Capcanele schimbării furnizorului de energie

8

Românii care vor să îşi schimbe furnizorul de electricitate trebuie să se gândească de două ori înainte de a lua o decizie în acest sens. Ofertele noilor furnizori din piaţă pot fi, teoretic, mult mai mici decât ale furnizorilor tradiţionali de energie, adică Enel, Electrica, E.ON şi CEZ. Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), dar şi reprezentanţii marilor operatori consultaţi de ziarul PUTEREA, atrag însă atenţia că toţi consumatorii trebuie să se informeze foarte bine legat de ce riscuri implică schimbarea furnizorului, din cauză că pot exista capcane în ofertele companiilor. Aceştia ne-au declarat că ofertele pot fi atractive doar la prima vedere, de aceea trebuie să ne asigurăm că sunt prevăzute condiții avantajoase pentru întreaga perioadă a contractului. De exemplu, există taxe obligatorii pentru populaţie care nu sunt menţionate în noile oferte ale furnizorilor care vor să atragă consumatorul şi care trebuie plătite separat.

Piața de electricitate se caracterizează în prezent printr-o dinamică permanentă, atât din punctul de vedere al numărului participanților – ne referim la producători, furnizori, consumatori, traderi – a serviciilor oferite de furnizori, dar și din perspectiva evoluției prețului la energia electrică. Ne vedem nevoiţi să atragem atenția asupra capcanelor schimbării furnizorilor de energie. Utilizatorii casnici trebuie să fie atenți la ofertele furnizorilor care promit prețuri foarte mici, întrucât acestea pot avea clauze ascunse, și chiar ilegale. Consumatorul trebuie să fie atent la preţul care îi este oferit, la condițiile de plată, la durata contractului, precum și la garantarea clauzelor contractuale, drepturilor şi obligaţiilor, inclusiv la clauzele penalizatoare. Între dezavantajele schimbării furnizorului de energie, este de menţionat riscul de a nimeri un furnizor neserios care să nu poate oferi continuitate în furnizarea energiei. Consumatorul va fi expus în permanență riscurilor evoluției prețului la electricitate fără nici o protecție reală din partea statului. Pot apărea însă şi escroci care, pretinzând a fi reprezentanţi ai unor companii energetice, le cer oamenilor actele locuinţei sau cartea de identitate. Potrivit datelor deţinute până în prezent, până acum, nu au fost înregistrate foarte multe cazuri privind casnicii care au schimbat furnizorul de energie”, au declarat, pentru ziarul PUTEREA, reprezentanţi ai ANRE şi ai celor patru principali furnizori de energie din România.

Curentul reprezintă doar o treime din valoarea facturii

Electricitatea înseamnă maxim o treime din factură, restul fiind reprezentat de diferite tarife (transport, distribuţie etc.), subvenţii (certificate verzi, taxa de cogenerare) şi taxe (accize, TVA, radio – TV). Astfel, un furnizor poate să facă oferte cu reduceri de prețuri de cel mult 3-5% din costul total al facturii; peste acest nivel, reducerile pot să ascundă anumite capcane.

Eliminarea taxei radio-TV, scutirea de la plata certificatelor verzi şi a taxei de cogenerare, sau promisiunea că vor avea mai puţine pene de curent sunt principalele capcane pe care furnizorii de energie le întind consumatorilor care se gândesc să schimbe compania care îi alimentează cu energie electrică.

Persoanele fizice, cât și cele juridice cu sediul social în România, sunt obligate legal să plătească, lunar, o taxă radio-TV, care este inclusă în abonamentul la energie electrică. Furnizorii impliciți de energie electrică – Electrica, CEZ, Enel, E.ON – au fost mandatați legal, de către Societatea Română de Radiodifuziune și Societatea Română de Televiziune, să colecteze această taxă. Consumatorii, casnici sau industriali, trebuie totodată să suporte şi plata certificatelor verzi precum şi taxa de cogenerare.

De altfel, vicepreședintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), Emil Calotă, spunea în urmă cu câteva luni că principalul consumator de energie al țării este, de doi ani încoace, sectorul rezidențial, care a devansat industria și construcțiile. Acest amănunt arată cel mai bine modul cum a fost restructurată economia țării.

Contoarele inteligente, plătite tot de consumatori

Trebuie foarte multă atenție la schimbarea furnizorului, pentru că este o piață liberă. Înainte de a te decide să schimbi furnizorul, trebuie să te informezi foarte bine, pentru că pot fi capcane în ofertele furnizorilor și este o dovadă de seriozitate și maturitate dacă te decizi să faci acest pas„, spune, la rândul său, Corneliu Bodea, vicepreședintele Adrem Invest. El afirmă că statul ar trebui să pună la dispoziția consumatorilor toate metodele posibile pentru ca aceștia să se poată informa. „Cred că este în primul rând datoria omului să se informeze, nu a statului. Statul îți pune la dispoziție orice metodă de a te informa, dar datoria de a te informa este a ta„, a susținut oficialul companiei de servicii energetice.

Potrivit acestuia, există în acest moment alte probleme mult mai importante de rezolvat pe segmentul reglementat al energiei electrice, precum includerea în facturi a costurilor cu implementarea contoarelor inteligente.

Problema României, astăzi, la nivel de consumator casnic, nu este schimbarea furnizorului. Avem probleme mult mai grave pe care trebuie să le rezolvăm. Avem proiecte majore, precum „smart metering” (implementarea contoarelor inteligente, n.r.), care vizează 9 milioane de consumatori. Dacă implementăm acest proiect la 5 milioane de consumatori, la un preț de peste 100 de euro pe un loc de consum, este vorba de peste 500 de milioane de euro. Acești bani vor fi suportați în tariful de energie, deci avem probleme mult mai importante decât să ne schimbăm furnizorii. Sigur, la români, cum e ceva liber, sar imediat o sută de oferte, dar trebuie să fim responsabili când luăm decizia și să nu plângem mai târziu„, a mai spus Bodea.

De altfel, ANRE lucrează acum la un calendar naţional de implementare a contoarelor inteligente pentru măsurarea consumului de electricitate, care va fi aprobat după evaluarea unor proiecte-pilot. ANRE a eliminat prin ordin în luna ianuarie a acestui an ţinta propusă pentru anul 2020 privind implementarea de contoare inteligente de energie electrică la aproximativ 80% din clienții finali, din cauză că nu fusese finalizată o evaluare cost-beneficiu.

În acest an, operatorii de distribuţie concesionari monitorizează proiectele-pilot privind implementarea sistemelor de măsurare inteligentă (SMI) realizate în anul 2015 şi evaluează costurile şi beneficiile aferente acestora. Proiectele-pilot se finalizează până la data de 31 octombrie 2016.

Pentru stabilirea planului naţional de implementare a sistemelor de măsurare inteligentă în perioada 2017-2020 în România, ANRE realizează analiza cost-beneficiu privind implementarea sistemelor de măsurare inteligentă luând în considerare rezultatele proiectelor-pilot realizate de către operatorii de distribuţie concesionari, pe baza unui studiu elaborat de un consultant independent de specialitate, arată Ordinul 6/2016 al ANRE, intrat în vigoare la 1 martie 2016.

Sursa: puterea.ro

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
8 Comentarii
  1. Onelian dalmatio spune

    Fiecare a făcut ce adorit in țara asta , au furat căpușat cum au vrut mâna în mână cu escroci de politicieni iar poporul suferă darear sancaru în voi.

    1. Zoe spune

      Cei mai seriosi dunt cei de la engie cat consumi atata platesti au oferte foarte bune nu am intampinat probleme

  2. voicu valentin spune

    Buna seara numele meu este Voicu Valentin si sunt agent de vanzari la Restart Energy va intereseaza mai multe detali despre ofertele noastre? astept mesajele voastra aici sau la numarul de telefon 0746540299

  3. BI spune

    Adica sa nu facem nimic.Sa platim tot asa.

    1. legio spune

      BI nu vezi ce zicere ne face dl Bodea , adica sa stam linistiti ca E. ON are grija sa ne jefuiasca ,acestia nefacand nici un fel de investitie prevazuta in actele de privatizare. In mediul rural este o nenorocire,energia electrica este intrerupta si de cate 3-4 ori pe zi , mergand plana la intreruperea furnizarii energiei zile intregi. Pur si simplu acest Bodea s-a transformat in agentul comercial al E.ON.

  4. marcel spune

    POATE cineva sa exemplifice o companie Privata de Furnizare Energie electrica din zona MOLDOVEI , care sa aibe propriu sist retele Electrice ,cu tot ce presupune aceasta ?

  5. MARCEL spune

    DE fapt te schimbi cu Numele de pe factura , Nu mai apare E On ci Vega SRL , DAR daca ai vreo Problema cu Furnizarea , linie , contor , tablou electric cei de la VEga te trimit sa te adresezi la E ON ptr ca sist de furnizare e al lor ! Care din Firmele Private din lista Au sist . propiu de Furnizare , Linii de inalta tensiune , Montare Bransament la Retea , Echipe de Interventie , Bine aici nici la E on Nu sunt Foarte Multi , au avut grija sa i Imputineze ori sa Externalizeze , Dar tot in cadrul lor ORi Capusa SEA Electric , ASa Fiecare poate sa si Deschida o Firma de FURNIZARE Energie , sa fie ELECTRICIAN ori sa Imprastie pe drumuri , materiale cum era cel prezentat ieri in ziaru de Fata .

    1. legio spune

      Marcel liniile de furnizare sant proprietatea statului adica a lui Electrica ,ca dealtfel si gazul si transport titei spre rafinarii etc .

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate