O problemă grea pentru părinți – telefonul mobil și copilul mic

1

Utilizarea de către copii a mijloacelor mobile și interactive a crescut rapid în ultimii ani. Estimările recente arată că majoritatea părinților dețin telefoane smart pe care le oferă copiilor lor să se joace sau să vizioneze videoclipuri. Până la 75% dintre copiii mici au propriile lor tablete (în țările mai dezvoltate), iar sugarii se estimează că încep să manipuleze dispozitivele mobile în primul an de viață.

Analizele efectuate până acum converg, în mare parte, spre o singură idee: „utilizarea de rutină și frecventă a dispozitivelor mobile pare să fie asociată cu probleme de comportament în copilărie”. Aceasta a determinat inclusiv ca OMS să emită recomandări pe această temă. OMS precizează că telefoanele nu sunt indicate deloc copiilor de 0-2 ani, iar cei cu vârsta cuprinsă între 2 și 4 ani nu ar trebui să petreacă mai mult de o oră pe zi în fața unui ecran. Părinții ar trebui să acorde prioritate timpului de joacă creativ și neconectat la un ecran pentru sugari și copiii mici.

În primii ani de viață copilul își foloseste simțurile, spre exemplu pipăitul, pentru a cunoaște lumea din jur. Din acest motiv, pentru o dezvoltare normală sunt încurajate interacțiunile față în față cu părinții, stimularea cu diverse tipuri de jocuri și jucării, familiarizarea cu cărți colorate pe care le pot atinge, le pot răsfoi, le pot băga în gură etc. Mai mult, un moment important din copilărie este dezvoltarea limbajului.

Din lipsă de timp și din încercarea de a calma un copil stresat, părintele preferă să îi înmâneze acestuia un telefon pe care să ruleze un joc pe ecran sau un filmuleț timp de câteva ore, având astfel „liniște” în casă. Nimic mai greșit. Copilăria timpurie trebuie să fie un bun prilej pentru copil să învețe singur metode de autocalmare și gestionarea emoțiilor fără stimuli de tip dispozitive electronice. Și e firesc. Un copil care petrece ore în șir pe un telefon, crede că ceea ce vede pe ecran este de fapt lumea reală, iar în momentul în care interacționează cu o persoană, cu mai multe persoane sau cu o situație devine frustrat, cu probleme de comportament și adaptare socială, deorece lumea lui din telefon nu este aceeași cu lumea din jurul său, nu este la fel de colorată, la fel de dinamică, la fel de veselă și nici la fel de ușoară. Și de aici până la predispoziții depresive, anxioase sau agresive nu e decât un pas.

Un studiu științific publicat în 2020 a demonstrat că în cazul copiilor mici (3-5 ani) care dețin propriile lor smartphone-uri sau tablete, aproximativ 15% dintre copii petrec o medie de cel puțin 4 ore pe zi (enorm) pe aplicații precum YouTube și YouTube Kids, urmate de browsere, camera foto și galeria de fotografii și servicii de streaming video, cum ar fi Netflix. Aceste aplicații care folosesc, de multe ori, limba engleză sunt o adevărată problemă pentru copiii români care abia învață să vorbească. Expunerea frecventă la o altă limbă îi face să combine cuvinte sau să aibă probleme de exprimare coerentă și inteligibilă în română.

Un alt studiu publicat în ScienceDirect analizează modul în care dependența copiilor de telefoanele smart influențează negativ comportamentul acestora și inteligența lor emoțională. Cel mai mare impact se observă la copiii cu vârste între unu și șase ani, iar acest lucru este direct proporțional cu timpul petrecut de părinți pe telefon. Concluzia este aceea că autoevaluarea părinților cu privire la dependența lor de telefon poate controla modul în care copiii lor nu mai ajung să fie influențați negativ, la rândul lor, de acest obicei.

Alte studii arată un impact negativ profund și la nivelul adolescenților. Depedența de telefoane are un impact negativ asupra stimei de sine, nivelului de performanță și asupra sănătății mintale. Tot ceea ce face telefonul este să crească nivelul de stress. Din punct de vedere psihologic, este necesar ca acești copii să aibă activități care să prevină această formă de dependență pentru a crește nivelul de incredere în sine, pentru a-i elibera de stress și pentru a avea o sănătate mintală optimă. Din păcate, școala online a avut în acești ultimi doi ani din pandemie un efect devastator asupra copiilor și tinerilor.

Tehnologia este extraordinară și poate fi un bun instrument de educație. Însă în toate trebuie să fie un echilibru. Primii ani din viață sunt extrem de importanți pentru viitorul adult. O copilărie în care copilul este expus lumii reale, este obișnuit cu diverși stimuli externi, cu diverse acțiuni, cu diverse situații îl va ajuta să se adapteze mult mai ușor pe măsură ce se maturizează. Pe de altă parte, o copilărie petrecută în fața unui ecran va limita orizontul afectiv și intelectual al copilului și îi va aduce mari deservicii în adolescență, în special în interacțiunea cu alte persoane, cu propriii părinți și chiar cu sine însuși.

O copilărie fără telefon poate fi mult mai dificilă pentru părinte, însă pe copil îl va ajuta să descopere lumea din jurul său într-un mod sănătos și să rezolve creativ și intuitiv situațiile cu care se confruntă. Pe telefon nu înveți cum să te dai în scrânciob, cum să te dai pe tobogan, cum să faci castele din nisip, nici cum să înoți, să te joci cu mingea, să răsfoiești o carte, să ții un creion colorat în mână, nu te învață nici ce înseamnă „buba” și cum să te ferești să îți julești un genunchi, nu îți dă experiența călcatului prin bălți și mânjirii cu noroi, nici gustul de bulgări de zăpadă primiți în față de la colegii de joacă, deoarece viața pe telefon e o viață sigură, predictibilă, lipsită de pericole. E o bulă sterilă care nu va produce un copil curajos și sigur pe el, ci un copil pe care unde îl așezi, acolo stă, iar dacă îl scoți din zona de confort face o criză de isterie. Evident, ciclul vicios continuă prin calmarea lui cu.. ghiciți ce… un joc pe telefon.

Pe lângă problemele psihologice determinate de folosirea excesivă a telefonului de către copiii mici apar și probleme medicale care de multe ori nu mai pot fi corectate. Cele mai des întâlnite sunt deficiențele de vedere datorită expunerii îndelungate a ochilor la luminozitatea ecranului telefonului și cea mai gravă – datorată faptului că micuțul se află în perioada de creștere – este deformarea coloanei vertebrale datorată posturii gâtului în timpul folosirii telefonului mobil.

O dată ce copilul se obișnuiește cu telefonul mobil și petrece ore întregi vizionând clipuri sau jucându-se pe el devine foarte greu pentru părinți să impună restricții micuțului, majoritatea copiilor făcând adevărate crize de nervi la interzicerea accesului la telefonul mobil.

Pentru părinții care au scăpat lucrurile de sub control și nu vor sau nu își permit să meargă cu micuții la un psiholog le recomandăm să elimine folosirea în casă a telefoanelor smart și să folosească de față cu copiii telefoane clasice cu butoane. Tehnic e simplu de făcut acest lucru. Se cumpără un telefon cu butoane și se redirecționează apelurile de pe smartphone spre telefonul cu butoane. Astfel, o dată ce ai închis telefonul smart toate apelurile sunt redirecționate către cel cu butoane.

Această combinație smartphone – copil este una foarte periculoasă dacă este scăpată de sub control și poate afecta negativ toată viața unui copil.

1 Comentariu
  1. Min spune

    Era o vorba : orice copil merita un parinte dar nu orice parinte merita un copil. Multi uita ca e de datoria lor sa aiba grija ca cel mic sa devins un adult increzator, bun,corect, responsabil. Sa isi lase telefonul smart cu facebook si whatsapp si sa foloseasca butoane?? Lesina mamele prin casa,ce vorbiti… Culmea e ca toti pretind ca vor ce e mai bun pentru copilul lor,dar putini isi dau seama ca timpul si atentia unui parinte sunt extrem de importante pentru un copilas.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate