Casa Ion Creangă din Humulești

0

* un loc plin de simbolistică și înțelepciune populară

humulestiMuzeul Memorial ”Ion Creangă” din Humulești, amenajat în casa copilăriei și adolescenței îndrăgitului scriitor-povestitor, prezintă în expoziția permanentă câteva țesături de mare valoare. Astfel, motivele ornamentale din colecția de pături, lăicere și scoarțe adunată în colțul zestrei, precum și cele care îmbracă pereții acestei vechi case țărănești, la care se adaugă modelele de pe ștergare, fețele de masă, ”fețele de cap” (fețe de pernă) și cearceafuri reprezintă elementele criptate ale unei moșteniri transmise din generație în generație.

Din cele mai vechi timpuri, oamenii și-au arătat credința, concepțiile despre Univers și lumea înconjurătoare, trăirile interioare, admirația pentru natură nu doar prin viu grai (cântece, poezii, povești, proverbe, ghicitori, strigături etc.), ci și prin intermediul creațiilor artistice materiale. Categoria țesăturilor este una din cele mai elaborate, meșteșugul dar și ”mesajele” fiind transmise de mame fiicelor încă de la vârste fragede, ca o moștenire de preț pe care aveau menirea să o perpetueze.

Modelele, la început foarte simple, s-au îmbogățit și diversificat treptat, datorită experiențelor cumulate de-a lungul vremii, influențelor venite din afară – în urma contactului direct sau indirect cu alte populații – dar și imaginației fiecărui artizan.

Deși colecția de țesături deținută de muzeul din Humulești nu este foarte mare, varietatea motivelor reprezentate acoperă toată gama specifică ornamenticii moldovenești, cu un anumit specific al zonei Neamțului, în care se încadrează. Astfel, se remarcă motivele geometrice (vrâsta – unul din cele mai întâlnite, triunghiul, rombul, pătratul, zimții, cârligele, liniile frânte, unda apei), motive cosmice (soarele, stelele, luceafărul), motive raportate la uneltele de muncă (pieptenele, suveica, vârtelnița, vase, furculița de ales covoare), motive zoomorfe (păsări, insecte, racul, coarnele berbecului), motive vegetale (pomul vieții, bradul, ghiveciul sau vaza cu flori, buchetul, florile, ghirlandele, ramurile, fructele, vița de vie) etc. Studiul cromaticii adaugă elemente noi legate de obținerea și folosirea nuanțelor naturale, preferința pentru anumite tonuri, precum și combinarea culorilor pentru a crea o armonie plăcută ochiului.

Desigur, fiecare din aceste elemente poate fi explicat apelând la simbolistica creștină și precreștină.

Prof. Rocsana Josanu

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate