Ce trebuie să faceți dacă aveți facturi inexplicabil de mari la curent și gaz (Ghid ANRE)

4

ANRE a demarat acțiuni de control la principalii furnizori de energie electrică și gaze naturale pentru a verifica următoarele aspecte:

  • respectarea obligației privind emiterea de facturi care să cuprindă informații corecte, transparente, clare și complete referitoare la plafonarea prețului final al energiei electrice și al gazelor naturale precum și consumul facturat aferent perioadei de acordare a compensației;
  • respectarea obligației de transmitere, în termenul legal, a răspunsului la reclamațiile consumatorilor referitoare la facturi și plata compensațiilor aferente în cazul depășirii termenului;
  • respectarea obligației de emitere a facturii cu decontul final de lichidare în cazul schimbării furnizorului şi transmiterea acesteia clientului final în termenul legal.

Cum trebuie să acționeze clientul final dacă are neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale?

  • Clienții finali care au neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale, trebuie să se adreseze furnizorului care a emis factura în discuție pentru clarificări, acesta având obligația transmiterii unei explicaţii clare şi uşor de înţeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real.
  • În măsura în care apreciază că prin răspunsul formulat nu au fost aduse clarificările necesare, clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituții care au atribuții în acest sens (cum ar fi ANPC), chiar și instanței de judecată.
  • ANRE recomandă clienților finali de energie electrică/gaze naturale următoarele:

– să încheie o convenție de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale;

-să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis;

-să verifice în contract perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul și să beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat şi ulterior regularizarea acestuia;

-să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condițiilor contractuale, în special modificarea prețurilor/tarifelor. Dacă aceste modificări nu respectă condițiile prevăzute în contract (preț fix pe o anumită perioada de timp), clientul final are dreptul să sesizeze ANRE sau alte instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanța de judecată.

Precizăm că, în cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită de acesta în plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat să restituie suma plătită de către client în termen de 5 zile de la data emiterii facturii de regularizare. Sumele sub această valoare vor fi compensate în contul facturilor următoare.

Reamintim că, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) rămâne la dispoziția clienților finali cu informații privind liberalizarea piețelor de energie, procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică şi gaze naturaleprecum și facturarea energiei electrice și a gazelor naturale, acordate prin intermediul liniilor telefonice de tip ”„Call-center”, ce pot fi apelate la numărul 0374554265 (telefon cu tarif normal în rețeaua Orange, apelabil din toate rețelele) și la numărul 0219782 (telefon cu tarif normal în rețeaua Telekom, apelabil din toate rețelele).

De asemenea, consumatorii pot depune petiții pentru aspecte care țin de încălcarea cadrului de reglementare și a legislației primare incidente, prin intermediul rubricii Petiții pusă la dispoziție la pagina noastră de internet http://www.anre.ro/ro/contact/depunerea-unei-petitii.

ANRE
4 Comentarii
  1. Clau spune

    Praf in ochii omului de rand. Cati dintre consumatori suna, dau email, stiu ca trebuie sa faca asta in caz de situatii cu facturi cat casa.
    Asta trebuie rezolvata la sursa, direct la furnizor, sa dea reducere procentuala, nu consumuri/numar de kwh, ca nu sta nimeni sa calculeze.
    Nimeni din guvern/autoritati nu pune mana pe ciocan sa rupa, le e frica de votanti.

  2. Citizen spune

    Tot pe omul de rand cade problema. Companiile își permit taraganari, amenințări, etc, pe când omul de rand va scoate din buzunar de 3-4 ori prețul pentru a nu avea probleme și a încheia discuțiile de intimidare. Ca în România….

  3. CETATEAN spune

    INADMISÍBIL. Persoana care se ocupă de citirea contoarelor de energie electrică E.ON solicită clienților un scaun pentru a putea ajunge să citească indexul. Angajata SC MSC OPERATIONAL SA, având maxim 1,60 înălțime se suie încălțată pe scaunele clienților și citește contorul. Niciodată nu respectă programul afișat, vine cu o intârziere chiar și de 2 ore – nici macar nu are bunul simt să își ceară scuze, dimpotrivă are impresia că este ceva normal.

    1. rares vasile spune

      Asta cand nici nu vine si comunica la sediu ca nu a gasit pe nimeni acasa-desi contorul nu e in apartamente,ci pe holurile blocurilor. Si ne trezim apoi cu notificari de decuplare.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate