Actiuni de verificare a gradinitelor de OPC Neamt

0

În conformitate cu Programul Tematic de Control al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor pentru trimestrul al III-lea 2010, în perioada 15 – 30.09.2010, s-a desfăşurat o acţiune tematică de control privind respectarea prevederilor legale din domeniul protecţiei consumatorilor în grădiniţele cu program prelungit, particulare şi de stat si modului de pregatire a caminelor studentesti in vederea inceperii noului an universitar.

Au fost cuprinse in actiunea de verificare un numar de 10 gradinite cu program prelungit ce functioneaza in municipiile Piatra Neamt si Roman si oras Tg Neamt si o societate comerciala care are ca obiectiv principal de activitate prepararea si ditributia preparatelor culinare in unitati de invatamant pentru prescolari si scolari din ciclul gimnazial de invatamant, dupa cum urmeaza:

– un numar de 9 gradinite de stat;

– o gradinita particulara.

Abateri de la prevederile legale au fost depistate la toate cele 10 gradinite verificate, existand diferentieri evidente intre acestea functie de gravitatea neregulilor constatate.

La toate unitatile verificate  la data controlului s-a facut dovada existentei autorizatiilor sanitare de functionare,document de inregistrare sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor  sanitare,ordin privind autorizarea de functionare a unitatii de invatamant,emis de Ministerul Educatiei Cercetarii  si Tineretului –gradinita particulara ” Micul  Print „.

Regulamentul de Ordine Interioara era intocmit conform prevederilor legale in vigoare pentru anul scolar 2010-2011 la toate unitatile controlate, folosind date din teoria pedagogica si psihosociala a managementului scolar precum si elemente acumulate din experienta fiecarei unitati de invatamant,aprobat de Consiliul de administratie.

La toate cele 10 gradinite cu program prelungit, de stat si particulare, la data controlului  s-au  prezentat o parte din contractele de prestari servicii incheiate intre conducerea gradinitei si parinti pentru anul scolar 2010 – 2011, in toate situatiile urmand a fi definitivate in functie de programarea sedintelor cu parintii pe grupe, unde se prezinta structura anului de invatamant, eventualele obiecte optionale, costurile acestora cat si suma alocata pentru hrana zilnica a copiilor. Semnarea procesului-verbal incheiat la sedinte reprezinta acceptul parintilor.

Intarzierile in definitivarea acestor contracte de prestari servicii fiind motivate de faptul ca, majoritatea parintilor nu-si mai permit sa achite anumite sume de bani pentru disciplinele optionale care se platesc separat,iar cadrele didactice incearca sa gaseasca solutii de introducere a unor activitati optionale ( „Sa iubim verdele ”–educatie ecologica, „ Aventuri in corpul uman”- stiinta ) fara costuri suplimentare.

La verificarea contractelor prezentate de 2 gradinite din Tg Neamt s-au constatat abateri de la prevederile legale referitor la informarea corecta, completa si precisa a consumatorilor la incheierea contractelor, in sensul ca sunt inscrise clauze cu caracter general, nu se respecta structura unui contract –capitole obligatorii privind drepturile si obligatiile partilor..De asemenea, s-a constatat ca obligatiile ce rezulta din contractele analizate sunt doar ale parintilor si, in consecinta, nerespectarea conduce la aplicarea de penalitati. Nu acelasi lucru se regaseste si in cazul celeilate parti contractante.

Pana la aceasta data, nu erau definitivate disciplinele optionale la gradinitele de stat, fiind in stadiu de oferta, si, implicit, nu au fost incheiate contracte de prestari servicii cu cadre didactice sau firme specializate pe sistemul educational.

La toate  gradinitele cu program prelungit  de stat s-au constatat abateri de la prevederile legale specifice activitatii desfasurate( incalcarea art.5 alin.1 din Ordinul nr.1955/1995 –privind numarul maxim de copii admisi la o grupa in unitatile de anteprescolari si prescolari ), dupa cum urmeaza:

– la toate gradinitele de stat verificate s-a constatat depasirea numarului maxim de prescolari dintr-o grupa de invatamant, numarul real variind intre 24 si 35 copii. Din aceasta cauza salile de clasa, dormitoarele, salile de mese sunt supraaglomerate. Numarul grupurilor sanitare nu este in concordanta cu numarul de copii. Ca regula, saile au dubla functionalitate, acelasi spatiu utilizat pentru desfasurarea orelor de invatamanat si pentru dormit sau pentru servitul mesei si pentru desfasurarea procesului instructiv-educativ;

La  o gradinita particulara din Tg Neamt, servirea mesei se face in incaperea care are ca destinatie principala primirea copiilor in unitate (filtru-vestiar).

Regula generala de informare a parintilor este prin afisarea la intrarea in unitate sau la avizier a informatiilor importante pentru derularea activitatii in cadrul gradinitelor.

Nu erau afisate, la loc vizibil, autorizatiile de functionare a unitatilor verificate, telefoanele utile consumatorilor.

La toate gradinitele de stat, salile de curs sunt cu dubla functionalitate (activitate educationala si dormit sau activitate educationala si servit masa) iar acestea nu sunt corelate ca dimensiune cu numarul de copii efectiv inscrisi.

Intr-un singur caz, la momentul efectuarii controlului, nu era asigurat „microclimatul corespunzator din salile de grupa si dormitoare temperatura de 20-22 grade C”,in realitate temperatura din salile de curs fiind mult mai scazuta.

Grupurile sanitare existente la fiecare unitate verificata sunt in numar insuficient fata de numarul de copii inscrisi. – la un numar de 4 gradinite;

La o gradinita din Tg Neamt, nu s-a asigurat inventarul moale pentru toti copii prezenti, astfel incat au fost identificate un numar de 60 paturi care  aveau saltele foarte vechi.

La  o gradinita cu program prelungit spatiul destinat bucatariei este subdimensionat raportat la numarul de copii care servesc masa in unitate -103 copii.

Nu in toate situatiile sunt completate graficele de inregistrare a temperaturilor la aparatele frigorifice in care se depoziteaza produse alimentare

Abateri de la prevederile legale, in saloanele de servire, s-au constatat dupa cum urmeaza:

-vesela pregatita pentru servirea mesei era depozitata in sala de clasa -la o gradinita;

– lipsa fete de masa din material textil -la 5 gradinite;

La o gradinita cu program prelungit a fost gasita cantitatea de 5 kg pulpa de vita fara os in stare decongelata desi pe eticheta produsului era mentionat „produs congelat „,administratora a motivat ca asa a fost achizitionat produsul.

La 2 gradinite  s-a constatat faptul ca, in meniu-ul zilnic, sunt distribuite copiilor produse zaharoase precum:caramele” Poiana”, ciocolata cu aroma de coniac”Romana „; ceea ce contravine reglementarilor Ordinului MSP nr.1563/2008-Lista alimentelor nerecomandate prescolariolr si scolarilor –anexa1( alimente cu continut mare de zaharuri ).

Cantitatile existente in stoc au fost retrase din consum si returnate la furnizor.

Ca urmare a constatarilor facute s-au dispus urmatoarele:

– o amenda  contraventionala in valoare  de 2000, 0 lei si un numar de 6 avertismente;

-oprirea temporara de la consum a unor produse alimentare in cantitate de 39 kg in valoare de 553,0 lei;

-in 5 cazuri s-au dispus termene de remediere pentru deficientele constatate.

Nicoleta Nica

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate