Primarul Andrei Carabelea este un fan al „orașului de 10 minute” despre care a citit într-o carte

10

Într-o emisiune difuzată joi, 4 mai, (click aici pentru video), primarul Andrei Carabelea, în calitate de invitat, a vorbit despre „orașul de 10 minute”. Subiectul ne-a atras atenția deoarece până acum se discuta în Europa și România de vestitul concept de „oraș de 15 minute” sau, așa cum apare în proiectul de lege din Parlament „orașul de 20 de minute”. Despre acest proiect de lege și acest concept am scris mai multe aici – click.

Andrei Carabelea se declară un susținător al conceptului de „oraș de 10 minute”, afirmând că l-a promovat în calitate de „ecologist”, dar și ca „om cu aspirații administrative” înainte de a deveni primar.

„Orașul de 10 minute este efortul administrativ-social de a asigura în perimetrul de 10 minute acces la un loc de agrement, un loc de joacă pentru copii, un cinema, un supermarket. (…) Nu e ca o obligație pentru dumneavoastră ca cetățean. Nu enclavizăm comunitățile, nu punem granițe, nu i se pune nimănui un stop. E reducerea la extrem a unei teorii care este din punctul meu de vedere foarte benefică. (…) Orașul de 10 minute, așa cum am citit într-o carte a unuia dintre cei mai cunoscuți arhitecți și specialiști în dezvoltare urbană, este un oraș în care totul este creat pentru oameni. Spațiile sunt făcute în așa fel încât să fie utile oamenilor, nu mașinilor.”, a declarat Andrei Carabelea.

Primarul a dat exemplu orașului Amsterdam care e considerat, din punctul domniei sale de vedere, un etalon în ceea ce privește organizarea urbană, cu spații verzi, zone pietonale și piste pentru biciclete.

În cărți, pe hârtie, în dezbateri, sună foarte bine această revitalizare, ca să-i spunem așa, a actualelor cartiere din orașe. Temerile populației rezidă, însă, în precedente bine cunoscute în care o mână de oameni au luat decizii în numele tuturor. Impunerea cu forța a acestor concepte sub pretextul că niște filosofi, niște arhitecți și niște orașe cu alt climat decât al României dețin adevărul absolut deranjează din punct de vedere democratic. Deși primarul Andrei Carabelea vorbește de extremism când unii oameni spun că acest concept va impune o supraveghere a populației și o limitare a libertății de circulație cu mașinile personale, realitatea este că deja se întâmplă acest lucru și nu e nicio teorie a conspirației.

În Oxfordshire, UK, autoritățile locale vorbesc deschis despre faptul că cei care vor circula cu mașinile în zone neautorizate vor fi amendați. E adevărat că nu se pun bariere fizice, în schimb se creează filtre în trafic prin camere de supraveghere:

Filtrele de trafic nu sunt bariere fizice de niciun fel și nu vor fi închideri fizice de drumuri. Sunt pur și simplu camere de trafic care pot citi plăcuțele de înmatriculare.

Dacă un vehicul trece prin filtru în anumite momente ale zilei, camera va citi plăcuța de înmatriculare și (dacă nu ai scutire sau permis de rezident) vei primi o amendă la poștă.

Autobuzele și taxiurile vor putea trece liber prin filtrele de trafic în orice moment, oamenii se pot plimba sau cu bicicleta prin ele în orice moment și vor exista scutiri și permise pentru deținătorii de insigne albastre, serviciile de urgență, lucrătorii din domeniul sănătății (…). Persoanele care primesc frecvent tratamente spitalicești vor fi, de asemenea, eligibile să conducă prin filtre.

Locuitorii din Oxford (și rezidenții din unele sate din jur) vor putea solicita un permis de a conduce prin filtre până la 100 de zile pe an. Locuitorii care locuiesc în restul orașului Oxfordshire vor putea solicita un permis pentru a conduce prin filtru până la 25 de zile pe an.

Filtrele de trafic funcționează exact în același mod ca camerele de trafic existente în High Street și sunt utilizate pe scară largă în orașele din Marea Britanie pentru a gestiona congestionarea și a sprijini transportul public.

Rezidenții vor putea în continuare să conducă în orice parte a orașului în orice moment – ​​dar în viitor, în anumite momente ale zilei, este posibil să fie nevoie să parcurgeți o altă rută (de exemplu, folosind șoseaua de centură) dacă doriți să călătoriți cu mașina.

*extras din comunicatul de presă al Consiliului Județean Oxfordshire și al Consiliului Orașului Oxford din decembrie 2022 – întregul text poate fi citit aici – click (sursă oficială)

Culoarele de mobilitate urbană din Piatra-Neamț sunt un prim pas spre implementarea acestui concept de „oraș de 10 minute”, cum îi spune primarul Andrei Carabelea și, având în vedere că pe aceste rute din oraș se montează o mulțime de camere de supraveghere care pot citi plăcuțele de înmatriculare să nu ne mirăm dacă în viitor vom avea și noi filtre în trafic „ca afară” și ne vom trezi cu amendă în poștă pentru că am mers cu mașina în afara perimetrului alocat pe care primarul insistă să îl reducă de la 20 de minute la 10 minute.

Nu știm cine este mai extremist: cei care își exercită dreptul la liberă exprimare și își pun întrebări sau cei care iau un concept pe nemestecate și îl bagă cu forța pe gâtul populației.

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
10 Comentarii
  1. Stan Corneliu spune

    Mențiunea din start a cenzurii/ moderare este o reacție ce vă caracterizează suficiența culturală și denotă copierea cu ,,aplecare” către agresivitatea interstițială specifică atavismului dinozaurilor moderni de meserie politicianiști incapabili să facă o lectură inteligentă unui text redactat în termeni ,,aproape academici”(a se citi, cu ironie)… doar…,,mediasluj” !

  2. E. Vasilescu spune

    Rezultatul, intermediar, sau final, al introducerii fortate a ceea ce a citit acest domn, la nivelul orasului Piatra Neamt te determina la o urare mai putin crestineasca: sa (nu) aiba nevoie de ambulanta/smurd/pompieri, care sa (nu) ajunga la el in minutele pe care le propovaduieste.

  3. Tei spune

    Sa.i amintească cineva domnului primar ca orașul Piatra Neamț nu e ograda lui sa o modifice după bunul plac! El este doar unul din cei peste 70000 locuitori deci…părerea lui nu prea contează. Are o funcție pentru f scurt timp!

  4. MT spune

    Conceptul se numeste oras de 15 minute, vedeti si ultimul podcast on the record ca sa intelegeti mai bine subiectul inainte de a scrie articole. E evident ca jurnalistii de acolo inteleg mai bine despre ce e vorba decat dvs, care ati scris acest articol. Ura vinde nu?

    1. I. R. spune

      ADMIN: Dacă aţi şti de câte ori am auzit ca ştiu alţii mai bine ca apoi timpul să dovedească ca aveam dreptate…
      Asta nu înseamnă că suntem depozitarii adevărului absolut ci doar că … am documentat şi asta a fost concluzia şi opinia noastră…

    2. Ioan spune

      Încep să regret că m-am mutat in acest oraș ca să -mi petrec bătrânețile! Au ajuns în fruntea orașului niște indivizii care ne batjocoresc!

  5. Stel spune

    Poluarea va creste puternic. Daca inainte de culoarele de mobilitate faceai cu masina 10 minute, acum faci vreo 50 . Si taxiul te costa de 3 ori mai mult, pentru ca in loc de 10 minute merge peste 50 minute. Vor fi noxe de 5 – 10 ori mai multe. Dar primarul e din alt oras, nu-l intereseaza Piatra Neamt.

  6. Marius spune

    Si altii au citit carti dar nu au venit sa faca experimente pe banii si viata oamenilor. Compara Amsterdam cu Piatra Neamt? Pai acolo cu o electrica ajungi la un aeroport si pleci unde vrei. Aici am autonomie pana la Bucuresti? Ca nu se zboara de oriunde in orice locatie. Daca am un parinte invalid in capatul celalalt de oras si trebuie sa ajung de 2 sau 3 ori pe zi la el cu ce ma ajuta orasul lui de 10minute? Tinand cont de conditiile meteo din regiune cam de cate ori poti sa mergi pe bicicleta in oras? Sa mai schimbe bibliografia si sa mai coboare prin oras si sa numere biciclistii peste 18ani si posesorii de masini electrice, probabil vor fi singurii lui alegatori anul viitor. Desi il consideram o solutie de vot pt mine, apreciez intentia si desfasurarea de forte din oras in ceea ce priveste lucrarile de infrastructura (desi e un oarecare disconfort la ora asta), la viitoarele alegeri are un mare NU de la mine . Imi pare rau, stiu ca sunt si adepti ai conceptiei dumnealui dar nu toata lumea are resursele de a fi ecologist asa cum citesc unii prin carti. In lipsa unui loc de munca probabil as avea timp sa strabat orasul de 10 minute cu cate o paine sub brat facandu mi cumparaturile cu multe plimbari zilnice dar acum alerg dintr o parte in alta ca sa pot trai eu, familia mea si sa mai dau si la stat ce trebuie sa dau.

    1. Stan Corneliu spune

      În ,,zorii democrației” fulgerului cu brațul energic aruncat spre orizontul estic (astăzi devenit un cârcel perpetuu victorios), în ghetourile Varșovie, urmașilor biblicului Solomon, li se asigura un anumit ,,confort”… din nefericire, evenimente ulterioare absolut imprevizibile au determinat o regretabilă ,,vaporizare” a unui număr neprecizat dintre aceștia la o destinație superioară numită Iahve.
      Mă tem- revenind la batalul nostru – că la zămislirea noului concept inspirat de acele uitate (vai?!) metode eficiente de reziliere/eugenie dactilograful IA, vă omite cifra UNU (amănunt nesemnificativ) și iată minune mondiaistă, vom avea ,,orașul de O minute”. Închiși în incertele/vremelnice proprietăți de drept, privim prin ferestrele sigilate cu grijă ,,noaptea ca… politicienii” cum trec alene păsările călătoare – singurele fără limite -spre alte mări, continent, țări, orașe, infinituri nenumerotate=e.t.c.
      Povestea zice că pri(marele)micul kara belea, descendent al celor care instaurau RPR și-i călăuzeau pași către RSR aleși cu examene și doctorate dintre cei făra dor de muncă, ciorditori fruntași, alogeni cu stea răsăritenă în frunte (5-6 colțuri), au alunecat în u e căzâd cu evlavie în întrega ,,bogăție” umplându-ne și pe noi de calitățile lor genetice inegalabile pentru un om care muncește cinstit chiar și numai la… ,,șaibă”.
      Noi, gânditori și tăcuți vom aștepta (…până la caliendele broxxelesze…)¿resemnați? lingurița zilnică de promisiuni deșarte, de-am fost cuminți desene animate ,,cum să respirăm cel mult o data pe an”, iar pentru premianți, doza letala pentru ceaiul de adio… atenție la picătura de apă alocată semestrial cu generozitate și pentru necesitățile personale
      încetarea unilaterală a contractului cu guvernul intregelaftic .
      Celui care a citit doar o singură carte (parțial recenzia critică de pe supracoperta spate) în viața-i mizerabilă de nulitate spirituală, după alegeri 0 timp să dispari în neantul oceanului nulităților neoguvernamentale.
      nooua ordine mondiala :
      -cei puțini cu josnice ascunse frustrări decizionali asupra majorități cu drepturile bagatelizate singura bombă cu … neuroni la ultima secundă.

    2. s spune

      asta nu e ecologie,cand tai castani,tei,pomi fructiferi,nuci si alti copaci,pe motiv ca le cad fructele si fac mizerie,ca le cad frunzele,ca sunt prea la stanga sau prea la dreapta,prea la marginea drumului sau prea pe spatiul verde,ciopartesti copacii pana se usuca,in fiecare an,ca sa ai motive sa plantezi altii,adica niste bani care puteau fi folositi pt altceva,dar tb sa intre in anumite buzunare,plus multe alte lucruri,asta cu ecologia e doar praf in ochii celor care nu vad sau nu vor sa vada realitatea

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate