Scrisoare deschisă adresată ministrului Educaţiei şi Cercetării, inspectorilor şcolari, cadelor didactice, părinţilor şi elevilor implicaţi în organizarea sărbătorilor de Halloween

5

De câţiva ani încoace, majoritatea instituţiilor de învăţământ din România celebrează Halloween-ul, o sărbătoare de sorginte păgână, denumită, pe bună dreptate, a fricii, a întunericului şi a morţii. În apropierea zilei de 31 octombrie, încep pregătirile pentru petreceri, concursuri, carnavaluri sau parade la care iau parte nu doar copiii, ci şi părinţii sau profesorii lor. În cadrul acestor manifestări „educativ-culturale”, preşcolarii, şcolarii mici sau liceenii se întrec, cot la cot cu educatorii, în a-şi etala costumele de vârcolaci, vampiri, mumii, diavoli, monştri, vrăjitori sau fantome.  În ciuda unei aparenţe de joacă, farsă ori distracţie, Halloween-ul este, de fapt, o sărbătoare închinată Zeului Morţii, Samhain, căruia celţii îi aducea jertfe umane, existând mărturii că practica sacrificiului uman e încă folosită şi în zilele noastre.

Răspândirea acestei sărbători e de neînţeles într-o ţară creştin-ortodoxă şi într-un spaţiu atât de bogat în sărbători tradiţionale, autentice, aşa cum este Dragobetele, o sărbătoare a iubirii populare româneşti. Cine are interes ca în şcolile din România să se oficializeze celebrarea morţii şi a întunericului? Ce legătură poate exista între procesul de învăţământ – axat pe instruirea şi educarea elevilor – şi o manifestare străină de identitatea poporului român, de valorile, cultura şi credinţa lui?

Paleta activităţilor de Halloween este foarte largă şi, într-adevăr, foarte „educativă”. În timp ce la orele de lucru manual copiii de grădiniţă realizează fantome din şerveţele, vrăjitoare, păianjeni cu pânze, fantome după amprenta piciorului sau fantome din spirale, şcolarii îşi confecţionează măşti groteşti, pelerine, îşi vopsesc feţele, purtând tot felul de însemne drăceşti (coarne şi coadă de drac, crucea răsturnată etc.). Dascălii nu rămân nici ei mai prejos, costumându-se în aceeaşi manieră şi organizând concursuri la care posesorii celor mai înspăimântătoare costume sunt recompensaţi cu generozitate:

«… îngeraşii, drăcuşorii, o asistentă medicală, mirele şi mireasa, vrăjitoarele şi… chiar Moartea au prezentat costumele, cele mai frumoase dintre ele fiind premiate: diplome şi prăjiturele. „Am ales această costumaţie pentru că mi s-a părut deosebită. Mi-a plăcut şi am vrut să câştig”, declară Frankenstein (Apostolescu Ştefan, clasa a V-a B). Clasa a III-a sau clasa a VIII-a, toţi au fost foarte inspiraţi în alegerea personajelor în pielea cărora au vrut să intre. Încrezători şi cu zâmbetul pe buze, elevii s-au prezentat în faţa spectatorilor, cu dorinţa de a fi cei mai buni (….)

„Sunt costumată în vrăjitoare. Mi se pare că pune în evidenţă ceva care să sperie spiritele rele. În plus, acest personaj mi-a plăcut de când eram mică”, spune Alice Petricică, din clasa a VI-a C.» (din articolul Halloween alungă spiritele rele din şcoli, ziarul Valea Prahovei, noiembrie 2009)

«Vineri, stafiile au bântuit coridoarele şcolii, vrăjitoarele au îngrozit lumea, scheletele şi-au făcut de cap, iar monştrii şi-au intrat în drepturi. Nu este vorba despre un film de groază, ci de petrecerea Halloween, organizată la Şcoala „George Enescu” din Sinaia. Elevii s-au costumat în tot felul de personaje, care mai de care mai înfricoşătoare. Înainte să se dea startul petrecerii, cei mari au vrut să-i sperie pe colegii mai mici şi… au reuşit. „Atât copiii care învaţă la şcoala George Enescu, cât şi cadrele didactice au pregătit o serie de activităţi care au început de la ora 9.00. Ele s-au încheiat cu Halloween party. Elevii au fost foarte fericiţi şi mulţumiţi, deşi această sărbătoare nu este românească, costumele lor, dar şi ceea ce au pregătit ei, denotă faptul că iubesc această sărbătoare”, a precizat prof. Aurora Arieşan, consilier programe educative. Tinerii şi-au etalat costumaţia şi au primit de la profesori prăjituri şi bomboane. Elevii au realizat şi desene înfricoşătoare, desene care au fost expuse pe coridoarele şcolii. Apoi, au dansat şi s-au distrat la petrecerea „groazei”. Elevii şi-au speriat până şi profesorii. La unele clase, tinerii şi-au aşteptat dascălii costumaţi şi cu dovleci pe bănci. „M-am îmbrăcat în vrăjitoare, însă fac vrăji bune. Dacă aş avea puteri, mi-aş dori ca toţi oamenii să fie mai buni”, a spus o elevă. Pentru că au reuşit să creeze atmosfera de Halloween în şcoală, elevii au primit dulciuri, dar şi diplome. De asemenea, profesorii i-au felicitat pentru creativitate.» (articolul Petrecere de groază, ziarul Valea Prahovei, ediţia din 3 noiembrie 2009)

Deşi nu este decât o veritabilă invocare a demonilor şi a făpturilor infernale, iată că, treptat, Halloween-ul devine un soi de sărbătoare naţională a românilor, o sărbătoare pe care însuşi „părintele” modern al „bisericii lui Satan”, Anton Szandor LaVey, o considera drept una dintre cele mai mari sărbători în calendarul satanic, alături de “Noaptea Walpurgică” sau „Sabatul vrăjitoarelor”, de pe 1 mai.

În preajma acestei sărbătorii, televiziunile difuzează filme horror, în vitrinele magazinelor, în parcuri, în localuri, şcoli şi universităţi, pe uşile caselor, peste tot apar vrăjitoare călare pe mătură, dovleci-felinar, coarne şi alte imagini demonice.

Cum de am ajuns să ne bucure monstruozitatea, să ridicăm la rang de virtute cruzimea, oroarea, sadismul? De ce nu ne întrebăm ce ascunde această sărbătoare, aparent nevinovată, înainte de a ne grăbi să o sărbătorim cu atâta fast?

În timp ce în şcolile din România se promovează teroarea, cruzimea, violenţa şi moartea, Ministerul Educaţiei din Rusia decide să interzică orice eveniment legat de sărbătoarea Halloween-ului în scoli. Un reprezentant al ministerului, Alexander Gavrilov, a declarat că această hotărâre se menţine din 2003, iar motivaţia este legată de faptul că această sărbătoare promovează cultul morţii, personificarea morţii şi a forţelor răului, fiind în contradicţie cu natura instituţiilor de învăţământ. Gavrilov a precizat că Halloweenul “tulbură mintea şi afectează sănătatea spirituală şi morală a elevilor”, concluziile sale fiind împărtăşite de o serie de psihiatri consultaţi pe aceasta temă.

HALLOWEEN-UL ÎN ŞCOLI – ÎNCĂLCĂRI GRAVE ALE PREVEDERILOR LEGALE

Legea Educaţiei Naţionale conţine prevederi foarte clare privind păstrarea identităţii naţionale şi a valorilor culturale ale poporului român, în unităţile de învăţământ fiind strict interzise activităţile care pun în pericol moralitatea şi integritatea fizică şi psihică a copiilor şi cadrelor didactice.

Astfel, între principiile care guvernează învăţământul preuniversitar şi superior din România, se numără şi „principiul asumării, promovării şi păstrării identităţii naţionale şi a valorilor culturale ale poporului român” (art. 3, pct. h).

De asemenea,  la art. 7. — (1) legea prevede că „în unităţile, în instituţiile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale sunt interzise activităţile care încalcă normele de moralitate şi orice activităţi care  pot  pune  în  pericol  sănătatea  şi  integritatea  fizică  sau psihică a copiilor şi a tinerilor, respectiv a personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic”.

În ceea ce priveşte comportamentul cadrelor didactice, legea aminteşte, la art. 273 – (3), că „personalul didactic poate exprima liber opinii profesionale în spaţiul şcolar şi poate întreprinde acţiuni în nume propriu în afara  acestui  spaţiu,  dacă  acestea  nu  afectează  prestigiul învăţământului şi demnitatea profesiei de educator, respectiv prevederile prezentei legi”. Totodată, „personalul didactic, personalul didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi de control din  învăţământul preuniversitar răspund disciplinar pentru încălcarea  cu vinovăţie a îndatoririlor ce le revin potrivit contractului individual de muncă, precum şi pentru încălcarea normelor de comportare care dăunează interesului învăţământului şi prestigiului unităţii/instituţiei, conform legii.” (Art. 280. — 1)

Având în vedere cele menţionate mai sus, solicităm Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, precum şi Inspectoratelor Şcolare Judeţene interzicerea urgentă a activităţilor desfăşurate de Halloween, activităţi care afectează pe termen lung sănătatea spirituală şi morală a elevilor din România.

În urma unui extemporal dat elevilor de clasa a IV-a într-o şcoală americană, la întrebarea: „Cum aţi vrea să serbaţi Halloween-ul?”, 80% au răspuns: „Aş vrea să omor pe cineva…”. De asemenea, creşterea violenţelor din timpul Halloween-ului a devenit o evidenţă, „distracţia” asociindu-se cu fapte penale, consum de alcool şi droguri sau accidente grave.

Îşi poate asuma vreun profesor responsabilitatea pentru urmările ce ar putea apărea în urma acestui joc nevinovat de-a moartea?

Semnatari:

 1.    Asociaţia Creştin Ortodoxă Mama Olga, Piatra-Neamţ

2.    Asociaţia Învăţătorilor din Judeţul Neamţ

3.    Asociaţia Medicală Concordia 2006, Piatra Neamţ

4.    Federaţia Asociaţiilor Ortodoxe Pro-vita din România

5.    Asociaţia Pro-vita Craiova

6.    Asociaţia Pro-vita Gorj

7.    Asociaţia Pro-vita Sibiu

8.    Asociaţia Bucovina Profundă Suceava

9.    Asociaţia Sf. Martiri Brâncoveni, filiala Suceava

10.  Asociaţia Simplu România

11.  Fundaţia Sfinţii Martiri Brâncoveni Constanţa

12.  Asociaţia Ieromonah Arsenie Boca Arad

 

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
5 Comentarii
  1. dana spune

    IN SFARSIT……cineva vede realitatea….am copil in cls 7 in timpul „sarbatorii” de hallowen copiii sunt innebuniti de costume f.agitati pt aceasta chestie,copilului meu si anul trecut si acum 2 ani chiar in ziua de halowen la scoala i s.a facut brusc rau greata,varsaturi ameteli…ceva f.ciudat…a ajuns la concluzia ca ceva rau se intimpla acolo si nu a mai vrut sa participe…deci FELICITARI initiatorilor acestei scrisori care speram sa nu ramina asa!!!!cineva sa deschida ochii romanilor si nu numai….

  2. feraru marcel spune

    Nu se poate sa nu fii de acord cu cele expuse in apelul de mai sus. Exemplele sunt graitoare si fac dovada unei situatii, care se perpetueaza din ’90 incoace. Trebuie insa, sa fim constienti, ca pe langa importul de „sarbatori”straine, am preluat si prostul obicei, de a inlocui diverse denumiri care puteau fi usor inteligibile in lb. Romana, cu versiunea lor in lb. Engleza. Cazul actiunii aia privind curatenia, a unor actiuni, precum cele de la C.N. Calistrat Hogas,a presei, care pentru stirile de ultima ora, foloseste tot termeni englezesti si multe altele. Lb. Romana si obiceiurile traditionale, au devenit caduce, invechite, dupa mintea unora arhaice. Trebuie sa subliniem, ca asa zisele obiceiuri, pe care le-am primit si adoptat, au venit in primul rand pe latura comerciala. Zilele de dinaintea lor, sunt pline de reclame in mass-media si in magazine. Totul se face pentru profitul rezultat, in urma vanzarilor exceptionale din ajun.Hoteluri si restaurante, se intrec in a pregati si gazdui, cat mai profesionist sutele de petrecareti. As spune ca degeaba interzice ministerul invatamantului, manifestarile in scoli, pentru ca parintii „moderni”isi vor lua odraslele cu ei, asa, ca sa se distreze si ei americaneste. Nu cred ca gresesc, atunci cand spun ca, in general, copii de familii instarite, isi pot permite sa se distreze asa. Singura solutie ar fi, dupa parerea mea, interzicerea generala a oricaror manifestari de acest gen in societatea Romaneasca.

    1. karina spune

      Toate aceste fundatii,ONG-uri etc,”scandalizate”de petrecerile organizate de Halloween ce au facut pentru educatia copiilor? Nu am auzit nici o activitate care sa promoveze traditiile culturale romane, dar sa fie si atractiva pentru copii de azi!Pentru ca vrem nu vrem,copii de azi traiesc intr-o alta societate si nu poti sa-i atragi cu ce era acum 20 ani.E foarte usor sa ceri interzicerea manifestariilor de halloween,dar asta nu rezolva sub nici o forma problema.

      1. feraru marcel spune

        Inlaturand cauza, vom face ca si efectul sa dispara. Cat despre copii de azi, va pot spune ca povestirile Fratilor Grimm, ale lui Ispirescu, amintirile lui Creanga, sunt la fel de frumoase, dar….nu le promoveaza nimeni. Cati din parintii din noua generatie, au in biblioteca astfel de carti? Cati mai stiu sa spuna o poveste, in putinul timp liber care-l au? DVD-ul, computerul, au luat locul cartilor de povesti, al lui Fat Frumos,al tineretii fara batranete. ETC.
        Aveti o idee mai buna ? Viabila?
        ADMIN: Cineva le mai promoveaza: ANGAJAM ZANA

        1. feraru marcel spune

          Felicitari ! Din pacate, mai sunt o multime de copii intre 8-12, anisori, care ar necesita cate-o zana langa ei, barem 3-4 ore pe zi. N-am idee ce se face prin gradinite, dar sigur, minunatele, naivele(pt. vremurile noastre) povesti cu zmei si Ilene Cosanzene, nu se mai prezinta micutilor. Cu siguranta, daca s-ar face, atunci si tanarul care a ajuns sa buchiseasca literele, ar lua, de curiozitate cartea in mana, sa citeasca el insusi povestea. Si-ar urma alta si alta si…poate, nu i-am mai vedea la 4 anisori imitandu-l pe Bruce Lee. Iar intre 25 si 40….piti de cafenea. Poate.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate