Probleme foarte grave la principalul culoar de mobilitate. Vor să asfalteze peste conductele de canalizare depășite ca termen de viață

3

Pe Bulevardul Traian din Piatra-Neamț va trece principalul culoar de mobilitate urbană. Pe sub această stradă trec, pe lângă țeava de alimentare apă pe care se vor apuca în curând să o schimbe, și alte țevi cu probleme foarte mari.

Pentru cetățenii care nu cunosc subiectul tehnic al acestor țevi, vom încerca o explicație mai simplă. Țeava de apă pe care o vor schimba este cea care se tot spărgea în zona fostei bănci Țiriac și erau mereu lucrări și săpături pe porțiunea și sensul de mers, cum se termină de coborât dealul de la liceul Cartianu (de Chimie).

Celelalte țevi, pe care primăria ar vrea să le treacă cu vederea și să asfalteze peste ele doar ca să asfalteze și apoi sa facă poze cu asfaltul nou, sunt cele care se tot sparg cel puțin o dată pe an în zona BCR. Ultima intervenție acolo a fost acum aproximativ o lună. Când cei de la ApaServ au intervenit să repare țeava, după ce au săpat au constat că țeava aproape dispăruse și dejecțiile se adunau în pământ acolo unde mai erau doar niște urme de la țeava pusă în 1965. A fost o intervenție grea, s-a săpat la 4 metri adâncime și s-a pus o bucată destul de mare de conductă nouă. Deci nu vorbim doar de o rețea de canalizare depășită ca termen de viață, ci de una care se află într-un stadiu atât de avansat de degradare sau mai bine zis dezintegrare că nu mai poate fi reparată. De fapt, toți pietrenii care circulă prin oraș au văzut cu ochii lor că de câțiva ani se tot intervine la acest segment de conducte de canalizare.

În cazul în care cei de la ISC, ApaServ sau alte instituții vor să se facă că nu văd, le amintim noi starea conductelor de canalizare pe care avem suspiciunea că nu vrea nimeni să le schimbe ci se vrea să se asfalteze peste ele, iar aceste conducte care se sparg în fiecare an cu certitudine se vor sparge și după terminarea culoarului de mobilitate și vor crea pagube imense în bugetul local.
– Rețea canal menajer bd. Traian, conductă 400mm, lungime 1.135 km. din beton, montată în 15.03.1965 a expirat ca durată de viață în 15.03.2013
– Rețea canal bd. Traian, conductă 400mm, lungime 0.833 km, din beton, montată în 15.10.1965 a expirat ca durată de viață în 15.10.2013
– Rețea canal bd. Traian, conductă 200mm, lungime 0.519 km, din beton, montată în 15.10.1974 a expirat ca durată de viață în 15.10.2022.

În cazul în care se gândește careva că ar merge o manipulare cu ”s-au schimbat conducte de canalizare pe B-dul Traian” le spunem tot noi că au fost schimbate doar 2 secțiuni, una de conductă de 200mm, din OL, pe o lungime 0.31 km care a fost schimbată în 1995 și expiră în 2043 și încă un mic tronson schimbat în 2018 cu dată de expirare 2066. Restul conductelor de canalizare de pe B-dul Traian sunt depășite ca termen de viață și atât de uzate încât după cum vede și știe toată lumea, se intervine la ele în fiecare an de câteva ori și fiecare intervenție înseamnă săpături foarte mari în carosabilul B-dului Traian.

Din toate conductele depășite ca termen de utilizare ce trec pe sub culoarele de mobilitate, acestea, sunt cu cel mai mare risc de avarie și distrugere a carosabilului fiind și cele la care s-a intervenit cel mai des în ultimii ani.

Din datele obținute de noi, aceste conducte sunt în proprietatea UAT Județul Neamț, deci într-o logică firească, proprietarul, adică CJ Neamț are obligația să le schimbe, dar, din păcate, la nivelul Consiliului Județean Neamț, beneficiarul proiectelor de mobilitate și cel care va da banii înapoi dacă se sparge asfaltul după recepție, adică primăria Piatra-Neamț, nu a făcut nicio solicitare de înlocuire a acestor conducte.

Problema este una reală și gravă, poate chiar cea mai reală și mai gravă dintre toate care au apărut la proiectele legate de culoarele de mobilitate. La frecvența cu care se intervine la aceste conducte de pe Traian sunt șanse de peste 90% ca după asfaltare, în perioada de garanție să fie nevoie să se spargă asfaltul și să se intervină din nou.

Singura soluție normală la cap ca să nu dăm banii europeni înapoi și să băgăm Piatra-Neamț într-o beznă financiară pentru 10 ani ar fi ca toți factorii politici să se așeze la masă.

Primul pas ar fi ca primarul de la Piatra-Neamț să lase la o parte ordinele politice de necolaborare cu nimeni de la PSD și să înceapă să își conducă primăria în funcție de interesele orașului. Ar trebui să meargă la CJ Neamț urgent și să le ceară civilizat ajutorul în acordarea sumei necesare de bani pentru schimbarea în regim de urgență a conductei ce e în proprietatea CJ Neamț. Primarul ar trebui să găsească soluții împreună cu cei de la CJ Neamț să rezolve situația repede, chiar dacă asta ar însemna colaborarea cu alți factori politici.

Al doilea pas ar fi desigur ca și cei de la CJ Neamț să îngroape orgoliile politice, să se dea peste cap și să rezolve imediat înlocuirea acestei rețele de canalizare pe care primăria se face că a uitat de ea.

Al treilea pas ar fi ca factorii politici de la PNL și PSD să pună o pauză la lupta politică și să facă toate demersurile necesare prelungirii termenelor de finalizare la culoarele de mobilitate, astfel încât să se poată face treaba corect și să nu ajungem să dăm banii înapoi.

Din păcate, sunt șanse mici ca scenariul de mai sus să se producă și problema nu e la PSD. PSD și cei de la CJ Neamț ar fi încântați să li se ceară ajutorul și să profite de ocazie să se dea mari și să bage și ei puțin capul în poza realizărilor din Piatra-Neamț. Cel mai probabil problema va fi la PNL care nu credem va cere ajutorul celor din CJN sau, și mai rău, vor face niște demersuri ostentative la care să provoace răspunsuri ostentative ca mai apoi să aibă pe cine să dea vina.

Cam acesta este modelul actual la primăria Piatra-Neamț. Se împiedică și apoi caută vinovați sau caută vinovați doar dacă li se pare că se vor împiedica, ori, și mai rău, caută vinovați încontinuu pentru că știu că orice ar face se împiedică.

Oricum ar sta lucrurile, ca să se facă culoarul de mobilitate de pe Traian fără să se schimbe aceste țevi ar însemna că cineva ar trebui să încalce legea în mod penal. Ori cei de la ApaServ să dea un aviz aiurea, ori ISC-ul sau cei care verifică proiectele să închidă ochii, ori la primărie să se dea autorizații fără aviz sau cineva să recepționeze lucrarea deși e de notorietate publică că acolo sunt probleme.

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
3 Comentarii
  1. ciuculet jon spune

    Ce tot atata sa se ,,aseze la masa, sa se ,,aseze la masa,, fata cu cholhanele , si mesele, sa mai treaca si la munca, ca salariul si pensiile speciale le iau oricum. masă le mai trebuie, la munca , daca nu fara salar. Alesii astia ar trebui pusi alesi onorific, nu pe bani.

  2. Zagura spune

    Despre puntea de la ștrand ce se mai știe? Primarul se lăuda la începutul lui februarie că a semnat contractul de reabilitare cu două firme din Baia Mare și Târgu Mureș. Suntem la mijlocul lunii mai și nu se vede nicio mișcare.

  3. Vasile spune

    Nici nu ne mai facem iluzii ca se vor termina de inlocuit tevile pana la asfaltare. De fapt, reparatiile lungi si dese la conducte pe bulevardele principale fac parte din politica de descurajare a folosirii mijloacelor de transport poluante. Sa fim, totusi, pozitivi. Vor reinvia ocupatii vechi (sacagiii, birjarii, etc), iar forta de munca pe care o importam din tari precum Nepalul, poate fi angajata la cărăușie, pe post de șerpași pentru cumparaturi. Taxiurile umane (ricșele), carucioarele de butelii, etc., ne vor face sa ne simtim intr-o permanenta vacanta exotica.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate