Activitatea ITM Neamt in luna noiembrie

0

In perioada 01.11.2013 – 30.11.2013, activitatea Inspectoratului Teritorial de Munca Neamt a avut ca obiectiv principal realizarea actiunilor din „Programul de actiuni al Inspectiei Muncii pe anul 2013”, a obiectivelor stabilite potrivit Legii nr.108/1999 republicata, a Legii nr.319/2006 modificata si completata si a Legii nr.53/2003, republicata.
In aceasta perioada, 20 de inspectori de munca din cadrul Inspectoratului Teritorial de Munca Neamt, au verificat 274 angajatori, ocazie cu care s-au constatat 405 deficiente in domeniul relatiilor de munca si al securitatii si sanatatii in munca si s-au dispus tot atatea masuri pentru remedierea deficientelor constatate. Urmare a controalelor efectuate, s-au aplicat 161 de sanctiuni contraventionale insumand 200.300 lei.

A. ACTIVITATEA DESFASURATA IN LUNA NOIEMBRIE:

A1. ACTIVITATEA IN DOMENIUL SANATATII SI SECURITATII IN MUNCA

In luna noiembrie 2013 au fost realizate 94 vizite de control si evaluare la unitati economice.
Totodata, cu ocazia controalelor s-au aplicat un numar de 128 sanctiuni contraventionale. Valoarea totala a amenzilor aplicate a fost de 57.500 lei.

Analiza situatiei accidentelor de munca

In luna noiembrie, la Inspectoratul Teritorial de Munca Neamt au fost inregistrate 5 accidente de munca soldate cu incapacitate temporara de munca.

A2. ACTIVITATEA IN DOMENIUL RELATIILOR DE MUNCA

Control relatii de munca
In luna noiembrie au fost controlati un numar de 180 agenti economici. Cu prilejul controalelor au fost aplicate un numar de 33 sanctiuni contraventionale din care 17 amenzi contraventionale, insumand 142.800 lei, respectiv 16 de avertismente contraventionale, pentru incalcari ale Legii nr. 53/2003 republicata si H.G. nr.500/2011.
De asemenea au fost depistati 9 angajatori la care lucrau 12 persoane fara forme legale de angajare. Cuantumul amenzilor aplicate pentru munca fara forme legale de angajare a fost de 120.000 lei.
Au fost depistate deasemeni 59 de persoane pentru care angajatorii, au inregistrat contractele individuale de munca in registrul general de evidenta al salariatilor in format electronic, cu incalcarea termenului prevazut de HG nr.500/2011 (art.4,alin.1,lit.a – cel mai târziu în ziua lucrătoare anterioară începerii activităţii de către salariatul în cauză) fiind dispuse 63 de masuri pentru remedierea neconformitatilor si totodata au fost aplicate un numar de 7 sanctiuni contraventionale din care: 1 amenda in cuantum de 300 lei si 6 avertismente.

B. EVENIMENTE DEOSEBITE CARE AU AVUT LOC IN LUNA NOIEMBRIE

I. Sedinta de lucru I.T.M. Neamt – Consiliul Consultativ Tripartit
In data de 26.11.2013, ora 900, la sediul Inspectoratului Teritorial de Munca Neamt, s-a intrunit Consiliul Consultativ Tripartit la nivelul Inspectoratului Teritorial de Munca Neamt.
La sedinta au participat membrii desemnati ai organizatiilor sindicale si patronale cat si reprezentantii Inspectoratului Teritorial de Munca Neamt.
Praticipantii au fost informati cu privire la aparitia unor acte normative care prezinta interes si anume:
– Legea nr. 277/24.10.2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, publicata in MO 661/29.10.2013;
– Ordinul nr.2176/14.10.2013 privind modificarea si completarea Clasificarii ocupatiilor din Romania – nivel de ocupatie (sase caractere) , aprobata prin Ordinul ministrului muncii, familiei si protectiei sociale si al presedintelui Institutului National de Statistica nr. 1832/856/2011, publicat in MO nr.692/13.11.2013;
– H.G . nr. 871/14.11.2013 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, publicata in MO 703/15.11.2013.

II. Campanie Naţională de supravegherea pieţei produselor industriale în domeniul de competenţă al Inspecţiei Muncii conform programului sectorial pentru anul 2013, coordonat de către Comisia Europeană.
In luna noiembrie 2013, au fost verificati 4 agenti economici. Au fost identificate, 29 produse care au fost controlate in conformitate cu 4 directive europene transpuse in:
– H.G. 457/2003 – privind asigurarea securităţii utilizatorilor de echipamente electrice de joasă tensiune;
– H.G. 1029/2008 – privind conditiile introducerii pe piata a masinilor;
– H.G. 332/2007 – privind stabilirea procedurilor pentru aprobarea de tip a motoarelor destinate a fi montate pe masini mobile nerutiere si a motoarelor destinate vehiculelor pentru transportul rutier de persoane sau de marfa si stabilirea masurilor de limitare a emisiilor gazoase si de particule poluante provenite de la acestea, in scopul protectiei atmosferei;
– H.G. 1756/2006 – privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizarii in exteriorul cladirilor
Nu au fost constatate neconformitati si nu au fost aplicate sanctiuni contraventionale.

III. Campanie Nationala privind respectarea de catre transportatorii rutieri a prevederilor legale referitoare la incheierea si executarea contractelor individuale de munca, a timpului de munca si de odihna a conducatorilor auto(lucratori mobili), respective a prevederilor legale privind securitatea si sanatatea in munca.
Obiectivele campaniei
• controlul privind respectarea timpului de munca si de odihna si verificarea conditiilor de munca ale conducatorilor auto( lucratori mobili);
• identificarea angajatorilor care folosesc personal fara forme legale de angajare si luarea masurilor care se impun pentru respectarea prevederilor legale in domeniul relatiilor de munca;
• determinarea angajatorilor de a respecta prevederile Legii nr. 53/2003- Codul muncii, modificata si completata, ale HG nr.500/2011 modificata si completata, a Legii nr.319/2006 privinde securitatea si sanatatea in munca si ale legilor speciale in domeniul transportului rutier privind timpul de munca si de odihna;
• cresterea gradului de constientizare a angajatorilor si a angajatilor in ceea ce priveste necesitatea respectarii prevederilor legale in domeniul relatiilor de munca si domeniul securitatii si sanatatii in munca.
• verificarea utilizarii echipamentelor de munca fara pericol, destinate transportului de marfa;
• diminuarea consecintelor sociale si economice negative care deriva din nerespectarea, de catre angajatorii care desfasoara activitate in domeniul transportului rutier, a prevederilor timpului de munca si de odihna;
• constientizarea angajatorilor cu privire la continutul Directivei 96/71/CE si a dispozitiilor in materie de legislatie aplicabila lucratorilor care se deplaseaza in interiorul Uniunii Europene;

Grup ţintă
Grupul tinta al campaniei il reprezinta angajatorii angajatorii care desfasoara activitati economice principale sau secundare de transport rutier de marfa si persoane.
Durata campaniei
Actiunile de control s-au desfasurat in perioada 01.08.2013-09.12.2013.

In domeniul relatiilor de munca, cu ocazia controalelor au fost constatate 4 deficiente, au fost dispuse 4 masuri. Nu au fost aplicate sanctiuni contraventionale.

Deficiente constatate in domeniul relatiilor de munca;
– Angajatorul nu respecta dispozitiile art. 4 din Hotararea nr. 500/2011, modificata – respectiv a inregistrat si transmis in mod eronat, elementele prevazute la art. 3, alin. (2), lit. c)- g)) din Hotararea nr. 500/2011;
– Angajatorul nu face dovada informarii salariatilor cu privire la criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului, printr-un act aditional incheiat la contractul individual de munca;
– Angajatorul nu respecta obligatia de a tine evidenta orelor prestate de fiecare salariat, contrar prevederilor art. 119 din Legea nr. 53/2003, republicata;

In domeniul securitatii si sanatatii in munca cu ocazia controalelor au fost constatate 4 deficiente, au fost dispuse 4 masuri. Au fost aplicate 4 avertismente contraventionale.

Deficiente constatate in domeniul securitatii si sanatatii in munca:
– Lipsa instructiunilor proprii de securitate si sanatate in munca;
– Nu a fost efectuat controlul medical periodic;
– Nerealizarea de catre angajator a evaluarii riscurilor pentru securitatea si sanatatea in munca a lucratorilor;

IV. Acţiune de conştientizare privind un mediu de muncă sigur în activitatea de asistenţă medicala.

a) Obiectivul Acţiunii:
– Creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor în ceea ce priveşte necesitatea asigurării şi respectării prevederilor legale în vederea protecţiei lucrătorilor împotriva riscurilor pentru securitatea şi sănătatea lor, rezultate sau care pot să rezulte din expunerea la agenţi biologici;
– Creşterea gradului de conştientizare a lucrătorilor în ceea ce priveşte riscurile activităţilor care implică manipularea agenţilor biologici;
– Stabilirea măsurilor care se impun, pentru:
– implementarea şi urmărirea principiilor generale referitoare la prevenirea riscurilor profesionale;
– protecţia sănătăţii şi securitatea lucrătorilor;
– eliminarea sau ţinerea sub control strict a factorilor de risc de accidentare şi îmbolnăvire profesională;
– asigurarea cadrului organizatoric şi a mijloacelor necesare desfăşurării activităţii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.
Mijloace de atingere a obiectivelor:
– sesiuni de informare organizate la nivelul inspectoratului teritorial de muncă, la care vor participa angajatori/reprezentanţi ai angajatorilor care vor fi informaţi privind riscurile rezultate din expunerea la agenţi biologici precum şi măsurile ce pot fi luate de angajatori;
– mediatizarea acţiunii prin mass-media locală;
– vizite de inspecţie efectuate la sediul angajatorilor.

b) Grup Ţintă

Toate unităţile care au domeniul de activitate:
cod CAEN 86 – Activitati referitoare la sanatatea umana
cod CAEN 87 – Servicii combinate de îngrijire medicala si asistenta sociala, cu cazare
Aceste categorii includ:
– activitati spitalicesti, cum ar fi:servicii medicale, chirurgicale si tehnice, ca: diagnosticare, tratamente, interventii chirurgicale, analize, servicii de urgenta etc.;
– servicii din spitale, ca: întretinere, mese etc.
– activitati ale spitalelor generale sau specializate, a sanatoriilor, preventoriilor, azilelor-spital, spitalelor psihiatrice, centrelor de reabilitare, leprozeriilor si a altor institutii de sanatate, care ofera servicii de cazare
c) Motivarea Acţiunii
Lucrătorii din domeniul sănătății sunt expuşi unui risc crescut de infecții cauzate de agenti patogeni . Acest risc apare de obicei brusc sau este imperceptibil, şi acest fapt face evaluarea riscurilor deosebit de dificilă.
Pentru a se realiza o protecţie eficientă împotriva acestor riscuri profesioniştii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă trebuie să evalueze cu atenţie riscurile care apar la locurile de muncă.
Evaluarea trebuie să ia în considerare:
• virulența naturală a agentului patogen;
• capacitatea sa de a supraviețui în mediul ambiant;
• gravitatea bolii;
• doza sau nivelul de expunere necesare pentru a provoca boli sau infecţii
• moduri de transmitere;
• situația epidemiologică

In luna noiembrie anul 2013, in cadrul acestei actiuni, a fost efectuat 1 control preventiv. Cu ocazia acestuia au fost constatate 2 deficiente, au fost dispuse 2 masuri. Au fost aplicate 2 avertismente contraventionale.
Deficiente constatate in domeniul securitatii si sanatatii in munca:

– Neidentificarea tuturor factorilor de risc biologic la evaluarea riscurilor;
– Nerespectarea periodicitatii controlului medical;
Netransmiterea la I.T.M. a proceselor verbale de sedinta a comitetelor de securitate si santate in munca;

V. Actiunea nr 3 din Programul Cadru al Inspectiei Muncii – Campanie nationala „Valentele culturale ale securitatii si sanatatii in munca” pentru formarea unei culturi de prevenire in randul tinerilor din licee si scoli profesionale, perioada de desfasurare fiind septembrie 2013 – aprilie 2014.

Obiectivele urmărite sunt:
creşterea calităţii vieţii prin educarea tinerei generaţii încă de pe băncile şcolii cu privire la importanţa unui mediu de muncă sănătos şi sigur;
crearea unei culturi de prevenire a riscurilor profesionale în vederea intrării pe piaţa muncii.
Motivarea campaniei nationale

Datele statistice analizate periodic de Inspecţia Muncii au evidenţiat faptul că tinerii români sunt din ce mai doritori să se angajeze imediat după împlinirea vârstei de 16 ani şi chiar mai devreme. Cei mai mulţi prestează munci sezoniere în timpul vacanţelor de vară. Ei sunt tentaţi să lucreze fără forme legale şi să accepte munci nepotrivite cu imaturitatea lor fizică şi mentală. Sunt relativ frecvent victime ale accidentelor de muncă deoarece tinereţea îi îndeamnă să practice meserii riscante sau solicitante din punct de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă iar tinerii sunt insuficient pregătiţi şi instruiţi cu privire la riscurile profesionale şi la mijloacele de protecţie.
Strategia Comunitară în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă pentru perioada 2007-2012 a pus accentul pe nevoia de „educare şi creştere a conştientizării din stadii timpurii” şi, de asemenea, sublinia faptul că educaţia şi cultura de prevenire a riscurilor sunt factori cheie pentru îmbunătăţirea calităţii muncii. Strategia recunoştea vulnerabilitatea tinerilor lucrători şi, prin urmare, necesitatea de a se acorda atenţie nevoilor lor de conştientizare a riscurilor profesionale şi de cunoaştere a dreptului lor la locuri de muncă sigure şi sănătoase, anterior intrării pe piaţa muncii.

De asemenea, propunerea COMITETULUI INALTILOR RESPONSABILI CU INSPECTIA MUNCII (SLIC) referitoare la priorităţile Strategiei europene de securitate şi sănătate în muncă pentru perioada 2013 – 2020 susţine, printre altele, că:
interesele securităţii şi sănătăţii în muncă sunt mai bine aservite dacă sunt tratate ca element dominant al politicilor din alte domenii, cum ar fi educaţia, iar
cheia progresului este competenţa tuturor celor care participă la asigurarea securităţii şi sănătăţii în muncă, în primul rând, angajatori şi lucrători.
Având în vedere cele prezentate, s-a considerat necesară reluarea proiectului „Valenţele culturale ale securităţii şi sănătăţii în muncă” care urmăreşte pregătirea tinerilor, anterior intrării lor pe piaţa forţei de muncă, cu privire la riscurile profesionale şi la drepturile şi obligaţiile lucrătorilor.
Ministerul Educatiei Nationale a introdus in calendarul Activitatilor Educative Regionale, concursul de specialitate ,, Stiu si aplic.SECURITATEA SI SANATATEA IN MUNCA SE DEPRINDE DE PE BANCILE SCOLII ! ’’ SI IL VA DESFASURA IN ANUL SCOLAR 2013-2014 IN PERIOADA 07-11.04.2014, IN SPATAMANA DENUMITA ,, Scoala altfel: Sa stii mai multe ! Sa fii mai bun !’’ . Pentru ca modulele proiectului Valente Culturale ale securitatii si sanatatii in munca sa fie deja parcurse la data desfasurarii concursului, s-a luat decizia derularii campaniei incepand cu data de 11.11.2013.

Grupul tinta
Grupul ţintă este format din elevii în perioada efectuării practicii profesionale şi cadrele didactice din:
licee din filiera tehnologică şi vocaţională (Art. 32 din Legea educaţiei naţionale nr.1/2011);
şcoli profesionale (Art. 33 din Legea educaţiei naţionale nr.1/2011).

In luna noiembrie 2013, grupul local de lucru pentru pregatirea si derularea campaniei din cadrul inspectoratului, a organizat şi a derulat instruirea a 6 cadre didactice din 3 unitati de invatamant care vor desfasura cursuri cu elevii. La sfarsitul prezentarilor, profesorii au completat chestionare de opinii.

VI. Campanie Naţionala privind identificarea şi combaterea cazurilor de muncă nedeclarată la unitatile care au ca obiect de activitate: fabricarea produselor de brutarie si a produselor fainoase.

Obiectivele campaniei
• Identificarea si combaterea muncii nedeclarate
• Verificarea respectarii de catre angajatorii din domeniul fabricarii produselor de brutarie si a produselor fainoase a prevederilor legale in domeniul relatiilor de munca si al securitatii si sanatatii in munca.
• Diminuarea consecintelor sociale si economice negative care deriva din nerespectarea, de catre angajatorii din domeniul fabricarii produselor de brutarie si a produselor fainoase, a prevederilor legale mentionate.
• Eliminarea tuturor neconformitatilor constatate, prin dispunerea de masuri obligatorii de intrare in legalitate.
• Cresterea gradului de constientizare a angajatorilor si a lucratorilor in ceea ce priveste necesitatea respectarii prevederilor legale in domeniul relatiilor de munca si al securitatii si sanatatii in munca.
• Identificarea angajatorilor care utilizeaza nelegal munca copiilor si a tinerilor.

Grup ţintă
Grupul tinta al campaniei il reprezinta angajatorii si lucratorii din domeniul fabricarii produselor de brutarie si a produselor fainoase.

Rezultatele campaniei in luna noiembrie
Din punct de vedere al relatiilor de munca:
Au fost verificati un numar de 22 de agenti economici sau puncte de lucru ale acestora.
Cu ocazia controalelor au fost constatate 20 deficiente RM si au fost dispuse 20 masuri.
Urmare a neconformitatilor constatate au fost aplicate un numar de 2 sanctiuni contraventionale. Dintre acestea o sanctiune in valoare de 10.000 lei, a fost aplicata la 1 angajator, care utiliza munca fara forme legale a unei persoane.
Deficiente constatate in domeniul relatiilor de munca:
– primirea la munca a persoanei fara a avea incheiat contract individual de munca in forma scrisa;
– angajatorul nu a completat dosarele personale cu actele necesare angajarii;
– angajatorul nu face dovada inmanarii salariatilor a unui exemplar din CIM;
– angajatorul nu respecta dispozitiile legale referitoare la repausul saptamanal;
– angajatorul nu a intocmit regulament intern la nivel de unitate.

VII. Actiunea Pilot privind imbunatatirea starii de securitate si sanatate in munca a lucratorilor din intreprinderi mici si mijlocii’’ , ce s-a desfasurat in cursul anului 2013.
a) motivarea acţiunii:
Urmare activităţii de îndrumare metodologica a inspectoratelor teritoriale de muncă a rezultat necesitatea dezvoltării unui proiect pilot, in diferite domenii de activitate economică, în principal în domeniile de activitate cu riscuri specifice, identificate in Anexa nr. 5 ( activitati industriale) la Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, aprobate prin H.G. nr. 1425/2006, cu modificările şi completările ulterioare, a căror dezvoltare să urmărească îmbunătăţirea stării de securitate şi sănătate în muncă pentru întreprinderi din categoria întreprinderilor mici şi mijlocii.
Aceste întreprinderi, selectate pentru desfaşurarea proiectului, vor fi informate, îndrumate, monitorizate şi controlate în vederea eliminării deficienţelor identificate de inspectorii de muncă şi îmbunătăţirii stării de securitate şi sănătate în muncă.
Evaluarea finală a acestor întreprinderi va stabili dacă obiectivele proiectului au fost atinse şi dacă aceste întreprinderi se pot constitui în exemple de bune practici pentru celelalte întreprinderi/unităţi, urmând a fi promovate de către inspectorii de muncă în cadrul întâlnirilor trimestriale cu angajatorii, cu reprezentantii acestora, cu lucrătorii desemnaţi şi cu partenerii sociali.

b) obiectivele acţiuni:

• Imbunătăţirea stării de securitate şi sănătate în muncă în întreprinderile mici şi mijlocii.

Mijloace de atingere a obiectivului: Activităţi de informare, conştientizare, monitorizare şi control privind respectarea prevederilor legale referitoare la legislaţia de securitate şi sănătate în muncă.

• Promovarea de către inspectorii de muncă a rezultatelor iniţiale, precum şi a unora din rezultatele intermediare obţinute, ca exemple de bune practici privind îmbunătăţirea stării de securitate şi sănătate în muncă pentru celelalte întreprinderi/unităţi mici şi mijlocii din judeţ.

Astfel in luna noiembrie 2013, s-au realizat inspectii sistem la un numar de 20 de angajatori (intreprinderi mici si mijlocii), ocazie cu care s-au identificat 38 de deficiente in domeniul securitatii si sanatatii in munca si s-au aplicat 38 de sanctiuni contraventionale – avertismente.
Scopul principal al controalelor efectuate a fost evaluarea metodica a activitatii sistematice de protectie a lucratorilor si impunerea cerintelor necesare pentru eliminarea deficientelor.

VIII. In luna noiembrie 2013, inspectorii de munca, au participat la 6 sedinte ale comitetelor de securitate si sanatate in munca, organizate de 6 angajatori (cu peste 50 de lucratori), sedinte in cadrul carora – dialogul real intre partenerii sociali: patronat, sindicat/reprezentantii lucratorilor cu raspunderi specifice si reprezentantii institutiilor statului – a avut ca obiect imbunatatirea securitatii si sanatatii in munca la nivelul unitatii, respectiv propuneri privind politica de securitate şi sănătate în muncă şi planul de prevenire şi protecţie, conform regulamentului intern sau regulamentului de organizare şi funcţionare.

IX. In luna noiembrie 2013, ca o alternativa la activitatea de control, s-au organizat intalniri cu un numar de 10 angajatori, ocazie cu care s-a evidentiat din nou principalul obiectiv in domeniul relatiilor de munca, respectiv: identificarea si combaterea cazurilor de munca nedeclarata, cat si riscurile ce le implica folosirea fortei de munca fara forme legale.
Au fost dezbatute rezultatele activitatilor Inspectoratului Teritorial de Munca pana la aceasta data si s-a luat act de faptul ca inca mai sunt angajatori care nu inteleg sa respecte dispozitiile legale in domeniul legislatiei muncii, folosind in continuare persoane fara forme legale de angajare.

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate