15 martie – Ziua mondiala a drepturilor consumatorilor

0

Pentru marcarea Zilei de 15 martie – Ziua mondiala a drepturilor consumatorilor, Organizatia internationala a asociatiilor de consumatori, Consumers International, a propus ca tema globala “Servicii financiare corecte pentru consumatori”. Iata ca, si in acest an, pe fondul crizei economice si a efectelor acesteia, serviciile financiare raman in centrul atentiei pentru consumatori. Continua imbunatatirea a protectie consumatorilor in acest domeniu ramane un obiectiv important atat la nivel international cat si national.

In Romania, ca in fiecare an, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, organizeaza atat la nivel central cat si la nivel judetean, prin Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor NEAMT, actiuni pentru a sarbatori aceasta zi, actiuni prin care se doreste identificarea cat mai corecta a problemelor cu care se confrunta consumatorii romani.

In acest sens, in Sala de conferinte va avea loc, incepand cu ora 10:30 un Seminar cu tema propusa la care sunt invitati reprezentanti ai asociatiilor de consumatori, ai autoritatii publice locale (Institutia Prefectului, Consiliul judetean, primarii, institutii publice descentralizate)  profesori si elevi.

Incepand cu ora 13:00, in incinta Centrului Comercial Winmarkt Petrodava, vor fi desfasurare actiuni de informare si educare a consumatorilor, vor fi distribuite materiale publicitare. Se va realiza, de asemenea, si un sondaj de opinie privind informarea consumatorilor in legatura cu drepturile pe care le au si modul de solutionare a nemultumirilor. Sondajul de opinie poate fi accesat si pe pagina principala a site-ului Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor –www.anpc.gov.ro.

In data de 19 Martie 2011, va avea loc faza judeteana a Concursului National “Alege! Este dreptul tau!” – Editia a IX-a, concurs organizat in colaborare Inspectoratul Scolar al judetului NEAMT.

Tema concursului este “Informarea completa, corecta si precisa – un drept si o necesitate pentru consumatori”. La concurs participa elevi din scoli si licee, indiferent de profil, fiind structurat astfel:

-clasele I-VIII –concurs de desene, finalizat cu expozitie;

-clasele IX-XII –prezentare eseu si raspuns test grila.

Anul 2010 a fost anul in care institutia noastra a fost implicata in actiuni de supraveghere a pietei serviciilor financiare atat prin derularea unor actiuni tematice de control la nivel national cat si ca urmare numarului mare de consumatori care au formulat reclamatii la CJPC Neamt.

Astfel, au fost desfasurate un numar de 7 actiuni tematice de control privind serviciile financiare prestate consumatorilor, in urmatoarele domenii:

-incheierea contractelor de depozit si economisire;

-schimb valutar;

-incheierea contractelor de credit de catre IFN-uri;

-incheierea contractelor de amanet;

-servicii de plata;

-incheierea contractelor de credit conform OUG 50/2010;

-incheierea actelor aditionale la contractele de credit conform OUG 50/2010.

In tematicile de control au fost incluse capitole referitor la respectarea Legii nr.363/2007 prividn combaterea practicilor comerciale incorecte si Legii 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre comercianti si consumatori.

In cadrul controalelor tematice desfasurate in cursul anului 2010 in domeniul serviciilor financiare au fost verificati un numar de 40 de operatori economici,din care au fost sanctionati un numar de 33, totalul amenzilor aplicate fiind de 38.000,0 lei

Principalele abateri constatate in cadrul controalelor tematice privesc: lipsa unor elemente pentru informarea corecta si completa a consumatorilor; existenta unor clauze abuzive in contracte, modul de redactare neclar al clauzelor contractuale, incheierea contractelor fara respectarea prevederilor legale specifice domeniului, perceperea unor comisioane interzise prin acte normatice specifice etc.

La nivelul CJPC Neamt, in anul 2010, in domeniul produselor si serviciilor financiare au fost inregistrate un numar de 197 de reclamatii, reprezentand 17, 42% din totalul reclamatiilor inregistrate. Din totalul reclamatiilor inregistrare , in urma actiuniilor de cercetare desfasurate, s-a constatat ca un numar de 134 de reclamatii au fost intemeiate. Drept urmare, au fost incheiate un numar de 53 de procese verbale de constatare a contraventiei aplicandu-se amenzi contraventionale in valoare totala de 288.000,0 lei.

Principalele aspecte reclamate de consumatori privind activitatea financiara s-au referit la:

-majorarea dobanzii a creditele contractate;

-existenta unor clauze abuzive in contractele de credit;

-refuzul bancii de a reesalona creditul;

-deficiente operatiuni cu cardul : tranzactii debitate de mai multe ori, blocare card in ATM, neeliberare numerar la ATM desi sumele respective au fost blocate in cont;

-plati bancare neoperate i termen;

-perceperea comisionului de retragere la desfiintarea depozitelor bancare, comision despre care consumatorii nu au fost informati;

– incalcarea clauzelor contractuale de catre banca;

-perceperea unor comisioane interzise prin lege (comision de risc interzis prin OUG 50/2010);

-raportarea la Biroul de Credit fara notificare prealabila;

-majorarea sau redenumirea unor comisioane.

Sfaturi pentru consumatori:

La incheierea unui contract de credit

-verificati cu atentie informatiile din formularul” Informatii standard la nivel european privind creditul pentru consumatori”, in special costurile;

-solicitati un exemplar al contractului si o simulare de costuri; banca are obligatia de a emite un grafic de rambursare cu rate egale si un grafic de rambursare cu rate descrescatoare, iar dumneavostra aveti dreptul de a alege modalitatea de rambursare care va este favorabila;

-cititi cu mare atentie contractul, verificand costurile totale ale creditului (inclusiv dobanda anuala efectiva), clauzele contractuale, drepturile si obligatiile partilor, termene de plata, comisioane (comision de administrare/gestiune/mentenanta, comision de rambursare anticipata etc.), dobanda penalizatoare (valoare si conditii de aplicare), comisioane aferente contului curent prin intermediul caruia se deruleaza creditul etc;

-in cazul in care creditelor imobiliare, nu platiti avansul pentru cumpararea unei locuinte pana nu vi se acorda creditul solicitat.

La terminarea contractului de credit

-creditorul are obligatia de a va oferi gratuit, din oficiu, un document care atesta faptul ca au fost stinse toate obligatiile dintre parti sau care indica obligatiile contractuale neindeplinite. Totodata, se inchid si conturile aferente creditului, fara a fi necesara depunerea unei alte cereri din partea dumneavoastra si fara plata unor costuri suplimentare;

-asigurati-va ca orice alte obligatii financiare sunt lamurite, pentru a nu descoperi ulterior ca sunteti inregistrati la Biroul de Credit pentru datorii neplatie.

15 martie – Ziua mondiala a drepturilor consumatorilor

Stiri Neamt

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate