De ce sunt blocaje în traficul din Piatra-Neamț?

10

Toți pietrenii au observat în ultima perioadă o creștere alarmantă a blocajelor în trafic, nu la podul închis de la spital, poreclit „Podul Mincinoșilor” și nici pe traseele unde se execută lucrări, ci chiar în zona Dărmănești – Calea Romanului unde s-a terminat un culoar de mobilitate și s-au pornit semafoarele.

Faptul că aceste culoare de mobilitate au fost gândite nefericit și că se va ajunge la această situație de blocaje rutiere nu este nimic ieșit din comun, ba chiar tindem să credem că acesta a fost scopul lor, deoarece în proiect scria clar că prin înființarea culoarelor de mobilitate din Piatra-Neamț se dorește descurajarea folosirii mașinii personale.

Chiar dacă au fost mulți care au sperat că va fi mai bine în trafic și au spus încontinuu ”stați să vedem, poate vor funcționa”, iată că realitatea dovedește contrariul și prinde contur susținerea a ceea ce părea o teorie a conspirației cu limitarea libertății de mișcare și controlul populației.

Dar ce se întâmplă efectiv de apar aceste blocaje? Indiferent de eficiența sistemelor de management al traficului, chiar și cele dotate cu inteligență artificială, șoferii sunt mai predispuși să se oprească la mai multe semafoare decât să aștepte pentru a intra pe un bulevard aglomerat dintr-o stradă secundară. Această realitate, deși poate părea intuitivă pentru șoferii experimentați, aduce în prim-plan o serie de considerații interesante despre natura traficului și despre modul în care ne organizăm călătoriile prin oraș.

Pe măsură ce mergem prin aceste coridoare urbane, fiecare semafor întâlnit este un punct de decizie, un moment în care traseul nostru poate fi întrerupt sau permis. Teoria probabilităților ne spune că, cu cât întâlnim mai multe semafoare, cu atât probabilitatea de a fi nevoiți să ne oprim crește. Acest lucru este asemănător cu aruncarea unei monede: cu cât aruncăm moneda mai des, cu atât este mai probabil să obținem cel puțin o dată „cap”. În contextul urban, fiecare semafor este o aruncare de monedă, iar cu zeci de semafoare pe traseu, șansele de a întâlni unul sau mai multe pe roșu sunt semnificativ mai mari.

Dar ce spune acest lucru despre sistemele noastre de management al traficului? Chiar și cele mai sofisticate tehnologii, care promit o circulație fluidă și eficientă, se lovesc de limitările impuse de necesitatea de a coordona un număr mare de vehicule și de a asigura siguranța tuturor participanților la trafic. Aceste sisteme, deși inteligente, nu pot elimina complet opririle inevitabile, întrucât trebuie să echilibreze nevoile diverse ale intersecțiilor urbane. Semaforul, în esența sa, este un instrument de echilibru, asigurând că fiecare direcție de trafic primește o șansă echitabilă de a avansa.

Comparativ, ieșirea de pe o stradă secundară într-un bulevard principal pare o provocare diferită. Aici nu există un ciclu prestabilit, ci mai degrabă o serie de oportunități sporadice, dictate de fluxul de trafic. Această situație poate fi uneori mai rapidă decât dirijarea prin semaforizare.

Ce ar trebui să însemne toate acestea pentru noi, șoferii din Piatra-Neamț? În primul rând, să ne întrebăm de ce nu am avut nimic de spus înainte de a se ajunge la acest disconfort, atunci când s-au discutat planurile de mobilitate, s-au aprobat proiectele și au început lucrările. Ce e drept, autoritățile locale nu s-au prea ostenit să explice, probabil chiar de frica opoziției din comunitate, dar presa locală a tot spus și a tot spus.

Mai trebuie să fim conștienți de faptul că pe măsură ce orașul crește și se dezvoltă, nevoia de soluții mai inteligente și mai eficiente în gestionarea traficului devine tot mai presantă, doar că, din păcate, administrația noastră locală s-a folosit de această nevoie să construiască instrumente prin care să ne forțeze să renunțăm la folosirea mașinii personale. Deci, și de acest lucru trebuie să fim conștienți și să acționăm în consecință, adaptându-ne la situație sau cerând autorităților înlăturarea ei.

Care este morala? Ce dezbatem acum și problemele cu care ne confruntăm acum au la bază chiar deciziile pietrenilor, în special ale celor care au decis să nu meargă la vot și să le fie condus orașul de un primar ales de 7-8% dintre cei cu drept de vot. Acum, să fie certat un primar chiar de cei pe care nu i-a interesat cine va ieși primar este un gest forțat. Ca să nu mai spunem că situația actuală, chiar dacă este imputată actualului primar pentru că el o implementează, vine de la fostul primar care a semnat proiectele de mobilitate la care, la fel ca la fiecare decizie aflată în dezbatere publică, pietrenii nu au avut nimic de comunicat.

Ce ar trebui făcut? Desigur că sunt soluții, dar din păcate nu are cine să le pună pe masa conducerii primăriei, deoarece la primărie, ca și la consiliul județean și la multe alte instituții, s-au angajat oameni pe multe alte criterii decât cele de competență. În plus, să aduci modificări la proiecte deja implementate pe bani europeni mai necesită si forță politică, ceea ce nu intră în discuție la nicio filiala de partid din Piatra-Neamț. Și ar mai implica ceva. Ca să repari o greșeală, prima oară trebuie să o recunoști, or și asta pare greu de făcut.

Ce urmează? Ce vedem acum și ne deranjează în traficul din Piatra-Neamț este, din păcate, doar o mică parte din schimbările ce vor urma, deci înarmați-vă cu răbdare sau mergeți cu toții la vot să puneți la conducerea primăriei pe cineva care să reprezinte majoritatea pietrenilor și să ia decizii pentru a face viața majorității așa cum vrea majoritatea.

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
10 Comentarii
  1. Marius spune

    Eu nu am sa respect interzicerea circulatiei pe banda dedicata autobuzelor, am sa merg pe ea fara dar si poate!

    1. John spune

      Au pus camere peste tot, vei primi amenzi acasă. Pe ei în schimb nu ii amendează nimeni ca ai au bat joc de banii orașului. Ați văzut ce valuri au noile trotuare?

      1. Marius spune

        Am sa contest amenda.

    2. Flori spune

      Deoarece scopul scuză mijloacele. Scopul a fost, este și va fi tocarea banului public si nu numai, în folosul unora. Au tocat bani pe proiecte desenate și minciuni frumos ambalate fără să le pese de confortul cetățenilor. Toate tâmpeniile care le-au trecut prin cap, le-au pus la muls bani. Cică se lauda cu asfaltarea drumului ce duce la Gospodine. Și piatra cubica unde e? Au plantat semafoare cu nemiluita de zici că au prins promoție că la tigăi „unul la preț de trei”… stații inteligente și câte și mai câte. Școli si grădinițe băgate în șantier, așa de dragul Doreilor…
      Sa fim sănătoși!

  2. Simion spune

    DE STUDIAT CU ATENȚIE:
    ce se va întâmpla în cazul în care, ca și acum, vor fi blocaje pe culoarele morbidității și trebuie dată prioritate mașinilor de intervenție?
    cum te retragi pe cealaltă bandă dacă ești într-o zonă cu separatoare?
    propun niște simulări cu echipaje SMURD, POMPIERI…

  3. Sebaca spune

    Coridorul de mobilitate de pe variantă nu trebuia realizat, întrucât acesta nu se poate suprapune peste conceptul de variantă ocolitoare, fiecare dintre acestea avand un rol diferit. O varianta ocolitoare are rolul principal de a descarca traficul greu în afară orașului, din păcate la Piatra-Neamț varianta ocolitoare trece exact prin oras, ceea ce înseamnă e ca toate camioanele grele pe relația Bacau-Bicaz-Bacau tranzitează această rută cu toate implicațiile negative ce decurg de aici. Pe de altă parte, coridorul de mobilitate, asa cum bine se menționează în articol, are rolul de a da prioritate mijloacelor de transport în comun prin realizarea de benzi dedicate si de a încuraja
    deplasarile nemotorizate (utilizarea biicicletei si mersul pe jos) pe de o parte si descurajarea utilizarii autotursmelor proprietate personală, pe de altă parte.
    In concluzie, coridorul de mobilitate a fost realizat neținand cont de natura și specificul strazii pe care a fost implementat, rațiunile pentru care a fost realizat fiind de altă natură.

    1. Marius spune

      Da da, se „incurajeaza” utilizarea bicicletei pe coridoarele de mobilitate, interzicandu-le cu totul (vezi coridorul de mobilitate a lu peste prajit – Dimitrie Leonida aka varianta)

  4. Ady spune

    înființarea culoarelor de mobilitate din Piatra-Neamț se dorește descurajarea folosirii mașinii personale.cred ca pe centura Camioanele de ce sunt blocate în trafic, descurajam folosiria lor?

    1. Ctc spune

      Giratorii și explicați regula fermoar cu ceva luminos

  5. Sorin spune

    Eu cred că cei din consiliul local au o mai mare putere de decizie decât un singur om.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate