ACTIVITATEA DESFASURATA IN LUNA IULIE DE ITM NEAMT

1

In perioada 01.07.2012 – 31.07.2012 activitatea Inspectoratului Teritorial de Munca Neamt, a avut ca obiectiv principal realizarea actiunilor din „Programul de actiuni al Inspectiei Muncii pe anul 2012”, a obiectivelor stabilite potrivit Legii nr.108/1999 republicata, a Legii nr.319/2006 modificata si completata si a Legii nr.53/2003, republicata.


In aceasta perioada, 20 inspectori de munca din cadrul Inspectoratului Teritorial de Munca Neamt, au  verificat 313 angajatori, ocazie cu care s-au constatat 307 deficiente in domeniul relatiilor de munca  si al  securitatii si sanatatii in munca si s-au dispus tot atatea  masuri pentru remedierea deficientelor constatate. Urmare controalelor efectuate, s-au aplicat 145 de sanctiuni  contraventionale insumand 143.500 lei RON.

  A. ACTIVITATEA DESFASURATA IN LUNA IULIE :

 

A1.   ACTIVITATEA IN DOMENIUL SANATATII SI SECURITATII IN MUNCA

 

In luna iulie 2012 au fost realizate 82 vizite de control si evaluare la unitati economice.

Totodata, cu ocazia controalelor s-au aplicat un numar de 106 sanctiuni contraventionale. Valoarea totala a amenzilor aplicate este de 17.000 lei.

Analiza situatiei accidentelor de munca

In luna iulie, la Inspectoratul Teritorial de Munca Neamt au fost inregistrate  6 accidente de munca soldate cu incapacitate temporara de munca.

A2.   ACTIVITATEA IN DOMENIUL RELATIILOR DE MUNCA

Control relatii de munca

 

In luna iulie au fost controlati un numar de 231 agenti economici. Cu prilejul controalelor au fost aplicate un numar de 39 sanctiuni contraventionale din care 13 amenzi contraventionale, insumand 126.500 lei  pentru incalcari ale Legii nr. 53/2003 republicata si Legii 108/1999 republicata si  26 avertismente contraventionale.

De asemenea au fost depistati 9 angajatori la care lucrau 11 persoane fara forme legale. Cuantumul amenzilor aplicate pentru munca fara forme legale a fost de 110.000 lei.

 

B. EVENIMENTE DEOSEBITE CARE AU AVUT LOC IN LUNA IULIE   

1) Derularea Planului comun de actiune privind reducerea incidentei muncii nedeclarate.

          In luna iulie, au continuat desfasurarea actiunilor de control conform Planului comun de actiune privind reducerea incidentei muncii nedeclarate, in colaborare cu Inspectoratul General al Politiei Romane, Inspectoratul General al Jandarmeriei Romane si Garda Financiara.

La actiunile de control au participat inspectori de munca din cadrul compartimentului control relatii de munca din inspectoratele teritoriale de munca si reprezentanti ai institutiilor semnatare ale protocolului privind Planul comun de actiune privind reducerea incidentei muncii nedeclarate, stabiliti in functie de specificul si amploarea actiunii.

Actiunile de control au avut caracter inopinat,  s-au desfasurat atat in timpul zilei, cat si noaptea in functie de obiectul de activitate al societatilor supuse controlului si au vizat toate domeniile de activitate susceptibile utilizarii muncii nedeclarate.

Au fost verificati un numar de 231 de agenti economici sau puncte de lucru ale acestora. Cu ocazia controalelor au fost constatate 201 deficiente si au fost dispuse 201 masuri iar 35 angajatori au fost sanctionati. S-au aplicat 38  sanctiuni contraventionale in cuantum de 121.500 lei, din care 9  pentru munca fara forme legale si 29 sanctiuni pentru incalcarea altor prevederi legale in domeniul RM.

Astfel, 9 angajatori care practicau munca fara forme legale, au fost sanctionati pentru incalcarea art. 260,alin.1, lit.e din Codul muncii cu amenzi in valoare de 110.000 lei, pentru un numar de 11 persoane care lucrau fara forme legale.

In cadrul planului comun privind reducerea incidentei muncii nedeclarate s-au desfasurat urmatoarele campanii :

 

a) Campania nationala privind identificarea cazurilor de muncă la negru    „O  ZI  PE  SĂPTĂMÂNĂ”

–  in fiecare zi de miercuri, respectiv in datele  4, 11, 18 si 25 iulie 2012.

Au fost verificati un numar de 40 de agenti economici sau puncte de lucru ale acestora. In urma verificarilor au fost constatate 25 deficiente RM si au fost dispuse 25 masuri. A fost aplicat 1 avertisment contraventional pentru incalcarea altor prevederi legale.

Deficiente  constatate in domeniul relatiilor de munca:

  • neintocmirea pontajelor;
  • neinmanarea contractului individual de munca salariatului;
  • neintocmirea regulamentului intern;
  • neintocmirea dosarelor personale pentru salariati;
  • regulamentul intern nu este adus la cunostinta salariatilor.

b) Campania Naţională privind identificarea şi combaterea cazurilor de muncă nedeclarată precum şi verificarea modului în care se respectă prevederile legale de securitate şi sănătate în muncă în cadrul unitătilor care au ca obiect de activitate  cod CAEN 56 – restaurante şi alte activităţi şi servicii de alimentaţie 12-14 iulie 2012

 

Obiectivele campaniei

  • Verificarea respectării de către angajatorii din domeniul restaurante şi alte
    activităţi şi servicii de alimentaţie publică – cod CAEN 56, a prevederilor legale
    in domeniul relaţiilor de muncă şi cel al securităţii şi sănătăţii în muncă.
  • Diminuarea consecinţelor sociale şi economice negative care derivă din nerespectarea, de către angajatorii din domeniul restaurante şi alte activităţi şi servicii de alimentaţie publică – cod CAEN 56, a prevederilor legale menţionate.
  • Eliminarea tuturor neconformităţilor constatate în domeniul relaţiilor de muncă şi cel al securităţii şi sănătăţii în muncă.
  • Creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor şi a lucrătorilor în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relaţiilor de muncă şi aplicării şi respectării prevederilor legale referitoare la sănătatea şi securitatea în muncă;
  • Identificarea angajatorilor care utilizează nelegal munca copiilor şi a tinerilor.

Grupul tinta

Grupul ţintă al campaniei îl reprezintă angajatorii şi lucrătorii din domeniul unităţilor care au ca obiect de activitate restaurante şi alte activităţi şi servicii de alimentaţie publică – cod CAEN 56

          Durata campaniei

         Derularea acţiunilor de control s-a realizat in perioada 12 – 14 iulie 2012 in intervalul orar 1700 – 2400, la agenţi economici care desfăşoară activităţi in domeniul unităţilor care au ca obiect de activitate restaurante şi alte activităţi şi servicii de alimentaţie publică – cod CAEN 56.

Rezultatele campaniei

  • Din punct de vedere al relatiilor de munca:

Au fost verificati un numar de 48 de agenti economici sau puncte de lucru ale acestora. Cu ocazia controalelor au fost constatate 35 deficiente RM si au fost dispuse 35 masuri. S-au aplicat 5 sanctiuni contraventionale in valoare de 60.000 lei.

Un numar de 4 angajatori care practicau munca fara forme legale, au fost sanctionati pentru incalcarea art. 260,alin.1,lit.e din Codul muncii cu amenda in valoare de 60.000 lei, pentru un numar de 6 persoane care lucrau fara forme legale.

Deficiente  constatate in domeniul relatiilor de munca:

  • primirea la munca a persoanelor fara a avea incheiate contracte individuale de munca in forma scrisa;
  • neintocmirea pontajelor;
  • neintocmirea regulamentului intern;
  • nerespectarea repausului saptamanal;
  • neintocmirea dosarelor personale pentru salariati.
  • Din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca:

Au fost verificati un numar de 22  agenti economici sau puncte de lucru ale acestora. Cu ocazia controalelor au fost constatate 24 deficiente SSM si au fost dispuse 24 masuri. S-au aplicat  24 de sanctiuni, valoarea totala a amenzilor fiind de 4.000 lei .

Deficiente  constatate in domeniul securitatii si sanatatii in munca:

–  nu au fost desemnati lucratorii care aplica masurile de prim ajutor;

–  nu a fost stabilit necesarul de EIP;

–  lipsa instructiunilor proprii de securitatea muncii;

–  semnalizarea de securitate necorespunzatoare;

–  nu se asigura supravegherea starii de sanatate a lucratorilor prin de medic de medicina muncii.

2) Aplicarea Ordonantei de Urgenta nr. 99/2000 privind masurile ce pot fi aplicate in perioadele cu temperaturi extreme pentru protectia persoanelor incadrate in munca

          In perioada 02–06.07.2012, inspectorii de muncă din cadrul serviciului Control Securitate şi Sănătate în Muncă, au monitorizat  aplicarea de către angajatori a prevederilor Ordonanţei de Urgenţă nr. 99/2000, privind măsurile ce pot fi aplicate în perioadele cu temperaturi extreme pentru protecţia persoanelor încadrate în muncă.

În sensul Ordonanţei de Urgenţă  nr. 99/2000 privind măsurile ce pot fi aplicate în perioadele cu temperaturi extreme pentru protecţia persoanelor încadrate în muncă, prin temperaturi extreme se înţeleg temperaturi exterioare ale aerului, care depăşesc +37°C sau, corelate cu condiţii de umiditate mare, pot fi echivalate cu acest nivel.

În conformitate cu prevederile Ordonanţei sus-menţionate, angajatorii sunt obligaţi să ia următoarele măsuri minimale pentru menţinerea stării de sănătate a salariaţilor care lucrează în aer liber:

–      reducerea intensităţii si ritmului activităţilor fizice;

–      asigurarea ventilaţiei la locurile de munca;

–      alternarea efortului dinamic cu cel static;

–      alternarea perioadelor de lucru cu perioadele de repaus in locuri umbrite, cu curenţi de aer;

Pentru menţinerea stării de sănătate a angajaţilor sunt necesare următoarele:

–      asigurarea apei minerale adecvate, câte 2-4 litri/persoana/schimb;

–      asigurarea echipamentului individual de protecţie;

–      asigurarea de duşuri.

Angajatorii care nu pot asigura condiţiile de mai sus, de comun acord cu reprezentanţii sindicatelor sau cu reprezentanţii aleşi ai salariaţilor, vor lua măsurile dispuse în Ordonanţa de Urgenţă nr. 99/2000 (reducerea programului de lucru, eşalonarea pe doua perioade a zilei de lucru etc.).

Cu aceasta ocazie au fost verificate 9 unitati, iar pentru nerealizarea măsurilor prevăzute mai sus s-au  aplicat 2 avertismente contraventioanale.

Deficiente:

–  neasigurarea examenului medical pentru a depista contraindicatiile la temperaturi extreme;

– nu se respecta periodicitatea controlului medical.

3)  In luna iulie 2012,  inspectorii  de munca, au participat la sedinta comitetetului de securitate si sanatate in munca, organizata de 1 angajator, sedinta in cadrul carora  – dialogul real intre partenerii sociali: patronat, sindicat/reprezentantii lucratorilor cu raspunderi specifice si reprezentantii institutiilor statului – a avut ca obiect imbunatatirea securitatii si sanatatii in munca la nivelul unitatii, respectiv propuneri privind politica de securitate şi sănătate în muncă şi planul de prevenire şi protecţie, conform regulamentului intern sau regulamentului de organizare şi funcţionare.

4) In luna iulie 2012, s-au organizat  intalniri cu un numar de 5 angajatori, ocazie cu care a fost prezentata  Strategia nationala privind reducerea incidentei muncii nedeclarate pentru perioada 2010-2012 si Planul National de actiune pentru implementarea acesteia, ambele aprobate prin Hotararea de Guvern nr. 1024/2010.

Au fost dezbatute rezultatele activitatilor Inspectoratului Teritorial de Munca pana la aceasta data si s-a luat act de faptul ca inca mai sunt angajatori care nu inteleg sa respecte dispozitiile legale in domeniul legislatiei muncii, folosind in continuare persoane fara forme legale de angajare.

S-au prezentat date statistice privind desfasurarea actiunilor de control conform Planului comun de actiune privind reducerea incidentei muncii nedeclarate, respectiv numarul angajatorilor care practicau munca fara forme legale cat si numarul persoanelor identificate ca prestand activitate fara a avea incheiat contract individual de munca in forma scrisa.

 

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
1 Comentariu
  1. Mihai spune

    Un control la SC.PERLA INVEST SRL. aevti curajul sa faceti, sa vedeti in ce conditi se lucreaza si cate ore…pe canicula?? Sa nu cumva sa indrazniti sa faceti asa ceva, ca vi s-a taieat portia de la….stiti voi cine mai bine!!!

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate