TEATRUL TINERETULUI, ÎNTRE “SCARA MĂGARULUI” ŞI “SCARA” LUI IOAN SCĂRARUL, DIN SINAI

4

MOTTO:
1“O veche tradiţie îi face pe oameni să considere atitudinea critică o chestiune predominant negativă. Mulţi consideră că diferenţa dintre atitudinea ştiinţifică şi cea artistică rezidă tocmai în atitudinea faţă de critică. Oamenii nu pot concepe ca detaşarea şi contradicţia să fie parte din aprecierea artistică. Chiar dacă aceasta include în mod normal un nivel superior, unde aprecierea e criticată, acest criticism se aplică doar chestiunilor de tehnică. Cu totul altceva e atunci când ţi se cere să observi nu doar o reprezentare a lumii, ci lumea însăşi de o manieră critică, contradictorie, detaşată. ane du poitou 02Pentru a introduce această atitudine critică în artă, elementul negativ trebuie prezentat sub aspectul lui pozitiv, pe care fără îndoială ea îl include: această critică a lumii e activă, practică, pozitivă”-BERTOLD BRECHT(traducerea citatului: Maria-Magdalena Anghelescu)
În natură există mai multe scări, sau căi de acces. Câteva titluri, onorează ideea de “scară”. Când auzi vorbindu-se de “scara măgarului”, te gândeşti la capacitatea de a înfrunta anumite dificultăţi, pentru a ajunge, victorios, la capătul unui drum dificil. Este un test de pricepere, răbdare, umilinţă… Pe traseul anevoios al devenirii, se dobândeşte experienţa necesară supravieţuirii şi chiar câştigării unei competiţii. Doi ani de zile, autorităţile nemţene au trudit pentru materializarea unui proiect faraonic, privitor la amenajarea centrului istoric al municipiului 3Piatra Neamţ. O minte odihnită, suită pe şest în telegondola aşteptărilor noastre, a inclus în cadrul acestui plan amplu şi Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ, edificiu patrimonial, unic în România pentru valoarea sa complexă. La “spartul târgului”, mai mult de “gura lumii”, factori responsabili din urbea noastră au binevoit să ofere unele explicaţii şi s-au străduit să răspundă întrebărilor concitadinilor. 4Doi ani la rând, până în ziua de 8 februarie 2013, trupa Teatrului Tineretului din Piatra Neamţ a fost condamnată să vagabondeze şi să-şi desfăşoare activitatea în spaţii improprii, precum trupele de ţigani(vezi foto nr. 1) din gravurile lorenului Jacques Callot(1592-1635). Sub mandatele tuturor directorilor acestui prestigios teatru s-au conservat, benefic, calitatea înaltă a desfășurării actului artistic dar și proprietățile deosebite ale clădirii și sălii de spectacole. Merită să evocăm, chiar dacă procedăm telegrafic, numele câtorva directori reprezentativi pe care această instituție i-a avut ca vigilenți îngeri păzitori: Paul Varduca, Ion Coman, Eduard Covali, Emil Mandric, Gheorghe Bunghez, 5Cornel Nicoară(două mandate), Mircea Zaharia, Nicolae Scarlat, Corneliu-Dan Borcia. În ultimii doi ani, actualul director, Liviu Timuș, s-a confruntat şi cu situații nefericite, independente, oarecum, prin finalitate, de voința și dorința sa. La data de 5 februarie 2013, ”Ziar Piatra Neamț” a publicat scrisoarea unor prestigioși oameni de cultură, foști directori ai Teatrului Tineretului din Piatra Neamț: Gheorghe Bunghez, Cornel Nicoară și Mircea Zaharia. Această scrisoare deschisă a fost adresată autorităților nemțene și tuturor prietenilor Teatrului Tineretului, cu un strigăt de indignare vehement: ”Redați-ne Teatrul Tineretului, restaurat corespunzător!” Ultimul protest, semnat de domnii Ghe. Bunghez, C. Nicoară, M. Zaharia şi L. Timuş a fost difuzat și prin intermediul http://www.petitieonline.ro, colectând multe semnături prestigioase, de adeziune! Refuzul justificat de a fi semnată recepția unei lucrări executate rocambolesc, în goana măgarului de Poitou(vezi foto nr. 2), este firesc. Pentru a conserva sinceritatea subiectivă a acestui articol, se poate afirma că interiorul teatrului se prezintă privitorului ca un cazinou(vezi foto nr. 3) din care lipsesc doar scaunele, mesele de poker, biliardul şi ruleta, la care se adaugă scena, ceva mai joasă, pe gustul voyeuriştilor pasionaţi, pregătită să găzduiască „fetiţele” sumar echipate, ca la „Moulin Rouge”(vezi foto nr. 4 şi nr. 5-sursa: http://www.traveller-information.blogspot.ro), sau subrete cu expertiză de… „folkloriste”.
A FĂCUT CINEVA INFARCT?
D6e regulă, proiectele de anvergură, care presupun investiţii serioase şi chiar împrumuturi împovărătoare, solicită din vreme discuţii şi analize oneste, avizate, îndelungate. În aceeaşi măsură, sunt calculate atent, profitul şi utilitatea proiectului, incluzând în această ecuaţie complexă posibile sincope: criza economică, devalorizarea monedei, capriciile naturii şi valoarea prejudiciilor pe termen mediu şi lung pe care ar putea-o aduce investiţia în momentul implementării. De câţiva ani încoace, la Piatra Neamţ s-a statornicit betonul armat din care n-a ieşit nici un profit. Betoane, excavatoare, datorii imense, taxe grele, sărăcie… Din „aşchierea” betoanelor inutile şi machiajul cu rigips văxuit, unii au obţinut ceva profit. Nimeni nu spune că amenajările, reabilitările şi restaurările ar fi inutile, nimeni nu respinge frumosul, dacă are habar şi discernământ pentru a-l disocia de hidos. Dar, până atunci, comunicarea dintre autorităţi şi restul lumii trebuie să se afle printre priorităţile vitale. Altfel, devenim simpli spectatori, ca la teatru, puşi în faţa unui fapt împlinit. Degeaba asiguri 7o finanţare, pentru un proiect aparent generos, dacă betoanele şi rigipsul nu produc beneficii şi utilitate comunităţii. Cei care, în mod voit, confundă terenul de fotbal cu sala de teatru clasic, devin dăunători dacă ajung să deţină demnităţi şi să propună proiecte faraonice, fără să garanteze şi profitabilitatea investiţiilor! Cam tot ce se vede în centrul istoric al oraşului a fost generat de o fantezie voluntaristă. A existat propunerea, au urmat voturile, iar acum analizăm neajunsurile fără să-i numim pe cei responsabili, iar vinovăţiile sunt pasate pe faţă, de la unul la altul! Nu-i nici măcar ca la poker: cu o „mână moartă” sau cu o carte scoasă pe ascuns, din mânecă. Au existat numeroase proteste scrise, pacifice, inclusiv prin intermediul internetului, în cazul lucrărilor care s-au derulat în incinta vechii Curţi Domneşti din Piatra Neamţ. Nimeni nu a ţinut seamă de aceste voci! Toate lucrările au fost păzite de indivizi care aveau indicaţii precise. Ochiul trecătorului a fost agresat de panouri înalte, pentru ocultarea unor activităţi producătoare de scandal. Au prevalat unele complicităţi, însoţite de principiul celui mai iute de mână, ca-n filmele cu scene violente de western, sau ca la masa de poker: să-l punem pe fraierul de cetăţean dinaintea faptului împlinit! Cu toate acestea, a făcut cineva infarct?
EXISTĂ ŞI REALIZĂRI SPECIALE…
8Când mulţimea (răuvoitoare?) a pătruns în incinta Teatrului Tineretului din Piatra Neamţ, în ziua de 8 februarie 2013, numeroase voci au expus o serie de neajunsuri şi deficienţe, sesizate la prima vedere! Păcat! Mare păcat! Critica este dăunătoare unei convieţuiri alături de cei pe care îi dispreţuieşti profund, în schimb, o plecăciune până la pământ şi un hârdău plin de laude turceşti, ca la Sublima Poartă, „gâdilă în mod plăcut auzul”(Tucidide). Ziariştilor le-a scăpat marea realizare: o modernă cale de acces pentru handicapaţii locomotor(vezi foto nr. 6 şi nr. 7). Trecând peste unele inscripţii obscene, scrijelate de huligani pe 9rigipsul proaspăt vopsit, trebuie să fii de rea-credinţă dacă nu apreciezi culoarea dominantă, de cabaret, din interiorul sălii de spectacole(vezi foto nr. 3). Dacă actorii Teatrului Tineretului din Piatra Neamţ renunţau, vreme de doi ani, la murături şi cafeaua de dimineaţă, cu suma obţinută se puteau realiza ascensorul pentru cei cu dizabilităţi şi tapetul ieftin, de varieteu-şantan. Pentru că teatrul avea deja cam tot ce-i trebuie! Vreme de doi ani, am asistat la cea mai sinistră şi costisitoare mise-en-scène, cu machiajul grotesc al justificării investiţiei. Nu există suficiente dovezi materiale conform cărora specialiştii în construcţii, domnii ingineri Gheorghe Stefan şi Dan Popa(vezi foto nr. 8), ar fi studiat “Scara dumnezeiescului urcuş”, atribuită schimnicului sinait, Ioan Scărarul, un vrednic de laudă creştin. Există acolo câteva “trepte”, utile tuturor: despre limbuţie şi tăcere(11), despre minciună(12), despre iubirea de arginţi(16), despre nesimţire(18), despre slava deşartă(22) etc. Dacă scara meschină şi improprie, care permite accesul dinspre sala de spectacole spre scena teatrului(vezi foto nr. 9) ar fi fost executată de un musulman, un nativ din Congo, sau un antrenor de hochei pe iarbă, păstrez convingerea intimă că ar fi executat-o cu ceva mai multă responsabilitate şi atenţie. Despre scaune în sala de spectacole, nici pomeneală! Marii manglitori de voturi şi speranţe au auzit de “Scaunele” lui Eugen Ionescu, sau doresc să-şi păstreze propriul scaun, cu orice risc, fiindcă bătaia de joc e tapetată ca la cabaret?
Text: MIHAIL-SORIN GAIDAU

made in neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
4 Comentarii
  1. E manevra la fratii mei spune

    Doi cartofori inraiti..unul de brige unul de poker…ce sa-i faci unul isi roade coatele pe bancile scolii si altii in rod banii nemunciti pe cartile de joc…ASTA-I ROMANIA! unii muncesc, altii fura, TOTI SUNT MULTUMITI

  2. IONUT CORFU (nationalistu`) spune

    Respectele mele domnule Gaidau! As vrea sa se observe un lucru.Am vizionat ieri toate materialele filmate pe acest subiect si astazi pozele dumneavoastra.Sunt foarte multe aspecte de remarcat,cum ar fi ghiorlania lui Stefan fata de niste oameni cu mult mai valorosi decat el chiar daca nu au milioane in conturi,dar si multe altele ce pot fi vazute in aceste materiale.As vrea insa sa remarc ceva la modul general.Uitati-va la tot ce s-a filmat si s-a pozat ieri! Nu-i asa ca aduce ca aspect excluzand personajele cu ceva gen TARAF TV? Sau cu un videoclip de manea? Eu as indrazni sa spun ca ceea ce s-a facut la teatru este imaginea cruda dar reala a societatii romanesti.Nu in intregul ei.Dar a societatii romanesti in general.Reperele morale ale oamenilor de la noi s-au alterat extrem de rau.Scara de valori este total invers.Eu cred ca ceea ce s-a facut cu teatrul este expresia societatii romanesti.Daca ea ar fi fost sanatoasa ar fi iesit cu totul altceva la TT.Rosu aprins,tapet prost,acustica proasta,gresie in loc de parchet,termopane,linii si unghiuri strambe=decor prost de manea.Ar mai urma ca la deschidere sa avem un concert cu „regii manelelor”.
    As avea sa-i transmit ceva cu caracter privat domnului Gaidau daca-mi permite admin.Ma puteti gasi si pe FB mai nou.Nu doar pe NETLOG.

  3. marius spune

    GARGARA,d-lor,cu parfum de rautate si iz de intelectualism.
    Pana cand,inaltul reprezentant al CJ,d-l Tarata nu se va „scula”sa dea cu barda”-n Pinalty,totul va fi OK. El si cu prefectul sa se faca auziti si atunci va voi da dreptate. Pana atunci,folositi musetelul ca-i cel mai bun la inflamatiile gatlejului,avand si un parfum deosebit.
    Cand v-ati facut curatenie in case,ati stat de „fundul”meseriasilor,sau ati lasat vr-un vecin sa-i priveasca ?
    Si daca la urma,ceva nu v-a convenit,v-ati certat cu „sefu’de scara” sau cu mazgalitorii ?

  4. Privitor spune

    Improvizatie si mazgaleala, pentru luat ochii si inchis gurile cascate, asta-i definiria epocii in care electoral, „turistilor” nemteni, li se prezentau pavelele,stadionul, telegondola si strandul – garnisit cu mici si bere de protocol, comun toate aveau strindenta culoare portocaliu (culoare tipatoare – deloc comuna). Teatru face parte din aceiasi „profunda” strategie de manipu-lare. Insa tot comun, toate acestea (si multe altele), au o nesimtita risipa de buget jacmanit de pe spinarea uimitilor, si furati si indatorati si sfidati de tupeul vatafilor.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate