GRANIŢA DINTRE SACRU ŞI PROFAN A RĂMAS NESIGURĂ
“AD SANCTOS” – ÎNGROPAREA LÂNGĂ MORMINTELE MARTIRILOR
MISTERIOASELE MORMINTE SECUNDARE ŞI FUNCŢIILE LOR FUNERARE
MOTTO : “Căci, câtă vreme nu cunoaşte lucrul care este lapis(piatra), nu poate şti ce semnifică acest nume, lapis. Dar nimeni nu poate să înveţe ceva prin semne dacă nu e cunoscută semnificaţia semnelor”. (TOMA D’AQUINO-“DE MAGISTRO”; Disertaţii despre adevăr-Dezbaterea a XI-a)
“Martirii ne apără pe noi, cei care trăim în trupurile noastre, şi au grijă atunci când le părăsim. Aici, pe pământ ei ne împiedică să cădem în păcat, iar în lumea de dincolo ei ne protejează împotriva groaznicului Infern. Iată de ce strămoşii noştri au vegheat la apropierea dintre trupurile noastre şi osemintele martirilor”-Maxim din Torino
***
Funcţia funerară începe în interiorul bisericii, se extinde dincolo de zidurile sale şi continuă mai departe, cuprinzând întregul spaţiu ce constituia candva aşa numitul “PASSUS ECCLESIASTICI IN CIRCUITU ECCLESIAE”. Cuvântul biserică nu specifica numai cladirea ca atare ci şi tot acest spaţiu înconjurător. Anumite cutume lăsau să se înţeleagă prin “biserici parohiale”, clădirea, clopotniţa şi cimitirul.
Iniţial, morţii îngropaţi sau incineraţi erau consideraţi impuri : aşezaţi prea aproape, ei puteau să-i pângărească pe cei în viaţă. Sălaşul unora trebuia să fie separat de domeniul celorlalţi spre a se evita orice contact, în afara zilelor rezervate sacrificiilor aduse spiritelor benefice. Aceasta era o regulă absolută. Figura în codul de legi roman : “Nici un mort să nu fie înhumat sau incinerat în interiorul oraşului”. Măsura este reluată în CODUL LUI THEODOSIUS : ”Toate rămăşiţele pământeşti închise în urne sau în sarcofage, să fie scoase din ţărână şi duse în afara oraşului”. Sfântul Ioan Hrisostomul încă mai nutrea repulsia anticilor faţă de contactul cu morţii. El aminteşte într-o predică, obiceiul tradiţional: ”Veghează pentru ca nici un mormânt să nu fie ridicat în oraş. Dacă s-ar pune un cadavru acolo unde tu dormi şi mănânci, oare ce n-ai face ?” La început, creştinii erau înhumaţi în aceleaşi necropole ca şi păgânii, apoi alături de păgâni dar în cimitire separate, tot în afara oraşului.
Repulsia faţă de apropierea morţilor a cedat curând la vechii creştini, mai întâi în nordul Africii, apoi la Roma. De la aversiune la familiaritate s-a trecut prin credinţa în reînvierea trupurilor asociată cultului primilor martiri şi al mormintelor acestora. “Dezgheţul” s-a produs : mai întâi au fost ridicate aşa-numitele MARTYRYA sau MEMORIAE, pe locul mormintelor venerate în cimitirele EXTRA MUROS(din afara zidurilor cetăţii). Apoi s-a înălţat o bazilică alături sau în locul capelei. Nenumărate inscripţii din secolele VI-VIII(era creştină) repetă formule asemănatoare : “Care a meritat să fie asociat mormintelor sfinţilor, odihnindu-se în pace împreună cu martirii”, defunctul fiind aşezat “AD SANCTOS” , “INTER SANCTOS”. Unele inscripţii precizează că defunctul a fost aşezat “la picioarele Sfântului Martir” etc.
“AD SANCTOS” este un tip de înmormântare întâlnit si în Occidentul romano-catolic, iar înhumarea lângă mormintele sfinţilor şi martirilor asigura protecţia martirului atât pentru partea pieritoare a defunctului cât şi pentru întreaga sa fiinţă, în vederea trezirii la Judecata de Apoi. Sfântul şi martirul deveneau avocaţii şi protectorii celor îngropaţi în apropierea lor, pe lângă instanţele divine.
De jure era interzisă înhumarea în biserică, de facto, biserica devine un cimitir.
Clerul catedralei refuza să se lase văduvit, în profitul altei comunităţi, de un cadavru venerabil, de prestigiul şi avantajele ce aveau să revină bisericii. Trupul sfântului, intrat IN AMBITUS MURORUM, trebuia să atragă pelerinii. Azi, prezenţa moaştelor sfinţilor şi martirilor în incinta edificiului ecclesial răspunde aceloraşi solicitări străvechi, continuându-se, de fapt, tradiţia. Între timp au mai slăbit şi interdicţiile: în secolul al XIII-lea bisericile deveniseră adevărate necropole iar la sfârşitul Evului Mediu se admitea, pur şi simplu, dreptul de a cumpăra “locuri sigure şi onorabile pentru îngropăciune” în biserici. Începând cu secolele IV şi V(era creştină), bisericile din Africa romană au fost pavate cu morminte în mozaic, purtând un epitaf şi imaginea defunctului (în partea laterală a naosului). La Damous El Karita(Cartagena), lespezile mormintelor alcătuiesc pardoseala bisericii. În capitala Republicii Malta, La Valette, se află o catedrală cu hramul Sfântului Ioan Botezatorul, ridicată de cavalerii Ordinului de Malta, după planurile arhitectului-militar Girolamo Cassar. Pardoseala edificiului este compusă din pietrele de mormânt ale câtorva sute de călugari-cavaleri, fraţi ioaniţi, căzuţi la datorie pentru cauza creştină(vezi foto nr. 1).
Atât la Mânăstirea Slatina(judeţul Suceava), ctitorită de voievodul Alexandru Lăpuşneanu, cât şi la Mânăstirea Bistriţa(judeţul Neamţ), ctitorită de domnitorul Alexandru cel Bun, se poate observa câte o piatră sepulcrală, ambele inscripţionate şi incluse în câte un colţ exterior(contrafortul faţadei edificiului bisericesc). Spre deosebire de biserica de la Densuş, unde constructorul a folosit, “pietre romane scoase din ruinele Ulpiei Traiana Sarmizegetusa”(Vasile Drăguţ- “Dicţionar enciclopedic de artă medievală româneasca”-Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică-1976), deasupra intrării fiind aşezată piatra unui mormânt antic, la celelalte două biserici, pomenite mai sus(Bistriţa şi Slatina), pietrele de mormânt aparţin unor creştini, fapt probat de prezenţa crucii. Este evidentă vechimea pietrei tombale de la Mânăstirea Bistriţa(vezi foto nr. 5), datând, probabil, de pe la sfârşitul secolului al XIV-lea. Acolo, o mână tocmită de interese politice sau bisericeşti, a şters cu dalta, prin ciocănire(martelare), o parte a inscripţiei.
Text şi foto : MIHAIL-SORIN GAIDAU
subiectul este foarte frumos .scoate in evidenta „cotloanele ascunse ” ale sufletului .rabdarea este o virtute .
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
ADMIN : Comentariile care nu fac referire la articol ci la semnatarul acestuia le puteti face doar in rubrica http://ziarpiatraneamt.ro/sugestii-si-reclamatii/
sau direct autorului .