Multe publicații serioase își declară public simpatiile sau antipatiile politice

De ani de zile, publicațiile din multe țări cu democrații consolidate își declară clar susținerea unui candidat sau a unui partid în campanie electorală.

Acest obicei este văzut ca un gest de transparență și corectitudine față de cititori. Chiar și cele mai conservatoare publicații, cum ar fi ”USA Today”, care spuneau că vor fi imparțiale până la închidere au aderat la acest concept. În cazul dat ca exemplu, USA Today s-a poziționat contra lui Trump după ce alte 8 publicații naționale din SUA au transmis cititorilor că îşi schimbă opţiunea pentru scrutinul electoral.

„Anul acesta, alegerea nu este între doi candidaţi capabili ai marilor partide care au diferenţe ideologice semnificative. Anul acesta, unul dintre candidaţi – cel nominalizat de Partidul Republican, Donald Trump – este, prin consens unanim al Consiliului Editorial, nepotrivit pentru preşedinţie”, a transmis oficial echipa de conducere a USA Today, una dintre cele mai mari publicații din lume.

Din păcate, în România, prea puține publicații și prea puțini jurnaliști aleg să își exprime onest, deschis și categoric direcțiile doctrinare. Majoritatea aleg să își mintă cititorii, spunând că sunt imparțiale, în timp ce pe la spate fac contracte sau înțelegeri cu diverse partide politice pentru a le susține în campaniile electorale.

Noi am fost de multe ori acuzați că ne poziționăm, adică ne comportăm exact cum am văzut că se comportă o parte dintre cele mai mari publicații din lume, motiv pentru care am ținut să menționăm că modul în care ne poziționăm ca publicație l-am învățat de la cele mai bune și mari publicații din lume. Dacă unele dintre cele mai mari publicații au considerat că este corect și în interesul cititorilor să își declare public susținerea sau poziționarea contra unor candidați sau partide, nu reinventăm noi roata, ci doar învățăm de la cei mai buni.

Așadar, dragi cititori, noi, cei care facem presă, suntem oameni la fel ca și voi și nu putem să spunem că atunci când scriem de politică și intrăm în contact cu ce fac bun sau rău politicienii nu ne formăm simpatii sau antipatii. Nu asta e problema reală a presei din România. Problema reală sunt acei jurnaliști sau acele publicații care chiar nu au simpatii și antipatii și cărora chiar nu le pasă dacă vă va fi mai bine sau mai rău, ci funcționează strict comercial promovând orice nenorocit care plătește. Problema e nu când presa e de o parte sau alta, ci atunci când, pentru bani, presa vă prezintă un criminal, un violator, un hoț ca fiind un om bun sau când atacă un om bun pentru banii primiți de la un nemernic.

Iosub Robert

- Apreciază pagina -

2 Comentarii
  1. Laur Nicolae spune

    Care este simpatia politică a acestei publicații sau a autorului acestor articole?

    ADMIN: Din păcate… nu este deoarece nu vedem diferente prea mari intre partide… toate sunt niste pepiniere de incompetenti. Avem simpatii, daca se poate spune asa, față de politicienii care fac ceva pentru comunitatea din care facem parte… susținem pe cei care nu fac doar pentru ei ci și pentru oameni. Din păcate partide nu poți susține pentru că nu ai cu cine. Acum alegem răul cel mai mic.

  2. Alin Pop spune

    Și totuși…este atât de greu să se relateze evenimentele așa cum sunt ele, obiectiv? Fără interpretări și reinterpretări, exprimări de opinii și „direcțiile doctrinare”. Recomand aplecarea gândirii asupra acestui document și definiții (compuse în consens de o multitudine de jurnaliști respectabili și oameni din domeniu, nu de neavizați):

    http://www.ascrie.org/2009/10/24/definitii-jurnalist-massmedia/

    Se pare că ceea ce domină este relatarea obiectivă, nu exprimarea simpatiilor politice, care nu fac altceva decât să INFLUENȚEZE (și de aici să MANIPULEZE), nu să INFORMEZE. Este o diferență profundă între cele două verbe. Aș aprecia aprecia dacă acest comentariu nu va fi „omis” de redactor și neaprobat spre publicare.

    ADMIN: Există mai multe moduri de exprimare jurnalistică. Unul ar fi ”jurnalismul de opinie” care reprezintă un element fundamental al jurnalismului …

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate