Un accident MORTAL și 9 alte evenimente în curs de cercetare. ITM Neamț, analiza situației evenimentelor de muncă

0

În perioada 01-31.05.2021, activitatea Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ a avut ca obiectiv principal realizarea acţiunilor din Programul cadru de acţiuni al Inspecţiei Muncii pe anul 2021, a obiectivelor stabilite potrivit Legii nr.108/1999, republicată, Legii nr.319/2006, modificată şi completată şi ale Legii nr.53/2003, republicată, modificată şi completată.

A. ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ ÎN LUNA MAI:

În luna mai 2021, la nivelul Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ, au fost realizate un număr de 213 acţiuni de control, din care 116 în domeniul relaţiilor de muncă şi 97 în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Urmare finalizării acestor acţiuni, au fost constatate un număr de 210 neconformităţi /deficienţe şi au fost dispuse 217 măsuri pentru remedierea acestora.

Un număr de 87 angajatori au fost sancţionaţi cu 144 de  sancţiuni contravenţionale, din care 130 avertismente contravenţionale şi 14 amenzi in valoare de 280.500 lei.

A1. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL SĂNĂTĂŢII ŞI SECURITĂŢII ÎN MUNCĂ

În luna mai, inspectorii de muncă din cadrul compartimentului SSM au realizat 97 de  vizite de control şi evaluare la angajatori, au constatat un număr de 104 abateri de la prevederile legale şi au dispus 111 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.

Un număr de 59 angajatori au fost sancţionaţi cu 104  sancţiuni contravenţionale, din care 100  avertismente contravenţionale şi 4 amenzi în cuantum de 31.500 lei.

Analiza situaţiei evenimentelor de muncă:

La Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ au fost comunicate 10 evenimente de muncă. Împrejurările în care s-au produs cele mai multe evenimente se referă la utilizarea necorespunzătoare a echipamentelor de muncă şi accidentele de circulaţie. Dintre evenimentele comunicate, unul a fost mortal. Toate evenimentele comunicate sunt în curs de cercetare.

A2. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL RELAŢIILOR DE MUNCĂ

În luna mai, inspectorii de muncă din cadrul compartimentului RM au efectuat un număr de 116 controale, au dispus 106 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate şi au aplicat în total 40 de sancţiuni contravenţionale, din care 10 amenzi în cuantum de 249.000 lei şi 30 avertismente contravenţionale.

La 5 angajatori, inspectorii de muncă au identificat 13 persoane care prestau muncă nedeclarată, din care  8 persoane prestau muncă fără a avea încheiat contract individual de muncă în formă scrisă şi 5 persoane prestau muncă în perioada în care contractul individual de muncă era suspendat. Domeniile de activitate în care se presta muncă nedeclarată sunt construcţii şi creşterea animalelor.

În perioada de referinţă, angajatorii au încheiat şi înregistrat la instituţia noastră 15 contracte colective de muncă şi un act adiţional la contractul  colectiv de muncă.

B. EVENIMENTE DEOSEBITE CARE AU AVUT LOC ÎN LUNA MAI :

I.  Acţiune de control în conformitate cu prevederile Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19

În perioada de raportare a fost menţinută starea de alertă şi a fost verificată respectarea prevederilor Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID – 19, în vederea  asigurării în continuare a unei protecţii adecvate împotriva îmbolnăvirii cu coronavirusul SARS-COV-2 şi asigurării unui mediu de muncă sigur pentru sănătatea lucrătorilor. În acest sens, Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ, asemenea celorlalte inspectorate din ţară, a efectuat controale, în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi în domeniul relaţiilor de muncă. Obiectivul principal al controalelor efectuate, a constat în verificarea respectării prevederilor art.5 din legea mai sus menţionată, respectiv:

– măsura stabilită la art.5 alin.1 (măsuri pentru creşterea capacităţii de răspuns), lit.e, cu privire la adaptarea programului de lucru sau permanentizarea activităţii serviciilor de asistenţă socială;

– măsura stabilită la art.5 alin.3 (măsuri pentru diminuarea impactului tipului de risc), lit.f, cu privire la limitarea sau suspendarea pe durată determinată a activităţii unor instituţii sau operatori economici.

În cadrul acestei acțiuni, în luna mai 2021, inspectorii de muncă au verificat 11 centre rezidențiale de îngrijire și asistență a persoanelor vârstnice. Au fost dispuse 2 măsuri şi nu au fost aplicate sancțiuni contravenționale.

În luna mai 2021, inspectorii de muncă au verificat un număr de 91 agenţi economici, cu un număr total de 361 salariaţi. Pentru încălcarea legislaţiei în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, au fost sanctionaţi contravenţional 12 angajatori cu 12 avertismente contravenţionale şi au fost dispuse 12 măsuri de remediere a neconformităţilor constatate.

II. Acţiunea nr. 3 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Campanie naţională de supraveghere a pieţei produselor industriale din domeniul de competenţă al Inspecţiei Muncii, conform Programului sectorial pentru anul 2021, coordonat de către Comisia Europeană

În luna mai au fost verificate 6 societăţi şi un număr de 27 produse. Nu au fost dispuse măsuri de remediere şi nu au fost aplicate sancţiuni contravenţionale.

III. Acţiunea nr. 11 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Acțiune de verificare a modului în care angajatorii au îndeplinit măsurile pentru normalizarea condițiilor de muncă la locurile de muncă încadrate  în condiții deosebite

Acţiunea se desfășoară pe durata trimestrelor II şi III 2021, în judeţele în care există  unități  ce dețin locuri de muncă  încadrate în condiții deosebite.La nivelul judeţului Neamţ, există o  singură unitate  care deține aviz de încadrare a locurilor de  muncă  în condiţii deosebite, eliberat de Inspecția Muncii.

Conform metodologiei acţiunii, în această etapă, s-a controlat modul de respectare de către angajator, a legislaţiei în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, la locurile de muncă încadrate în condiții deosebite şi modul de îndeplinire a măsurilor dispuse în controalele anterioare.De asemenea, a fost verificat şi modul în care angajatorul, a adus și duce la îndeplinire măsurile din planul de prevenire și protecție întocmit în scopul acordării prelungirii avizului de încadrare în condiții deosebite.

IV. Acţiunea nr.16 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Acţiune de monitorizare privind riscurile existente la locurile de muncă din microîntreprinderi (1-9 lucrători)

Acţiunea are ca obiectiv monitorizarea respectării prevederilor legale privind prevenirea riscurilor profesionale în microîntreprinderi, precum şi cu privire la măsurile de prevenire şi protecţie aplicate. Acţiunea de monitorizare se desfăşoară la nivel național, pe parcursul anului 2021. În cadrul acestei acţiuni, în luna mai au fost verificaţi 7 angajatori.

Pentru încălcarea legislaţiei în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, au fost aplicate un număr de 7 avertismente contravenţionale şi au fost dispuse un număr 7 măsuri de remediere a neconformităţilor.

V. Şedinţa de lucru   I.T.M. Neamţ – Consiliul Consultativ Tripartit

În data de 17 mai 2021, din motive de siguranţă medicală legate de pandemia de coronavirus, Consiliul Consultativ Tripartit s-a desfăşurat de la distanţă, actele normative de interes pentru activitatea organizaţiilor patronale, agenţilor economici şi organizaţiilor sindicale, publicate în Monitorul Oficial în ultima perioadă, au fost transmise prin e-mail membrilor desemnaţi ai organizaţiilor sindicale şi patronale.

VI. Participarea activă în comisiile de dialog social  

În data de 25 mai 2021, inspectorul şef al ITM Neamţ a participat la şedinţa Colegiului Prefectural al judeţului Neamţ pentru luna mai 2021, care s-a desfăşurat în sala Calistrat Hogaş a Palatului Administrativ.

C. NOUTĂŢI LEGISLATIVE ÎN LUNA MAI

  • Ordonanţa de Urgenţă a  Guvernului nr. 33 din 28 aprilie 2021 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 156/2000 privind protecţia cetăţenilor români care lucrează în străinătate ;
  • Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 34 din 28 aprilie 2021 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 3/2021 privind unele măsuri pentru recrutarea şi plata personalului implicat în procesul de vaccinare împotriva COVID-19 şi stabilirea unor măsuri în domeniul sănătăţii;
  • Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 36 din 5 mai 2021 privind utilizarea semnăturii electronice avansate sau semnăturii electronice calificate,  însoţite de marca temporală electronică sau marca temporală electronică calificată  şi sigiliul electronic calificat al angajatorului în domeniul relaţiilor de muncă,  şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative;
  • Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.37 din 5 mai 2021 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 53/2003 – Codul muncii;
  • Hotărârea Guvernului nr. 510 din 5 mai 2021 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 200/2006 privind constituirea şi utilizarea Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.850/2006;
  • Legea nr. 128 din 6 mai 2021 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 209/2020 privind modificarea art. IV alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 180/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice în situaţii de risc epidemiologic şi biologic, a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, precum şi pentru stabilirea unor măsuri cu privire la acordarea concediilor medicale şi pentru reglementarea unor măsuri în domeniul sănătăţii cauzate de evoluţia răspândirii infecţiilor determinate de virusul SARS-CoV-2;
  • Ordinul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei  nr. 604 din 27 aprilie 2021 pentru aprobarea Metodologiei privind selecţia participanţilor la programele de formare profesională  organizate de Institutul Naţional de Administraţie;
  • Hotărârea Guvernului nr. 531 din 10 mai 2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 13 mai 2021,  precum şi stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19;
  • Legea nr. 133 din 13 mai 2021 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv;
  • Legea nr. 138 din 13 mai 2021 pentru completarea art. 34 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii;
  • Ordinul  comun al ministrului sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne  nr. 700/68/2021 pentru modificarea Ordinului ministrului sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne nr. 874/81/2020 privind instituirea obligativităţii purtării măştii de protecţie, a triajului epidemiologic şi dezinfectarea obligatorie a mâinilor pentru prevenirea contaminării cu virusul SARS-CoV-2  pe durata stării de alertă;
  • Hotărârea Guvernului nr. 550 din 14 mai 2021 pentru modificarea şi completarea anexelor nr. 2 şi la Hotărârea Guvernului nr. 531/2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 13 mai 2021, precum şi stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19;
  • Ordinul  comun al ministrului sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne  nr. 699/67/2021 pentru modificarea Ordinului ministrului sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne nr. 874/81/2020 privind instituirea obligativităţii purtării măştii de protecţie, a triajului epidemiologic  şi dezinfectarea obligatorie a mâinilor pentru prevenirea contaminării cu virusul SARS-CoV-2  pe durata stării de alertă;
  • Hotărârea Guvernului nr.536 din 13 mai 2021 pentru modificarea şi completareaNormelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 52/2011;
  • Ordinul comun al ministrului tineretului şi sportului şi ministrului sănătăţii nr. 310/708/2021 pentru aprobarea regulamentelor privind condiţiile necesar a fi respectate pentru accesul în bazele sportive, în vederea practicării sporturilor individuale în aer liber, pentru practicarea sporturilor  de echipă în aer liber, pentru reluarea activităţii de nataţie în bazinele acoperite şi în aer liber din România, în vederea desfăşurării activităţilor sportive în spaţii închise, desfăşurării activităţilor de pregătire fizică în săli de fitness şi aerobic, respectiv accesul spectatorilor la evenimentele sportive;
  • Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr.369 din 13 mai 2021 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind activitatea de control al respectării perioadelor de conducere, pauzelor şi perioadelor de odihnă ale conducătorilor auto şi al utilizării aparatelor de înregistrare a activităţii acestora, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.058/2007;
  • Hotărârea Guvernului nr. 580 din 27 mai 2021 pentru modificarea şi completarea anexelor nr. 2 şi la Hotărârea Guvernului nr. 531/2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 13 mai 2021, precum şi stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.

Informații furnizate de Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamț

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate