„VOCABULAR”… PORTOCALIU, ÎN IMAGINI

7

Culoarea a jucat un rol important în istoria civilizaţiei umane, devenind şi purtătoarea unor semnificative mesaje subliminale. Chiar şi cele mai primitive triburi africane au fost fascinate şi cucerite de farmecul magic al culorilor vii, penetrante! O lume lipsită de culoare este monotonă, chiar tristă. De la pachetele de biscuiţi turceşti şi până la banala cutie cu detergent, culoarea şi-a probat capacitatea de convingere, însoţindu-l pe agentul comercial în demersul său publicitaro-negustoresc. De cele mai multe ori, „vocaliza” cromatică a contribuit hotărâtor, cu succes, asupra destinului produselor sortite consumatorilor. Până să citeşti un text de prezentare aplicat abil pe un sul de hâtie igienică, un cumpărător grăbit este atras de culoare.

La fel se petrec lucrurile şi cu pachetul de macaroane. Pentru cuvântul tipărit ai nevoie de timp, eventual de ochelari, dacă ţi-a slăbit vederea. Culoarea este înzestrată cu propria sa dinamică, reuşind să convingă, să atenţioneze, sau să respingă, mult mai rapid decât o cugetare biblică. Printr-o utilizare abuzivă şi improprie, prin asocieri neinspirate cu fapte şi evenimente nefericite, culoarea-suport este descalificată iar imaginea produsului ambalat are de suferit prejudicii considerabile. Când zăreşti o muscă verde, cu un frumos luciu metalic, aşezată pe colacul toaletei, sau în interiorul wc-ului din fundul curţii, înţelegi că între cele două elemente, unul mobil, altul imobil, există o relaţie indestructibilă. În funcţie de această legătură naturală, dintre o gânganie şi produsele biologice faţă de care se simte atrasă, asociezi un epitet. Musca şi gândacul de bucătărie stârnesc repulsie, mai ales când le întâlneşti în felul de mâncare preferat. Sunt banale accidente culinare, cunoscute de chelneri, ospătari şi cei care frecventează restaurantele de mâna a doua, sau birturile ostăşeşti din spatele autogărilor de provincie. Cei de la Protecţia Consumatorului aplică amenzi usturătoare atunci când sunt descoperite nereguli de ordin sanitar. Dacă găseşti o coadă de şobolan bolnav, într-o franzelă, te consideri fraudat: ai cerut ceva, contra cost, dar ai fost servit cu altceva! Se lasă cu supărare! De multe ori intervine fericit sfânta-mită, salvatoarea de dosare penale. Aşa e şi în politică: ţi se promite că vei trăi bine, dar te trezeşti la balamuc, ferecat bine în cămaşa de forţă a unor şmecheri dintr-o uniune pe care o credeai paradis! Iar tâlharul este încurajat să mai încerce încă o dată, într-un dispreţ total faţă de normele bunului-simţ şi legi. De unde şi până unde atâta dragoste cu năbădăi, dintre tâlhari şi cei care-i susţin? Foarte simplu: prin şpagă groasă!

CULOAREA-DE LA MITING, LA TARABĂ


Dintr-o experienţă îndelung exersată, consumatorul păţit al bătrânei Europe, le recomandă, prevenitor, tuturor: „Nu confundaţi marfa, cu ambalajul”! Unul dintre participanţii la mitingul electoral din 26 iulie 2012, desfăşurat la Piatra Neamţ, a venit însoţit de o umbrelă portocalie. Proprietarul, un vârstnic dezamăgit, a modificat textul propagandistic aplicat pe umbrelă, după cum lasă să se vadă imaginea alăturată(vezi foto nr. 1). Ce rost ar mai avea comentariile, când o mutaţie profundă s-a produs în cel mai evident mod posibil? Omul nu a schimbat culoarea, ci mesajul, dezvinovăţind cromatica printr-un nou slogan, cu rost exorcizator! El a înţeles de unde i se trag necazurile: ştie cine i-a furat pensia, cine i-a scumpit gigacaloria, cine a răscolit mormintele înaintaşilor cu buldozerul, pentru a-i mai fura nişte bani din buzunar, prin intermediul unui supliment banditesc adus impozitelor obişnuite. Nimeni nu l-a deranjat pe concetăţeanul nostru încărunţit de necazuri şi purtător de umbrelă portocalie, indiciu clar că lumea a priceput esenţialul. Într-un cântec celebru, „Vinovaţii fără vină, cer să se facă lumină”, interpretat de regretatul artist Florian Pittiş, câteva versuri te obligă la meditaţie: ”Sunt curat la trup, curat la suflet/Vreau să-i înţeleg şi să-i iubesc/ Nu contează cât de lung am părul,/ Important e cât şi cum gândesc”! Culorile şi moda ţin pasul cu gusturile potenţialilor cumpărători, oferta încercând să facă faţă oricărei solicitări, oricărui sezon sau portofel. Unii comercianţi, mai zeloşi, nu s-au împiedicat în zvonurile alarmiste, sosite din zona samsarilor politici, distribuind marfă şi celor cu opţiuni partinice, clare(vezi foto nr. 2).
TEXT ŞI FOTO: MIHAIL-SORIN GAIDAU

telegram ziar piatra neamt
Citește și
7 Comentarii
  1. popa gheorghe adrian spune

    @MARIUS
    Asa ar trebui…dar natia noastra este dezbinata si rautacioasa. Isarescu a zis bine” cine nu stie sa dialogheze sa plece acasa, nu sa ne scoata pe noi din casa”. Eu unul, sincer, sunt dezamagit total si nu cred ca Romania are o cale de iesire cel putin inca 4 ani de acum incolo. Credeti-ma, data fiind si profesia, cu cate persoane stau de vorba raman uimit cat de usor influentabile sunt aceste persoane si usor de „prostit”. Cu cine sa faci ceva in tara asta? Sunt fundatii, ONG-uri…care vor sa faca ceva dar nu sunt oameni. Si un partid politic daca s-ar infiinta e nevoie de membrii care sa lupte. 100-1000 de persoane e nesemnificativ fata de cancerul generalizat din Romania. Inainte ca Hitler sa ajunga la putere a promis oamenilor locuri de munca si ca Germania va ajunge cea mai mare putere economica a lumii. Diferenta este ca, in 1939 Germania era cea mai mare forta economica si politica a lumii, iar Romania este mintita in continuare de 22 de ani. Dar, aia sunt nemti, noi suntem tot romani. Se intoarce Tepes, Viteazu si altii in mormant. Umilitor pentru Romania, avand in vedere ca am avut si trecut glorios, nu am fost in genunchi ca acum NICIODATA!!!

  2. marius spune

    Toti pentru unu si fiecare pentru sine.
    Dar ce-ar fi sa boicotam total alegerile viitoare?
    Ce-ar fi sa le aratam cine-i stapanul?
    Ce-ar fi sa nu mai punem botu’la propaganda lor mediatica?
    Ce-ar fi sa dam mana cu mana si sa-i scoatem pe astia din cartea de istorie?
    Ce-ar fi d-le avocat,sau d-le fotograf?
    Ati fi de acord?
    TOTI PENTRU UNU !!!!
    Admin mi-ai cenzurat destule azi.
    Daca si cu asta faci la fel,cu parere de rau ,voi pleca sa-l caut pe Nationalist.
    Pe cuvant.
    Ca intotdeauna cu respect, Marius

  3. marius spune

    Sunt de acord cu antepostatorii mei:
    VOM LUPTA PANA LA UNU!!

    Unu si un sfert cel tarziu.

  4. marius spune

    @ Popa Gheorghe Adrian
    In general sunt de acord cu domnia voastra,in general,pentru ca doresc sa va atrag atentia respectuos ca:
    Daca vom mentine vie imaginea unui conducator tiran si fara dragoste de oameni,in momentul in care asa cum spuneti d-vs,nu ai ce sa votezi la conducerea romaniei atunci propovaduim anarhia generalizata,refuzand sa acceptam ca un stat trebuie vrand,nevrand condus.
    Doriti sa alegem un strain?
    Sau poate un fost monarh?
    RAU CU RAU spune un proverb romanesc.
    DA-I MAI RAU FARA RAU!
    Haideti sa stam stramb dar sa cugetam drept

  5. MIHAIL-SORIN GAIDAU spune

    Dl. avocat Adrian Gheorghe Popa are dreptate. Partidele politice trebuie sa dovedeasca niste calitati deosebite pentru a merita votul alegatorilor. Altfel vor fi pulverizate definitiv. Deocamdata nu avem cu cine sa ne laudam si nici pentru cine sa luptam. Asta nu inseamna ca nu vom lupta mai eficient si mai inteligent. Vom fi nevoiti sa luptam direct pentru noi, nicidecum prin intermediari lipsiti de seriozitate, onoare, curaj si barbatie politica.

  6. Popa Gheorghe Adrian spune

    Cancerul democratiei si dusmanul declarat al statului de drept este ciuma portocalie denumita „metaforic’ PDL. Noroc de dl. Sorin Gaidau care mentine treaza atentia cititorilor si nu lasa in uitare JAFUL CARE S-A FACUT IN TARA ASTA DE PDL SI CAMARILA SECURISTA. Ca nici USL-ul nu-i mai breaz, e o alta discutie. Ca in momentul actual nu ai ce sa votezi la conducerea romaniei, ESTE FOARTE GRAV. Important e ca se mentine vie imaginea unui conducator tiran si fara dragoste de oameni = BASESCU si PDL.

  7. marius spune

    Vai,d-le Gaidau,da’n-ati priceput mai nimic.
    Budigaii aia portocalii sunt de dama(femeie,ca sa ma-ntelegeti)si sunt special conceputi pentru prietenele sau sotiile USL-istilor.
    Ei,acopera p..dalaul,in care orice mascul USL-ist ar dori ……stiti d-vs ce ca eu nu scriu ,ca ma baga adminul….. la cenzura.
    Deci ,comersantii au fost grijulii sa nu scoata chilotei rosii la vanzare ca sa nu se creada ca vor sa acopere USL-ul.
    Pentru elucidare urmariti un film XXX(pontografic)

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate