Prima mașină produsă la Neamț

7

Pe străzile din Grumăzești a apărut un automobil de teren confecționat de niște studenți la mecanică. Buggy-ul a fost construit ca temă de licență și are motor și componente adaptate de la două autovehicule Dacia și, ca orice mașină care se respectă, are tracțiune spate.
Din păcate astfel de tineri nu sunt impulsionați și motivați de societatea în care trăim și unde procedura de omologare pentru a înscrie în circulație o astfel de mașină e de-a dreptul imposibilă. Dar, să vă spunem povestea primei mașini făcute la Neamț.

Două Dacii 1310 numai bune de dus la REMAT, pasiune, cunoștințe de mecanică și multă imaginație. Acestea sunt ingredientele folosite de Gabriel Dudanu, Ovidiu Axinte și Ionuț Bogdan Amariei- trei tineri din județul Neamț (comunele Grumăzești și Vânători) în conceperea unui proiect de licență pe… patru roți.

Până nu demult studenți ai Facultății de Mecanică, secția Autovehicule Rutiere din cadrul Universității Gheorghe Asachi din Iași, tinerii au conceput un vehicul de agrement  de tip buggy. Un buggy de Grumăzești, realizat din două autoturisme Dacia 1310 cu tracțiune pe spate.

Toți trei suntem din aceeași zonă. Fiind o zonă de munte, ne-am gândit să facem un autovehicul de agrement. Am zis să salvăm două Dacii 1310. Le-am luat, le-am decupat… am avut ca punct de plecare două punți față articulate, două boturi de Dacie, pe înțelesul tuturor, ne explică Gabriel Dudanu.

Înarmați cu multă pasiune și bani puțini, tinerii au început demontarea, recondiționarea și înlocuirea pieselor ce aveau să compună mașinuța autentică. Toți trei am muncit la acest buggy într-un vechi service auto din Grumăzești, care stă închis de 6-7 ani. Ni l-a pus la dispoziție un prieten de familie, cu tot cu sculele de care aveam nevoie. A fost prima problemă pe care a trebuit să o rezolvăm, pentru că degeaba ai planul dacă nu ai unde să te desfășori.

Cu motor de Dacie, jante de Aro 10, casetă de direcție de Oltcit, sistemul de frânare și întreaga parte electrică concepută de ei, Gabi, Ovidiu și Bogdan au reușit să-și finalizeze proiectul într-o perioadă destul de scurtă (22 februarie- 1 iulie). Am lucrat în limita timpului. Noi de luni până joi eram la Iași, la Facultate. Lucram doar 2 zile pe săptămână. Am profitat de vacanță când, în loc să ne relaxăm, am lucrat non stop la Grumăzești.

Tinerii din Neamț au beneficiat de îndrumarea profesorului conf. Univ. dr. ing. Adrian Sachelarie, renumit pentru proiectele de mecanică derulate. Cât despre partea financiară… Nu am avut sponsori, ne-a ajutat doar familia și domnul cu locația pusă la dispoziție. Investiția a fost în jur de 1300 Euro. Dar a meritat, rezultatul a fost unul foarte bun, iar munca noastră apreciată ne mărturisește Gabi Dudanu.

Un proiect ambițios, dar dus la bun sfârșit, datorită căruia cei trei tineri din Neamț sunt acum ingineri.

Cu toate că au fost momente în care am vrut să renunțăm și ne-am lovit de obstacole, eu unul – și sunt sigur că și colegii mei – ne-am apuca oricând de un alt proiect de acest gen. Dacă vrei, prin muncă și pasiune poți realiza tot ce își dorești.

Pentru cei care vorbesc pe limba cheii dinamometrice oferim și câteva detalii mai tehnice obținute de la constructorii acestui autovehicul.
Datorita soluției constructive (totul în spate) adoptata în tema proiectului, motorul, cutia de viteze și subansamblurile acestora s-au montat în partea din spate. Acest lucru a condus la o tracțiune îmbunătățită și o aderență crescută.
Partea de aprindere a motorului a fost verificată, și pentru o mai bună funcționare am înlocuit: bujiile și capacul distribuitorului, am efectuat schimbul de ulei și filtrele aferente, iar în cadrul sistemului de alimentare, am decis înlocuirea pompei de benzina și a carburatorului, fiind defecte.
Aceasta este o cutie de viteze în 4 trepte pentru mersul înainte și una pentru mersul înapoi, de tip mecanic, cu 2 arbori, cu manșoane de sincronizare.
Comanda acestora este realizata prin 3 furci solidarizate de axele lor, axele fiind autoblocante nepermițând blocarea simultană a două viteze.
Acest ansamblu de furci și axe este amplasat în semicarcasă ce constituie capacul cutiei de viteze.
Un dezavantaj al acestei soluții constructive îl reprezintă realizarea schimbătorului de viteze, deoarece trebuie realizată legătura între maneta schimbătorului ce este poziționată spre partea din față a vehiculului și căutătorul de viteze care se află în partea din spate.
Un obiectiv în realizarea acestei legături este mobilitatea care să permită cuplarea treptelor de viteze în timpul deplasării, acesta fiind realizat prin prelungirea levierului de acționare și poziționarea acestuia înspre dreapta.
Din soluția constructivă adoptată, au rezultat probleme referitoare la sensul de rotație al arborilor planetari, inițial având 4 viteze pentru mersul înapoi și o viteză pentru mersul înainte. Problema a fost remediată prin schimbarea poziției diferențialului în cutia de viteze, inversând sensul de rotație al acestuia și în același timp al arborilor planetari. Transmiterea mișcării de la diferențial la cele două roți motrice spate se realizează prin doi arbori de transmisie, fiecare având câte două cuplaje homocinetice.
Pentru aspectul estetic al autovehiculului, s-a folosit tablă perforată pentru acoperirea caroseriei. Pentru podul pedalier – tablă zincată, iar rezervorul a fost realizat dintr-o butelie de aer comprimat provenită de la un autocamion.

A.T. + I.R.

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
7 Comentarii
  1. Rocky spune

    Felicitari domnilor pentru proiectul realizat ! Ma bucur mult ca inima batrânei noastre DACIA mai bate înca datorita unor minți luminate din Piatra Neamt ! Va doresc o cariera de succes nu va lasati !

  2. danny spune

    felicitării nemțenilor

  3. Lolita spune

    Pentru tinerii ingineri mecanici le urez si eu multe felicitari si nu dati inapoi pentru ca e nevoie de multa munca si ambitie pentru noi succese. Iar pentru omologare trimite-ti dosarul tehnic in Bulgaria si tot de acolo va veni si autorizarea de circulatie pe drumul public plus numerele speciale, asta numai pentru ca in Romania se vrea SPAGA mai intii si mai ales taxe imense pentru ca burtile conducatorilor „alesi” sa creasca.

    1. Lolita spune

      Sau trimite-ti dosarul in Germania la TUV si cerere la Angela Merkel pentru aprobare sponsorizata special si gata cu Romania.

  4. arlechino spune

    Daca esti sado masochist, scuze
    Si oricum la Fac de Mecanica au fost multe asemenea proiecte, care sunt finantate din sponsorizari si banii studentilor.

  5. arlechino spune

    Asemenea proiect am avut si eu pentru lucrarea de licenta, si am facut o greseala imensa ca nu am plecat din tara…
    Poporu asta e interesat doar de „crudute” si alte „dive” autohtone …
    Daca esti misogin ramai in tara asta.

  6. cristi spune

    Din pacate nu vor sta in tara asta mult timp. Ingineria este foarte apreciata „afara” Bravo lor!

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate