Date statistice cu privire la strainii aflati in evidenta Biroului pentru Imigrari Neamt la sfarsitul anului 2010

0

1. Străini aflaţi în evidenţă

La sfârşitul anului 2010 în evidenţa Biroului Judeţean pentru Imigrări Neamţ se aflau un număr de 1138 străini (faţă de 1005 străini în urmă cu un an – o creştere de aproximativ 12%). În funcţie de provenienţa străinilor aflaţi în evidenţă, avem 325 străini proveniţi din 18 state membre UE (faţă de 277 anul trecut – creştere de aproximativ 15%) şi 813 proveniţi din alte 45 state din afara UE (faţă de 728 anul trecut – creştere de aproximativ 10,5%). Principalele state de provenienţă ale străinilor aflaţi în evidenţa biroului sunt:

Nr. Cetatenie 2009 2010
1 MOLDOVA 456 525
2 ITALIA 199 203
3 TURCIA 98 122
4 GERMANIA 32 35
5 UCRAINA 27 32
6 SIRIA 19 21
7 INDIA 15 16
8 FRANTA 12 14
9 POLONIA 13 13

Străinii proveniţi din state din afara UE aflaţi în evidenţa biroului nostru se împart în două categorii mari:

–         Străinii cu şedere permanentă – 118

–         străini cu şedere temporară – 695

În funcţie de scopul şederii străinilor proveniţi din afara UE cu drept de şedere pe teritoriul României, avem:

§         5 – activităţi comerciale

§         29 – angajaţi în muncă

§         71 – studii ;

§         565 – reîntregirea familiei;

§         21 – activităţi umanitar religioase;

§         4 – alte scopuri prevăzute la art.69 din OUG 194/2002

Principalel documente ce se eliberează străinilor de către Oficiul Român pentru Imigrări sunt:

1.      Permise de şedere cu valabilitate de maxim 1 an – străinilor cu şedere temporară care nu sunt membrii de familie ai cetăţenilor români;

2.      Cărţi de rezidenţă cu valabilitatea de 5 ani – străinilor cu şedere temporară membrii de familie ai cetăţenilor români;

3.      Cărţi de rezidenţă cu valabilitatea de 10 ani – străinilor cu şedere permanentă;

4.      Certificate de înregistrare cetăţenilor membrii UE cu şedere temporară

5.      Cărţi de rezidenţă fără valabilitate cetăţenilor membrii UE cu şedere permanentă

2. Precizări privind şedere ilegală

În cazul în care străini sunt depistaţi de lucrătorii noştri în acţiunile desfăţurate în teren, se va lua măsura acordării deciziei de returnare, iar în cazul în care şederea ilegală este mai mare de 30 de zile perioada de interdicţie se va calcula în următorul mod:

–   pentru şedere ilegală de la 30 de zile la un an, perioada de interdicţie va fi de 1 an;

–   pentru şedere ilegală de la un an la 2 ani, perioada de interdicţie va fi de 2 ani;

–   pentru şedere ilegală de la 2 ani la 3 ani, perioada de interdicţie va fi de 3 ani;

–   pentru o şedere ilegală de peste 3 ani, perioada de interdicţie va fi de 5 ani.

Această interdicţie se reduce la jumătate în cazul în care străinul suportă cheltuielile privind returnarea în ţara de origine.

Valabilitatea deciziei de returnare este de 15 zile în cazul în care motivul luării deciziei este şedere ilegală, de 30 de zile în cazul în care cererea de prelungire a dreptului de şedere este respinsă, iar în cazul în care cererea de prelungire a dreptului de şedere depusă de un străin aflat în evidenţa noastră ca om de afaceri este respinsă iar străinul trebuie să lichideze afacerea pe care o derulează în România, termenul deciziei de returnare este de 90 de zile.

Această decizie de returnare poate fi contestată în termen de 10 zile de la comunicare la Curtea de Apel Bacău, iar decizia Curţii de Apel este definitivă şi irevocabilă. Pe perioada derulării contestaţiei, decizia de returnare se suspendă.

Străinii care nu au respectat decizia de returnare pot fi îndepărtaţi de pe teritoriul României prin escortarea străinului direct la frontieră.

3. Precizări privind angajarea străinilor

În conformitate cu OUG 56/2007, angajatorii români – persoane fizice sau juridice – pot angaja cetăţeni străini doar după obţinerea unei autorizaţii de muncă de la formaţiunile teritoriale ale Oficiului Român pentru Imigrări. Excepţie de la această regulă fac cetăţenii aparţinând statelor membre UE/SEE, cetăţenii străini cu şedere permanentă şi cetăţenii străini membrii de familie ai cetăţenilor români.

Prin HG nr. 1345/2010 publicată în MO nr. 887/2010 a fost stabilit un număr de 5500 de autorizaţii de muncă ce pot fi eliberate angajatorilor în vederea angajarii cetăţenilor străini pentru anul 2011.

Având în vedere că odată cu apariţia OUG 123/28.12.2010 contractele de muncă nu se mai depun la ITM în vederea înregistrării şi avizării în formă scrisă ci se transmit în format electronic pentru a fi înscrise în Registrul general de evidenţă a salariaţilor, la depunerea cererii de prelungire a dreptului de şedere străinii vor prezenta o adeverinţă din partea angajatorului din care să rezulte că acesta îşi asumă răspunderea înregistrării contractului de muncă în  Registrul general de evidenţă a salariaţilor.

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate