cazul reesalonarilor fara garantii.

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate