Sistemul educational, incotro?

1

Sunt produsul sistemului de invatamant din Neamt. Am facut performanta in liceu si provin dintr-o clasa de elite a judetului, o clasa in care aproape jumatate dintre elevi mergeau anual la olimpiade in lotul national. Asta se intampla acum vreo 10 ani. In acest timp, am fost socat sa imi dau seama ca, spre exemplu, promovabilitatea la BAC a scazut in medie cu peste 20%. In conditiile in care subiectele la BAC, pe vremea mea erau indiscutabil mai grele, iar programa mult mai incarcata.
elevi-banciDesigur, nu toti elevii trebuie sa faca performanta. Din punctul meu de vedere toti elevii sau aproape toti ar trebui sa treaca examenul maturitatii, atat timp cat au ajuns in clasa a XII-a.
Despre invatamantul local pot spune ca am vazut imbunatatiri semnificative de cand cu noua conducere. Pentru prima data (poate am pierdut eu ceva intre timp) in ultimii ani am avut ocazia sa vad ca autoritatile locale impreuna cu Inspectoratul Scolar Judetean Neamt au organizat in 2012 o festivitate de premiere a elevilor care au dus numele judetului Neamt pe culmile performantei.
Observ o promovare mai buna a intereselor elevilor, observ ca sunt foarte multe proiecte in derulare pentru copiii din Neamt, observ o implicare pozitiva din partea inspectoratului in ceea ce priveste sistemul de invatamant. Poate daca se respecta acest trend, vom avea in judetul Neamt o rata mai mare a promovabilitatii la BAC, vom avea mai putini elevi absenti, mai putini elevi violenti, mai putini elevi orientati spre vicii si mai atrasi de sistemul educational.
Cred totusi ca se pierde din vedere esentialul: generatiile de tineri sunt intr-o permanenta evolutie. Au acces din ce in ce mai mult la un volum extrem de mare de informatii cu ajutorul internetului. Un rol important in sistemul educational ar trebui sa il aiba psihologul care sa instruiasca profesorii si parintii sa abordeze copiii cat mai constructiv. In prezent, nu exista decat un psiholog la fiecare unitate de invatamant. Elevii ajung rar in acel cabinet, li se fac cateva teste de temperament si inteligenta si cam asta e tot rolul psihologului.
Intru des in contact cu tineri din scoli si observ ca sunt din ce in ce mai putin interesati de studiu. Poate din motive bine intemeiate, deoarece sunt constienti ca scoala, in afara de disciplina, nu ii invata nimic. Majoritatea copiilor provin din familii cu probleme, iar stressul sudiului, testelor, sarcinilor pentru acasa si presiunii profesorilor poate fi uneori coplesitor si ei cedeaza. Aleg sa faca lucruri care le fac placere: sporturi extreme, droguri, alcool, tigari, sex etc.. Pentru ca scoala nu este o placere. Pentru multi dintre ei este un calvar, deoarece nu sunt intelesi. Profesorii sunt depasiti de situatie, abordeaza aceleasi metode invechite care acum un deceniu functionau si se asteapta la performante… Poate ca problema absenteismului nu este neaparat din vina elevilor. Educatorul/profesorul este cel care trebuie sa formeze tanarul. Trebuie sa ii mentina atentia in permanenta si sa il invete cu adevarat ce inseamna viata.
Repet, din anumite puncte de vedere, sistemul educational de astazi din Neamt pare sa mearga pe cai mai bune. Sper doar sa nu se izbeasca intr-o buna zi de un zid impenetrabil, iar tinerii sa ajunga sa nu mai aiba niciun fel de reper educational. Aceasta ar conduce la anarhie si la declinul intregii societati. Poate ca cei din sistemul de invatamant ar trebui sa se gandeasca mai mult la acest aspect.

Tudor C.

Colegii de la Neamt TV Online au intrebat pietrenii ce parere au ei despre sistemul de invatamant actual .

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
1 Comentariu
  1. x spune

    Eu cred ca intregul sistem de invatamint trebuie regindit si transformat intr-un invatamint aplicat.Eu sint dintr-o generatie mai veche,am terminat in 72 liceul,si atunci la fel ca si acum,acum ba chiar mai mult acum se incearca sa se umple capul elevului cu o multime de notiuni,din ce in ce mai multe de care nu va avea niciodata nevoie si la un moment dat elevul cedeaza,nu mai poate.Cred ca nici 20% din ce am invatat nu am folosit vreodata am fost olimpic atit ca elev cit si dupa se organizau olimpiade pe ramuri de activitate pina la nivel national.Ar trebui ca scoala sa fie a elevilor si toti cei implicati sa urmareasca numai interesul acestora si a sociatatii in care vor intra.Ce se intimpla acum? Programele de invatamint se stabilesc numai dupa specializarile profesorilor sa le asigure acestora numarul de ore sa-si ia leafa,chiar daca specializarile lor intereseaza sau nu pe cineva,dace au cautare sau nu in societatea reala.Proasta salarizare din invatamint a fugarit foarte multi profesori de valoare din sistem,ii gasim chiar bone sau capsunari in toate zarile pamintului ,si golurile s-au umplut cu cei care iau la titularizare note de 1…4,sint cel putin jumatate

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate