Controale OPC la florarii

0

In perioada 2.05 – 6.05.2011 au fost desfasurate actiuni de verificare a modului in care sunt respectate prevederile legale la operatorii economici care comercializeaza flori, plante de apartament si de gradina, ornamente florale si a altor materiale destinate intretinerii acestora. Actiunile de control s-au desfasurat la operatorii economici avand puncte de lucru in Piatra Neamt, Roman, Tirgu Neamt , Bicaz si Roznov. Au fost verificati 14 operatori , constatand abateri la toti. Dintre acestia 13 au fost vanzatori si 1 distribuitor.

Valoarea produselor controlate –23089 lei , iar valoarea produselor cu abateri –13373 lei.

A). Indiferent de provenienta florilor taiate sau in ghivece, indigene sau din alte tari europene, nu se ofera consumatorilor nici o informatie privind : identificarea – expeditorul/ ambalatorul, numele, prenumele si adresa sau marca de cod, natura produsului- genul, specia, soiul, varietatea, culoarea florilor, originea produsului, specificari comerciale, clasa, marimea, codul de lungime sau lungimile maxime si minime, numar sau greutatea neta, marca de control, aspect remarcat la florile in ghivece : ( speciile- STEFHANOTIS, DRACAENA, PHALAENOPSIS,  HIBISCUS , SPATHIPHILLIUM , ZAMIOCULCAS , ANTHURIUM , ORHIDEE  etc .)

Referitor la informatiile inscrise pe etichetele produselor, netraduse si in limba romana, la 2 operatori economici s-a constatat ca se comercializau flori de apartament care, in afara de ambalajul original cu inscrisuri in limba engleza si germana si cu o adresa de email, prezentau si o eticheta  cu anumite simboluri sau cu inscrisuri cu informatii vagi –

– origine ASIA predominant CHINA ,

– planta se dezvolta intr-un frumos arbust,

– pictograme care indica doar soarele, o  temperatura de 5-25º C si apa .

In privinta respectarii standardelor de calitate s-au constatat urmatoarele deficiente:

– lipsa evidentierii claselor de calitate – in acelasi ambalaj existand flori din clase de calitate diferite sau in stadiu de dezvoltare diferite,

– existenta de exemplare cu usoare malformatii, tije mai slabe, mai putin rigide si chiar prezenta de mici urme ale tratamentelor cu pesticide pe frunzele plantelor. Facem precizarea ca la examenul vizual, nu a fost pusa in evidenta existenta unor paraziti sau boli.

Referitor la asigurarea conditiilor tehnice stabilite de producator precum si conditiile igienico sanitare pe timpul transportului, manipularii, desfacerii si depozitarii, s-au constatat urmatoarele situatii :

– flori taiate din speciile : garoafe, trandafiri, crini, fresia, crizanteme, la care se recomanda conditiile de pastrare la o temperatura corelata cu durata de pastrare( intre 0 si 4º C ) sunt expuse la comercializare in spatii deschise sub actiunea directa a razelor solare. Din aceasta cauza un procent de 3-5 % din florile expuse prezentau petale ofilite, tije mai slabe, mai putin rigide. Aceasta situatie s-a regasit atat la unitatile de comercializare ce functioneaza pe amplasamente temporare cat si la cele din incinte fixe

In spatiile de comercializare a aranjamentelor florale la comanda, comerciantii  prezenta fotografii martor sub forma unui album, dar fara sa rezulte cantitatea si denumirile florilor continute in buchet, precum si ornamentul verde ( feriga, asparagus, Ficus pumila, Hedera, Gypsophila elegans, etc),

In ceea ce priveste recomandarile pentru ingrijirea si pastrarea florilor la buchet, s-a constatat ca la nici un operator economic din cei verificati (care comercializau flori la buchet) nu au fost identificate inscrisuri pentru ingrijirea si pastrarea florilor la buchet . La fiecare buchet vandut consumatorilor, recomandarea se face eventual verbal .

Nici un operator economic nu informeaza consumatorii , in forma scrisa , cu privire la recomandarile de plantare si intretinere , pentru plantele  pastrate in ghivece sau pentru terase , balcoane, curti, chiar daca aceste cerinte difera fata de cerintele de plantare in pamint (ex.la plantarea unui gard viu). Nu sunt specificate :

– cantitatea de materie organica – humus ,

– porozitatea pamintului,

– aciditatea (ph-ul) etc.

– in functie de tipul terenului, recomandarile de pregatire si imbunatatire a solului prin incorporarea de nisip , materie organica ( mranita , compost ) sau turba

Lipsesc si informatiile privind intretinerea plantelor dupa plantarea in pamint – cimp (irigarea , administrarea de ingrasaminte la sol si foliare, administrarea pesticidelor pentru combaterea bolilor si daunatorilor) precum si alte recomandari pentru a nu suferi plantele la schimbarea cerintelor de viata.

B). Referitor la  elemente de informare necesare pentru alte materiale destinate intretinerii florilor si plantelor,

Avand in vedere faptul ca plantele ornamentale aflate in ghivece pastrate pe terase, balcoane si curti betonate, necesita conditii diferite de plantare si de intretinere fata de o plantare in pamant (cimp) , rezulta faptul ca sunt necesare informatii suplimentare, care in general nu sunt transferate consumatorilor la comercializare , de exemplu indicatii de utilizare a materialelor destinate intretinerii florilor si plantelor (pamint pentru flori, produse pentru ingrijirea florilor – luciu pentru plante), riscuri previzibile, avertismente , tipuri de insecticide specifice categoriilor de plante, etc.)

In afara de cei care efectueaza servicii de amenajari de gradini si care dau indicatii inca din faza premergatoare privind calitatea terenului/ solului pana la faza finala de plantare, curatirea, intretinere, udarea,  etc , nici un operator economic din cei verificati nu inscriu pe nici un suport de hartie sau pe un  autocolant  aceste informatii .

1.pămant de flori

Constatarile din teren au aratat ca nu s-au intreprins masuri din partea operatorilor economici pentru a se asigura ca produsele oferite spre comercializare sunt sigure si respecta conditiile prescrise sau declarate .

Exemplificam pentru produsul :

– un operator economic comercializa substratul pentru orhidee – ZEMINA – la care pe contraeticheta aplicata pe ambalaj, in limba romana , nu se putea identifica nici o informatie intrucat scrisul era ilizibil si suportul de hartie deteriorat (denumire producator sau distribuitor, compozitie , instructiuni de protectia muncii , data de fabricare, contraindicatii ) .

2. produse pentru ingrijirea florilor/plantelor

Referitor la substantele insectofungicide existente in reteaua de comercializare s-a constatat ca, de regula, informatiile privind identitatea produsului, modul de actiune asupra plantei, instructiunile de utilizare si avertizare, perioada de aplicare si tipul plantei careia i se adreseaza, compozitie, conditii de depozitare si transport, termen de valabilitate, sunt prezentate sub forma unor foi volante, care insotesc produsul la comercializare. Exemplu :

– solutie nutritiva VIT FLORA pentru plantele decorative cu frunze, FLORA SOL insecticid ecologic si solutie nutritiva FLORA SOL, tara de origine Ungaria, la care in instructiunile de utilizare nu este precizat pentru ce fel de plante se foloseste .

  1. 3. ingrasaminte

Folosirea ingrasamintelor au ca efect :

– favorizarea dezvoltarii plantelor (prezenta N),

– stimularea infloririi si cresterii rezistentei plantei fata de boli ( prezenta P) si

– influentarea formarii fructelor si calitatea lor ( prezenta K)

Pentru folosirea eficienta a acestor produse , toate informatiile referitoare la recomandari , modul de utilizare , termen de valabilitate , unele avertizari, trebuie scrise in limba romana .

S-au constatat abateri la anumite produse comercializate :

– planta Vit –9 – produs de origine  Polonia fara  eticheta in limba romana.

– batoane de ingrasamint vegetal – se comercializau in afara termenului de valabilitate de 12 luni

– produsul Panta Vit – 9 expirat de 5 luni de zile.

S-a urmarit si identificarea reclamelor publicitare, inclusiv prin internet, utilizate la comercializarea produselor sau la prestarea serviciilor specifice grupei de produse verificate daca acestea intra sub incidenta Legii 148/2000 privind publicitatea, fara a se identifica abateri.

La 6 dintre operatorii economici verificati, prevazuti in anexa, nu era afisata la loc vizibil pentru consumatori placheta cu numarul de telefon TELCONS, adresa si numarul de telefon al CJPC Neamt, adresa de e-mail precum si adresa site-ului oficial al ANPC .

La un numar de 8 operatori economici din cei verificati nu erau afisate preturile pentru toate produsele din magazin .

Ca urmare a constatarilor facute , s-au dispus urmatoarele :

–      un numar de 7 amenzi contraventionale in valoare de 14000 lei, pentru incalcarea articolelor 19, 20 din OG 21/1992 republicata ;

–      un numar de 12 avertismente ;

–      oprirea temporara de la comercializare pentru produse in valoare de 13373 lei ;

–      oprirea definitiva de la comercializare pentru produse in valoare de 50 lei .

Stiri Neamt

 

aplicatie android ziar neamt

telegram ziar piatra neamt

la flamma piatra neamt
Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate