Cardul National de Sanatate sabotat de scheletii din dulap ai birocratiei romanesti?

0

Cardul national de sanatate va deveni obligatoriu in curand si va avea o importanta similara cu cartea de identitate, continand un numar unic de identificare a posesorului, altul decat codul numeric personal. La sfarsitul lunii ianuarie va incepe tiparirea cardurilor, insa distribuirea lor va dura cateva luni bune. Cardul va permite accesul la medicul de familie, la spital, la farmacii.  Acest card va dispune de un cip care va stoca informatii importante despre posesor. Cu un simplu cititor de card, cadrele medicale vor putea afla grupa de sange a pacientului, trecutul medical, riscul de alergii, medicamente prescrise etc. fara a mai fi necesara prelevarea de probe pentru analize, scurtand astfel interventia. Cardul va include si acceptul (daca exista) pentru donarea de organe in caz de deces. Valabilitatea acestui card este intre 2 si 5 ani. Toate datele posesorului vor fi incluse in sistemul informatic al CNAS. Autentificarea se va face pe baza de amprenta sau PIN, alegerea de autentificare fiind a posesorului. Cardul va putea fi luat de la Casa de Asigurari de Sanatate sau primit prin posta, contracost.

Ministerul Sanatatii a publicat pe site-ul oficial proiectul de Hotarare de Guvern cu privire la metodologia de aplicare a prevederilor referitoare la cardul national de sanatate. Alaturi de cardul national de sanatate, Ministerul Sanatatii urmareste ca in cazul farmaciilor sa se aplice sistemul retetelor electronice ca parte componenta a sistemului informatizat unic, la fel ca si fisa electronica a pacientului. Termenul de la care se va incepe folosirea obligatorie a cardului va fi stabilit de Guvern. Cardul va fi unica dovada care atesta calitatea de asigurat. Neprezentarea cardului va conduce la obligatia de a plati serviciile medicale, cu exceptia cazurilor de urgenta. In caz de pierdere, distrugere, furt a cardului sau a modificarii datelor titularului se va putea elibera un nou card, contracost.

Introducerea cardului national de sanatate, alaturi de implementarea noului sistem de informatizare este unul dintre obiectivele prioritare ale Ministerului Sanatatii pentru anul 2011. CNAS a oferit presei miercuri, 12 ianuarie, un comunicat prin care informeaza ca  noul sistem informatic implementat a intampinat o serie de  nereguli tehnice, motiv pentru care s-au suspendat pana luni, 17 ianuarie, activitatile de plata in numerar a contributiei de asigurari sociale de sanatate si de eliberare a adeverintei de asigurat. Persoanele care au obligatii de plata catre CNAS pot efectua plata prin virament sau mandat postal in conturile caselor de asigurari de sanatate la Trezorerie.

Presedintele CNAS a tinut sa asigure opinia publica de faptul ca problema tehnica ce a intervenit la nivelul platformei ce gestioneaza bazele de date, independenta de Sistemul Informatic Unic Integrat, nu depinde de CNAS. Toate aceste neajunsuri ale sistemului informatic se pare ca vor fi solutionate in timp util pentru a nu prejudicia buna gestionare a datelor asiguratilor.

Sa fie acesta un semnal ca Romania inca nu este pregatita sa se alinieze standardelor europene si ca birocratia inca nu poate fi invinsa de simplificarea procedurilor prin introducerea unui sistem informatic capabil sa gestioneze mai coerent si mai corect datele din sistemul de asigurari de sanatate?

N.L.

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate