Proiect educativ: „Paris, capitală culturală şi ştiinţifică europeană”

Paris, capitală culturală şi ştiinţifică europeană”

  • Profesor dr. Cristina GRIGORI
  • Profesor dr. Simona MAGDALINA
  • Laborant Maria BOȚU

Proiectul acesta este o formă de activitate pe care 24 de elevi de clasa a X-a şi a XI-a, profil de matematică-informatică şi ştiinţe ale naturii, au ales să o facă în cadrul manifestărilor francofone din anul şcolar 2018-2019, perioada mai-iunie, în vederea cunoaşterii elementelor de cultură francofone în ţara de origine (Franţa), a unor aspecte ştiinţifice propuse experimental de partenerul francez (Cité des Sciences, Musée de l’Homme), pentru practica limbii franceze în situaţii reale de comunicare, precum şi pentru a dezvolta relaţii de grup în alt spaţiu decât cel şcolar. Parteneri au fost: Fiap Jean Monnet, Paris, Cité des Sciences, Musée d’archéologie – Château Saint-Germain-en-Laye, S.C. MEGATRAVEL S.A., TAROM. Echipa de implementare a proiectului: în cadrul Colegiului Naţional „Petru Rareş”: directori: prof. Grigoruţă Oniciuc, director adjunct, prof. Claudia Jora, prof. Cristina Grigori, prof. Loredana Mitrea, prof. Cătălina Boghian, prof. Simona Magdalina, prof. Aloma Veiss, prof. Raluca Rusu, prof. Sonia Iacoban, prof. Carmen Măriuţă, laborant Maria Boţu, bibliotecar Elena Popa, contabil Diana Vicol. Beneficiarii, în anul şcolar 2018-2019, au fost 24 elevi de clasele a X-a D, a XI-a A, B, C, D din Colegiul Naţional „Petru Rareş”, profesorii implicaţi şi părinţii elevilor, comunitatea şcolară de la „Petru Rareş”. Scopul a fost descoperirea patrimoniului cultural-ştiinţific naţional francez, descoperirea patrimoniului istoric al Parisului, a patrimoniului arheologic al zonei pariziene, experimente în cadrul activităţilor propuse de Cité des Sciences şi de Musée de l’Homme din Paris.

            Pe termen lung, obiectivele proiectului au fost: dezvoltarea relaţiilor de grup între elevii unor clase din Colegiul Naţional „Petru Rareş”, practicarea limbii franceze în mediu nativ. Pe termen scurt: realizarea de activităţi de descoperire a istoriei franceze în spaţiul geografic respectiv, vizitarea Parisului, centrul francofoniei mondiale, descoperirea unor elemente de artă clasică şi modernă la Muzeul Orsay şi la Musée d’archéologie din Paris, respectiv Saint-Germain-en-Laye, participarea la activităţi experimentale de geografie, fizică, astronomie, biologie la Cité des Sciences şi la Musée de l’Homme din Paris, realizarea unui film comun, de prezentat la orele de istorie şi ştiinţe.

În anul şcolar 2017-2018, în cadrul activităţilor de schimb şcolar din proiectul de înfrăţire al Colegiului Naţional „Petru Rareş” cu Liceul „Saint-Exupéry” din Saint-Raphaël, Franţa, elevii români au solicitat şi alte activităţi de cunoaştere a spaţiului francofon cultural şi ştiinţific. De aceea, în acest an şcolar, profesorii de limba franceză şi cei de ştiinţe au gândit organizarea unei excursii la Paris, în jurul unui program de descoperire a principalelor obiective istorice ale Parisului, precum şi două sesiuni de experimente ştiinţifice în două mari centre, precum Musée de l’Homme şi Cité des Sciences. Astfel, elevii au avut ocazia de a cunoaşte detalii despre istoria, arta şi cultura clasică şi modernă a Franţei. Elevii au asistat la experimente, au vizitat expoziţii permanente, muzee şi au realizat importanţa culturii şi civilizaţiei francofone în contextul actual al globalizării. Au exersat limba franceză pe care au învăţat-o până în acest moment, în situaţii de viaţă cotidiană (metrou, magazin, discuţii cu muzeografi, magazine…). Mulţi dintre elevii care au participat la acest proiect au obţinut diploma de limbă franceză D.E.L.F., iar unii au participat la schimbul de experienţă în cadrul proiectului de înfrăţire între Colegiul Naţional „Petru Rareş” şi liceul francez „Saint-Exupéry”. Implicarea elevilor în aceste proiecte anterioare a fost remarcabilă.

            Anul acesta şcolar, în urma mai multor şedinţe de prezentare a proiectului şi de discuţii cu elevii, s-a stabilit un program de pregătire a vizitelor la Paris, în cadrul orelor de istorie, arte şi biologie. Astfel că proiectul s-a realizat pe două axe: cultural-istorică şi ştiinţifică. În acelaşi timp, profesorii implicaţi în acest proiect au avut în vedere întărirea relaţiilor de colegialitate şi prietenie în cadrul grupului. Pentru Săptămâna la Paris, 2-9 iunie, anul şcolar 2018-2019, cheltuielile au fost suportate de participanţii la proiect.

Continuarea activităţilor culturale şi ştiinţifice se va face în 2019-2020, prin vizita CERN în ianuarie şi prin reluarea activităţii de descoperire a patrimoniului francez, eventual într-una din vacanţele şcolare.

Programul din acest an al proiectului la Paris a cuprins: vizită Turnul Eiffel, parcul Trocadero, cartierul şcolilor, le Quartier Latin, Sorbona, Facultatea de Drept, Biblioteca Sainte-Geneviève, prima bibliotecă universitară din Franţa, Panteonul, Biserica Saint-Etienne-du-Mont, unde se află rămăşiţele patroanei spirituale a Parisului, Sfânta Genoveva, grădina Luxembourg, în curtea Senatului Franţei; plimbare pe cheiurile Senei, cu buchiniştii săi, podul Archevêché, în spatele Notre-Dame, unul din podurile cu lacăte, strada Huchette, lângă Notre-Dame, cu teatrul La Huchette al lui Eugène Ionesco, fântâna Saint-Michel, la Conciergerie – veche închisoare (lângă Palais de Justice), cu un superb orologiu pe faţadă (cel mai vechi din Paris, funcţional), la Sainte-Chapelle (capela Palatului de Justiţie, cel mai înalt naos din Franţa, vitralii superbe); Hôtel de Ville (Primăria), Turnul Saint-Jacques, Centrul Pompidou cu frumoasa piaţă şi fântâna Stravinsky; centru de artă modernă şi contemporană construit ca o uzină care funcţionează ca un corp omenesc; alături, se află Atelierul lui Brâncuşi (vizită gratuită asigurată de curatoarea româncă a muzeului, Doina Lemny), Cité des Sciences et de l’Industrie (muzeu experimental al ştiinţelor, cu un cinematograf imens, la Géode, în formă de sferă, parcuri frumoase etc.): ateliere ştiinţifice, experimente personalizate; cartierul Défense, cartierul cu zgârie-nori din Paris, Arc de Triomphe et Place de l’Etoile, mormântul soldatului necunoscut, Champs-Elysées, place de la Concorde, obeliscul din Luxor al lui Napoléon I, fântânile arteziene Louis XV, grădina Tuileries, în faţa Luvrului, cu Muzeul Orangerie (aici sunt celebrii nuferi ai lui Claude Monet, picturi impresioniste monumentale), rue Royale cu celebrele macarons de la La Durée, Muzeul Luvru, Palais Royal, grădini (în acest fost palat al lui Richelieu, se află azi Consiliul de Miniştri), Domul Invalizilor (mormântul lui Napoleon Bonaparte şi Muzeul Armatei),Biserica Madeleine, Opéra Garnier (Palatul Garnier cu celebrele tavane pictate de Marc Chagall, lângă celebra Café de la Paix), Galeriile Lafayette (unul din primele malluri din Paris, din secolul al XIX-lea, frumoasă construcţie), Castelul Saint-Germain-en-Laye/grădini (Muzeul naţional de arheologie şi expoziţii), Cartierul Montmartre, cartierul artiştilor, Place du Tertre, Sacré-Coeur, Versailles – palat, expoziţii, caleşti, fântâni muzicale şi grădini, Muzeul Orsay (superb muzeu de artă, amplasat într-o veche gară), Muzeul Omului, Biblioteca Naţională François Mitterrand, splendidă construcţie pe o esplanadă, cu patru turnuri în formă de carte deschis, Grădina Botanică şi Muzeul de Ştiinţe Naturale din Paris.

Programul a fost realizat împreună cu elevii şi plecând de la sugestiile lor. Am apreciat în mod deosebit comunicarea elevilor între ei pe grupul media şi cu profesorii lor. Dovada că se poate realiza un proiect interdisciplinar. Fotografiile din acest proiect vor apărea în articolul din numărul următor al revistei liceului.

- Apreciază pagina -

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate