Interviu cu avocatul Adrian Bourceanu, președintele Autorităţii Teritoriale de Ordine Publică Neamț

4

bourceanuRecent, avocatul și consilierul județean PSD Adrian Bourceanu a fost reales președintele Autorităţii Teritoriale de Ordine Publică Neamț (ATOP). Cu această ocazie, am stat de vorbă cu domnul Adrian Bourceanu, care ne-a vorbit despre activitatea și scopul ATOP, dar în special despre proiectele desfășurate sub aspiciile acestei instituții.

Care este poziția ATOP vis-a-vis de reînființarea centrelor de reeducare a minorilor infractori?

Această chestiune trebuie abordată cu cea mai mare seriozitate și va face obiectul unor ședințe ATOP speciale, până când vom duce acest proiect la bun sfârșit. Suntem adepții înființării unor centre de reeducare, deoarece aceste infracțiuni săvârșite de către minorii care se află sub vârsta legală de răspundere penală au reprezentat infracțiunile cele mai dureroase din ultima perioadă din Piatra-Neamț și din județul Neamț. Au fost dureroase atât din punct de vedere al prejudiciilor, dar și din punct de vedere al gradului de pericol social, fiind vorba de tâlhării şi de furturi săvârșite cu o cruzime generată de conștiința pe care o au acești infractori minori că nu pot răspunde penal. Acum avem un nou cadru legislativ care ne permite luarea unor măsuri speciale pentru acești minori, măsuri prevăzute de lege, iar misiunea noastră, a ATOP-ului, este aceea de a interveni la toate structurile, cu competențele necesare, pentru ca acest proiect de înființare a unui centru de reeducare pentru minorii delicvenți să fie dus la bun sfârșit. 

Este posibil să vedem în viitorul apropiat un astfel de centru la Piatra-Neamț ?

Da, este posibil, deoarece avem o conducere a Consiliului Județean care agreează acest punct de vedere, avem consilieri județeni care își doresc înființarea unui astfel de centru și avem o structură a ATOP-ului formată din oameni cu specialități din toate domeniile,  care ne pot ajuta pentru ducerea la bun sfârșit acest proiect.

V-ați gândit la un sediu ?

Una dintre propunerile cele mai agreate ar fi la Centrul pentru Educație Incluzivă „Alexandru Roșca”, care este subordonat Consiliului Județean, însă nefiind o chestiune hotărâtă, cu titlu definitiv, este doar o ipoteză de lucru, una din cele multe pe care sperăm să le abordăm. 

Cum intenționați, la nivelul instituției, să reduceți această delicvență juvenilă ?

ATOP-ul ca structură subordonată Consiliului Județean, prin ea însăși, nu poate rezolva problema delicvenței juvenile, decât dacă există colaborarea și munca unor structuri care au o componență specializată și competențe specializate pe acest domeniu.

Noi nu vom face decât să tragem semnalele de alarmă tuturor structurilor cu competențe pe acest domeniu, vom chema la aceeași masă Instituția Prefectului, reprezentanții Direcției de Asistență Socială, conducerea executivă a Consiliului Județean, specialiști în domeniu și pe reprezentantul Inspectoratului Județean de Poliție, rolul nostru fiind de a găsi o soluție concretă.  ATOP-ul, prin vocea mea, va duce acest proiect la bun sfârșit, pentru că semnalele care s-au dat până acum sunt foarte bune. 

Au fost două probleme majore în rezolvarea infracționalității  juvenile: una a fost legată de legislație, care s-a rezolvat, și acum ar mai exista o problemă legată de infrastructură, de bugetare. Vorbim de fonduri importante care trebuie alocate pentru amenajarea spațiului în care vor fi puși acei minori, pentru hrana acestora, pentru educarea acestora, pentru specialiștii din cadrul acestui viitor centru de reeducare. Sunt probleme mai mult legate de infrastructură decât de chestiuni care ne depășesc. Sunt probleme care stau la îndemâna noastră și le putem rezolva.

Întrucât ATOP monitorizează activitatea poliției din Neamț, cum se situează performanța activității poliției în acest moment, comparativ cu media pe țară ?

V-aș putea răspunde printr-o altă întrebare: „Cum vă explicaţi că avem un șef de Poliție Județeană cu o vechime destul de rar întâlnită la nivelul șefilor de structuri județene din țară?”

Este clar că structura operativă a IPJ Neamț a rezolvat probleme care aveau rădăcini adânci în trecut, începând de la marea infracționalitate până la infracționalitatea măruntă. Acum ne confruntăm cu probleme care sunt percepute în mod direct de cetățeni. Tâlhăria are ca subiect pasiv al infracțiunii omul de pe stradă, femeile care sunt tâlhărite sau abuzate pe stradă. Lumea știe mai puțin de marea infracționalitate, de corupția care a făcut obiectul activităților operative ale IPJ-ului și care au fost duse la o finalizare legală, cu soluții de trimitere în judecată.

Din acest punct de vedere apreciez că Poliția Județeană Neamț a făcut pași importanți în direcția normalității și aici mă raportez la perioada ultimilor 7-8 ani, când marea infracționalitate era problema majoră a județului Neamț.

Acum avem o infracționalitate care se încadrează în parametrii statistici din țară, undeva sub jumătatea clasamentului, ceea ce, cred eu, este un bun semnal. Eu îndemn la o verificare a statisticii, care spune foarte multe lucruri. Rămâne să rezolvăm contactul direct dintre infractor și omul de pe stradă, pentru că sunt cele mai dureroase infracțiuni pentru cetățeni.

Care sunt principalele lipsuri cu care se confruntă instituțiile de siguranță și ordine publică din Neamț, lipsuri care le împiedică să își desfășoare activitatea în mod performant (combustibil, echipamente, cadrul legislativ etc.) ?

Problemele de logistică şi resursă umană au fost cele mai des invocate de către şefii structurilor cu atribuţii în ordinea şi liniştea publică. În mare parte, activitatea IPJ-ului a fost ajutată foarte mult de protocolul de colaborare pe care l-a avut cu Poliţiile Locale, în special cu Poliţia Locală Piatra-Neamţ, dar exemplele se pot extinde la nivelul întregului judeţ, pentru că  întodeauna s-a încercat formarea de echipaje mixte şi de suplinire a lipsei de resursă umană din cadrul Poliţiei Naţionale cu poliţişti locali.

În primul rând, legat de logistică problemele au fost iniţial puse în legătură cu lipsa mijloacelor auto, parţial această problemă a fost rezolvată, a rămas problema combustibililor, care este una actuală.  Combustibilul pentru poliţiştii care fac patrulă este una dureroasă, pentru că fără combustibil nu poţi să faci patrulă, nu poţi să faci activitate de poliţie rutieră, de prevenire a contravenţiilor şi infracţiunilor la regimul rutier, însă, în urma dialogului, am găsit înţelegere din partea autorităţilor administraţiei publice locale şi la Piatra-Neamţ, şi în zona rurală. Pe baza unor protocoale de colaborare primăriile respective, autorităţile publice locale respective au alocat o sumă de bani pentru motorină care să suplinească nevoile poliţiei.

Dacă doriţi, un merit al ATOP a fost organizarea acelor şedinţe comune cu reprezentanți ai primăriilor, reprezentanți ai polițiilor locale din cadrul acelor primării și alți factori, în urma cărora s-au hotărât alocarea și participarea administraţiei publice locale cu diverse  fonduri pentru înfăptuirea activității de combatere a infracționalității.

Tot prin intermediul ATOP s-au rezolvat anumite probleme și lipsuri de logistică pentru cei de la Antidrog. De asemenea, a existat o contribuție majoră a Consiliului Județean, prin ATOP, pentru finanțarea unui proiect de montare a 6 camere de luat vederi în zona Văleni, acolo unde infracționalitatea era foarte ridicată, au existat și probleme birocratice, pe care în bună măsură le-am rezolvat noi sau consilieri locali și județeni. La capitolul resursă umană am identificat pe zona Roman o problemă legată de un număr de jandarmi redus. Acolo, autoritățile publice din Roman erau nemulțumite că s-a desființat unitatea de jandarmi. Între timp, în urma discuțiilor, am găsit o soluție de compromis prin detașare, iar acum ”arma Jandarmerie” este prezentată pe zona de liniște publică și în Roman. Vom vedea dacă această soluție va fi una permanentă sau va avea doar caracter vremelnic. 

Care sunt principalele schimbări pozitive pe care această instituție le-a provocat în beneficiul locuitorilor județului Neamț și a siguranței acestora?

ATOP-ul este vocea populației civile și a locuitorilor județului Neamț în raport cu toate instituțiile care se ocupă de menținerea ordinii și liniștii publice și de combatere a fenomenului infracțional. Noi avem obligația să ne sesizăm sau să fim sesizați cu privire la fenomenele infracționale, să aducem aceste probleme în prim-plan, să facem o verificare dacă acestea au fost rezolvate sau în curs de rezolvare, să aducem toți factorii de răspundere la masa rotundă și să insistăm până se găsește o soluție. Instrumentul nostru este cel de evaluare a activității, din punct de vedere a normelor legale noi trebuie să facem un raport în care să verificăm dacă tot ceea ce înseamnă indici de performanță în activitatea de ordine publică și siguranță a integrității fizice și psihice a locuitorilor județului Neamț au fost îndepliniți.

4 Comentarii
  1. anca spune

    …imagineaza-ti ca exista insa nu te pazeste pe dumneata de la Piata pana acasa…intreprinde actiuni de prevenire, impreuna cu politia,jandarmeria, politia locala, actiuni de conduita civica , etc Sa nu fim rai..

    1. Unu din lumea cea mare spune

      Ce face??? Prevenire? Asta e cea mai proastă gluma pe care am auzit-o in ultimii 40 de ani…

    2. cosmin gafincu spune

      in inteligenta domniei tale , de o adincime specifica doar politrucilor si politistilor de neamt , nu realizezi semnificatia expresie „daca taceai , filosof ramaneai ” .
      chiar acesta este rolul ATOP , sa protejeze cetatenii , concret :
      -sa-l traca la raspundere pe tablan , atunci cand minte – sustinand ca acest oras este unul dintre cele mai sigure din europa ;
      – sa nu faca pe prostul , chiar daca este , sustinand ca delincventii se plimba prin oras fara stapan , adica nu sunt coordonati , nu le colecteaza nimeni vweniturile , etc.;
      – sa nu minta ca nu are politisti , nu are pe strada , dar in sediu , la municipala , cam 3- 4 echipaje stau la bancuri , asta cand nu sunt pe la diferite locatii la consumat , in timpul serviciului .

      ma opresc aici , dar daca insisti putem continua , asta daca ne da voie domnul jurnalist .
      locuiesc in zona kaufland , unde politia sustine ca nu exista rromi , talhari , cersetori , distribuitori de droguri , prostituate , etc.
      cam glumeti , nu credeti ?

  2. konrad spune

    Bravo politicului,dupa vorbe,dar dupa fapte NIMIC !!!!
    Va spun in cunostinta de cauza:=Va lungiti fratilor fiinte !!!!Trebuie apucat tauru de coarne rapid nu cu lalaieli.Adica rezolvati-o odata ca nu stiti cat de periculosi sunt acesti cativa 10-20 minori potential infractori.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate