Au trecut zilele reci ale Babelor, au venit zilele blande ale Mosilor

0

A noua zi dupa Baba Dochia, adica la 9 martie, cand au trecut cele 9 babe traditionale care ne aduc ninsoare si frig, biserica ortodoxa celebreaza memoria a 40 de martiri. Ziua de 9 martie este o impletire a superstitiilor cu credinta si deriva din sarbatoarea religioasa cu numele “Sfintii 40 de mucenici din Sevastia”. Cei 40 de mucenici au fost contemporani ai imparatului Licinius, la inceputul secolului al IV-lea. Mai concret, acestia erau soldati originari din Sevastia (Armenia) convertiti la crestinism. In aceasta perioada, persecutiile impotriva crestinilor erau extreme de violente, iar pe motivul ca acesti soldati au refuzat sa se inchine idolilor, au fost intemnitati. In tot decursul timpului, ei s-au rugat staruitor pentru a rezista chinurilor ce vor urma. Au fost pedepsiti prin dezbracare si aruncare in lacul inghetat de la poalele muntelui Ararat. Unul dintre cei 40 nu a rezistat si s-a lepadat de dreapta credinta. Insa dupa ce a iesit din lac si a intrat in contact cu apa calda, a murit. Seful inchisorii, impresionat de taria celor 39 de soldati, care, asa cum spune traditia, aveau aure deasupra capului si ii cantau imnuri Domnului, a intrat alaturi de ei in lacul inghetat pentru a marturisi credinta in Hristos, iar numarul lor a devenit din nou 40. Suparat de gestul gardianului, inspectorul Lizios a ordonat zdrobirea fluierelor picioarelor soldatilor si arderea lor pe rug.

Ion Ghinoiu este cel care spune ca in traditia populara ziua de 9 martie mai este numita si Măcinici sau Mucenici si reprezinta inceputul Anului Agrar celebrat la echinoctiul de primavara (aceasta in cazul sarbatorii pe vechi), la hotarul dintre iarna si vara, intre zilele reci ale Babei Dochia si zilele blande ale Mosilor. Traditia populara implica ritualul specific  acestei zile: pregatirea sfintisorilor, betia ritualica urmata consumarii celor 40 de pahare cu vin, aprinderea focurilor in curti, asteptarea celor morti cu scaune si masa pusa, stropirea oamenilor si animalelor cu apa sfintita, dar si participarea la Sf. Liturghie din biserica.

In Moldova, se face un aluat crescut din care se fac forme de opt si se baga la cuptor. Dupa ce s-au copt, se ung cu miere si se tavalesc prin zahar si nuca. Traditia spune ca trebuie sa se faca minim 40-44 de mucenici, in cinstea celor 40 de Sfinti Mucenici. In  Muntenia si Dobrogea mucenicii se fierb in cele doua zone ale tarii. Formele de opt sunt micute si mai nou se gasesc de cumparat in magazine. Formele de opt se pun in apa la fiert, cand apa a dat in clocot s-au fiert se adauga zahar, nuca pisata si dupa preferinte, scortisoara, nuca de cocos si putin rom.

In trecut, de 9 martie femeile obisnuiau sa semene legume precum usturoi, ceapa, crezand ca toate legumele semanate in aceasta zi nu sunt mancate de insecte daunatoare si rodesc inşeptit, sau chiar de 40 de ori mai mult. Sfintii sau Mucenicii despre care am vorbit se mai numesc si Mosi, in antiteza fata de Babe, deoarece ei urmeaza dupa Zilele Babelor. Babele, care tin 9 zile consecutiv de la inceputul lunii martie sunt rele deoarece ele aduc de regula ninsoare, ploaie, umezeala si boli.

Mosii, din contra, sunt buni, deoarece ei, conform credintei populare, incep sa bata cu ciocanele in pamanat pentru ca acesta sa se dezghete, sa intre gerul si sa iasa caldura pentru a creste iarba. Cand Mosii bat in pamant se indeamna unul pe altul zicand: “Patruzeci de mucenici, /patruzeci de sfinti voinici, degerati si frigurosi, /cu peri albi ca niste mosi,/ mi-ti ieseau de sub pamant /si roteau cu toti in vant /cate-o bata sau ciomag /de mesteacan sau de fag:/ – Aideti 40 de frati,/ cu ciomege lungi armati /ca destul am suferit/ gerul iernii cel cumplit, /aideti toti intr-un avant, /sa lovim colea-n pamant, /sa rasara iarba, flori, /si copacii iubitori./ Si ciomegele loveau,/ ierburile incolteau/ si nametii se scurgeau/ si cocorii se-ntorceau /ca un stol de randunei/ pe un camp de ghiocei./ – Aideti 40 de frati/ sa mai dam si sa mai dati /ca la cei ce trag la plug /sa le fie cu belsug!/ Mucenicii au venit, /soare cald a rasarit!”.

Baterea in pamant cu botele sau cu maiul, conform lui G. Dem Teodorescu se explica astfel la tara: ”Pana in ziua de 40 de Sfinti, gerul a bantuit aerul si a domnit pretutindeni, caldura ramanand ascunsa in pamant pe timp de iarna. De aceea bat pamantul cu maiul, ca sa-l sileasca sa dea afara caldura, pastrand inauntu numai racoarea si umezeala atat de folositoare roadelor. La 9 martie pamantul intra in solstitiul de primavara, cand noaptea devine egala cu ziua.“

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate