FUNDAŢIA PENTRU SMURD

0


Misiunea Fundatiei pentru SMURD este sa imbunatateasca calitatea vietii persoanelor care locuiesc si muncesc in Romania, prin sprijinirea dezvoltarii sistemului integrat medical si tehnic de urgenta si prim ajutor.

Fundatia pentru SMURD functioneaza in mod independent, fara sa obtina profit, contribuind la formarea unui sistem integrat de asistenta medicala, tehnica de urgenta si prim ajutor puternic prin intermediul unor parteneriate durabile intre institutiile abilitate, cum ar fi, dar fara a se limita la, Ministerul Administratiei si Internelor, respectiv Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta si Unitatea Speciala de Aviatie, Ministerul Sanatatii, administratiile publice locale şi alte companii şi organisme responsabile şi dornice să se implice în acest sens.

Fundatia pentru SMURD este o organizatie non-guvernamentala, infiintata in anul 2006, ca persoana juridica privata, non-profit, apolitica, independenta de orice alta institutie sau persoana, romana sau straina.

INTREBARI FRECVENTE:

1. Este SMURD un serviciu privat?

  • SMURD nu este serviciu privat. Conform legii nr. 95 din 14 aprilie 2006 privind reforma sanatatii, SMURD este un serviciu public integrat fara personalitate juridica, care functioneaza in organigrama Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta.
  • Activitatea SMURD-ului este reglementata foarte amanuntit prin acte normative, asa cum este reglementata activitatea serviciilor de ambulanta publice si private. Actele normative includ Legea nr. 95 din 14 aprilie 2006, O.U.G. nr. 126/2003 si un numar semnificativ de ordine de ministru care reglementeaza asistenta medicala de urgenta in Romania.

2. A fost vreodata SMURD serviciu privat?

  • Nu! SMURD nu a functionat niciodata ca serviciu privat. Pornirea acestui serviciu a fost initiativa unei singure persoane. La aceasta s-au alaturat, in anul 1990, mai multi voluntari: studenti, medici si asistenti medicali  Ulterior, in anul 1991, SMURD a inceput sa functioneze experimental in cadrul Grupului de Pompieri Militari din Judetul Mures iar la 6 luni de la inceperea operarii experimentale a SMURD-ului in cadrul pompierilor, in urma unei evaluari a activitatii din partea unei comisii a Comandamentului Corpului Pompierilor Militari din Romania, s-a decis integrarea acestui serviciu ca o componenta in structura pompierilor. Acest mod de organizare continua si functioneaza si in ziua de azi.

3. A fost numele SMURD atribuit de la bun inceput acestui serviciu?

  • La inceput activitatea desfasurata in primul an la Targu Mures s-a desfasurat sub denumirea SMUR (Serviciul Mobil de Urgenta, Reanimare). Aceasta denumire este utilizata de servicii similare in tari francofone cum sunt Franta si Belgia. In anul 1993, introducand primul echipaj de descarcerare la Targu Mures si concomitent la Oradea, s-a adaugat litera “D” pentru descarcerare, numele devenind SMURD “Serviciul Mobil de Urgenta, Reanimare si Descarcerare”.
  • Trebuie mentionat ca s-a incercat schimbarea denumirii SMURD in “SIAMUD” (Statia de Interventie pentru Asistenta Medicala de Urgenta si Descarcerare) cu speranta de a scadea rezistenta de atunci a Ministerului Sanatatii impotriva SMURD-ului. Unele judete au folosit aceasta denumirea o scurta perioada insa in final s-a revenit la denumirea initiala confirmata si prin lege.

4. Cum este finantat SMURD?

  • Conform legislatiei SMURD este un serviciu public fara personalitate juridica, deci nu are buget propriu. In cadrul SMURD lucreaza trei categorii de angajati respectiv personal medical – angajat al spitalelor pentru echipajele de terapie intensiva mobila si salvare aeriana, pompieri – angajati ai Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta, Ministerul Administratiei si Internelor si piloti  – angajati ai Unitatii Speciale de Aviatie,  Ministerul Administratiei si Internelor. Mai exista si un numar mic de pompieri/paramedici angajati ai autoritatilor publice locale.
  • Astfel activitatea SMURD este finantata din bugetul de stat prin Ministerul Sanatatii si Ministerul Administratiei si Internelor si din donatii si sponsorizari. Unele echipaje SMURD primesc finantare din partea autoritatilor publice locale, prin plata salariilor angajatilor.
  • Dotarea SMURD este facuta din bugetul de stat si, in unele situatii, din bugetul autoritatilor publice locale precum si din donatii si sponsorizari in conformitate cu prevederile legale in vigoare.

5. Cum se desfasoara serviciul de salvare aeriana/interventiile aeromedicale SMURD?

  • Activitatea de salvare aeriana a SMURD este destinata salvarii pacientilor aflati in stare critica, care necesita o interventie rapida si de inalta competenta. Incepand cu anul 1997  SMURD efectueaza interventii aero-medicale de urgenta, iar din 2004, in cooperare cu Ministerul Administratiei si Internelor, SMURD asigura interventia pe plan national cu doua elicoptere amplasate la Bucuresti si la Targu-Mures iar, atunci cand este necesar, in cazul transferului mai multor victime cu avioanele fortelor aeriene, sunt puse la dispozitie, din partea Ministerului Administratiei si Internelor sau din partea Ministerului Apararii Nationale, aeronave suplimentare..
  • Serviciul de salvare este un serviciu public, reglementat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 126/2003 si Ordinul ministrului administratiei si internelor si al ministrului sanatatii nr. 277/777/2004 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a OUG nr. 126/2003.
  • Incepand cu anul 2008, SMURD a efectuat interventii aeriene de urgenta la nivel national, contribuind astfel la transportarea si salvarea unui numar de aproximativ 1670 de pacienti.
  • Centralizand interventiile aero-medicale ale echipajului SMURD Bucuresti, a reiesit ca, numai in ultimii ani, 2008-2009, numarul total de ore de zbor efectuate este de peste 1450. In ceea ce priveste echipajul SMURD Mures, incepand cu anul 2008, au fost efectuate peste 1430 de ore de zbor pentru misiuni primare si secundare.

6. De ce este nevoie de un avion sanitar pus la dispozitia SMURD ?

  • Conditiile meteorologice nefavorabile au impiedicat de multe ori, pana acum, deplasarea elicopterelor SMURD, iar distantele mari intre unele centre medicale din tara (Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi, Constanta etc), de peste 400-500 de km, presupun efectuarea unor zboruri foarte lungi cu elicopterul, ceea ce a insemnat, in timp amanarea unor interventii, uneori si pentru o perioada mai lunga de timp.
  • Aceasta aeronava, pusa la dispozitia SMURD, prin intermediul unui proiect al Fundatiei pentru SMURD, efectueaza zboruri interne de salvare, pe timp de zi si de noapte, in conditii meteorologice nefavorabile, de pe aeroporturile omologate, in conditii de maxima siguranta, actionand practic, in mod complementar si venind astfel in sprijinul elicopterelor ce desfasoara misiuni aeromedicale SMURD.
  • Avionul poate asigura transportul medicalizat al unui singur bolnav, poate zbura in mod continuu timp de sase ore, cu o viteza de zbor de peste 560 de kilometri pe ora, aproximativ de doua ori mai mare decat cea a elicopterului.
  • Prin interventiile efectuate cu avionul sanitar destinat SMURD in anumite situatii critice, executand misiuni destinate salvarii de vieti omenesti si marind, in acest fel, numarul misiunilor aeromedicale de salvare, calitatea actului medical de urgenta, cu siguranta, se va imbunatati. In acest fel Fundatia pentru SMURD isi continua misiunea de a imbunatati calitatea vietii persoanelor care locuiesc si muncesc in Romania, prin sprijinirea dezvoltarii sistemului integrat medical si tehnic de urgenta si prim ajutor.

7. Avionul sanitar este proprietatea Fundatiei pentru SMURD ?

  • Nu, avionul nu este proprietatea Fundatiei. La momentul actual, resursele financiare au permis contractarea a 100 de ore de zbor pentru acest an. Proiectul avionului sanitar urmeaza sa fie analizat si numarul orelor ajustat dupa nevoile SMURD si in functie de resursele financiare disponibile.
  • Daca vor mai exista si alte firme de aviatie care detin aeronave cu dotare completa, inclusiv echipamente de terapie intensiva, Fundatia va incerca sa negocieze preturi mai reduse decat cele de acum. Important de subliniat este faptul ca fondurile utilizate in finantarea avionului nu includ fonduri publice ci provin din donatii, sponsorizari si fondurile colectate in campania pentru directionarea a 2% din impozitul pe venit, desfasurata anul trecut.

8. De ce a trebuit infiintata Fundatia pentru SMURD?

  • Motivul infiintarii Fundatiei pentru SMURD este acela de a gestiona donatiile si sponsorizarile catre SMURD precum si gestionarea campaniei 2% pentru SMURD.
  • In lipsa unui ONG care sa sprijine activitatea SMURD si sa gestioneze fondurile care nu provin din banii publici, multe donatii si sponsorizari devin inutile si imposibil de gestionat. Ele fie trebuie refuzate, fie  varsate in conturile institutilor publice, in structura carora functioneaza SMURD, devenind uneori imposibil de utilizat si de accesat in scopul pentru care au fost efectuate.

9. Daca SMURD este un serviciu public, nu este ilegal sa aiba fundatie care sa-l sprijine sau sa-i poarte denumirea?

  • Multe institutii publice au fundatii care le sprijina si le asigura o finantare complementara pentru activitati greu de finantat din fondurile publice. Astfel de practica se regaseste pe plan mondial si nu este o practica noua in Romania. Spitalele, pompierii, serviciile publice cu activitati sociale infiinteaza fundatii pentru rularea unor programe si pentru gestionarea unor fonduri provenite prin donatii si sponsorizari.
  • Fundatia pentru SMURD a fost infiintata de dl. dr. Raed Arafat, fondatorul SMURD-ului. Se poate observa din statut ca scopul fundatiei se limiteaza la sprijinirea SMURD-ului si dezvoltarea asistentei medicale de urgenta. Fundatia nu are scop patrimonial si nici alte activitati care sa aduca vreun profit fondatorului sau membrilor boardului.
  • Fundatia nu poarta numele SMURD (ex. „Fundatia SMURD”) deoarece este interzis si neacceptat in justitie. Acesta este motivul pentru care s-a dat denumirea “Fundatia pentru SMURD” , astfel incat sa se inteleaga ca fundatia respectiva are un scop bine definit si anume cel de a sprijini activitatea SMURD. Ea putea sa fie denumita altfel dar, in cazul respectiv, activitatea era mai greu de identificat de catre populatie.

10. Cine plateste salariile angajatilor Fundatiei pentru SMURD?

  • Fundatia pentru SMURD are un singur angajat in functia de director executiv. Salariul acestuia este platit de un partener al fundatiei, respectiv compania EON. Din fondurile fundatiei se mai plateste o suma contabilei care are responsabilitatea verificarii si completarii actelor finanaciare ale fundatiei.
  • Membrii boardului fundatiei se implica in mod voluntar in activitatea acesteia si nu au nici un beneficiu material  datorat functiei pe care o detin, nici macar pentru participarea la sedintele de bord. Singurele costuri care pot fi preluate de fundatie sunt cele de deplasare si cazare ale unui membru al boardului, daca acesta participa la o sedinta care nu are loc in localitatea de domiciuliu.

11. Care este relatia intre SMURD ca serviciu public si Fundatia pentru SMURD?

  • Nu exista nici o relatie directa de subordonare sau de control intre SMURD si Fundatia pentru SMURD. Sunt doua entitati total diferite.
  • Fundatia pentru SMURD este un ONG cu personalitate juridica si are ca scop sprijinirea neconditionata a unitatilor SMURD si dezvoltarea asistentei medicale de urgenta. SMURD este un serviciu public subordonat din punct de vedere operativ Ministerului Administratiei si Internelor si din punct de vedere medical Ministerului Sanatatii.

12. Pana la infiintarea Fundatiei pentru SMURD cum ati rezolvat aspectele ce tin de donatii si campania 2%?

  • Pana in 2006, anul de infiintare al Fundatiei pentru SMURD, donatiile si proiectele au fost realizate prin intermediul Societatii de Medicina de Urgenta si Catastrofa din Romania (SMUCR). SMUCR este un ONG ce desfasoara o activitate stiintifica, infiintat in anul 1991, in mod similar cu societatile de profil cum ar fi Sociatatea Romana de Anestezie si Terapie Intensiva, Societatea Romana de Cardiologie, Societatea Romana de Chirurgie etc.
  • La inceput, pana la infiintarea Fundatiei pentru SMURD, campania 2% s-a derulat prin SMUCR. Chiar daca, pana in prezent, unii cetateni au directionat cei 2% in conturile SMUCR, aceste fondurile au fost transferate catre conturile Fundatiei pentru SMURD, care gestioneaza aceasta campanie incepand cu 2006.
  • Unul din motivele principale ale infiintarii Fundatiei pentru SMURD a fost necesitatea separarii activitatii umanitare destinate SMURD de activitatea generala, stiintifica si profesionala a SMUCR. Astfel, fondurile si echipamentele destinate SMURD, nu mai sunt donate prin intermediul SMUCR, ci sunt directionate unei entitati create in acest scop, respectiv Fundatiei pentru SMURD.

13. Care este relatia intre Fundatia pentru SMURD si Asociatia SMURD Galati?

  • Nu exista nici o relatie intre cele doua entitati. Asociatia SMURD Galati a fost infiintata de autoritatile publice locale cu scopul de a sprijini activitatile SMURD Galati. Fundatia pentru SMURD nu are control asupra activitatii respective si nu exista transfer de fonduri intre cele doua entitati.
  • Fundatia pentru SMURD a finantat mai multe proiecte in Galati din fondurile stranse prin campania 2%, in mod direct si in cooperare cu Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta Galati.

14. In ultima perioada activitatea fundatiei a fost atacata prin diferite modalitati, de regula, in mod anonim. Cum comentati acest lucru?

  • Activitatea fundatiei a fost atacata intr-adevar in anul 2009 de catre un ONG care are ca si obiect de activitate incurajarea ciclismului si care este condus de un medic din Cluj. Au mai aparut si alte atacuri anonime care s-au intensificat in perioada in care s-a desfasurat campania de colectare de fonduri prin 2%. Fundatia pentru SMURD nu doreste sa intre intr-o polemica cu astfel de persoane sau ONG-uri care, se pare , ca nu au inteles nimic din scopul campaniei 2%. Din pacate, fondurile destinate actiunii 2% sunt mult mai mari decat fondurile stranse de toate ONG-urile la un loc. Consideram ca, in loc sa atacam ONG-urile care au  mai mult succes in colectarea acestor fonduri, mai intelept este sa intensificam informarea populatiei despre aceasta posibilitate, astfel incat fiecare persoana sa completeze formularul pentru directionarea a 2% din impozitul pe venit pentru a sprijini un ONG a carui activitate o considera importanta. Nu noi, reprezentantii ONG-urilor, decidem care activitate este mai importanta si care este mai putin importanta, ci populatia. Fundatia nu va raspunde atacurilor deschizand o polemica in acest sens, insa isi rezerva dreptul de a actiona in judecata orice entitate juridica sau persoana care ar aduce prejudicii fundatiei sau activitatii pe care aceasta o sprijina.

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate