Adevărul despre torenții din zona drumului Axial de pe Ceahlău

3

Deoarece în spațiul public au apărut informații eronate despre torenții din zona drumului Axial, din partea unor persoane necalificate în nimic, vă oferim varianta de informare rezultată în urma discuțiilor cu specialiștii.

În primul rând nu are treabă Consiliul Județean Neamț și niciun alt partid politic cu corectarea torenților de pe un munte. În al doilea rând, corectarea torenților nu se face înainte de reabilitarea unui drum și nici după. Corectarea torenților este o activitate care se desfășoară în permanență în funcție de nevoi și de cum apar acești torenți. Nu în ultimul rând, o parte dintre acești torenți se află pe proprietățile unor oameni foarte bogați care ocazional dau de pomană unora pentru a muta problemele în curtea CJN sau ROMSILVA. De asemenea și cei care produc torenți prin exploatări forestiere sălbatice cotizează la unii jurnaliști ca să mute problemele în curtea instituțiilor iar ei să scape de atenția publică.

Desigur că și instituțiile au vina lor și vom discuta separat despre acest lucru însă pentru corectarea torenților, dincolo de opinia noastră formată în urma discuțiilor cu specialiștii, se impun următoarele precizări:

Iată explicațiile celor de la Silvic:

Regia Națională a Pădurilor – ROMSILVA
Direcția Silvică Neamț

CORECTAREA TORENŢILOR ŞI CONSOLIDAREA ALUNECĂRILOR DE TEREN DIN FONDUL FORESTIER AL Ocolului Silvic BICAZ, U.P. X IZVORUL MUNTELUI, Ocolului Silvic Poiana Teiului, U.P. II ŞI PARCUL NAŢIONAL CEAHLĂU

  • Obiectivul figureaza in listele programului de investitii, fonduri bugetare, inca din anul 2010. Pana in prezent s-au atribuit contracte de prestari servicii proiectare, in baza carora s-au realizat documentatiile tehnico-economice in fazele S.F. (STUDIUL DE FEZABILITATE) si partial P.T. (PROIECT TEHNIC).
  • Documentatia tehnico-economica (STUDIUL DE FEZABILITATE) a fost intocmita inca din luna aprilie 2011 si a fost aprobata in sedinta de avizare din septembrie 2011 a Comisiei Tehnico – Economice, de pe langa Ministerul Mediului si Padurilor.
  • Pana la 31.12.2015 nu au fost alocate fonduri in vederea platii serviciului de proiectare faza PT, autorizatii si achizitiei de lucrari si servicii necesare inceperii executiei. Proiectul tehnic a fost predat in noiembrie 2015, platit partial in 2016.
  • Tot in anul 2011 au fost obtinute certificatul de urbanism si marea majoritate a avizelor, insa, din lipsa finantarii din perioada 2012-2015, in anul 2016 era necesara reluarea procedurilor de obtinere a acestor avize.
  • regimul juridic, economic şi tehnic al terenului, la vremea respectiva, nu a permis sa initiem procedura de executie lucrari.
  • In timpul celor 7 ani de la initierea investitiei s-au produs modificari semnificative in ce priveste : modificarea statului juridic al suprafetelor de amplasament al lucrarilor; nu s-a mai realizat acordul de colaborare intre Directia Silvica Neamt si Consiliul Judetean Neamt privind preluarea partiala a proiectului si lucrarilor aferente din ampriza drumului si proprietati private, astfel incat, in 2017, dupa analizele efectuate, inclusiv pe amplasamentul lucrarilor, de catre reprezentanti ai Ministerului Apelor si Padurilor, Regiei Nationale a Padurilor – Romsilva, Consiliului Judeten Neamt, Directiei Silvice Neamt s-a ajuns la concluzia ca proiectul tehnic nu mai poate fi aplicat de catre beneficiar, decat in suprafetele proprietate publica a statului si in administrarea Regiei Nationale a Padurilor- Romsilva. In aceasta situatie, actualizarea studiului de fezabilitate devine obligatorie datorita modificarii majore prin: diminuarea suprafetelor de amplasament a lucrarilor (luarea in considerare numai a suprafetelor de fond forestier proprietate publica a statului si administrate de RNP Romsilva, ca suprafete de amplasament) ; necesitatea reproiectarii incat in perimetrele diminuate ca suprafata obiectele proiectate sa asigure o unitate functionala; modificarea majora a indicatorilor tehnico-economici avizati, cat si a solutiilor tehnice .
  • Actualmente, amplasamentul lucrarilor este 100% in fond forestier proprietate publica a statului si administrare RNP Romsilva.
  • In septembrie 2019 s-a incheiat contract de proiectare faza actualizare Documentatia tehnico-economica (STUDIUL DE FEZABILITATE) si PROIECT TEHNIC cu SC ALFRID SRL.
  • S-au predat Documentatia actualizare studiu de fezabilitate, studiu geotehnic, studiul hidrologic, documentatii pentru obtinerea avizelor si acordurilor care se solicita prin certificatul de urbanism.
  • In vara anului 2020 s-a obtinut certificat de urbanism, avizul de gospodarire a apelor, decizia etapei de evaluare initiala care prevede ca obiectivul proiectat se supune evaluarii adecvate si evaluarii impactului asupra mediului.
  • In vederea obtinerii acordului de mediu, cu respectarea Propunerii indrumar de intocmire studiu de evaluare adecvata si evaluare impact asupra mediului s-a pus conditia studierii tuturor grupelor taxonomice in perioada unui ciclu biologic. Altfel spus, termenul de predare a acestor documentatii este iulie 2021. Urmeaza apoi ca aceste documentatii sa fie dezbatute in cadrul Consiliului stiintific al Parcului National Ceahlau, iar dupa obtinerea acordului de mediu, impreuna cu toate avizele si acordurilor ce se solicita prin certificatul de urbanism, putem depune Documentatia actualizare studiu de fezabilitate la minister pentru avizare in Comisia Tehnico – Economica si emitearea ordinului de ministru. Dupa obtinerea acestor documente si avize putem da ordin de incepere a proiectarii, faza proiect tehnic.
  • Preconizam, functie de finantarea de la bugetul de stat, ca pana la finele anului 2021 sa avem si proiectul tehnic, ca apoi sa demaram procedura de achizitie a lucrarilor.

Punctul de vedere al Consiliului Județean Neamț

Consiliul județean este administratorul drumului însă nu intra în răspunderea sa corectarea torenților. Aceasta răspundere revine proprietarilor de pădure din zona, Romsilva și prințul Sturdza.
Exista un proiect în acest sens al celor de la Direcția Silvică dar care nu a fost finalizat încă.
Ca urmare a ruperii de nori de ieri, apa a antrenat material lemnos și aluviuni ce au pătruns și pe partea carosabilă în unele zone ale DJ155F-Axial.
Se va întruni o comisie formată din reprezentanți ai CJ, SGA Neamț, Prefectura, ISU, care va constata și evalua pagubele produse de fenomenele meteorologice din 19.07.
Partea carosabila va fi degajată și în cel mai scurt timp va fi redată circulației în condiții de siguranță pentru participanții la trafic.

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
3 Comentarii
  1. sorin spune

    Bataie de joc a velor dela Romsilva. Sunt firme agreate la Centru care fac tot felul de documente, studii care sunt platite foarte bine insa lucrarea nu se mai executa sub diverse motive, in realitate pentru lucrari nu se dau bani. Si uite asa cooperativa munca in zadar functioneaza

  2. Cristian spune

    Legat de „cei care produc torenți prin exploatări forestiere sălbatice cotizează la unii jurnaliști ca să mute problemele în curtea instituțiilor iar ei să scape de atenția publică”,
    va rugam sa-l intrebati, cum face exploatarile, pe PRIMARUL din com. Ceahlau, COROAMA Dumitru, care ARE GATER de vreo 20 de ani!
    Prin ce miracol in curtea gaterului stivele de lemne sint mai mari decat casele din jur?
    El nu face „exploatări forestiere sălbatice” ci rade tot!
    Dar cine sa se sesizeze?
    Doar primarul este din PNL, adica liber la furat si nepedepsit…
    De ce primarul cara bustenii la gater cu camionul pe la ora 4 noaptea?
    Daca are acte pe lemne si este legal, de ce nu transporta bustenii ZIUA, pe lumina?

  3. TIBI spune

    Nu e numai din Torenți , D le I R , Drumul sa făcut Cum Trebuie și Șanțuri de Scurgere , Ceea ce NU a avut , in Trecut , Înainte. și după 1990 , ca și DN 15 F , dealtfel Ce Nu ,sa. Făcut , In anumite puncte ,NU, pe Tot. drumul , sunt Gabioane , ori acele X urî. din Beton ,care să. consolideze anumite părți , pereți din piatra și pământ , de pe EL . Nu ieri , ci și pe 2 IULIE , când. Tot așa a Plouat mai Puternic , au căzut copaci ( arbori ) și bucăți de piatră , pe asfalt DA nu. ,la asemenea , amploare .

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate