15 iulie: Ziua Mărcii Poștale Românești. Povestea celebrului ”Cap de Bour”

0

La 15 iulie este sărbătorită Ziua Mărcii Poştale Româneşti data fiind aleasă pentru a sărbători apariţia primei mărci poştale româneşti, celebrul „Cap de bour”.


În data de 15 iulie au fost tipărite în Moldova primele mărci poştale. Acestea erau vestitele „Cap de bour”, a căror primă emisiune cuprindea patru timbre.

Această marcă poştală a intrat în circulaţie pentru prima data în 15 iulie 1858, în Moldova, având o valoare nominală de 27 de parale.

Emiterea vestitelor timbre „Cap de Bour” a marcat momentul când au fost introduse, pentru prima oară, în sud-estul Europei, mărcile poştale adezive, înaintea Greciei (1861), Turciei (1863), Serbiei (1866) sau Bulgariei (1879).

Emisiunea a fost tipărită la Iași la tipografia Atelia Timbrului, în timpul caimacamiei lui Nicolae Vogoride.

Marca poştală a constituit, în Moldova, o mare revoluţie în sistemul de comunicare organizat (poşta), dar şi un gest de frondă politică împotriva suzeranităţii otomane, care nu agrea, în Ţările Române, niciun fel de autonomie instituţională sau economică, cum ar fi moneda proprie, însemnele sau drapelul.

Timbrul reproducea într-un cerc capul de bour, semn heraldic de pe stema Principatului Moldovei, o goarnă poştală, o stea în cinci colţuri, legenda „porto scrisori” scrisă cu litere chirilice şi valoarea nominală a timbrului, amplasată în interiorul buclei de formă eliptică a goarnei poştale. Cercul avea dimensiunile de 19,5 mm la valorile de 27 şi 54 de parale, 19,75 mm la valoarea de 81 de parale şi 20,25 mm la valoarea de 108 parale. Prima serie de mărci poştale din spaţiul românesc era formată din patru valori: 27, 54, 81 şi 108 parale. Tirajul a fost mic: 6.000 la 27 de parale bucata, 10.000 la 54 de parale, 2.000 la 81 de parale şi 6.000 la 108 parale. Hârtia era specială, de provenienţă străină, având grosimea, structura şi culoarea diferită. Ca adeziv pentru gumare a fost folosită gumă arabică de culoare galben-brun, care era aplicată manual în straturi inegale şi neuniforme.

De-a lungul timpului, Romfilatelia, instituţia desemnată să emită timbrele şi efectele poştale româneşti, a lansat emisiuni filatelice dedicate atât personalităţilor româneşti, cât şi evenimentelor sau momentelor care au marcat istoria, cultura şi spiritualitatea ţării noastre de-a lungul timpului.

arsene

cuc

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate