PREZENTAREA MOBILITĂȚII INDIVIDUALE DE FORMARE CONTINUĂ COMENIUS-CURSUL SCHOOL`ROBOTICS

0

 

Autor: Cristina Albu Iacob, profesor la Colegiul Tehnic de Transporturi Piatra Neamț

 În perioada 8-16 iulie 2012 am participat la cursul ,,School` Robotics”, cu numărul de referință 110157-CP-1-2003-1-PT-COMENIUS-C3, desfășurat la Facultatea de Educație din cadrul Universității din Creta, orașul Rethymno, Grecia.        Pentru a participa la acest curs am accesat mai intâi site-ul Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (http://www.anpcdefp.ro/).

            Misiunea ANPCDEFP:

ANPCDEFP facilitează accesul la alternative europene de învățare continuă și activă. Pentru fiecare!
Pentru aceasta ANPCDEFP:

  1. Gestionează și alocă fonduri europene în domeniul educației, formării profesionale și tineretului,
  2. Sprijină instituțiile, organizațiile și persoanele în a-și dezvolta capacitățile și competențele,
  3. Încurajează și sprijină crearea de rețele, schimbul de experiență, de bune practici și know-how,
  4. Formează și schimbă atitudini și mentalități,
  5. Adoptă și promovează valorile europene și integrează valorile românești în context european,
  6. Promovează o cultură a excelenței,
    ….în numele Comisiei Europene.

      Pe site-ul ANPCDEFP, în cadrul Programului Învățare pe tot parcursul vieții, am accesat  Acțiunea Comenius-Mobilități individuale de formare continuă, am studiat documentele de referință și catalogul de cursuri Comenius, unde am găsit cursul ,,School` Robotics” și am considerat că este foarte util în activitatea mea profesională, ca profesor de mecanică. Mi-am depus candidatura  în vederea participării la curs și am obținut un grant de 1800 Eur.

      Cursul ,,School` Robotics” a avut ca obiectiv să furnizeze cadrelor didactice din învățământul primar, secundar, vocațional și tehnic instrumente și informații teoretice, dar mai ales practice, pedagogice și tehnice, pentru dezvoltarea competențelor de predare a roboticii în școală.

      Cursul a cuprins 50 de ore de formare, bazate în principal pe activitate practică de laborator. Formatorii au fost: prof. P.G. Michaelides și prof. S. Anagnostakis, ambii de la Universitatea din Creta, iar de la Universitatea din Minho, Portugalia-prof. M.F. Costa.

      Au fost 8 cursanți: 3 din Spania, 2 din Grecia, 1 din România, 1 din Letonia și 1 din Estonia. Cursul a debutat cu prezentarea formatorilor și cursanților, apoi ni s-au prezentat materialele pe care le vom folosi: resurse web, suportul de curs, kiturile Mindstorm, tipuri de roboți construiți de elevi și prezentați la competiții specifice. S-au format grupele și fiecărei grupe i s-a atribuit un set de Lego Mindstorm, constând în componente hardware, laptop cu software specific instalat și două manuale cu instrucțiuni și exemple de utilizare. Coechipiera mea a fost o profesoară de electrotehnică din Spania.

Ni s-au prezentat noțiuni teoretice despre roboți și robotică, conceptul de ,,casă inteligentă”, dar mai ales noțiuni de programare a roboților. Principala activitate a fost însă cea de laborator, fiecărei echipe revenindu-i sarcini de construcție și programare a roboților folosind kituri Mindstorm, sarcini gradate de la simplu la complex pe parcursul zilelor de formare.

            În ultima zi de curs a avut loc o competiție între echipe, la care au participat atât cursanții, cât și studenți ai Universității din Creta și pe care echipa din care am făcut parte a câștigat-o.

            Cursul s-a bazat pe principii constructiviste și pe activitate practică. Am învățat prin descoperire și colaborare, utilizând suportul de curs, dar și resurse educaționale existente pe internet.

            A fost foarte important că am reușit să avem un schimb de experiență și de bune practici și că s-au pus bazele unei viitoare colaborări între școlile participanților la curs, deoarece programul Învățare pe tot parcursul vieții-Acțiunea Comenius oferă posibilitatea școlilor de a dezvolta parteneriate școlare prin proiecte bilaterale sau multilaterale.

            Cursul mi-a dat posibilitatea să descopăr o nouă cultură, fascinată, un oraș pitoresc, încărcat de farmec și istorie, dar mai ales oameni calzi, primitori.

 În domeniul tehnologic în general şi al roboticii în special, un curs organizat şi desfăşurat în ţări cu o tehnologizare avansată este mai eficient, datorită exemplelor concrete de bună practică pe care le oferă. Prezentarea metodelor pedagogice utilizate deja în acea ţară/ţări şi a unor materiale suport în predarea roboticii, furnizarea unor soft-uri educaţionale specifice mi-au oferit cunoştinţe şi competenţe adecvate progresului tehnologic în domeniu. Pe de altă parte, un curs desfăşurat într-o ţară europeană aduce multiple beneficii profesionale, personale şi instituţionale, prin deschiderea de noi perspective asupra specificului naţional al sistemelor de educaţie din alte ţări, dar şi asupra bazelor educaţionale şi culturale comune, ceea ce oferă posibilitatea adaptării practicii educaţionale la tot ce e bun şi nou, oferă posibilitatea şcolilor şi profesorilor de a educa tinerii într-o perspectivă europeană, de a-i pregăti mai bine profesional, având în vedere faptul că tinerii caută să acceadă nu doar la piaţa muncii din România, ci şi la piaţa europeană a muncii.

Notă.Acest proiect a fost finanţat cu sprijinul Comisiei Europene.

Această publicaţie (comunicare) reflectă numai punctul de vedere al autorului şi Comisia nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informaţiilor pe care le conţine.

 

telegram ziar piatra neamt
Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate