Fără tatuaje și piercinguri în Poliție. Se vrea modificarea statutului polițistului

0

O propunere legislativă pentru modificarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul polițistului a fost înregistrată la Senat pe 10 mai 2022, la inițiativa unor parlamentari PSD și PNL.

Inițiatorii au cerut procedură de urgență și în acest moment așteaptă avize de la Consiliul Economic și Social, de la Consiliul Legislativ și de la Guvern. Procesul legislativ poate fi urmărit aici – click.

În expunerea de motive se explică faptul că actul normativ actual „conține o serie de prevederi care sunt problematice în raport cu deficitul de resurse umane imens înregistrat la MAI, cu peste 150.000 de angajați. La acestea se mai adaugă și lipsa de predictibilitate cu privire la stabilitatea pe post a polițiștilor nou încadrați, precum și absența unor reglementări clare care să stabilească unitar, coerent și eficient modalitatea de accedere și evoluție profesională. Este imperios necesar să fie respectat principiul egalității de șanse, fiind nevoie să se pună semnul egal între angajații din sistemul de ordine publică și siguranță națională, cu expertiză dobândită în domeniul de aplicare prin vechimea în instituție și cei care acced în sistem, ulterior, pe diverse funcții de specialiști, care în acest moment sunt literalmente favorizați.”

Expunerea de motive mai discută de costurile de personal din MAI provocate de mutarea polițiștilor pe alte posturi, după ce s-a investit în pregătirea lor pentru o anumită specialitate.

De asemenea, se mai discută și despre faptul că un ofițer de poliție poate ocupa o funcție de conducere doar dacă are minim 3 ani vechime, fără a fi necesar ca acesta să fi parcurs anterior alte etape evolutive în carieră, fapt care favorizează sărirea unor trepte și etape profesionale din carieră și conduce la deprofesionalizarea instituției.

Se mai aduce în discuție și faptul că unii polițiști sunt repartizați departe de domiciliu. Parlamentarii arată că MAI cheltuiește aproximativ 8 milioane de euro anual pentru indemnizații de chirie și transport la și de la locul de muncă. În proiectul de modificare a statutului polițistului, senatorii PNL și PSD precizează că în perioada 2010-2013 aproximativ 51.300 de posturi au fost desființate, lucru care a generat probleme organizatorice deosebite în MAI.

Astfel, una dintre principalele modificări propuse ale legii 360/2002 este aceea că la concursuri și examene NU pot participa persoanele care au „tatuaje sau elemente ornamentale, permanente sau temporare, de orice natură, aplicate, inserate sau implantate pe/în corp, care să fie în zone precum: față, gât și mâini”. Actualul statut prevede la modul general că aceste elemente nu pot fi aplicate, inserate sau implantate pe/în corp, neacoperite de vestimentație atunci când persoana respectivă este îmbrăcată în ținuta de vară.

Nu știm cum ar putea respecta acest lucru „egalitatea de șanse” și nici nu se precizează ce se va întâmpla, retroactiv, cu cei cu tatuaje și piercinguri care sunt deja în sistem. De asemenea, nu este clar dacă persoanele cu găuri/cercei în urechi sunt vizate.

O altă modificare importantă propusă este ca polițiștilor să li se acorde anumite grade profesionale astfel:

  • Sub 5 ani – subinspector de poliție
  • Între 5 și 10 ani – inspector de poliție
  • Peste 10 ani – inspector principal de poliție
  • Peste 15 ani – subcomisar de poliție
  • Peste 20 de ani – comisar de poliție

De asemenea, cei care dobândesc statul de polițist prin reîncadrare, încadrare direct sau transfer, respective cei care finalizează cursurile de învățământ din cadrul Mai nu pot fi delegați, detașați, mutați sau transferați timp de 5 ani de la numirea în prima funcție, cu excepția reorganizării unității sau situațiilor excepționale.

Proiectul de lege mai prevede stabilirea unui Ghid unitar al carierei polițistului aprobat prin ordin de ministru.

NOTĂ: Proiectul de lege trebuie să treacă prin vot de Parlament, să fie promulgat de Președinte și publicat în Monitorul Oficial pentru a intra în vigoare.

Toate prevederile propuse în inițiativa legislativă pot fi citite mai jos:

expunerea de motive la iniţiativa legislativă expunerea de motive la iniţiativa legislativă
forma iniţiatorului forma iniţiatorului
adresa de înaintare a iniţiativei legislative pentru dezbatere adresa de înaintare a iniţiativei legislative pentru dezbatere

b295

telegram ziar piatra neamt
Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate