Raport de evaluare Prefectura, CJSU, ISU pentru 2014

0

RAPORT DE EVALUARE

a activităţii desfăşurate de

Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Petrodava” al judeţului Neamţ

în anul 2014

În baza Dispoziţiei secretarului de stat pentru ordine publică privind planificarea, organizarea şi desfăşurarea activităţii de evaluare anuală a structurilor Ministerului Afacerilor Interne, precum şi a Ordinului inspectorului general al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, analizăm astăzi activitatea desfăşurată de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Petrodava” al judeţului Neamţ în anul 2014.

Aceasta a vizat, în anul supus evaluării, prevenirea, monitorizarea şi gestionarea cât mai eficientă a situaţiilor de urgenţă, concomitent cu dezvoltarea capacităţii de răspuns, în special prin creşterea nivelului de pregătire a personalului, cu respectarea bugetului alocat.

1. Intervenţia în situaţii de urgenţă

1.1. Monitorizarea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă

În anul 2014, principalele situaţii de urgenţă monitorizate şi gestionate de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Petrodava” al Judeţului Neamţ au fost determinate de incendii, muniţii rămase neexplodate, fenomene meteorologice periculoase, de necesitatea salvării persoanelor surprinse în diverse medii ostile şi de cea a acordării a primului-ajutor calificat şi ajutorului medical de urgenţă.

Pentru reducerea efectelor situaţiilor de urgenţă, au fost transmise către membrii C.J.S.U. şi cei ai C.L.S.U. cele 240 de informări, atenţionări şi avertizări hidrometeorologice primite de la Administraţia Naţională de Meteorologie şi Institutul Naţional de Hidrologie şi Gospodărire a Apelor, în scădere cu 6,97 % faţă de anul 2013 când s-au primit 258 de astfel de mesaje.

Au fost monitorizate toate cele 203 situaţii de urgenţă complexe produse în anul 2014, în creştere cu 16,66% faţă de anul 2013 când s-au produs 174 de astfel de situaţii de urgenţă, 86 ca urmare a declanşării riscurilor naturale (14 fenomene hidrometeorologice periculoase, 5 alunecări de teren, 3 incendii la fondul forestier, 15 incendii la culturi de cereale şi 49 incendii de vegetaţie uscată), 93 ca urmare a declanşării riscurilor tehnologice (3 poluări ale aerului şi 90 asanări ale teritoriului de muniţii neexplodate), 24 ca urmare a declanşării riscurilor biologice (epizootii / zoonoze), precum şi cele 2.725 de transporturi de deşeuri periculoase şi nepericuloase ce au avut ca punct de plecare sau au tranzitat judeţul nostru.

În 2014, în Dispeceratul integrat ISU – Ambulanţă s-au primit, prin Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă „112”, 20.828 de apeluri de competenţa ISU, cu 4,27% mai puţine decât în 2013 când s-au primit 21.759 apeluri.

Pentru creşterea capacităţii operaţionale a unităţii, înştiinţarea membrilor C.J.S.U., C.L.S.U. şi a mass-media privind executarea intervenţiilor sau despre posibilitatea producerii unor situaţii de urgenţă au fost transmise 78.132 SMS-uri, cu 28% mai multe decât în 2013.

Pentru creşterea performanţei în activitatea Dispeceratului integrat ISU – Ambulanţă, unde este nevoie de o reamenajare a spaţiilor şi o îmbunătăţire a dotării, preocuparea cadrelor Centrului Operaţional a dat roade, sub comanda col. Nistor Fănică-Răducu, şeful Centrului Operaţional, şi coordonarea col. Pîrvu Ionel, prim-adjunct al inspectorului şef, unitatea beneficiind de finanţarea obţinută de Asociaţia medicală „Concordia 2006”, în parteneriat cu Asociaţia „Salvatorul nemţean” şi Primăria oraşului Tîrgu Neamţ, cu Proiectul „Secundele înseamnă viaţă”, de la Grupul ROMPETROL, în cadrul campaniei naţionale de responsabilizare socială „Împreună pentru fiecare”, derulată de acesta.

1.2. Analiza statistică a intervenţiilor

În anul 2014, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Petrodava” al judeţului Neamţ şi serviciile voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă au fost alertate la 9.243 de evenimente, cu 0,57% mai puţine decât în 2013, când au fost alertate la 9.296 evenimente, din care:

  • 473 pentru stingerea incendiilor (5,11%);

  • 115 pentru stingerea incendiilor de vegetaţie uscată (1,24%);

  • 104 pentru asistenţa persoanelor (1,13%);

  • 90 pentru cercetarea terenului, asanarea şi distrugerea muniţiilor neexplodate (0,97 %);

  • 189 pentru asigurare / supraveghere zonă de producere probabilă a situaţiilor de urgenţă (2,05%)

  • 14 pentru protecţia mediului (0,15%);

  • 20 pentru salvări de animale (0,22%);

  • 157 pentru protecţia comunităţilor (1,70%);

  • 256 alte situaţii de urgenţă (2,77%);

  • 7254 pentru cazuri de urgenţă asistate de echipajele S.M.U.R.D. (78,48%), detalierea pe urgenţe fiind următoarea:

  • 7165 pentru ajutor medical de urgenţă şi prim-ajutor calificat, din care 612 pentru cazuri de agresiune;

  • 45 pentru descarcerare la accidente rutiere;

  • 14 pentru asistenţa persoanelor blocate în apartamente;

  • 15 pentru persoane căzute în locuri publice;

  • 15 pentru alte cazuri;

  • 151 întoarceri din drum – echipajele au fost alertate, dar au fost rechemate la unitate întrucât nu mai era necesară deplasarea acestora (1,63%);

  • 286 deplasări fără intervenţii – echipajele au ajuns la locul evenimentului dar nu au acţionat întrucât evenimentul a fost rezolvat de către SVSU/SPSU, cetăţeni sau persoanele au refuzat primul-ajutor calificat (3,10%);

  • 134 alarme false – echipajul a ajuns la adresa indicată şi a constatat că evenimentul nu s-a produs sau pacientul nu există (1,45%).

În perioada supusă evaluării, serviciile voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă au participat la 597 de intervenţii, cu 37,94% mai puţine decât în 2013 când au participat la 962 intervenţii.

În perioada analizată, la cele 8636 de intervenţii executate de inspectoratul judeţean au participat, cumulat, 34.050 persoane, astfel:

    • Personal al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă “Petrodava” al judeţului Neamţ:

  • 27.844 cadre militare, din care 20.765 paramedici.

    • Personal U.P.U. a Spitalului judeţean de urgenţă Piatra Neamţ:

  • 1.994 medici şi asistenţi.

    • Personal al Inspectoratului de Poliţie al judeţului Neamţ:

  • 1.155 poliţişti.

    • Personal al Inspectoratului de Jandarmi al judeţului Neamţ:

  • 141 jandarmi.

    • Alte categorii de personal:

  • 1.276 pompieri din cadrul serviciilor voluntare/private pentru situaţii de urgenţă;

  • 1.640 cetăţeni.

Ponderea personalului unităţii participant la intervenţii, din totalul participanţilor, a fost de 81,77%.

Coeficientul de utilizare a resurselor unităţii pentru intervenţii se prezintă astfel:

    • Intervenţii S.M.U.R.D.: 59,92%;

    • Stingere incendii: 19,84%;

    • Stingere incendii de vegetaţie uscată şi altele: 2,17%;

    • Gestionarea altor situaţii de urgenţă: 6,11%;

    • Acţiuni de asistenţă a persoanelor: 3,50%;

    • Acţiuni de protecţie a comunităţilor: 8,46%.

Referindu-ne numai la incendii, numărul intervenţiilor a crescut cu 5,11%, de la 450 în 2013, la 473 în 2014.

În urma incendiilor, 8 persoane au decedat, 10 persoane au fost rănite şi 17 persoane au fost salvate, comparativ cu anul 2013 când au decedat 5 persoane, 11 au fost rănite şi 4 au fost salvate.

Pagubele produse în urma incendiilor au fost estimate la 6.972.270 lei, iar valoarea bunurilor salvate a fost estimată la 44.897.275 lei.

Ponderea pierderilor materiale produse în urma incendiilor din totalul valorii bunurilor protejate este de 15,53%.

Intervenţiile pentru stingerea incendiilor au avut loc în 82 de localităţi ale judeţului Neamţ, în 2 localităţi ale judeţului Iaşi şi 1 localitate a judeţului Bacău.

Din totalul incendiilor, 382 au izbucnit la proprietăţi individuale, 65 la domeniul privat român, 18 la domeniul public al statului, 3 la domeniul privat al statului, 4 la domeniul privat mixt şi 1 la domeniul privat străin.

Cele mai importante ca pondere împrejurări care au condus la producerea incendiilor în 2014, pe raza judeţului Neamţ, au fost:

Împrejurarea

2013 (%)

2014 (%)

Dinamica

Acţiune intenţionată

10,14

12,45

+2,31

Alte împrejurări

0,45

0

-0,14

Aparate electrice sub tensiune nesupravegheate

4,95

3,00

-1,95

Autoaprindere sau reacţii chimice

0,68

0,64

-0,04

Cenuşă, jar şi scântei de la sistemele de încălzit

4,50

5,79

+1,29

Coş, burlan de fum defect sau necurăţat

17,79

21,24

+3,45

Defecţiuni tehnice de exploatare

0,68

1,07

+0,39

Defecţiuni tehnice de proiectare

0

0

0

Echipamente electrice improvizate

1,35

1,72

+0,37

Explozie urmată de incendiu

0,45

0,21

-0,24

Foc deschis în spaţii închise (lumânări, făclii, chibrituri)

5,86

5,79

-0,07

Focul deschis în spaţii deschise

5,86

5,36

-0,50

Fumatul

10,36

9,23

-1,13

Instalaţii electrice defecte

23,42

16,53

-6,89

Jocul copiilor cu focul

3,37

4,08

+0,71

Mijloace de încălzire improvizate

0,45

2,79

+2,34

Mijloace de încălzire nesupravegheate

3,83

4,94

+1,11

Nereguli organizatorice

0

0

0

Scântei mecanice, electrostatice şi frecare

1,13

1,07

-0,06

Scurgeri (scăpări) de produse inflamabile

0,90

1,29

+0,39

Sisteme de încălzire defecte

2,48

1,51

-0,97

Sudură

0,45

0,43

-0,02

Trăsnet şi alte fenomene

0,90

0,86

-0,04

Timpul mediu de răspuns la incendii a fost de 15’33” (faţă de 15’ în 2013), timpul mediu de intervenţie de 73’14”(faţă de 65’44” în 2013) iar viteza medie de deplasare a autospecialelor a fost de 47 km/h (faţă de 48,6 km/h în 2013).

În 2014, în zona de competenţă a inspectoratului, s-au produs 115 incendii de vegetaţie, spre deosebire de anul anterior când au fost înregistrate 146 de astfel de situaţii de urgenţă.

Echipa de asanare pirotehnică a executat, în perioada supusă evaluării, 90 de misiuni de cercetare, identificare, transport şi distrugere a muniţiilor rămase neexplodate din timpul războiului, fiind înlăturat pericolul reprezentat de:

  • 48 proiectile de artilerie de diferite calibre;

  • 53 lovituri de aruncător de diferite calibre;

  • 1 mină antipersonal;

  • 1 bombă de aviaţie de 110 kg;

  • 20 grenade de mână de diverse tipuri;

  • 313 cartuşe de diferite calibre şi componente de armament şi muniţii.

În cadrul acestor misiuni s-a executat şi cercetarea pirotehnică a unei suprafeţe de peste 26.000 mp.

În 2014, echipajele S.M.U.R.D. au acordat asistenţă la 7258 persoane (6791 adulţi şi 467 copii).

Timpul mediu de răspuns al echipajelor S.M.U.R.D. a fost de 14’14”, faţă de anul 2013 când a fost de 14’20” iar timpul mediu de intervenţie de 41’6”, faţă de 36’33” în 2013.

În anul 2014, în mediul urban, timpul mediu de răspuns al echipajelor S.M.U.R.D. a fost de 5’3” iar în mediul rural a fost de 19’28”, comparativ cu anul 2013 când timpul de răspuns în mediul urban a fost de 5’15’’ iar în mediul rural a fost de 19’30”.

1.3. Concluzii rezultate în urma desfăşurării acţiunilor de intervenţie

Anul 2014 a fost unul cu multe acţiuni de intervenţie, din care se desprind următoarele concluzii:

  1. s-au executat o serie de misiuni de o dificultate deosebită, precum:

  • Stingerea incendiului de la Piaţa Centrală din municipiul Piatra Neamţ;

  • Stingerea incendiului la S.C. VESTEL S.R.L. Săvineşti.

  1. toate acţiunile de intervenţie s-au executat fără evenimente deosebite pe linie de sănătate şi securitate în muncă;

  2. tehnica nouă de intervenţie achiziţionată din fonduri europene a contribuit la creşterea eficienţei acţiunilor de intervenţie;

  3. sunt încă probleme în mediul rural cu asigurarea surselor de alimentare cu apă pentru incendii.

2. Activitatea Inspecţiei de prevenire

Inspecţia de prevenire, sub comanda lt.col. Mitrea Mihai Ciprian, adjunct al inspectorului şef, a urmărit preîntâmpinarea, reducerea sau eliminarea riscurilor de producere a situaţiilor de urgenţă şi a consecinţelor acestora, protecţia populaţiei, mediului, bunurilor şi valorilor de patrimoniu prin executarea de activităţi specifice, conform legislaţiei în vigoare şi cu respectarea Concepţiei de organizare şi a Planificării activităţilor de prevenire în anul 2014.

Pe parcursul anului 2014 au fost soluţionate 372 de cereri de emitere a avizelor de securitate la incendiu şi protecţie civilă, în urma cărora au fost emise 130 de avize de securitate la incendiu iar 242 de cereri au fost respinse. În ceea ce priveşte activitatea de autorizare, constatăm, şi pentru anul 2014, menţinerea la un nivel ridicat a numărului de cereri de emitere a autorizaţiilor de securitate la incendiu, la finalul anului fiind soluţionate 279 dintre acestea, fiind emise 118 autorizaţii de securitate la incendiu.

În anul 2014, au fost planificate şi executate controale de fond la municipiile Piatra Neamţ şi Roman, oraşele Târgu Neamţ, Bicaz şi Roznov, precum şi la cele 78 de comune din judeţul Neamţ. Suplimentar, au fost executate controale tematice care au vizat activitatea serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă. Faţă de anii precedenţi, planificarea controalelor a fost abordată diferit, în sensul că în anul 2014 a fost alocat un timp mai mare de control pentru o localitate, respectiv 2-3 săptămâni, pentru a se asigura astfel timpul necesar controlării instituţiilor şi operatorilor economici importanţi de pe raza acesteia.

În acest an au fost executate controale la unităţi sanitare, unităţi de îngrijire şi cazare a copiilor instituţionalizaţi, bătrânilor şi persoanelor cu handicap, depozite en-gros, unităţi de cult, unităţi silvice, unităţi de cultură, obiective din turism, tabere de copii, unităţi de învăţământ, unităţi bancare, spaţii comerciale, operatori economici din industrie, obiective cu risc în exploatare, unităţi de transporturi, unităţi agricole, obiective care funcţionează fără autorizaţie de securitate la incendiu, secţii de votare unităţi de alimentaţie publică ş.a.

Inspecţiile la cele 8 obiective din inventarul SEVESO au fost executate conform Planului comun de inspecţii pentru anul 2014, stabilit în baza Protocolului dintre Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, Agenţia Naţională de Protecţie a Mediului şi Garda Naţională de Mediu.

În acest an, OMV PETROM S.A. – Depozit Piatra Neamţ a fost scos din inventarul SEVESO şi a fost introdus în inventar S.C. HENKEL S.R.L. Roznov.

În anul 2014 s-au actualizat/revizuit Politica de prevenire a accidentelor majore la S.C. CRIMBO SAV GAZ S.R.L. şi S.C. KÖBER S.R.L. Dumbrava Roşie.

În executarea acţiunilor de informare preventivă, s-a ţinut cont de următoarele evenimente:

  • 11 februarie – Ziua europeană a numărului unic de urgenţă „112”;

  • 28 februarie – Ziua Naţională a Protecţiei Civile, ocazie cu care, printre activităţile desfăşurate, a fost şi un exerciţiu de aplicare a regulilor de comportare în caz de cutremur, simultan în toate unităţile de învăţământ, la care au participat aprox. 40.000 elevi;

  • În perioada 7-11 aprilie, pentru reuşita programului educativ „Să ştii mai multe, să fii mai bun”, în colaborare cu Inspectoratul Şcolar judeţean Neamţ, am organizat în toate subunităţile inspectoratului activităţi instructiv-educative, ocazie cu care celor 2.785 de participanţi (469 preşcolari, 1102 elevi clasele I-IV, 738 clasele V-VIII, 291 clasele IX-XII şi 185 cadre didactice) le-au fost prezentate reguli de comportare în diferite situaţii de urgenţă, precum şi aspecte din profesia de pompier/salvator. La finalul activităţilor, tuturor copiilor le-au fost înmânate Certificate de participare.

  • Marţi 13 – Ziua informării preventive, cu sloganul „Preveniţi ghinionul”;

  • 1 Iunie – Ziua Internaţională a Copilului;

  • 13 Septembrie – Ziua Pompierilor din România, ocazie cu care s-au organizat puncte de informare preventivă în municipiile Piatra Neamţ şi Roman şi în oraşul Târgu Neamţ şi, cu sprijinul mass-media, s-au evocat momente din istoria naţională şi locală a pompierilor;

  • 13 Octombrie – Ziua Internaţională pentru Reducerea Riscului Dezastrelor Naturale, ocazie cu care s-au desfăşurat activităţi dedicate persoanelor vârstnice, dintre care amintim realizarea unui afiş şi organizarea unei activităţi de pregătire non formală, în municipiul Roman, la Centrul Rezidenţial pentru persoane Vârstnice „Casa Bunicilor”. Acţiunea a constat într-un dialog la masa rotundă între persoanele vârstnice cazate în centru şi elevii doritori să asculte poveştile de viaţă ale acestora, trăite pe timpul unor situaţii de criză. Activităţile au fost postate pe site-ul www.unisdr.org, pe pagina dedicată zilei de 13 octombrie, şi pe site-ul conex UNISDR: www.preventionweb.net.

Pe tot parcursul anului, cu ocazia controalelor de fond la localităţi şi operatori economici am realizat acţiuni de informare preventivă, în cadrul campaniilor naţionale iniţiate de către I.G.S.U. „Vreau să fiu voluntar!” , „F.O.C. – Flăcările omoară copii” şi „R.I.S.C. – Siguranţa NU este un joc de noroc”.

Cea mai importantă acţiune din punct de vedere al informării preventive a constat în reluarea campaniei judeţene de informare preventivă Detectorul de fum de tip autonom vă poate salva viaţa, ca urmare a unui parteneriat încheiat cu compania de asigurări Generali România. Prin acest parteneriat, ne-am propus şi am reuşit ca afişul aferent, tipărit în 4000 de exemplare, să fie postat la intrarea în fiecare scară de bloc din judeţ.

În urma centralizării celor 1.979 de documente de control şi de acţiuni de informare preventivă, a reieşit faptul că în aceste acţiuni au fost angrenaţi 24.371 şcolari, 3.397 preşcolari şi 10.965 adulţi.

În luna aprilie, conform Planului de pregătire în domeniul situaţiilor de urgenţă în anul 2014 s-a desfăşurat etapa pe localitate a concursului cercurilor tehnico-aplicative de elevi cu tematică de protecţie civilă „Cu viaţa mea apar viaţa”. La acest concurs au fost prezente 101 cercuri de elevi. În luna mai s-a desfăşurat etapa judeţeană a concursului, echipajele clasate pe locurile I, II şi III primind, cu sprijinul Consiliului Judeţean Neamţ, cupe.

În luna mai, s-au desfăşurat etapele de zonă ale concursului cercurilor tehnico-aplicative de elevi cu tematică de prevenire şi stingere a incendiilor „Prietenii Pompierilor”. Competiţia a fost organizată pe 4 zone – Piatra-Neamţ, Bicaz, Roman şi Tîrgu Neamţ – şi a adunat la start 89 de cercuri de elevi. Marţi, 10 iunie, pe stadionul municipal „Ceahlăul” din Piatra Neamţ, s-a desfăşurat faza judeţeană a concursului. La startul probelor s-au prezentat 23 de echipaje ale şcolilor gimnaziale şi, continuând tradiţia anilor trecuţi, invitaţi speciali în concurs au fost elevii centrelor şcolare de educaţie incluzivă din judeţul Neamţ. Echipajul câştigător, al Şcolii Gimnaziale „Prof. Gheorghe Dumitreasa” din comuna Girov, ne-a reprezentat la Etapa naţională a concursului, desfăşurat în perioada 01 – 05.07.2014 în municipiul Rîmnicu Vîlcea, ocupând locul II în clasamentul general.

În conformitate cu Ordinul prefectului nr. 30 din 17.02.2014 pentru aprobarea planificării pregătirii în domeniul situaţiilor de urgenţă a personalului cu funcţii de conducere din administraţia publică locală a judeţului Neamţ în anul 2014, la Centrul Zonal de Pregătire de Protecţie Civilă Bacău, au fost planificaţi la curs preşedintele şi vicepreşedinţii Consiliului Judeţean Neamţ, 26 primari, 42 viceprimari şi 12 secretari. Au fost prezenţi: vicepreşedinţii Consiliului Judeţean Neamţ, 22 primari, 34 viceprimari şi 12 secretari. Participarea a fost de 104% deoarece ultimele serii au fost amânate pentru anul 2015 ca urmare a calendarului alegerilor prezidenţiale.

Conform Planului de pregătire în domeniul situaţiilor de urgenţă în anul 2014, la cursurile de pregătire în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă, organizate de către Centrul Naţional de Perfecţionare a Pregătirii pentru Managementul Situaţiilor de Urgenţă – Ciolpani, au participat prefectul şi subprefectul judeţului Neamţ.

În anul 2014, s-au planificat şi desfăşurat 43 de exerciţii de alarmare publică, acordându-se următoarele calificative: 26 FB, 14 B şi 3 S (Rediu, Icuşeşti şi Bîra). Concomitent cu exerciţiile de alarmare publică, s-au desfăşurat şi exerciţii de aplicare a regulilor de comportare în cazul producerii unor situaţii de urgenţă.

Pentru avertizarea cetăţenilor, la nivelul judeţului Neamţ există 4 centrale de alarmare, 180 de sirene electrice (15 nefuncţionale) şi 69 de sirene electronice (4 nefuncţionale). Se impune modernizarea acestui sistem, astfel încât acesta să poată asigura cu eficienţă prevenirea locuitorilor judeţului despre posibilitatea producerii unor situaţii de protecţie civilă, fondurile europene constituind o oportunitate din acest punct de vedere.

În zona de competenţă a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Petrodava” al judeţului Neamţ sunt constituite 83 de servicii voluntare pentru situaţii de urgenţă, încadrate cu personal angajat şi voluntar. Din totalul de 83 de servicii voluntare constituite la nivelul judeţului, 81 de servicii voluntare au încadrată funcţia de şef serviciu iar 74 dintre aceştia au calificarea necesară, urmare a absolvirii programului de formare în ocupaţia „şef serviciu voluntar/privat pentru situaţii de urgenţă” – Cod COR 541901.

Premergător etapei judeţene, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Petrodava” al judeţului Neamţ a organizat, în zilele de 8, 9, 14 şi 15 iunie 2014, etapele de zonă (raion de intervenţie) ale concursurilor profesionale ale serviciilor voluntare/private pentru situaţii de urgenţă, la start fiind prezente 56 de servicii voluntare pentru situaţii de urgenţă. Pe data de 21 iunie 2014 a fost organizată etapa judeţeană, la startul competiţiei, desfăşurate pe stadionul „Cetatea” din Tîrgu Neamţ, prezentându-se 12 echipaje, cele 3 servicii voluntare care au ocupat locul I la etapa zonală şi 9 servicii private.

În perioada 09 – 11.07.2014, în municipiul Vaslui, a avut loc etapa interjudeţeană a concursurilor profesionale ale serviciilor voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă. Judeţul Neamţ a fost reprezentat la această etapă de echipajele care au câştigat etapa judeţeană şi anume echipajul SVSU Tîrgu Neamţ şi cel al S.C. GA PRO CO Chemicals S.A. Săvineşti, ocupând locul III, respectiv locul II în clasamentul general.

În zona de competenţă a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Petrodava” al judeţului Neamţ sunt constituite 20 de servicii private pentru situaţii de urgenţă, astfel: 16 servicii private pentru situaţii de urgenţă constituite în cadrul operatorilor economici şi instituţiilor publice, ca servicii proprii, şi 4 servicii private pentru situaţii de urgenţă constituite ca societăţi comerciale prestatoare de servicii.

Pe parcursul anului 2014 au fost executate 25 verificări ale persoanelor autorizate/atestate să efectueze lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor.

Deşi ne situăm sub media naţională, numărul şi cuantumul sancţiunilor aplicate au crescut, fiind aplicate 3.294 avertismente şi 304 amenzi în cuantum de 562.400 lei. Acest cuantum al amenzilor a fost generat de cele 55 de amenzi aplicate pentru funcţionarea fără autorizaţie de securitate la incendiu.

3. Activitatea logistică

Prin activitatea logistică desfăşurată, s-au asigurat condiţii bune de cazare, hrănire, echipare, instruire a efectivelor, asigurarea mentenanţei, exploatării şi garării tehnicii de luptă, precum şi de administrare a patrimoniului imobiliar, în strictă concordanţă cu bugetul alocat unităţii.

În 2014, achiziţiile publice prin S.E.A.P. au reprezentat 47,77% din total, superior pragului de 40% impus de H.G.R. nr. 1660/2006. Utilizarea creditelor bugetare aferente Titlului II, Bunuri şi servicii, a fost de 100%.

În urma accesării Programului de stimulare a înnoirii parcului auto naţional, unitatea a primit o autospecială marca Dacia Duster.

Tehnica de luptă şi transport a fost menţinută în stare operativă şi este încadrată cu personal corespunzător, bine pregătit pe linie profesională. Echipa de revizii şi reparaţii auto a executat reviziile tehnice planificate pentru anul 2014 în proporţie de 64,29% iar cele accidentale 100 %.

În perioada octombrie-noiembrie 2014, s-a executat inventarierea generală anuală a patrimoniului unităţii, neconstatându-se plusuri sau minusuri faţă de evidenţa contabilă.

4. Asigurarea finanţării de la Consiliul Judeţean Neamţ

Pentru anul 2014, de la bugetul Consiliului Judeţean Neamţ au fost alocate, conform prevederilor O.G. nr. 25/2004, O.G. nr. 88/2001 şi O.U. nr. 191/2005, fonduri în valoare de 290.000 lei. Colaborarea a fost foarte bună, astfel încât procesul de execuţie bugetară s-a desfăşurat conform prevederilor legale.

Majoritatea sumelor alocate au fost folosite la plata utilităţilor necesare bunei funcţionări a sediului din strada Mihail Sadoveanu nr. 16, precum şi pentru funcţionarea tehnicii şi aparaturii din dotare, asigurând astfel buna executare a unor misiuni, precum:

  • Asanarea pirotehnică;

  • Activitatea de îndrumare şi control la autorităţile locale;

  • Monitorizarea unor factori de risc ce pot genera situaţii de urgenţă;

  • Evaluarea pagubelor produse de dezastre;

  • Transmiterea avertizărilor către autorităţile administraţiei publice locale privind posibilitatea producerii unor situaţii de urgenţă, precum şi activitatea de secretariat tehnic permanent al C.J.S.U.

Trebuie menţionat faptul că prin alocarea sumei de 35.962 lei au fost achiziţionate echipamente specifice de intervenţie ce ne-au permis operaţionalizarea echipelor de căutare-salvare din cadrul Detaşamentelor de pompieri Piatra Neamţ, Tîrgu Neamţ şi Roman.

În urma derulării proiectului „Îmbunătăţirea dotării cu autospeciale de intervenţie şi salvare de la înălţime a bazelor operaţionale pentru situaţii de urgenţă în Regiunea Nord-Est”, unitatea a primit de la Consiliul Judeţean Neamţ, prin Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară EURONEST, o autospecială de intervenţie şi salvare de la înălţimi iar în urma derulării proiectului „Îmbunătăţirea capacităţii şi calităţii sistemului de intervenţie în situaţii de urgenţă în condiţii de iarnă”, unitatea a primit un autoturism Dacia Duster, o remorcă şi un UTV ARGO urmând a primi, în primul trimestru al anului 2015, un număr de trei autofreze. Aceste autospeciale contribuie la creşterea capacităţii de intervenţie a unităţii în situaţii de urgenţă.

A fost, de asemenea, susţinută activitatea de pregătire a serviciilor voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă, precum şi cea a cercurilor tehnico-aplicative de copii „Prietenii pompierilor” şi „Cu viaţa mea, apăr viaţa” prin alocarea de fonduri pentru premierea câştigătorilor concursurilor organizate.

5. Activitatea financiar-contabilă

Compartimentul financiar a urmărit organizarea şi conducerea tuturor operaţiunilor economico-financiare în conformitate cu prevederile legale, gestionarea cu eficienţă a fondurilor repartizate pentru îndeplinirea misiunilor şi funcţionarea unităţii, precum şi plata corectă şi la timp a drepturilor de personal.

În anul 2014, veniturile încasate au fost virate la bugetul de stat, conform legii.

Execuţia bugetară a fost de 100%.

Pentru încadrarea în bugetul de cheltuieli, comanda unităţii a ordonat măsuri de economisire şi încadrare în normele de consum a mijloacelor auto şi încadrarea în norme a cheltuielilor de întreţinere şi gospodărire.

6. Pregătirea continuă a personalului. Activitatea de management resurse umane. Sănătate şi securitate în muncă. Ordinea şi disciplina.

Pregătirea continuă a personalului unităţii, în anul 2014, s-a organizat şi desfăşurat în conformitate cu prevederile instrucţiunilor şi ordinelor în vigoare.

Pregătirea de specialitate a constituit principala formă de pregătire. În urma evaluării anuale, cele 406 cadre militare evaluate au obţinut următoarele calificative: 6 „E”, 216 „F.B.” şi 184 „B”.

În urma evaluărilor la educaţie fizică s-au obţinut următoarele calificative: „E” – 135, „F.B.” – 243 şi „B” – 51.

În anul supus evaluării, 19 ofiţeri, 1 maistru militar şi 53 de subofiţeri au urmat cursuri de perfecţionare, 2 cadre urmează doctoratul, 8 cursuri de masterat şi 4 cadre urmează diferite facultăţi. Pentru studenţii şi elevii care au desfăşurat stagiul de practică în unitatea noastră, precum şi pentru cadrele mutate în unitate sau care şi-au schimbat specialitatea, s-au desfăşurat 16 programe de tutelă profesională.

În anul 2014, au fost recrutaţi 31 de candidaţi pentru instituţiile militare de formare, 5 reuşind să promoveze examenul de admitere la Şcoala de subofiţeri de pompieri şi protecţie civilă „Pavel Zăgănescu”, Boldeşti.

Media de vârstă a personalului unităţii, în creştere, se prezintă astfel: 1,68% are vârsta până în 25 de ani, 30,67% între 25-35 de ani, 54,83% între 36-45 de ani şi 12,81% are vârsta peste 45 de ani.

Starea de sănătate a personalului este bună, deşi în perioada analizată s-au totalizat 162 zile de spitalizare şi 1.811 zile de concedii medicale.

Pe parcursul anului 2014, unitatea s-a înregistrat cu 3 accidente de muncă ce au condus la 160 de zile de incapacitate temporară de muncă şi 1 accident în afara muncii, fără zile de incapacitate temporară de muncă.

Starea şi practica disciplinară din unitate s-au menţinut în parametri regulamentari.

Au fost propuşi pentru acordarea decoraţiilor şi semnelor onorifice 4 ofiţeri şi 3 subofiţeri. S-au acordat 36 de recompense ofiţerilor, 5 recompense maiştrilor militari, 208 recompense subofiţerilor şi 3 personalului contractual.

Au fost sancţionaţi disciplinar 8 subofiţeri.

Măsurile întreprinse au dat în general rezultate bune şi foarte bune.

Starea de spirit a personalului este bună.

7. Activitatea de primire, evidenţă, examinare şi soluţionare a petiţiilor şi de primire a cetăţenilor în audienţă

În anul 2014 au fost primite 114 petiţii, din care: 8 de la instituţii de stat, 11 de la persoane juridice, 93 de la cetăţeni, din care 8 prin e-mail şi 2 anonime. Acestea au constituit:

  • diferite cereri – 108;

  • reveniri, la aceeaşi problemă – 6.

Toate petiţiile au fost soluţionate – 95 favorabil, 11 nefavorabil, 1 a fost clasată direct iar în 7 cazuri le-a fost comunicată petenţilor modalitatea legală de soluţionare.

8. Activitatea juridică

Activitatea juridică a vizat apărarea intereselor unităţii, respectarea legalităţii în activitatea de încheiere a contractelor, precum şi în elaborarea altor acte care angajează răspunderea juridică.

9. Activitatea de informare şi relaţii publice

Pe parcursul anului 2014 s-a constat o creştere a indicelui de vizibilitate al inspectoratului, în special ca urmare a încadrării funcţiei de ofiţer cu probleme de informare şi relaţii publice. Din totalul trimiterilor, 913 au fost neutre, 88 au fost polarizate pozitiv şi 24 negativ.

Pe parcursul anului 2014 inspectoratul a organizat 3 conferinţe de presă şi a transmis 293 de comunicate de presă şi buletine informative.

10. Concursuri profesionale şi activitate sportivă

În anul supus evaluării, lotul unităţii, coordonat de col. Pîrvu Ionel şi condus de lt.col. Gavrilescu Dumitru, s-a calificat la Etapa a IV-a, finală, a Concursurilor serviciilor profesioniste pentru situaţii de urgenţă la care am obţinut locul I la proba „Realizarea dispozitivului de intervenţie la motopompă” şi locul X în clasamentul general.

Echipajele unităţii de prim-ajutor calificat şi de descarcerare, care ne-au reprezentat la Competiţia de descarcerare şi acordare a primului-ajutor calificat, au obţinut locul I la faza pe zonă, atât la proba „traumă”, cât şi la „ descarcerare” şi s-au calificat la etapa naţională unde au obţinut locul V la „traumă” şi locul VI la „descarcerare”.

În anul 2014 au fost planificate şi s-au desfăşurat competiţii sportive, cu etape pe unitate, zonă, I.G.S.U. şi minister, la care am obţinut rezultate bune. Cele mai importante sunt:

Atletism, Etapa pe Ministerul Afacerilor Interne:

  • plt. Asmarandei Sebastian – locul I la „aruncarea greutăţii”;

  • sg.maj. Mardare Bogdan – locul I la „viteză 100 m”;

  • plt. Vodă Elena Maria – locul II la „viteză 60 m”.

Atletism, Etapa pe Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă:

  • plt. Asmarandei Sebastian – locul I la „aruncarea greutăţii”;

  • plt. Vodă Elena Maria – locul I la „viteză 60 m”;

  • sg.maj. Mardare Bogdan – locul II la „viteză 100 m”;

– locul II la „rezistenţă 1500 m”;

  • plt. Stârlichi Ancuţa – locul III la „săritura în lungime”;

  • plt. Danţiş Marian – locul II la „rezistenţă 6000 m”;

– locul III la „rezistenţă 1500 m”.

Volei, Etapa finală pe Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă: locul II.

11. Actul managerial. Cooperarea.

Comanda inspectoratului a adoptat un stil de conducere democrat-consultativ cu două obiective majore: prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă şi crearea unui climat optim de muncă în cadrul inspectoratului.

S-a acordat o atenţie sporită echilibrului organizaţional, controlului intern/managerial dar şi motivării personalului, realizării unui optim bazat pe motivarea intrinsecă a personalului şi, la nevoie, pe cea extrinsecă negativă.

Pe timpul misiunilor, dar şi al activităţilor de pregătire, ne-am bucurat de sprijinul Instituţiei Prefectului, Consiliului Judeţean Neamţ, al primarilor din judeţ şi în mod special al celor din municipiile Piatra Neamţ şi Roman, din oraşul Târgu Neamţ şi comuna Poiana Teiului – acolo unde avem dislocate subunităţile de intervenţie -, al jandarmilor şi poliţiştilor nemţeni, al colegilor din Ministerul Apărării, de la „Apele Române”, Serviciul de ambulanţă, Inspectoratul de Stat în construcţii, Direcţia de sănătate publică, Inspectoratul şcolar, Romsilva, S.T.S., Biroului „112” Neamţ, precum şi din celelalte instituţii şi organizaţii reprezentate în Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă sau cu care avem încheiate protocoale de colaborare pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă.

Se cuvine să mulţumim cu această ocazie şi tuturor sponsorilor care ne-au sprijinit în realizarea proiectelor instituţionale.

CONCLUZIE

Prin activitatea desfăşurată în anul 2014, apreciem că Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Petrodava” al judeţului Neamţ şi-a îndeplinit misiunea de asigurare a protecţiei vieţii şi a bunurilor concetăţenilor noştri faţă de acţiunea distructivă a focului, apei, altor dezastre sau a muniţiilor rămase neexplodate din timpul războiului, cu încadrarea riguroasă în bugetul alocat.

INSPECTOR ŞEF

Col.

NIŢICĂ IOAN

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate