Banca Mondială sprijină programele de modernizare a învăţământului românesc derulate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice
Totodată, vor fi finanţate revizuirea programei şcolare pentru învăţământul secundar superior, luând în considerare şi nevoile elevilor aparţinând grupurilor dezavantajate, precum şi formarea cadrelor didactice şi a directorilor de şcoli cu privire la implementarea programei şcolare revizuite şi adaptarea acesteia la nevoile şi abilităţile diferitelor categorii de elevi (educaţie incluzivă). De asemenea, vor fi avute în vedere îmbunătăţirea condiţiilor de predare în centrele de formare a cadrelor didactice, revizuirea şi actualizarea bazei de itemi pentru examenele naţionale, elaborarea de materiale de predare-învăţare digitale, implementarea de campanii de motivare a elevilor şi cadrelor didactice, precum şiconsolidarea capacităţii MECS de a utiliza informaţiile educaţionale pentru a monitoriza învăţământul secundar superior şi tranziţia elevilor către învăţământul terţiar.
A doua componentă – intervenţii la nivel universitar – are ca obiectiv sprijinirea studenţilor aflaţi în situaţii de risc de abandon încă din primul an de facultate. Mai precis, grupul-ţintă este format din studenţii admişi cu note sub 7, provenind mai ales din comunităţi rurale, grupuri socio-economice cu venituri scăzute sau de etnie romă. Prin intermediul a două scheme de granturi – una non-competitivă şi una competitivă – vor fi finanţate peste 85% din facultăţile din universităţile de stat unde se regăseşte această categorie de studenţi. Prin schema de granturi non-competitive se vor finanţa în primul rând programe remediale şi de tutoriat, servicii de sprijin, consiliere şi orientare, promovarea târgurilor de locuri de muncă şi ateliere de lucru în domenii specifice. În cadrul schemei de granturi competitive se vor finanţa cursuri de vară de nivel universitar pentru elevii de liceu, cu scopul de a le oferi o experienţă universitară timpurie, precum şi dotarea şi asigurarea funcţionării în primii ani a unor laboratoare/centre de învăţare în universităţi, cu scopul de a creşte gradul de menţinere în universitate a studenţilor aflaţi în risc de abandon prin dezvoltarea de competenţe specifice şi de a asigura servicii de sprijin academic, adaptate nevoilor acestor studenţi.
Componenta de monitorizare şi evaluare va include studii cu privire la elevii de liceu participanţi la cursurile de vară din proiect, o evaluare a impactului programului de granturi pentru licee şi o analiză a programelor existente pentru elevii de liceu. Evaluarea, care va avea o structură experimentală, va sprijini colectarea de date detaliate cu privire la elevii din liceele selectate, incluzând rezultate educaţionale, precum şi date demografice şi socio-economice care să permită o analiză a rezultatelor printre elevii aparţinând unor grupuri dezavantajate. Componenta va finanţa şi o revizuire a actualei scheme de împrumut pentru studenţi.
Sursa edu.ro


