Nota prezentata astazi de Ministerul Sanatati Guvernului Romaniei

1

Ministerul Sănătăţii a prezentat, astăzi, Guvernului României o notă privind “criza” medicamentelor oncologice.

Documentul conține informații referitoare la mecanismul de finanțare a tratamentului oncologic în rețeaua spitalelor publice din România, cauzele apariției unor disfuncții și propuneri de soluționare a acestora.

Conform documentului:

Tratamentul bolnavilor cu afecţiuni oncologice se realizează în unităţi sanitare publice cu paturi, în spitalizare continuă sau în spitalizare de zi,  respectiv în institutele regionale de monospecialitate şi în secţiile de profil din spitalele judeţene sau municipale.

Medicamentele oncologice specifice sunt finanţate atât din bugetul Ministerului Sănătăţii, cât şi din bugetul Fondului Naţional Unic de Asigurări de Sănătate, prin Programul naţional de oncologie. Celelalte medicamente şi tratamentele oncologice – radioterapie, intervenţii chirurgicale, tratamente de paliaţie etc. – sunt decontate spitalelor ca servicii medicale din bugetul Fondului Naţional Unic de Asigurări de Sănătate.

Începând din acest an -2013- datorită specificului curativ , Programul naţional de oncologie, va fi finanţat numai de către CNAS, sumele prevăzute în bugetul de asigurări sociale de sănătate sunt de 1.031.000 mii lei.

Compania Naţionala UNIFARM SA, unitate aflată în subordinea Ministerului Sănătăţii, are ca obiectiv de activitate achiziţia de medicamente de la producători şi distribuitori şi vânzarea acestora către spitale cu un profit minim. Profitul asigură numai funcţionalitatea instituţiei.

Deoarece unele dintre medicamentele oncologice nu au autorizaţie de punere pe piaţă, acestea sunt achiziţionate de către Compania Naţională UNIFARM SA pe baza de autorizaţie de nevoi speciale emisă de Ministerul Sănătăţii şi, incepând din acest an, de către Agenţia Naţională a Medicamemtului.

Definirea “crizei” medicamentelor oncologice

“Criza” medicamentelor oncologice o reprezintă discontinuitatea/lipsa de ritmicitate în asigurarea unor medicamente oncologice necesare efectuării tratamentului pacienţilor care suferă de cancer.

Cauzele “crizei” medicamentelor oncologice

Cauzele care generează discontinuitate în aprovizionarea unităţilor sanitare publice cu medicamente oncologice sunt:

  1. Lipsa de interesa producătorilor și distribuitorilor de medicamente oncologice de a comercializa în România medicamentele pe care le reprezintă, ca urmare a prețului foarte mic. In unele situații prețul acestora se situeaza chiar sub prețul de producție, ceea ce face ca mulți producători să nu solicite nici autorizație de punere pe piață a medicamentelor respective.
  2. Prețul foartemare al unor medicamente – uneori chiar de peste 1500 euro / doza – ex.Rituximabum – , prețcare este decontat integral de CNAS. Acest fapt face ca medicamentul sa fie distribuit cu aprobarea comisiei de specialitate a CNAS;
  3. Scoaterea din producție sau blocarea la producătora unor medicamente oncologice ca urmare a creșterii exigentelor în impunerea regulilor  de bună practică de fabricație sau din interese economice;
  4. Resursele limitate ale Companiei Naționale UNIFARM SAcare sunt folosite în achiziționarea medicamentelor oncologice. Deoarece cele mai multe medicamente oncologice sunt achiziționate în baza  autorizațiilor de nevoispeciale, care au valabilitate de până la un an, acestea sunt plătite în avans, la semnarea contractului sau într-un termen de maximum 30 de zile. In condițiile în care CNAS deconteaza contravaloarea medicamentelor la 210 zile, CN UNIFARM SA întâmpină greutăți foarte mari în recuperarea contravalorii medicamentelor vândute spitalelor;
  5. Dezorganizarea activității în domeniul programelor naționale de sănătate. Reducerea numărului de persone calificate profesional, implicate în proiectarea și monitorizarea activității în cadrul programelor naționale de sănătate, a transformat Ministerul Sănătății numai într-o structură de alocare a resurselor și de decontare a cheltuielilor efectuate de furnizorii de servicii medicale. A fost redusă la maxim capacitatea de evaluare a rezultatelor obținute, de urmărire a modului în care sunt cheltuiți banii, de proiectare și reproiectare a acțiunilor desfășurate în programe în acord cu evoluția stării de sănătate a populației.
  6. Lipsa de implicare a unor manageri de spitalîn găsirea celor mai eficiente soluții de asigurare a medicamentelor necesare tratamentelor oncologice. In mentalitatea unora este mai simplu să trimiti bolnavul sau familia acestuia să cumpere medicamentele din farmacii sau să te plângi că nu găsești medicamente decât să verifici stocurile existente la UNIFARM;
  7. Lipsa sau neuniformitatea aplicării protocoalelor terapeutice. Ca urmare a acestei cauze unii medici recomandă fie medicamente care nu se mai produc, fie recomandă medicamente de ultimă generaţie, preluate din diverse comunicări/lucrări ştiinţifice care nu au intrat pe piaţa medicamentelor din România. Pus în faţa unui document medical pe care sunt înscrise medicamente pe care nu le găseşte,  pacientul va acuza sistemul, ministerul sau guvernul că nu se ocupă de sănătatea populaţiei;
  8. Rigiditate în aplicarea regulilor de decontare a tratamentelor oncologice de către CNAS. Periodic, în raport de cercetările medicale, unii producători schimbă concentraţia substanţei active din conţinutul medicamentului. În această situaţie CNAS nu decontează decât medicamentul cu concentraţia pe care o are în listele de decontare.

Situaţia actuală în asigurarea cu medicamente oncologice

Comisia de specialitate a Ministerului Sănătăţii a indentificat un număr variabil de medicamente oncologice la care sunt discontinuităţi în aprovizionare. Acesta este cuprins intre 18 si 24.

Conform datelor transmise de către Compania Naţională UNIFARM SA:

  •  în prezent, există în stoc un număr 13 medicamente din această listă (Bleomycinum, Dacarbazinum, Cisplatinum, Ciclophosphaminum, Methotrexatum, Alkeran 2mg, Purinethol, Vinblastin);
  • 3 dintre medicamentele oncologice aflate pe listă vor intra în depozitele UNIFARM până la sfârşitul lunii ianuarie (Endoxan, Leucheran şi Oncaspar);
  • 4 medicamente nu se pot achiziţiona ca urmare a preţului foarte mare sau a faptului că s-a sistat sau s-a blocat producţia lor;
  • pentru celelalte medicamente oncologice se poartă negocieri.
  • Toate aceste medicamente sunt la dispoziţia spitalelor în depozitele Companiei Naţionale UNIFARM SAşi sunt afişate în sistemul elctronic de achiziţie ( SEAP).

Spitalele sunt informate, bilunar, cu privire la stocurile de medicamente oncologice existente la Compania UNIFARM. Totodată, UNIFARM transmite adrese tuturor spitalelor publice în care prezintă situaţia stocurilor existente şi modalitatea de achiziţie a medicamentelor.

Propuneri de rezolvare a “crizei”medicamentelor ocologice

  1. Reevaluarea și aplicarea protocoalelor terapeutice;
  2. Majorarea fondurilor de care dispune Compania Naţională UNIFARM SA pentru achiziția de medicamente oncologice cu o sumă echivalentă cu până la 1 milion de euro, prin:
  3. majorarea capitalului socialal Companiei UNIFARM prin aport in numerar;
  4. încheierea unui contract de prestari serviciiintre Ministerul Sănătății și Compania Naţională UNIFARM SA, pentru achiziția de medicamente oncologice și vânzarea acestora către spitale și plata unui avans de 30%, avans ce va fi decontat la sfârșitul fiecărui an;
  5. obținerea unui credit cu garanție guvernamentalăde către Compania Naţională UNIFARM SA.
  6. Publicarea pe site-ulMinisterului Sănătății a stocurilor de medicamente oncologice și actualizarea saptămânalăa acestora.
  7. Reproiectarea mecanismului de decontarea serviciilor medicale.
  8. Intensificarea activității de control și sancționarea managerilor de spitalcare nu achiziționează medicamente oncologice de la Compania Naţională UNIFARM SA sau care intarzie achitarea facturilor restante.
  9. Organizarea de achiziții centralizatepentru medicamentele utilizate frecvent, care au consumul cel mai mare. Încheierea de acorduri cadru pe durata de 2 ani de către Ministerul Sănătății și de contracte subsecvente anuale, de către unitățile sanitare.
  10. Înființarea Agenției de Programe, structură cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Sănătății care va asigura reproiectarea conținutului programelor și monitorizarea desfășurării acestora prin manageri de proiect și comisii de specialitate.
  11. Reorganizarea Agenției Naționale de Transplantîn scopul transformării acesteia într-o instituție capabilă să gestioneze eficient, în condiții de maximă securitate și să dezvolte activitatea de transplant din România.

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
1 Comentariu
  1. NAGY LUCICA spune

    Sunt sotia unui bolnav de L M A acuta si am nevoie de tratament cu CYTOZAR pentru sotul meu pentru a putea urma tratamentu la INSTITUTU DE ONCOLOGIE CLUJ NAPOCA sectia HEMATOLOGIE .Astept de peste o luna sa apara acest medicament lipsa din farmacii si deocamdat tot aceleasi raspunsuri ,,NU AVEM ,,deci procuratile cum stiti pentru ca aveti nevoie de ele.La emisiunea FABRICA din 27 ianuarie cu tema,,VICTIMELE UNUI SISTEM BOLNAV,, am intervenit in direct telefonic sperind ca voi rezolva ceva pentru sotul meu si pentru alti bolnavi cu acelasi diagnostic dar rezultat tot NUL este ,ce sa mai astept si cit?

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate