AFIR: Sub-măsura 6.2 – Sprijin pentru înființarea de activități neagricole în zone rurale

1

 

 CONDIŢII MINIME OBLIGATORII /DE ELIGIBILITATE PENTRU ACORDAREA SRIJINULUI 

Pentru a putea primi sprijin în cadrul sub-măsurii 6.2, solicitantul sprijinului trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

  • Solicitantul trebuie să se încadreze în categoria beneficiarilor eligibili;
  • Solicitantul trebuie să prezinte un Plan de afaceri pentru desfăşurarea activităţilor neagricole;
  • Activitatea propusa prin proiect trebuie să se încadreze în cel puţin unul dintre tipurile de activităţi sprijinite prin sub-măsura 6.2;
  • Sediul social și punctul/punctele de lucru trebuie să fie situate în spațiul rural iar activitatea propusa prin proiect va fi desfășurată în spațiul rural.

Prin excepție sunt eligibile entităţile care desfăşoară activităţi agricole în mediu urban și inițiază o activitate neagricolă în spațiul rural,  punctul/punctele de lucru aferente activităţii agricole putând fi menținute în mediul urban.

Spaţiul rural eligibil

În accepţiunea PNDR 2014-2020 şi implicit a acestei sub-măsuri, spațiul rural este definit ca totalitatea comunelor la nivel de unitate administrativ-teritorială (UAT) , comuna fiind  cea mai mică unitate administrativ-teritorială, nivel NUTS 5

Implementarea Planului de afaceri trebuie să înceapă în termen de cel mult 9 luni de la data deciziei de acordare a sprijinului;

Dacă pe parcursul perioadei de implementare sau de monitorizare se încalcă cel puţin un criteriu de eligibilitate sau de selecţie, Cererea de Finanţare devine neeligibilă

 Implementarea proiectului

Perioada de implementare a proiectului (a planului de afaceri) este de maximum 57 de luni de la încheierea contractului de finanțare până la data depunerii dosarului celei de-a doua tranșe de plată.
Data deciziei de acordare a sprijinului reprezinta data semnarii Contractului de Finantare

Monitorizarea proiectului

Perioada de monitorizare a proiectului este de 3 ani de la data efectuării ultimei plăți efectuate de către Autoritatea Contractantă

 

PLANUL DE AFACERI se completează utilizând Anexa ”Planul de afaceri” de la Cererea de Finanțare și va include cel puțin următoarele:

Titlul proiectului, data întocmirii acestuia şi cursul de schimb euro/ lei al Băncii Centrale Europene valabil la data elaborării acestuia;
Prezentarea situației economice inițiale a solicitantului (de ex. datele solicitantului, aria de cuprindere a activității, forma juridică a solicitantului, abilități profesionale, istoricul întreprinderii, facilități de producție, dotarea);
Prezentarea etapelor pentru dezvoltarea noilor activităţi ale solicitantului (planificarea îndeplinirii acestora, riscurile de implementare, standarde și norme europene legate de protecția muncii și de mediu);
Prezentarea obiectivelor – (general, obligatoriu de îndeplinit și cele specifice) – care se intenţionează a fi atinse prin realizarea investiţiilor propuse prin planul de afaceri ;
Obiectivul obligatoriu de îndeplinit constă în dovada desfășurării activităților comerciale în cadrul proiectului: documente aferente producţiei comercializate sau a activităţilor prestate. Pentru acest obiectiv solicitantul stabilește un procent de minimum 30% din valoarea primei tranșe de plată. Acesta trebuie realizat până cel târziu înaintea solicitării celei de-a doua tranșe de plată.
La depunerea celei de-a doua cereri de plata, beneficiarul trebuie sa faca dovada desfasurarii activitatilor comerciale prin realizarea procentului stabilit pentru obiectivul obligatoriu de indeplinit. Cerinta va fi verificata in momentul finalizarii implementarii Planului de afaceri

 Modificarea Planului de afaceri

Beneficiarul poate solicita modificarea Planului de afaceri de cel mult două ori în perioada de implementare a acestuia, în baza unei justificări fundamentate, care să nu conducă la modificarea obiectivelor, criteriilor de eligibilitate și selecție.

Cu titlu de exemplu, se accepta modificarea actiunilor (prin eliminare sau adaugare) cu conditia sa nu se aduca atingere obiectivului specific si procentul aferent acestuia. Face exceptie achizitia de teren ca actiune in cadrul unui obiectiv specific.

TIPURI DE COSTURI ELIGIBILE

 Activitatea principală pentru care se solicită finanțare prin sub-măsura 6.2 trebuie să se regăsească în Lista codurilor CAEN eligibile în cadrul sub-măsurii 6.2 (Anexa 7 la Ghidul solicitantului).Sprijinul se acordă pentru îndeplinirea obiectivelor specifice care conduc la realizarea obiectivului general al proiectului și care se regăsesc în Planul de afaceri.

Toate cheltuielile propuse în Planul de afaceri, inclusiv capitalul de lucru, capitalizarea întreprinderii şi activităţile relevante pentru implementarea corectă a Planului de afaceri aprobat, sunt eligibile, cu respectarea prevederilor Ordinului MADR nr. 1.731/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Anexa 8 la Ghidul Solicitantului cuprinde Lista codurilor CAEN aferente activităților pentru care sunt permise doar cheltuieli de dotare.

  1. Cheltuieli cu achiziţia de terenuri

În vederea prevenirii utilizării alocării financiare aferente sub-măsurii 6.2 preponderent pentru achiziţionarea de teren construit/neconstruit, această acţiune este admisă cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor cerinţe:

Suma publică nerambursabilă utilizată pentru achiziționarea terenului construit/neconstruit este acceptată în limita a 10% din valoarea sprijinului acordat,

În Planul de afaceri se demonstrează necesitatea achiziţionării terenului în vederea dezvoltării afacerii şi realizării obiectivului general al proiectului;
Achiziţia de teren reprezintă o acţiune în cadrul unui obiectiv specific al Planului de afaceri.

  1. Cheltuieli cu mijloacele de transport specializate

Sunt acceptate pentru finantare urmatoarele tipuri de mijloace de transport:

  • Ambulanta umana;
  • Autospeciala pentru salubrizare;
  • Masina specializata pentru interventii, prevazuta cu nacela pentru executia de lucrari la inaltime;
  • Autocisterna pentru produse nealimentare (doar autocisterna pe autosasiu ‐ exclus cap tractor si remorca autocisterna sau una din ele separat)
  • Masina de maturat carosabilul;
  • Auto betoniera;
  • Autovidanja;
  • Utilaj specializat pentru imprastiere material antiderapant (este eligibil doar daca echipamentul este montat direct pe autosasiu, fara a putea fi detasat).
  • Ambulanta veterinara, masina de transport funerar

In cazul proiectelor prin care se propune achizitia de echipamente de agrement solicitantul/beneficiarul are obligatia de a utiliza echipamentele achizitionate numai in scopul deservirii obiectivelor propuse prin proiect si numai in aria geografica descrisa in Planul de afaceri.

In cazul in care in perioada de valabilitate a Contractului de Finantare (inclusiv in perioada de monitorizare) se constata utilizarea echipamentelor în afara ariei descrise, va fi recuperat întregul ajutor financiar plătit până la data respectivă și nu se va mai efectua nicio plată ulterioară

VALOAREA SPRIJINULUI NERAMBURSABIL

Sprijinul public nerambursabil :

  • este de 50000 de euro/proiect, cu excepția activităţilor de producţie, servicii medicale, sanitar-veterinare şi de agroturism pentru care valoarea sprijinului este de 70.000 euro/proiect

Atenție! Sprijinul se acordă sub formă de sumă forfetară în funcție de tipul investiției, respectiv 50.000 euro sau 70.000 euro. Nu există sume intermediare

  • Se acorda în baza unui Plan de afaceri.
  • se acordă cu respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1407/2013
  • se acordă în baza OrdinuluiMADR nr. 1731/2015
  • nu va depăşi 200.000 euro/beneficiar pe durata a trei exerciții financiare consecutive, cu excepția  întreprinderilor unice care efectuează transport de mărfuri în contul terților sau contra cost, pentru care sprijinul nu depășește suma de 100.000 euro pe durata a trei exerciții financiare consecutive.

Atenție! În cazul în care, prin acordarea ajutorului de minimis solicitat prin Cererea de Finanţare depusă pe sub-măsura 6.2, s-ar depăşi plafonul de 200.000 euro/beneficiar (întreprindere unică), proiectul va fi declarat neeligibil.

Ajutoarele de minimis nu pot fi utilizate pentru achiziționarea de vehicule pentru transportul rutier de mărfuri, autoturisme sau autovehicule de transport persoane.

Un solicitant al sprijinului prin sub-măsura 6.2 poate depune în acelaşi timp proiecte pentru alte sub-măsuri/măsuri din cadrul PNDR pentru a fi cofinanţate prin FEADR cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:

  1. respectarea condițiilor de eligibilitate ale acestuia și a regulilor ajutoarelor de minimis;
  2. nu sunt create condiţiile pentru a obţine în mod necuvenit un avantaj, în sensul prevederilor art. 60 din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013, în orice etapă de derulare a proiectului;
  3. dacă proiectele nu formează împreună un flux tehnologic.

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
1 Comentariu
  1. Maria Mihalache spune

    oare limba Romana sa schimbat atit de mult in 32 de ani ? nu am inteles niic parca citesc in chineza

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate