Cum îngroapă Piatra-Neamț un concept foarte căutat în vest

38

Vorbim de ani de zile despre un transport public de calitate în municipiul Piatra-Neamț și tot nu reușim să înțelegem de ce în alte orașe ale țării transportul public este mai eficient și mai preferat de către locuitori. El este foarte diferit și parcă-ți vine să crezi că a fost gândit pentru a încurca traficul și, implicit, pe locuitori.

În Piatra-Neamț operează 6 (ȘASE!) firme private în regim de transport public local de călători (ca fapt divers, în Budapesta operează doar 4 firme private, iar Budapesta are o populație de 17 ori mai mare decât Piatra-Neamț).  Trecând peste aceste discrepanțe, constatăm un aspect foarte grav: așa zisele „microbuze” sunt ilegale. Conform Legii 92/2007 a Serviciilor Publice de Transport Local, cu trimitere la Ordonanța de Urgență a guvernului Nr. 109/2005, singurele vehicule cu care se poate presta serviciul de transport public local de călători sunt autobuzele, troleibuzele, autocarele și tramvaiele, iar autobuzul este definit ca „autovehicul cu cel puțin 4 roti si o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h, conceput si construit pentru transportul de persoane pe scaune si in picioare si care are mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducatorului auto”. Pentru cei ce nu cunosc, „microbuzul” nu este altceva decât o dubă de marfă transformată într-una de călători, a cărui nivel de siguranță nu îl știm, pentru că nimeni nu a realizat teste. Mai mult, prin acordul european Interbus 2000(semnat în 2000, ratificat în 2002), România s-a „lepădat” complet de această formă de transport de călători. De ce mai circulă microbuze prin Piatra-Neamț? Nu știe nimeni să răspundă.

Un alt aspect revoltător este suprapunerea traseelor de transport public. Microbuzele au până la 80% din trasee identice cu troleibuzele. De ce? O altă întrebare la care nimeni nu răspunde.

O să fiu întrebat cui servește acestui articol sau dacă este menit slăvirii societății Troleibuzul. Nu, acest articol nu este menit slăvirii societății Troleibuzul, ci are ca scop tragerea unui semnal de alarmă în legătură cu calitatea serviciului de transport public din Piatra-Neamț. În antiteză cu situația din urbea de la poalele Pietricicăi voi pune un sistem de transport public civilizat. Nu voi da nume de orașe din Germania sau Elveția, ci voi da un exemplu din țara noastră: Mediaș. Oraș comparabil cu Piatra(și ca populație și ca formă(Piatra-Neamț este în formă de „T”, Mediaș în formă de „Y”)), Mediașul a reușit să înființeze un sistem de transport eficient și atrăgător pentru cetățeni. La Mediaș nu există microbuze, ci numai troleibuze și autobuze, există autotaxare, iar în stații și în vehicule găsim informații și hărți cu privire la traseele operate. Toate troleibuzele din Mediaș sunt second-hand și circulă la capacitate maximă. Mai mult, rata utilizării transportului public este mult mai mare față de Piatra-Neamț, datorită programului bine gândit și a multor altor factori.

Nu de puține ori am auzit replica „Troleibuzele de la noi au 40 de ani.” FALS! În Piatra-Neamț circulă în acest moment 3 tipuri de troleibuze:

Renault ER 100 Safra (foto: Transira)

Renault ER 100 Berliet (foto: Transira)

Rocar De Simon 412 E (foto: Transira)

Troleibuzele Renault ER 100 Safra au fost fabricate după 1992, întrucât Renault a produs autobuze cu design Safra începând cu 1992, troleibuzele Renault ER 100 Berliet au fost produse în anul 1991, fiind ultima generație cu design Berliet, iar troleibuzele Rocar  De Simon 412 E au fost produse în 2002, fiind livrate la Constanța, iar apoi cumpărate de SC Troleibuzul SA în 2014(după ce lui Mazăre i s-a acrit de troleibuze și tramvaie, considerând că autobuzele rusești sunt mai bune).

Specialiștii în transport public au dovedit de-a lungul timpului că troleibuzul este cel mai eficient mijloc de transport public, fiind alternativa ideală la autobuzele diesel și varianta mult mai bună la așa-zisele autobuze electrice. Printre argumentele pro troleibuze regăsim:

1)Troleibuzul este un mijloc de transport cu poluare fizico–chimică zero şi cu poluare fonică minimă.

2) Sistemul de transport cu troleibuzul este mult mai ieftin faţă de cel cu autobuzul.

3) Transportul cu troleibuzul este fiabil. Troleibuzul are o mobilitate foarte mare în trafic, datorată calităţilor motorului electric, permiţând o pornire rapidă din staţii sau intersecţii. Troleibuzele moderne sunt dotate cu motor auxiliar şi cu decuplare–recuplare pneumatică a captatorilor de curent, reducând astfel riscurile unor posibile avarii, putându-se deplasa independent de reţeaua electrică.

4) Prezentul şi viitorul sunt ale troleibuzului. În ultimii ani s-au introdus troleibuze sau reţeaua de troleibuze a fost extinsă atât în metropole cât şi în oraşele mici şi mijlocii, municipalităţile europene facând eforturi considerabile pentru a asigura un sistem de transport ecologic.

5) Nu numai că nu se adoptă transportul cu autobuze electrice dar se testează introducerea reţelelor de troleibuz pe autostrăzi, pentru a fi folosite de TIR-uri, cu montarea de pantografe pt. captarea electricităţii din reţea.

Există soluții? Cu certitudine, DA! Legislația actuală permite consiliilor județene să acceseze fonduri europene pentru modernizarea rețelelor fir-contact aerian pentru troleibuze și pentru achiziția de troleibuze noi. Mai mult, operatorul de transport poate fi dotat, tot prin fonduri europene, cu sisteme moderne de dispecerizare și organizare a flotei, pentru a-și eficientiza activitatea și de a transmite în timp real date relevante călătorilor, cu privire la timpii de așteptare în stații sau la parcursul vehiculelor aflate în traseu.

E hoție? E prostie? Nu știu ce să răspund. Ce pot să răspund este ce nu este transportul public din Piatra-Neamț: nu e ieftin, nu e eficient, nu e fezabil și nu îndeamnă populația în a-l folosi.

Matei Melinte,

Elev în Clasa a XII-a la Colegiul Național de Informatică,

Inițiatorul campaniei „Salvăm Troleibuzul!”

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
38 Comentarii
  1. Ghiţă Dandu spune

    Stimați edili: Dacă nu vreți troleibuze schimbați măcar denumirea mincinoasa a firmei de transport! Și trageți gazele de la esapamente puternic în plămâni! Face bine la minte!

    1. Dan spune

      Ghita, orasul Piatra Neamt este printre orasele verzi din Romania in privinta emisiilor de carbon (vezi panoul din centru in fata hotelului Ceahlau cu nivelul de emisii in suspensie ) deci asta cu ecologia e o falsa problema. Asta gratie perdelei de paduri care inconjoara orasul nostru si pompeaza oxigenul de care avem nevoie. Har Domnului pentru acest lucru !

  2. GEORGE NOROCEL HARABAGIU spune

    Tema abordată in articol este una extrem de generoasa si profitabila. Depinde insa pentru cine … Pentru cetățeni , pentru conceptul de transport ecologic … Sau poate ( ca sa fiu extrem de sincer si pentru DNA – scuze, DIICOT dupa caz ) . Textul este impecabil scris, documentarea sustenabila . Ceea ce ma surprinde este “ fobia” fata microbuze ( dube, hirburi -politice sau nu ?! etc) . Ca un paradox ( sau non-sens ) constat ca atitudinea anti-microbuze este urmată de o soluție ( ne- fireasca ?!?) : TROILEBUZELE ! Ori din cite stiu TROILEBUZUL SA a achiziționat MICROBUZE ! Ca o alternativa si oportunitate la transportul ecologic! Nu mai inteleg nimic .. Nici de ce ? Nici pentru ce ? Poate ca sunt noi, confortabile.. Poate ca , intradevar trebuiesc “ omorâte “ cadavrele pe 4 roti si lăsate sa opereze doar microbuzele Troilebuzului ? Si atunci ce rezulta din aceasta “manevra” : o poziție de monopol pentru Troilebuzul , desființarea ADI URB TRANS ( ca sa se “ piardă urmele “, fireste !!! ). Cine isi dorește asta ? Probabil domnul Cucoreanu ( cel care păstorește de facto “ mafia kilometrilor ) omul dupa care alerga in Primărie patronul turc de la TURKAR ( cu 200.000 Euro in “ sacoșa ? Oricum mi se pare aberant ca presedintele CJ Ionel Arsene sa deconteze public aceasta “ morișca “ in care nu este implicat deloc , dar in care instituția Consiliului Judetean TREBUIE sa pompeze rapid bani pentru a salva Troilebuzul de la faliment ! Proverbial ! Unul f… si altul plătește ! In rest, TROILEBUZUL CHIAR TREBUIE SALVAT ! Întrebarea este : DE CINE ?

  3. Alina spune

    Prefer sa merg cu microbuzul unde e curat , la timp si mult mai eficient in ceea ce priveste traseele (acopera mai multe parti ale orasului), pe cand troleibuzul merge doar pe strazile principale si mai si intarzie, plus ca iti e oarecum sa te asezi pe scaunele alea, fiind vechi de pe vremea lui Ceausescu.

  4. Leo Taxil spune

    Acum cînd se pune tot mai mare accent pe problema poluării, oamenii deștepți din toată lumea trec la mijloace de transport electric. La noi, legea progresului acționează în sens invers.

  5. Stefan spune

    Da, asa este, microbuzele nu au ce cauta intr-un transport in comun civilizat!Pe de alta parte, si troleibuzele sunt o solute depasita fiindca implica o infrastructura costisitoare si inestetica: stalpi, cabluri, etc!Solutia de transport moderna, adaptata orasului nostru, trebuie sa fie bazata pe autobuze hibrid si electrice!Doar pe trasee marginale cu strazi inguste se pot accepta autobuze de mici dimensiuni construite special pentru transportul in comun!Bineinteles, in toata zona metropolitana trebuie sa existe un singur operator, indiferent cum se numeste el!

  6. Maria spune

    Lasati transportul sa functioneze asa cum este in prezent ca este foarte bun. Nu stam prea mult in statii si putem merge inspre orice zona a orasului precum si la Roznov, Cut etc. Ce vreti mai mult ? Tanarul cu articolul o arde tare cu troleibuzele dar lumea nu le mai prefera si nici nu se mai justifica la cati calatori mai sunt in orasul asta amarat. Dar lasati.le sa circule sa mearga fiecare cu ce vrea. Gasiti un program mai eficient pentru ele de genul dimineata sa mearga mai des apoi sa fie mai rare. Microbuzele circula peste tot in tara asta si circula mult lumea cu ele pentru ca sunt rapide si merg des si nu vad ce este ilegal la ele cat timp sunt autorizate de cei in drept. Ne tot comparam cu alte orase sau cu transportul din alte tari dar P Neamt e un oras mort din punct de vedere industrial si noi inventam concepte vestice. Sa fim seriosi … si realisti.

  7. Amalia spune

    Într-un oraș cat de cat civilizat,la orice ora trebuie să găsești un mijloc de transport în comun.Bine înțeles că trebuie un program( max
    15′)M-am saturat de mașini aglomerate,mizere,de stat în stații unde sunt afișe cu program neactualizat , de conducatori auto care nu dau bilete( mi se pare penibil sa stau cu mana întinsă să aștept să mi-l de-a,sau tot mai des aud intrebarea”va trebuie bilet”
    Călătorii care încurajează asemenea practici nu realizează că sunt părtași,la falimentarea transportului in comun.Domnilor găsiți un tip de cartela, cu un nr.diferit de călătorii ,sa nu mai aibă contact cu direct cu banii
    Sa nu mai fie n sefi,ci unul și bun
    Sa se urmărească sit.ec
    permanent,daca nu merge bine,altul
    Politicul nu are ce căuta in societățile respective,puneți profesioniști pe posturi.Sunt total de acord cu viziunea persoanei care a scris articolul.

  8. XX spune

    Nu am sa circul niciodata cu un mijloc de transport in comun pentru care trebuie sa umblu in buzunar cu topul de bilete pentru autotaxare,ma urc,platesc.Microbuzele au trasee care-ti faciliteaza deplasarea in orice punct al orasului

  9. Marcela Mitria spune

    De multe ori i-am sugerat domnului Primar sa faca ceva si cu autobuzele sa desfiinteze microbuzele si am mai cerut sa ia masuri privind curatenia masinilor taxi,tinuta soferilor si sa fie masini cit mai noi nu toate taraboantele.

  10. Anuta Rotaru spune

    Cel mai modern autobuz este cel care duce copiii dimineata la scoala la ora 7.pe traseul Speranta /Darmanesti.,….

  11. Alexandru Dumitru spune

    Poate in alte orase primariile vor sa faca si ceva profit prin societatile de transport in comun . La noi profitul il fac baietii destepti cu firme private de transport cu ajutorul primariei

  12. Raid spune

    cum e obtinut curentul folosit de Troleibuzul? Numa intreb.. pt ca a zis de poluare zero

  13. HORCIU DANIEL spune

    Imi asum ceea ce am scris ! Ca intrebari !!! Primar comuna Savinesti ! Horciu Daniel !!!!

  14. Dumitru Pascau spune

    Cum au dat trasee printre blocuri?au făcut stație de microbuz in 2-3m de intersectii,,cine dorește sa bage Sc Troleibuzul Sa cu ambele picioare in groapa??? Rusine

  15. HORCIU DANIEL spune

    Domnul Presedinte Ionel Arsene a incercat sa asaneze ” izvorul de bunastare ” al celor de la Troleibuzul ” SA” , dar contractul…. Intrebatio de d-na Director cat ia in „Mana ” pe luna, ….. si o sa avem un transport subventionat de primarii !!!!!

  16. Lolita spune

    Remarc cinstea si in acelasi timp naivitatea acestui tinar ce a descris situatia transportului in comun din Piatra Neamt.
    Este momentul generatiei lui sa faca schimbari si sa lupte pentru noua tara in care vrea sa traiasca. Balenele actuale conducatoare din toate domeniile nu mai pot fi reformate decit cu DNA. Deci la munca si la lupta tinere !
    Succes !!

  17. Pietrean spune

    Dacă maxi taxi_ueile ae respecta stațiile nar fi nimic de zis dar unii opresc unde vor .trebuie să stai atent că ți se oprește în fațä unde nu te aștepți pt.un client

  18. Florin spune

    dl Melinte Matei, felicitari pt articol, si pt interesul pe care il acorzi la varsta ta acestei chestiuni. Va rog dati-mi un email la [email protected].

  19. Florin spune

    Problema e suprapunerea traseelor. Unde avem linie troleu nu ar trebui sa circule microbuze. Sa le lasam insa acestora trasee precum fermelor, ciritei, Garcina, Cut, Brasauti, Valeni unde nu avem linii de troleu. Iar acolo unde avem sa facem de asa natura ca acestea sa treaca mai des.

  20. Uncetatean spune

    E clar ca sunt interese ascunse, la noi se țin cont de alte criterii, în niciun caz de binele urbei și al cetățenilor. Microbuzele au programul în funcție de intensitatea traficului, după ora 18 arareori mai vezi câte un microbuz, pe când autobuzele si troleibuzele le găsești pana în ora 22.

  21. Buntu Avram spune

    Troleibuzul e un sistem rigid. Microbuzele, dacă sunt corespunzătoare sunt mai flexibile si pot crea trasee pentru toți cetățenii orașului.
    E destul că ați desființat stația de la Shopping City !

    1. Matei Melinte spune

      Fiecare alege să meargă cu ce vrea, însă trebuie ca toată lumea să ştie la ce se expune şi ce înseamnă un transport public civilizat. Cât despre stația de la mall nu s-a desființat, ci doar s-a mutat.

    2. Buntu Avram spune

      Într-un oras de mărimea P.Neamt nu cred că e civilizat să mergi 500m ca să iei troleul pentru alti 5-600m ! Aveți grijă de interesele pietrenilor simpli si nu interese de partid.

    3. Matei Melinte spune

      Am mai spus-o, şi-o s-o mai spun: „pietrenilor simpli” dacă li se va pune în față un troleibuz nou, cu căldurică şi scaun tapițat, cu o doamnă drăguță care va spune ce stație urmează şi cu un traseu pe care merg şi microbuze, nu se vor mai urca în acele microbuze. Suntem singurul oraş din țară care continuă să aibă dube. Nu cred că am auzit pe la Cluj să spună cineva că nu le plac troleibuzele.

    4. Matei Melinte spune

      Iar dacă ne uităm la cine deține acele firme private cu microbuze, constatăm că cei care susțin microbuzele au grijă de interesele de partid.

    5. Titi Elrn spune

      ok, microbuze ca microbuze….dar de ce doar de la trokeibuzul se strica mereu toate „autobuzele” mereu au cate ceva defect autobuzele lor, iar troleibuzele…..intr-adevar erau bune, dar de multe ori mureai fiindca fix cand te grabeai sareau de pe fire sau le murea motorul…..autobuzele de la troleibuzul…saracele intra cate 80 de persoane intr-un autobuz la ora 7 dimineata in cursul saptamanii,,,si spun in numele altora acest lucru, pentru ca eu am trimis la ziar filmulete cu autobuze supra=pline, poze, si nici nu m-au bagat in seama. si daca esti intr-un autobuz de ala plin si vine controlul si nu iti gasesti biletul sau abonamentul, incepe doamna grasuta si blonda sa faca pe-a seriful si devine stapana pe persoana ta. prea mult se iau altii de firmele private si de consiliul judetean adica troleibuzul nu se ia nimeni, desi are multe motive sa se ia.

    6. Gabriel Marius spune

      Titi Elrn. Hai sa iti explic eu ceva. Aici sta treaba exact ca la CFR. Cei care administrează sc Troleibuzul sa dețin firmele de transport persoane. (microbuzele )
      Nu au interes să investească în Troleibuzul ca le scad lor încasările la microbuze. Ne facanduse investiții e clar ca se strică

  22. Tatiana Adascalului spune

    Maxi-taxi este in Bucuresti de prin ian 1984 daca nu mai devreme. Eu atunci am ajuns la Spit. Fundeni si am circulat cu ele.
    Deci, undeva ceva nu e in regula de atatia ani ?

    1. Mihai Mihaita spune

      Maxi -taxi ? Adica va taxează la kilometru ca la taxi? Nu am văzut denumirea asta in legislație…

    2. Buntu Avram spune

      A rămas de la București de la înființare denumirea.
      Corect ar fi transport cu microbuze. Desi mai sunt masini care NU au ce căuta in trasee, il consider încă odată un mijloc de transport potrivit pentru PNeamt.

    3. Tatiana Adascalului spune

      De platit se plătea ca la autobuzele de transport in comun, numai ca circulau mai des. Bănuiesc ca si acum o fi la fel. Am card pt autobuze, troleu, tramvai…nu stiu ce mai e, merg mai rar la spital acum.

  23. Titi Elrn spune

    Excludem ce e in oras…sunt microbuze transport persoane romania – alte tari….si alea sunt ilegale?
    Cineva tine cu consiliul judetean in cazul asta, cred

    1. Matei Melinte spune

      Microbuze în alte țări nu există, mai ales în transportul public. Acele dube ale particularilor care fac Italia, Spania, Anglia sunt o formă de transport neomologată şi ilegală. Ele sunt considerate „autoutilitare” nu „autobuze”, pentru că au mai puțin de 9 locuri.

    2. Titi Elrn spune

      probabil nu ai inteles ce am zis prin „transport persoane Romania – alte tari”

    3. Addams Nancy spune

      Foarte bine spus👍
      In nici un oras din nici o tara nu am vazut microbuze. Ai foarte mare dreptate 👏
      Buna initiativa.in orasele mari din alte tari sunt autocare mari,tramvai si metroul…atat

    4. Buntu Avram spune

      Piatra Neamț nu e un oraș MARE !
      Și poate acolo isi permit mult mai mulți mașina personală.

    5. HORCIU DANIEL spune

      STIMATI , STIMATI, intrebati pe primarii comunelor Al.cel Bun, Savinesti, D-va Rosie, Garcina ( HOPA ???) orasul Roznov , mai ales pe d-l CHITIC, mai ales pe d-l CHITIC !!!!! DE CE …. si cand se va raspunde intrebarilor dumneavoastra !!!! Sa nu UITAM ( la dublu ) de ROZNOV !!!!! Intrebati de pretul biletului pe Km…….Intrebati ce salariu lunar are d-na ” Director” , interbati cat are in buzunar lunar ” epava ” de Chirila……. Intrebati, intrebati…….

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate