Grant de la New York pentru Colegiul Național „Calistrat Hogaș” din Piatra-Neamț

1

Colegiul Național „Calistrat Hogaș” este beneficiarul unui minigrant de 1300 de lei, de la Institutul „Olga Lengyel”, pentru organizarea Concursului Național dedicat Comemorării Holocaustului Absenţa prezenţei. Prezenţa absenţei”. Scrisoarea de felicitare, semnată de dna Oana Nestian Sandu, International Program Director, a sosit ieri pe adresa școlii. Redescoperirea trecutului pentru viitor este o condiție sine qua non a educației contemporane. Holocaustul poate fi privit din perspectivă naţională, însă e de preferat să fie abordat din perspectivă umanistă. În studiul Holocaustului ar trebui să ne focalizăm atenţia asupra a câteva întrebări fundamentale: 1. De ce a fost posibil? 2. Cum s-a întâmplat? 3. Ce poate fi făcut pentru a evita să se mai întâmple? 4. Cum să predai absenţa prezenţei şi prezenţa absenţei?

Elevii din școlile partenere vor avea oportunitatea de a afla, de a înţelege evenimentele care au întunecat istoria lumii şi a Europei şi de a conştientiza unicitatea Holocaustului – prima încercare deliberată în scopul exterminării oamenilor pe scară globală. Este foarte important să creştem gradul de conştientizare în ceea ce priveşte genocidurile şi crimele împotriva umanităţii care au marcat secolul al XX-lea şi să educăm elevii cum să prevină crimele împotriva umanităţii.

Institutul „Olga Lengyel” este o organizație neguvernamentală, cu sediul la New York, care implementează programe de dezvoltare profesională și sprijină profesorii în realizarea de proiecte pe tema Holocaustului, a altor genocide și a drepturilor omului, în Statele Unite și în Europa. Începând din 2012, a organizat în parteneriat cu Institutul Național pentru Studierea Holocaustului în România „Elie Wiesel” școli de vară pe tema Holocaustului și a drepturilor omului pentru profesorii din România. În fiecare an, circa 35 de profesori din toată țara au ocazia să-și dezvolte competențele prin interacțiunea cu cercetători și practicieni în domeniu, să asculte mărturii ale supraviețuitorilor și să discute despre metode creative și colaborative de predare a istoriei Holocaustului și a drepturilor omului.

În acest an școlar, pentru cursul on-line Holocaustul – o lecție despre trecut pentru generațiile prezente și viitoare, organizat în parteneriat cu Institutul Intercultural Timișoara și Institutul Național pentru Studierea Holocaustului în România „Elie Wiesel”, au fost depuse peste 170 de aplicații. Dna prof.dr. Mihaela Cătălina Tărcăoanu a avut șansa să fie unul dintre cei 40 de profesori din România și Republica Moldova admiși. Cursul s-a desfășurat pe platforma Zoom, timp de 10 săptămâni. Temele abordate de specialiști invitați au fost: Identitate, stereotipuri, discriminare, Oana Neștian Sandu, Oana Bajka; Anti-semitismul în România interbelică, Ana Bărbulescu; Holocaustul în Europa, Radu Ioanid; Genocidul romilor, Petre Matei; Mărturii de la Pogromul din Iași, Iancu Țucărman; Ion Antonescu în istoriografie, Marius Cazan; Cazul Gropii comune de la Popricani, județul Iași, Elisabeth Ungureanu; Competențe pentru cultură democratică, Călin Rus; Educație despre Holocaust și drepturile omului, Oana Neștian-Sandu.

Ca urmare a participării la seminar, dna prof.dr. Mihaela Cătălina Tărcăoanu a aplicat la un program de finanțare pentru a implementa un proiect educațional în care să pună în practică aspectele învățate la training și să contribuie la crearea unor rețele de profesori și studenți dornici să învețe despre Holocaust și să acționeze pentru promovarea drepturilor omului. Obiectivele urmărite prin organizarea Concursului Național dedicat Comemorării Holocaustului Absenţa prezenţei. Prezenţa absenţei”vizează: promovarea valorilor europene precum: anti-discriminare, drepturile omului, abordarea flexibilă şi tolerantă a opiniilor şi a argumentelor celorlalţi, cultivarea unei atitudini pozitive faţă de limba maternă şi recunoaşterea rolului acesteia pentru dezvoltarea personală şi îmbogăţirea orizontului cultural, dezvoltarea interesului faţă de comunicarea interculturală, oportunități egale, prevenirea şi combaterea violenţei în mediul educaţional; mediatizarea moștenirii cultural-istorice și a contribuției minorităților minore la cultura și istoria României de astăzi.

Concursul are următoarele secțiuni adresate atât elevilor de gimnaziu, cât și de liceu. Pentru elevii din clasele V-IX provocarea constă în elaborarea unei scrisori imaginare adresate de către un supraviețuitor al Holocaustului oamenilor prezentului sau a unei pagini de jurnal scrise de către un evreu/rom aflat într-un lagăr de concentrare/ghetou. Elevii din clasele X-XII au șansa de a scrie o recenzie despre un text literar sau nonliterar care abordează tema Holocaustului. De asemenea, elevii din clasele V-XII sunt invitați să realizeze maximum 3 fotografii artistice (format A3) a mărturiilor care atestă patrimoniul cultural al minorităților minore (sinagogă, cimitir etc.). Data limită de expediere prin poștă a parteneriatelor și a  lucrărilor este 1 aprilie 2021. Se va realiza o expoziție cu fotografiile participante la concurs – mai 2021. Totodată, lucrările premiate se vor publica în broșură.

Detalii se pot găsi accesând www.calistrathogas.ro.

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
1 Comentariu
  1. Len spune

    Grant de $300..? Un cos de gunoi in Romania, da..util, sau o bancuta in curtea scolii.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate