Proiectul semafoarelor din Piatra-Neamț, strict secret. Motivul pentru care nu vă putem informa corect pe această temă

1

După cum bine se știe, de ceva vreme s-a început montarea unor stâlpi prin tot municipiul Piatra-Neamț, cu semafoare. Fie că vorbim de intersecții sau de treceri pentru pietoni, despre aceste semafoare se știe, la modul general, că fac parte dintr-un proiect de management al traficului. Din păcate, toate aceste modificări apărute în oraș au fost extrem de sumar explicate de municipalitate, iar cetățenii au o mulțime de întrebări și de nedumeriri, mai ales că vorbim de semafoare care sunt dublate, în prezent, și de sensuri giratorii.

În acest sens, am dorit să obținem o serie de clarificări de la Primăria Piatra-Neamț cu privire la modul în care aceste semafoare vor modifica traficul din oraș și am solicitat inclusiv proiectul tehnic, schița, cum doriți să îi spuneți, pentru a vedea cum și unde sunt instalate aceste semafoare. Este greu de crezut că cineva, de la sine putere, montează stâlpi și semafoare prin oraș la voia întâmplării.

Trebuie să existe un proiect. Nu l-am identificat nicăieri pe site-ul primăriei. Singurul document pe care l-am găsit cu greu și pentru care a fost necesară instalarea unui alt program pentru a putea deschide fișierul cu extensia .p7s este un studiu de fezabilitate care apare pe pagina licitației, pe SEAP. Îl publicăm mai jos.

Din păcate, nivelul de comunicare al Primăriei lasă foarte mult de dorit și pe această cale ne cerem scuze pentru faptul că ne este aproape imposibil să vă informăm corect și într-un termen rezonabil cu privire la această problemă importantă a orașului care interesează pe toată lumea, pietoni și șoferi deopotrivă.

În luna iulie am trimis această cerere către primărie:

Mai mulți cetățeni ne-au trimis sesizări și au generat o dezbatere publică, în special pe rețelele de socializare, cu privire la modul în care se implementează sistemul de management al traficului în municipiul Piatra-Neamț.

Există treceri pentru pietoni cu 13 15 semafoare montate, există zone unde stâlpii pentru semafoare sunt montați la distanțe foarte scurte unii de ceilalți, pe Calea Romanului există semafoare montate în rampă, iar unii stâlpi au ajuns să afecteze circulația pietonală, îngustând foarte mult trotuarele și făcând imposibilă deplasarea persoanelor cu dizabilități, spre exemplu.
Toate aceste dezbateri, critici și nemulțumiri derivă din faptul că modul în care se implementează acest sistem de management al traficului este o necunoscută.

Nu am identificat nicăieri, în spațiul public, planul tehnic de montare a acestor stâlpi și nici argumentele care stau la baza desființării unor sensuri giratorii sau oportunitatea de a monta, de exemplu, 13 15 semafoare la o singură trecere pentru pietoni.
În acest sens, vă solicităm să ne puneți la dispoziție o copie a planului tehnic pe baza căruia se implementează sistemul de management al traficului pentru a putea compara situația din teren cu ce scrie în aceste documente.

Mai jos, vă prezentăm câteva studii de caz.

Avem, de exemplu, o trecere pentru pietoni cu 15 semafoare.

De asemenea, o altă problemă apărută în spațiul public a fost legată de un stâlp montat în intersecția din zona Bisericii noi din Precista care a blocat efectiv trotuarul. După întreg scandalul public și nemulțumirile cetățenilor, stâlpul a fost ulterior montat pe marginea trotuarului.

Pentru a vedea care era propunerea inițială, identificată de noi în studiul de fezabilitate, în acel punct nu ar fi trebuit să existe un semafor sau stâlp pentru camere. Semafoarele trebuiau montate doar la trecerile pentru pietoni, nu și în intersecție.

Ceva s-a întâmplat între timp și o persoană sau mai multe au decis că e o idee bună montarea stâlpului în mijlocul unui trotuar intens circulat și foarte îngust.

Între timp, situația stâlpului s-a modificat și imagini recente arată astfel:

Răspunsul cererii noastre către primărie a venit după aproape 30 de zile, fără atașamente sau copii după proiect, și sună astfel:

Sistemul inteligent de management adaptiv al traficului are incluse o serie de funcționalități care să
conducă la asigurarea unei bune funcționări a sistemului rutier de transport, și anume:

  • Asigurarea priorității pentru vehiculele de transport public la trecerea prin locațiile semaforizate,
    funcție care, corelată cu asigurarea unei benzi dedicate pentru aceste vehicule va asigura o viteză de
    deplasare sporită, precum și respectarea programului de circulație pentru transportul public, ceea ce va conduce la creșterea atractivității acestui mod de transport;
  • Menținerea fluenței circulației pentru traficul general, prin colectarea permanentă de date referitoare
    la numărul de vehicule care circulă în zona controlată de sistem și reglarea în timp real a duratelor ciclului de semaforizare, astfel încât să se asigure un număr cât mai mic de opriri;
  • Monitorizarea locațiilor semaforizate prin camere de supraveghere;
  • Monitorizarea respectării reglementărilor de circulație pe benzile dedicate;
  • Detectarea trecerii pe culoarea roșie a semaforului și verificarea respectării vitezei legale de
    circulație.

Pentru asigurarea funcționării optime a sistemului de management al traficului, este necesară
existența unui control adaptiv în toate intersecțiile importante de pe axele/ coridoarele rutiere acoperite de sistem, de aici rezultând necesitatea desființării anumitor sensuri giratorii.

Din același motiv este necesar controlul trecerilor de pietoni dintre intersecțiile semaforizate, astfel
încât sistemul să poată calcula cu o predictibilitate suficientă corelarea semafoarelor din locațiile adiacente.

Trecerile de pietoni sunt prevăzute cu butoane de cerere pentru pietoni/ bicicliști, după caz, astfel încât
acestea să poată fi corelate cu diagramele de semaforizare din intersecțiile alăturate și să asigure o
perturbare cât mai mică a fluxului de vehicule, dar și o traversare în condiții de siguranță de către pietoni, în mod similar, pentru intersecțiile cu străzi laterale care prezintă un trafic redus, sistemul va asigura un timp de verde pentru ieșirea de pe străzile laterale doar în momentele în care sunt sesizate vehicule care vor să execute această mișcare.

Prin aceste funcționalități, fluxul de vehicule de pe directia principală va fi oprit în locațiile respective
doar dacă este sesizată o cerere din partea pietonilor sau a vehiculelor de pe străzile laterale.

Numărul de semafoare alocat pentru fiecare intersecție/ trecere de pietoni semaforizată este stabilit astfel
încât să fie respectate toate reglementările în vigoare privind traficul rutier, cât și pentru asigurarea
condițiilor de siguranță maxime pentru toți utilizatorii infrastructurii rutiere, inclusiv pentru pietoni și bicicliști.

Referitor la instalarea unor stâlpi necesari semaforizării corespunzătoare a unor intersecții, sunt în
analiză câteva soluții care să rezolve situațiile unde, din cauza trotuarelor foarte înguste, circulația pietonală este afectată.”

Vă rugăm să ne scrieți în comentarii dacă mesajul primăriei răspunde întrebărilor dumneavoastră și dacă sunteți de părere că modul în care autoritățile comunică în spațiul public pe această temă este unul responsabil, profesionist și pe înțelesul oamenilor care plătesc taxe, impozite și salariile acestor angajați.

Click aici pentru proiectul de semaforizare SF în format PDF.

SF-Implementare-sistem-management-inteligent-al-traficului-in-municipiul-Piatra-Neamt

telegram ziar piatra neamt
Citește și
1 Comentariu
  1. Dragos spune

    Sa nu uitam de stalpul montaj PE STRADA la giratoriul de la scoala nr. 4, cum mergi spre str. Independentei. L-am dat jos repede ca si-au dat seama ce tampenie mare au facut.

    Dar sa nu uitam principalul motiv de ce sunt atat de multe semafoare de nici la startul unui Grand Prix de Formula 1 nu vezi asa ceva. Sunt DOUA firme care administreaza semafoarele. Firma actuala, ce binecunoscuta cu sediul pe la 1 mai prin zona. Si firma noua, proaspat activata. Ca na, pentru ca vrem si putem.

    Pacat ca aceasta administratie locala nu are nicio treaba cu cetatenii care i-au votat sau NU, cei care zi de zi merg prin gropi si santuri. Si ei sunt principala sursa de mult fie ei angajati sau antreprenori.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate