SMART CITY: Pentru a folosi serviciile electronice ale primăriei, pietrenii trebuie să își facă un cont ONLINE cu prezentare FIZICĂ la camera 20

2

La începutul lunii iulie a acestui an, Primăria Piatra-Neamț a informat, printr-o conferință de presă că s-a finalizat implementarea proiectului „Dezvoltarea capacității de planificare strategică și implementare a unui sistem informatic integrat în municipiul Piatra Neamț” cod SMIS 136304 /cod SIPOCA 807, pentru care a fost semnat cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Contractul de finanțare nr. 481 din 08.05.2020.

Valoarea totală a proiectului a fost de 3.854.719,12 lei (peste 770.000 de euro), din care 3.276.511,26 lei reprezintă valoarea cofinanțării UE, iar perioada de implementare a proiectului a fost de 26 de luni, respectiv: 08.05.2020 – 08.07.2022.

În cadrul proiectului s-au realizat Strategia de dezvoltare durabilă 2021 – 2027 a municipiului, Strategia Smart City 2021 – 2027 a municipiului și a fost implementat un Sistem informatic de servicii electronice integrat cu o platformă de management informațional geografic – GIS. Au fost, de asemenea, realizate instruiri ale beneficiarilor pe teme specifice proiectului: planificare strategică și utilizarea noului sistem informatic.

Platforma informatică de servicii electronice este disponibilă la adresa https://pspo.primariapn.ro, cu sloganul „Primăria Piatra-Neamț – digitalizare și simplificare”. Pietrenii care doresc să beneficieze de aceste servicii electronice, adică să interacționeze cu birourile primăriei de la distanță, trebuie să își creeze un cont online. La câți bani s-au dat pe acest proiect ne-am fi așteptat ca procedura de creare a unui cont să fie una nouă, securizată, modernă, intuitivă.

Din păcate, se pare că a fost mai simplu și, probabil, mai ieftin ca utilizatorii să fie redirecționați spre vechea procedură de creare cont a primăriei care e disponibilă la acest link. Trecând peste faptul că nu s-a conceput o metodă distinctă și nouă de creare a unui cont, problema apare abia în momentul în care dorești, spre exemplu, să îți plătești taxele și impozitele pe această platformă care „digitalizează și simplifică”. Datele din contul abia creat nu sunt suficiente, iar utilizatorul este informat că trebuie să își confirme CNP-ul și este direcționat spre acest link – click aici.

Citind ce scrie la procedura de confirmare CNP nu ne-a venit să credem și am presupus că este vorba, cu siguranță de o greșeală sau că cineva a omis să actualizeze procedura de creare a contului online confirmat. E imposibil ca în secolul 21, anul de grație 2022, într-o țară cu informaticieni de elită, ca un proiect care a făcut parte dintr-o finanțare de 770.000 de euro să nu dispună de digitalizare… totală.

Potrivit primăriei, un cont online cu CNP confirmat poate face următoarele proceduri de la distanță: plată online taxe și impozite, depunere online cereri registrul agricol, depunere online cereri urbanism și autorizații în construcții,  depunere online petiții, solicitări înscriere în audiență, depunere cereri autorizații transport persoane în regim de taxi și altele.

Pentru a nu face presupuneri și a nu fi acuzați că suntem tendențioși, am adresat în luna iulie a acestui an, mai exact pe 27 iulie, următoarele întrebări către Primăria Piatra-Neamț, printr-o cerere în baza legii 544/2001.

Nu mai contează că răspunsul care nu necesita o documentare vastă a venit în aproape 30 de zile (23 august), important este că unui cetățean plătitor de taxe și impozite care nu mai dorește să stea la cozi și să beneficieze de platforma electronică lanstă în luna iulie a acestui an, după o strădanie de 2 ani și sute de mii de euro plătiți, i s-a găsit răgazul să i se răspundă la câteva întrebări, zicem noi, pertinente:

  1. Vă rugăm să ne comunicați care este procedura de înregistrare a unui utilizator pe platforma https://pspo.primariapn.ro/ pe bază de CNP.
  2. Ce servicii pot fi folosite fără CNP și ce servicii pot fi folosite doar cu CNP pe această platformă?
  3. Este adevărat că pentru a crea un cont online este necesară o deplasare fizică la primărie pentru confirmare, așa cum se arată pe site-ul primăriei: https://www.primariapn.ro/procedura-creare-cont-online: „Utilizatorul va trebui să se prezinte la Primărie (camera 20) cu cartea de identitate, pentru validarea contului. După validarea contului va primi un e-mail cu datele de autentificare.”?

Iată mai jos răspunsul Primăriei Piatra-Neamț care a investit 770.000 de euro în strategii smart și digitalizare:

Platforma https://pspo.primariapn.ro pune la dispoziție 45 servicii electronice publice. În momentul lansării unuia dintre aceste servicii este necesară autentificarea în portal, fapt ce impune ca utilizatorul să dețină un cont pe site-ul instituției.

  • Validarea contului utilizator cu CNP-ul se face pentru servicii specifice Direcției Taxe și
    lmpozite Locale, în scopul accesului la rol și păstrării secretului fiscal: Pentru evitarea incidentelor care pot să apară în urma folosirii falsului de identitate de către persoane rău intenționate și pentru a proteja datele utilizatorilor, actuala procedură prevede o deplasare inițială și unică la sediul instituției în scopul validării datelor de acces;
  • Menționăm că în contextul pandemic au fost și situații când, pentru validarea contului, utilizatorul a furnizat prin mail copia după documentul de identitate – în cadrul unui fișier semnat electronic (de către persoana interesată), fapt ce a dus la evitarea deplasării fizice.
  • Astfel, vom completa actuala procedură în sensul verificării identității și marcarea contului de utilizator ca verificat – după completarea unor date și uploadarea unor documente specificate de către utilizator.

Privitor la serviciile disponibile fără CNP în cadrul platformei https://pspo.primariapn.ro, se pot accesa:
a) Butonul Servicii Harta GIS – oferă informații legate de amplasamentele locațiilor aferente Certificatelor de urbanism și Autorizațiilor de construire eliberate de instituție.
b) Butonul Consultare cetățeni, respectiv Bugetare Panticipativă – permit propunerea de inițiative, votarea acestora de către publicul interesat, consultarea publică etc.
c) Servicii ce nu impun o validare de tipul celei specifice Directiei Taxe si lmpozite, mai sus menționate.

Pe site-ul www.primariapn.ro sunt disponibile fără utilizarea CNP-ului servicii de programare pentru Programări online Transcrieri și Programări Online pentru obținerea actului de identitate.

Concluzia noastră: Avem o platformă online cu servicii electronice care există, dar lipsesc cu desăvârșire dacă nu aveți posibilitatea să vă deplasați fizic la sediul primăriei pentru a vă confirma identitatea sau dacă nu aveți semnătură electronică pe care să o atașați unei fotografii cu cartea de identitate. Dacă în urmă cu 2 ani, cei care semnau finanțarea acestui proiect au avut ca scop, teoretic, debirocratizarea și scurtarea cozilor, ne întrebăm de ce nu au început mai întâi cu cetățeanul și cu o procedură ancorată în secolul 21 de autentificare de la distanță?

Nu vrem, bineînțeles, să insinuăm vreodată că au fost doar bani europeni aruncați pe fereastră. Răspundeți dumneavoastră, cetățenii, ce credeți că este în capul administrației locale când implementează proiecte extrem de costisitoare și cât de utilă este o platformă online pe care o poți folosi doar dacă te prezinți fizic la un ghișeu.

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
2 Comentarii
  1. Alexa spune

    Ar fi fost interesant sa aflam din articol si ce firma a castigat contractul de 700 mii euro.
    Poate gasim acolo explicatia pentru felul cum arata si functioneaza portalul.

  2. Dragos spune

    Carevasăzică toate IFN-urile, bancile, si asa mai departe, au descoperit verificarea identitatii OnLine, dar Primaria „Smart” de la Piatra Neamt nu a reusit.

    Cand cineva nu se pricepe sau pur si simplu nu vrea si nu poate, lipeste pe usa celebrul anunt „Cererile OnLine se dupun la etajul 2”.

    Nici in 10 ani de acum incolo nu va fi o adevarata digitalizare. Si o interconctare a institutiilor. Toti sunt acum ca surda in hora. Atat au putut sa faca, sa scoata copia de la dosar. Care oricum e inradacinata in ADN-ul nostru de romani. Eu ma duc cu copie si in 2022, pentru ca nu vreau sa-mi pierd timpul certandu-ma cu o cucoana care oricum e depasita de situatie…

    DIGITALIZAREA ADEVARATA A ROMANIEI (DACA VA FI VREODATA) VA SCOATE LA IVEALA MULT PUTREGAI.

    Asa ca vom ramane multi ani asa. Cu gunoiul sub pres.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate