RAPORTUL DE EVALUARE a activităţii desfăşurate de Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Neamţ în anul 2012

0

Astăzi, 15 ianuarie a.c. ora 10.00, a avut loc şedinţa de evaluare anuală a activităţii Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Neamţ şi a activităţii Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Petrodava. La reuniune au participat: domnul prefect Ilie Dumitru Haralambie MITEA, doamna subprefect Daniela SOROCEANU, doamna vicepreşedinte Emilia ARCAN, domnul vicepreşedinte Gabriel Cristian FARCAŞ, domnul Inspector Şef Ioan NIŢICĂ, membrii Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă şi primarii din judeţ.

 

 

MĂSURI, ACŢIUNI ŞI ACTIVITĂŢI PREVENTIVE

 

1.   În plan legislativ – nu este cazul

 

2.   Pentru modificarea cadrului normativ specific – nu este cazul

 

3. Planificarea, organizarea şi desfăşurarea şedinţelor ordinare şi extraordinare:

CJSUÎn anul 2012, activitatea Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Neamţ s-a desfăşurat în conformitate cu Planul de activităţi al acestuia, aprobat prin Hotărârea nr. 7 din 31.10.2011.

În acest an, sub conducerea prefectului sau a înlocuitorului legal, Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă s-a întrunit în 13 şedinţe (3 şedinţe ordinare, 9 şedinţe extraordinare şi 1 şedinţă festivă).

În cadrul acestor şedinţe au fost adoptate 14 hotărâri, prin care au fost stabilite măsuri şi sarcini precise pentru grupurile de suport tehnic, comitetele locale pentru situaţii de urgenţă şi diferite structuri reprezentate în Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă.

 

4. Măsuri dispuse în baza ordinelor şi dispoziţiilor CNSU, conducerii MAI, rezultate în urma participării la videoconferinţe ş.a.

  • au fost actualizate planurile de acţiune specifice;
  • în vederea pregătirii pentru sezonul rece, au fost organizate activităţile referitoare la prevenirea deceselor prin hipotermie a persoanelor fără adăpost şi a celor care locuiesc în spaţii neîncălzite;
  • avertizările şi/sau atenţionările hidro-meteorologice primite au fost retransmise către comitetele locale pentru situaţii de urgenţă, în completarea acestora fiind trasate sarcini constând în adoptarea de măsuri pentru prevenirea şi limitarea efectelor situaţiilor de urgenţă;
  • a fost verificată instituirea serviciului de permanenţă la sediile primăriilor;
  • Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă şi comitetele locale pentru situaţii de urgenţă s-au întrunit în şedinţe extraordinare în vederea adoptării de măsuri pentru prevenirea şi limitarea efectelor situaţiilor de urgenţă;
  • având în vedere prognoza meteorologică din primăvara anului 2012, au fost numite comisii de specialişti care s-au deplasat în teren pentru identificarea zonelor cu risc crescut de inundaţii ca urmare a topirii zăpezilor.

 

MANAGEMENTUL ŞI GESTIONAREA SITUAŢIILOR DE URGENŢĂ

1.   acţiuni şi măsuri cu caracter proactiv, în perioada predezastru:

  • a fost actualizată Schema cu riscurile teritoriale din zona de competenţă;
  • toate cele 165 de avertizări/atenţionări/informări hidro-meteorologice au fost transmise către comitetele locale pentru situaţii de urgenţă, în vederea înştiinţării, avertizării şi alarmării populaţiei din zonele de risc;
  • localităţile situate în aval de acumulările hidroenergetice au fost înştiinţate cu privire la cele 19 de deversări efectuate de S.C. Hidroelectrica S.A.;
  • au fost aprobate măsuri pentru prevenirea şi limitarea efectelor inundaţiilor posibile ca urmare a topirii zăpezilor în primăvara anului 2012;
  • au fost constituite comisii mixte (alcătuite din reprezentanţi ai Sistemului de Gospodărire a Apelor Neamţ, Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Petrodava” al judeţului Neamţ, Direcţiei Silvice Neamţ, Comisariatului Judeţean Neamţ al Gărzii Naţionale de Mediu) care s-au deplasat în teren pentru verificarea cursurilor de apă şi a secţiunii de curgere a podurilor şi podeţelor în vederea depistării blocajelor din albii şi/sau a depozitelor de deşeuri care ar putea duce la producerea de inundaţii. În urma finalizării acţiunii s-au dispus măsuri pentru remedierea problemelor identificate;
  • au fost aprobate măsuri pentru salubrizarea localităţilor, cursurilor de apă şi căilor de comunicaţii;
  • a fost verificat modul în care comitetele locale pentru situaţii de urgenţă au pus în aplicare prevederile hotărârilor Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă;
  • au fost stabilite măsuri pentru diminuarea potenţialelor efecte negative ale caniculei şi secetei, precum şi ale fenomenelor hidrometeorologice periculoase ce se pot produce alternativ perioadelor caniculare, pe teritoriul judeţului Neamţ;
  • în vederea reducerii numărului de incendii generate de arderea de mirişti, vegetaţie uscată şi resturi vegetale, au fost stabilite măsuri specifice, care au fost transmise comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă;
  • a fost dispusă instituirea serviciului de permanenţă la primării. Instituirea acestuia a fost verificată atât telefonic cât şi prin controale inopinate;
  • au fost amenajate adăposturi pe timpul sezonului rece pentru persoanele defavorizate;
  • au fost centralizate datele referitoare la tehnica specifică şi stocurile de materiale pregătite pentru deszăpezire;
  • în vederea pregătirii pentru sezonul de iarnă, au fost adoptate măsuri pentru diminuarea potenţialelor efecte negative ale fenomenului de zăpor pe râul Bistriţa;
  • a fost încheiat un protocol de colaborare pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă produse pe drumurile naţionale şi de interes local pe timpul sezonului de iarnă;
  • au fost executate exerciţii de alarmare publică şi de intervenţie în caz de accidente cu substanţe periculoase sau incendii;
  • preşedinţii comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă şi şefii serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă au participat la instructaje şi instruiri.

2.   acţiuni executate pe timpul producerii dezastrului:

  • Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă s-a întrunit în şedinţe extraordinare, în cadrul acestora fiind adoptate măsurile necesare pentru limitarea efectelor situaţiilor de urgenţă;
  • au fost identificate şi transportate în adăposturi persoanele din spaţii neîncălzite, în conformitate cu prevederile procedurii pentru prevenirea deceselor prin hipotermie a persoanelor fără adăpost şi a celor din spaţii neîncălzite pe perioada sezonului rece;
  • au fost coordonate acţiunile de transport al apei potabile şi menajare la cetăţenii şi agenţii economici afectaţi de secetă;
  • preşedintele Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă şi membrii grupurilor de suport tehnic s-au deplasat în teritoriu în vederea luării măsurilor necesare pentru limitarea efectelor situaţiilor de urgenţă şi coordonarea acţiunilor specifice;
  • a fost monitorizată viabilitatea drumurilor în perioada manifestării fenomenelor meteorologice specifice sezonului rece;
  • comitetele locale pentru situaţii de urgenţă au fost monitorizate cu privire la adoptarea măsurilor necesare în vederea reducerii efectelor situaţiilor de urgenţă produse ca urmare a caniculei, inundaţiilor şi căderilor masive de zăpadă;
  • a fost asigurată asistenţa medicală de urgenţă;
  • s-a dispus şi coordonat evacuarea familiilor ale căror locuinţe au fost afectate de inundaţii;
  • a fost coordonată salvarea persoanelor blocate în maşini ca urmare a înzăpezirii căilor de comunicaţii rutiere.

3. Acţiunile şi măsurile post – eveniment

  • au fost coordonate acţiunile de îndepărtare a aluviunilor din case şi curţi, precum şi de decolmatare a şanţurilor şi rigolelor de scurgere a apei;
  • autorităţile locale au fost sprijinite prin alocarea de forţe şi mijloace pentru executarea acţiunilor de reabilitare a infrastructurii afectate;
  • prin hotărârile nr. 7 şi nr. 8 din 2012 ale Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă au fost asigurate alimentele de primă necesitate şi apa potabilă pentru populaţia din comunele Borca şi Boteşti afectată de inundaţiile din luna iunie;
  • au fost dispuse măsurile necesare pentru curăţarea fântânilor şi asigurarea potabilităţii apei din acestea (prin decolmatare şi dezinfectare cu substanţe specifice);
  • prin hotărârea nr. 11 din 2012 a Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă au fost acordate ajutoare umanitare financiare pentru familiile din comuna Borca afectate de inundaţiile din iunie 2012;
  • au fost coordonate activităţile de remediere a defecţiunilor în alimentarea cu energie electrică şi apă potabilă a localităţilor afectate;
  • prefectul judeţului a numit comisii mixte care s-au deplasat în zonele afectate pentru inventarierea şi evaluarea pagubelor;
  • prin hotărârile nr. 2, nr. 12  şi 14 din 2012 ale Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă a fost solicitat carburant şi s-a asigurat distribuirea acestuia către autorităţile locale care au fost cel mai afectate de căderile masive de zăpadă;
  • au fost întocmite şi promovate 8 Proiecte de Hotărâre de Guvern pentru alocarea de sume din Fondul de rezervă la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pentru anul 2012, pentru înlăturarea efectelor calamităţilor naturale produse în judeţul Neamţ asupra infrastructurii locale;
  • au fost efectuate cercetări în vederea identificării persoanelor care au incendiat terenurile agricole pentru curăţarea acestora de mirişti şi vegetaţie uscată. În urma acestor acţiuni au fost aplicate amenzi contravenţionale.

 

 

PARTICIPAREA MEMBRILOR CJSU LA EXERCIŢII, APLICAŢII ŞI ALTE ACTIVITĂŢI DE PREGĂTIRE

 

         În anul 2012, Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Neamţ a coordonat planificarea şi desfăşurarea următoarelor exerciţii:

  • Exerciţiul intern pentru stingerea unui incendiu la obiective speciale – ANRSPS Bistriţa, desfăşurat în luna martie;
  • Exerciţiul intern pentru stingerea unui incendiu la obiective speciale – ANRSPS Podoleni, desfăşurat în luna aprilie;
  • Exerciţiul intern pentru gestionarea unei situaţii de urgenţă generate de producerea unui accident chimic cu implicaţii în afara amplasamentului şi testare a planului roşu de intervenţie – SC Ga Pro Co Chemicals SA Săvineşti, desfăşurat în luna mai;
  • Exerciţiul intern pentru stingerea unui incendiu la unităţi de cazare turistică – Sanatoriul de Balneofizioterapie şi Recuperare Medicală „Dr. Dimitrie Cantemir” Bălţăteşti, desfăşurat în luna august;
  • Exerciţiul intern pentru stingerea unui incendiu la obiective speciale – ANRSPS Bistriţa, desfăşurat în luna septembrie;
  • Exerciţiul intern pentru stingerea unui incendiu la obiective speciale, desfăşurat în luna octombrie;
  • Exerciţiul intern pentru gestionarea unei situaţii de urgenţă generate de producerea unui accident rutier major şi testare a planului roşu de intervenţie, desfăşurat în luna noiembrie.

 

 

DISFUNCŢIONALITĂŢI ŞI GREUTĂŢI ÎNTÂMPINATE

La nivel judeţean/local încă se manifestă unele greutăţi (care se constituie în puncte slabe), determinate de:

  • insuficienţa resurselor materiale şi financiare destinate acţiunilor preventive şi de răspuns în situaţii de urgenţă de la nivel local şi judeţean;
  • neimplicarea tuturor membrilor comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă în gestionarea situaţiilor de urgenţă produse;
  • neîntocmirea documentelor specifice de către comitetele locale pentru situaţii de urgenţă sau transmiterea cu întârziere a acestora către centrul operaţional judeţean;
  • insuficienţa resurselor materiale necesare pentru desfăşurarea în bune condiţii a şedinţelor comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă;
  • nearmonizarea legislaţiei, fapt ce a dus la apariţia unor structuri cu atribuţii similare  în gestionarea situaţiilor de urgenţă (apariţia structurilor de tipul comandamentului de iarnă şi centrul local de combatere a bolilor, deşi la nivel judeţean responsabilitatea în domeniul  managementului situaţiilor de urgenţă revine comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă, sprijinit de grupurile de suport tehnic);
  • neaplicarea în totalitate de către comitetele locale pentru situaţii de urgenţă a măsurilor dispuse de Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă;

 

 

DIRECŢII DE ACŢIUNE ŞI PROPUNERI

PENTRU EFICIENTIZAREA ACTIVITĂŢII CJSU

  Construcţie instituţională

  • capacitate de răspuns credibilă
  • armonizarea cadrului legislativ, astfel încât Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă să fie unica structură care conduce acţiunile specifice gestionării situaţiilor de urgenţă;
  • adoptarea de măsuri, inclusiv de natură coercitivă, pentru sensibilizarea comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă în vederea îndeplinirii tuturor atribuțiilor specifice;
  • creşterea gradului de implicare a grupurilor de suport tehnic în prevenirea situaţiilor de urgenţă specifice şi planificarea acţiunilor de răspuns în cazul producerii acestora;
  • reanalizarea riscurilor existente pe raza unităţilor administrativ teritoriale pe bază de studii, prognoze şi analize, precum şi a întocmirii hărţilor de risc natural;
    • modernizare structurală şi logistică
    • actualizarea regulamentului de organizare şi funcţionare a Comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă;
    • corelarea articolelor referitoare la drepturile salariale ale angajaţilor serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă din legea 307/2006 cu legea salarizării unitare;
    • stimularea serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă prin acordare sporului de dispozitiv şefului acestei structuri, fapt ce ar îmbunătăţi funcţionarea acestora;
      • parteneriat operaţional intensificat – nu este cazul.

 

CONCLUZII FINALE

 

Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă şi-a concentrat eforturile pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă produse în anul 2012 pe teritoriul judeţului. Cele mai grave situaţii de urgenţă au fost produse de inundaţiile ce au avut loc în lunile mai-iunie, precum şi de incendiile la fondul forestier, cele de mirişti şi vegetaţie uscată.

Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă s-a implicat în găsirea soluţiilor cele mai bune pentru înlăturarea efectelor situaţiilor de urgenţă produse.

Măsurile întreprinse au făcut posibilă reducerea efectelor situaţiilor de urgenţă, iar comunităţile afectate au fost sprijinite activ, inclusiv prin acordarea de ajutoare umanitare.

Primarii, în calitatea lor de preşedinţi ai comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă, au răspuns, în general, pozitiv la solicitările comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă şi au coordonat eficient şi cu responsabilitate acţiunile de limitare şi înlăturare a efectelor situaţiilor de urgenţă.

Prin modul de organizare a activităţilor de prevenire şi limitare a efectelor situaţiilor de urgenţă, comparativ cu anii precedenţi, în majoritatea situaţiilor, autorităţile administraţiei publice locale au acţionat preventiv şi mult mai coerent, prin aplicarea unor măsuri menite să determine limitarea efectelor situaţiilor de urgenţă.

În perioada producerii situaţiilor de urgenţă, comunicarea cu mass-media locală şi reprezentanţii instituţiilor centrale de presă s-a desfăşurat în bune condiţii. Evenimentele produse de fenomenele meteorologice periculoase, intervenţiile şi măsurile dispuse de conducerea Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă în vederea eliminării efectelor negative au fost transmise spre cunoştinţă opiniei publice prin intermediul comunicatelor de presă.

Rezultatele generale înregistrate pe anul 2012 în activitatea Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă relevă faptul că acesta şi-a îndeplinit responsabilităţile ce îi revin, acţionând operativ şi respectând întocmai prevederile legislaţiei în vigoare.

 

 

 

COMITETUL JUDEŢEAN PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate