Nu vă bucurați că au fost scoși ”carabelicii”. Benzile vor fi separate fizic, dar cel mai probabil după alegeri
După cum știe toată lumea, separatoarele de sens intitulate popular ”carabelici” de pe culoarul de mobilitate gara – 1 Mai au fost scoase pentru că puneau în pericol circulația. În curând vor fi scoase și cele de pe Calea Romanului, dar nu vă lăsați păcăliți, benzile pentru transport în comun vor trebui SEPARATE FIZIC și cel mai probabil această remontare de ”carabelici” sau alte separatoare se va face după alegeri ca să credeți până ce votați că rămâne totul așa.
Pentru a ne lămuri clar de acest lucru, am întrebat oficial la ADR ce se întâmplă cu aceste separatoare care s-au scos și cum se va circula și răspunsul lor a fost unul foarte clar pe care îl redăm mai jos:
Prin construirea/modernizarea/extinderea unor benzi dedicate, separate fizic de restul traficului, pentru transportul public pe anumite trasee, se urmărește creșterea vitezei medii de deplasare a vehiculelor de transport public de călători și implicit reducerea timpul petrecut de acestea în trafic. Astfel, transportul public va deveni mai competitiv și mai rentabil, în comparație cu utilizarea transportului privat.
Această activitate de construire/modernizare/extindere a benzilor exclusive pentru mijloacele de transport public local/zonal de călători (tramvai, troleibuz și autobuze) vizează construirea/ modernizarea/extinderea infrastructurii rutiere aferente culoarului benzii dedicate și separarea fizică a acesteia de restul traficului rutier prin sisteme specifice, avizate de instituțiile cu competențe în domeniul siguranței rutiere (de exemplu, de tip bolarzi, garduri, borduri, diferenţă de nivel etc).
Prin ghidul solicitantului specific prioritatii de investitii 4.1, activitatea eligibilă de construire/modernizare/extindere a benzilor exclusive pentru mijloacele de transport public local/zonal de călători (tramvai, troleibuz și autobuze) este decrisă ca vizând “construirea/ modernizarea/extinderea infrastructurii rutiere aferente culoarului benzii dedicate și separarea fizică a acesteia de restul traficului rutier prin sisteme specifice, avizate de instituțiile cu competențe în domeniul siguranței rutiere” fără sa fie impus un anumit sistem de separare a acestor culoare, dar fiind exemplificate „(de exemplu, de tip bolarzi, garduri, borduri, diferenţă de nivel etc)”.
În proiectul tehnic actualizat pentru Bulevardul 9 Mai – Strada Dimitrie Leonida, separarea fizică a culoarului de mobilitate urbana este prevăzută a se realiza cu separatoare.
Pentru asigurarea siguranței și a fluenței circulației autovehiculelor de intervenție, a traficului de călători pe culoarele dedicate și a traficului de tranzit pe culoarul/banda 2 de circulație, beneficiarul UAT Municipiul Piatra Neamț intenționează sa înlocuiască sistemul de delimitare fizică actual, folosind un sistem nou de separare. Executarea lucrărilor se poate face numai atunci când condițiile meteorologice permit executarea acestor tipuri de lucrări respectiv temperaturi pozitive peste 15 grade C si suprafețele pe care se aplicaă sa fie uscate, lucrări posibil a fi executate în anul 2024.
La acest moment, Primăria Piatra Neamț ne-a informat doar despre intenția de a elimina separatoarele existente și de a le înlocui în anul 2024 cu un alt sistem de separare. OI POR va analiza îndeplinirea condiției de separare fizică a benzilor dedicate, dupa ce va fi informat în legătură cu noua soluție adoptată.
Astfel, luând în considerare că:
– proiectul este încadrat, în conformitate cu OUG 36 / 2023, ca proiect nefinalizat (datorită activităților complementare cu alte proiecte – Sistemul de Management Trafic), contractul de finanțare având ca termen de finalizare actualizat data de 31.12.2024;
– cheltuielile pentru separatoare și montarea lor nu au fost și nu vor fi solicitate la rambursare ca fiind cheltuieli eligibile (având în vedere și faptul că lucrările au fost recepționate, iar în teren nu se mai regăsesc aceste benzi separatoare), context în care destinația lor ulterioară nu face obiectul verificărilor Organismului Intermediar;
– OI POR nu va întocmi Nota de finalizare a proiectului fără verificarea execuției lucrărilor de separare fizică a culoarelor dedicate
Deci, proiectele culoarelor de mobilitate nu se vor considera închise până ce benzile dedicate transportului în comun nu vor fi SEPARATE FIZIC. În cazul neseparării fizice, municipiul Piatra-Neamț riscă să dea înapoi banii de la proiectele europene ale culoarelor de mobilitate, ceea ce ar fi un dezastru financiar și mai riscă să nu mai poată accesa alte proiecte cu bani europeni mulți ani de acum încolo.
Așadar, ne place sau nu, nimeni nu poate să nu separe fizic benzile de circulație până la finele anului 2024. Oricine va câștiga alegerile va fi obligat să facă acest lucru aberant pe care domnii de la PNL care au condus în ultimele două mandate primăria și l-au asumat în numele pietrenilor.
Punem separatoare fizice, recepționăm lucrarea, bifăm realizarea proiectului și decontarea, dar nu cred că scrie nicăieri că trebuie să țină o veșnicie. După un timp se poate găsi o motivație credibilă (eventual consecință a unui alt proiect) de ”actualizare” a respectivelor căi de acces. Dar totul depinde de spiritul gospodăresc al celor care vor fi la conducerea urbei.
Nu am avut ocazia sa aflu dacă în acest proiect de mobilitate urbana ,traseele selectate sunt considerate centuri ocolitoare asimilate autostrăzilor sau sunt considerate străzi din municipiu.Cred ca aici este problema .Probabil ca primaria a declarat ca acestea sunt considerate centuri ocolitoare și nu strazi.Pentru ca nu poți sa transformi scriptic o strada în autostrada ,sa o introduci în program de mobilitate urbana,deci urmand sa faciliteze străbătea secțiunii respective intr-un timp foarte scurt ,când de fapt.aceasta este doar o strada din municipiu care are o groaza de semafoare și treceri de pietoni,și sensuri giratorii care îngreunează mult traversarea orașului.Plus ca traversează cele mai aglomerate locuri dinoras:gara și autogara și zona comerciala din apropiere,zona Bradet,piata agroalimentara ,
etc.Si sa amintim de lățimea acestui drum ,creandu -se cele 4 benzi , uneori 3 ,care cred ca nu au lățimea optima unui trafic intens,plus separatoare fizice îndiferent sub ce forma.Sper ca cei ce vor controla la final lucrarea vor fi capabili sa constate ca proiectul și realizarea lui nu au nimic în comun decât dorința administrației de a implementa cu orice chip un proiect european,sa cheltuiască bani europeni angajând firme de casa și sa spere ca la final vor păcăli și pe cei ce vor controla și pe locuitorii orasului.Dar vin alegerile !!!!!